تنظیم دمای کولر گازی چگونه انجام می‌شود؟
مارس 16, 2022
آموزشگاه برق گستران

تنظیم دمای کولر گازی با توجه به فصلی که از دستگاه استفاده می‌کنید، متفاوت خواهد بود. امکاناتی که در کولرهای گازی وجود دارد، این موقعیت را فراهم کرده‌اند تا افراد با توجه به نیاز خود بتوانند دمای مدنظرشان را تنظیم کرده و از سرد یا گرم شدن بیش از حد فضا جلوگیری کنند. اگر قصد دارید دمای کولر گازی را مطابق با طبع خود و مساحت فضا تنظیم نمایید، این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید تا بهترین تنظیم درجه اسپیلت را بررسی نماییم. در صورت تمایل به یادگیری تعمیرات کولر گازی می‌توانید در دوره آموزش تعمیرات کولر گازی آموزشگاه برق گستران ثبت نام و شرکت نمایید.

بهترین دمای کولر گازی و معیارهای تنظیم دمای مناسب

یکی از عواملی که در تنظیم دمای کولرهای گازی تأثیرگذار است، میزان دمای محیط است. دمای مطلوب برای خود و خانواده‌تان نیز یکی دیگر از موارد مهمی است که در انتخاب و تنظیم درجه اسپیلت مؤثر است.

بهترین درجه برای کولر گازی در تابستان

تنظیم دمای کولر گازی در زمستان و تابستان، طبق روند کاری دستگاه دمای مورد نیاز را در اختیار می گذارد که باید آن را تنظیم کنید. در تابستان شما دمای کولر گازی را نسبت به دمای محیط تنظیم می‌کنید. ابتدا کولر گازی را بر روی پایین ترین دما روشن می‌کنید زمانی که دمای مناسبی برای محیط احساس کردید، دمای کولر گازی را بین ۲۲ تا ۲۴ درجه قرار می‌دهید تا بتواند دمای محیط را ثابت نگه دارید. هر چقدر دستگاه بیشتر استارت کند، بیشتر به دستگاه فشار وارد می‌شود. پس سعی کنید در تنظیم دمای کولر گازی، دما را هيچگاه بر روی حداقل دما قرار ندهید. اگر در تنظیم دمای کولر گازی، دما را همیشه ثابت بگذارید اما همیشه دما محیط ثابت نیست، که باعث می‌شود دستگاه زیاد کار کند و به کمپرسور آن فشار وارد شود.

بهترین درجه برای کولر گازی در تابستان

 

در تابستان ها دما را بر روی ۱۶ یا ۱۷ درجه قرار دهید نسبت به دمایی که بر روی پنل تنظیم شده است. بعد از مدتی زمانی که دما محیط به دما مناسب رسید، دما را بر روی ۲۲ تا ۲۴ درجه قرار دهید تا دمای محیط را در تابستان ثابت نگه دارد.

اگر در فصل تابستان می‌خواهید کولر گازی را تنظیم کنید، باید این نکته را بدانید که هر چقدر دمای کولر پایین‌تر باشد، میزان مصرف انرژی آن بیشتر شده و همین موضوع افزایش هزینه‌های برق را به دنبال خواهد داشت. با این وجود به صورت کلی گفته می‌شود که دمای مناسب برای اتاق بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد است که هر خانوار باید با توجه به میزان رضایت خود از دمای محیط، میزان اهمیت هزینه قبض برق و تفاوت دمای محیط بیرون و داخل هر دمایی را که بهتر می‌داند روی کولر گازی خود تنظیم نماید.

موردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر از باد کولر گازی در دما پایین رضایت ندارید، دما را پایین تر تنظیم نکنید. چرا که مقدار خنکی و یا سرمایش باد کولر گازی تغییری نخواهد کرد و صرفا مصرف برق و انرژی بیشتری را هدر می دهید. همچنین در طول شب که دمای محیط خانه کاهش پیدا می کند، توصیه می شود دمای کولر گازی را 3 الی 4 درجه افزایش بدهید تا در مصرف انرژی صرفه جویی شما و مبلغ کمتری را به عنوان قبض برق پرداخت کنید.

اگر در تابستان با مشکل خنک نکردن کولر گازی روبرو شدید، حتماً برای عیب یابی آن و راهکارهای رفع مشکل اقدام نمایید. در صورتی که نتوانستید به تنهایی مشکل را برطرف سازید، از یک تعمیرکار کولر گازی حرفه‌‎ای کمک بگیرید.

 

تنظیم دمای کولر گازی در زمستان

در زمستان نیز دمای کولر گازی نسبت به دما محیط تنظیم می‌شود، زیرا در داخل کولر گازی قطعه ای به نام المنت وجود ندارد. در اصل گرمایی که در زمستان از پنل داخلی گرفته می‌شود، گرمایی حاصل شده از کمپرسور بیرونی می باشد. کمپرسور نسبت به گرمایی که تولید می‌کند، دما را تنظیم می‌کند. شما در تابستان دمای پنل داخلی را روی حداکثر دما مانند ۲۷ تا ۳۰ درجه قرار می‌دهید، که کولر نسبت به آن فقط پرتاب و مقدار کارکرد را بیشتر می‌کند. برای مثال دستگاه بر روی ۳۰ درجه دما تنظیم شده است، هیچگاه ۳۰ درجه گرما را به شما نمی‌دهد اما آنقدر کار می‌کند تا دمایی نزدیک آن را برای شما درست کند و در اختیارتان قرار می‌دهد.

تنظیم دمای کولر گازی در زمستان

 

پایین‌ترین و بالاترین دمای دستگاه‌های کولر گازی در انواع آن متفاوت هستند؛ اما به صورت کلی می‌توان گفت که حدأقل دمای اسپلیت 16، 17 یا 18 درجه سانتی گراد است و حدأکثر دمای کولر نیز 30 تا 32 درجه سانتی گراد می‌باشد. همان طور که گفته شد بهترین درجه برای کولر گازی در حالت گرمایشی در روز های زمستان بین 26 تا 28 درجه سانتی گراد می باشد که با این درجه دما شما احساس گرما و سرما نخواهید کرد و دما کاملا متعادل و مناسب می باشد.

همچنین می توانید در طول شب ها 4 درجه دما کولر گازی را افزایش بدهید. با این حالت علاوه بر صرفه جویی در انرژی، دما محیط خانه متعادل نگه داشته و راندمان کولر گازی نیز بهتر می شود. بالاتر و پایین‌تر بردن دمای کولر گازی به ترتیب با دکمه‌هایی که فلش رو به بالا و فلش رو به پایین دارند، انجام می‌شود.

روش کنترل دما و کاهش مصرف اسپیلت

برخی از افراد بدون توجه به میزان مصرف انرژی زیاد کولر گازی درب و پنجره‌ها را باز و بسته می‌کنند و با قبض برق زیاد نیز مواجه خواهند شد.

برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی و کاهش هزینه‌های مصرف برق راهکارهایی را در نظر داریم که با دقت به آن‌ها و رعایت هر کدام می‌توانید به میزان قابل توجهی هزینه‌های خود را کاهش دهید و همچنین مانع از مصرف بیش از حد انرژی‌های ارزشمند کشور شوید.

  1. از باز و بسته کردن بی مورد درب و پنجره‌ها خودداری کنید.
  2. بستن اطراف درب و پنجره‌ها و عایق بندی آن‌ها را به درستی و به شکل استاندارد انجام دهید تا از خارج شدن هوای مطلوب و ورود هوای آزار دهنده جلوگیری شود.
  3. در زمان‌هایی که هوا مطلوب است، حتماً کولر گازی را خاموش کنید و از روشن نگه داشتن بی مورد دستگاه خودداری کنید.
  4. در فصل زمستان با کنار زدن پرده‌ها و تابیده شدن آفتاب به داخل فضا، به گرم‌تر شدن دمای محیط کمک کنید تا زمان کمتری برای استفاده از کولر گازی نیاز باشد و برای گرم شدن هوا نیاز نباشد تا دمای کولر گازی را خیلی بالاتر ببرید.
  5. در فصل تابستان از پرده‌هایی استفاده نمایید تا از ورود مستقیم آفتاب به داخل خانه جلوگیری شود و دمای هوای محیط گرم‌تر نشود. در این صورت برای سرد شدن فضا به انرژی کمتری برای خنک شدن هوای اتاق و جبران گرمای ورودی به منزل نیاز است.
  6. برای نگه داشتن گرما و سرما محیط منزل حتما از در و پنجره های دوجداره استفاده نمایید.
  7. در هنگام خروج از محیط، حتماً کولر گازی را خاموش کنید.
  8. کولر گازی را به صورت استاندارد و محلی مناسب نصب نمایید.توجه داشته باشید که ظرفیت و قدرت کولر گازی را مناسب به مساحتی که می خواهید گرم یا سرد کنید، انتخاب و خریداری کنید.

 

روش کنترل دما و کاهش مصرف اسپیلت

 

دکمه mode در کولر گازی و تنظیم دمای کولر گازی

در زمان تنظیم دمای کولر گازی باید با ریموت آن آشنا باشید و بدانید هر یک از دکمه‌ها چه کاربردی دارند و چه دستوری را به دستگاه ارسال می‌کنند.

حالت Mode بر روی ریموت به 5 حالت می‌باشد. حالت برفک، خورشید، فن، قطره و اتومات. هر یک از این حالت‌ها ویژگی‌هایی دارند که در اینجا آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

حالت برفک ریموت کولر گازی

حالت برفک یعنی دستگاه روی حالت سرمایشی خود قرار دارد و دمای محیط را سرد می‌کند. در این زمان می‌توانید دمای محیط را روی کمترین میزان دما تا حداکثر 25 درجه تنظیم نمایید. در صورتی که دمای کولر گازی را کمتر از 22 درجه تنظیم نمایید، مصرف برق زیادتر خواهد شد. با کاهش 1 درجه از دمای کولر گازی، 5% مصرف انرژی بیشتر خواهد شد.

حالت خورشید کولر گازی

اگر تنظیم درجه اسپیلت را روی حالت خورشید قرار دهید، اسپلیت روی بالاترین دمای دستگاه تنظیم شده و شما می‌توانید آن را روی دمای مناسب و مطلوب خود تنظیم نمایید.

حالت فن اسپلیت

اگر ریموت کولر گازی روی فن قرار گرفته است، یعنی فقط فن اپراتور کولر گازی فعال است و می‌توانید میزان سرعت آن را با توجه به نیاز خود مشخص کنید.

 

دکمه mode در کولر گازی و تنظیم دمای کولر گازی

 

حالت قطره در ریموت کولر گازی به چه مفهومی است؟

حالت قطره گاهی ممکن است دمای محیط را کاهش دهد، در نتیجه در فصل زمستان نباید از این حالت استفاده شود. حالت قطره در شهرهایی که رطوبت بالا دارند و میزان شرجی بودن هوا بسیار زیاد است، در فصل تابستان برای کم کردن دما و از بین بردن رطوبت فضا، قابل استفاده است.

در زمانی که حالت قطره را روی ریموت مشاهده کردید، یعنی دستگاه روی حالت DRY تنظیم شده است و رطوبت محیط را از بین می‌برد. در این حالت دور فن در کم‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد.

حتماً بخوانید: آموزش تمیز کردن کولر گازی و اسپلیت به صورت مرحله به مرحله

حالت اتومات ریموت کولر گازی

اگر ریموت اسپلیت روی حالت اتومات قرار گرفته باشد، به صورت خودکار با توجه دمای محیط را تنظیم می‌کند. در صورتی که نیاز باشد، دمای هوای محیط را بیشتر می‌کند و اگر لازم به کاهش دما برای تهویه مطبوع فضا باشد، دما را کمتر می‌کند.

تنظیم بهینه درجه اسپیلت گازی

برای تنظیم درجه اسپیلت به صورت حرفه‌ای و بهینه، می‌توانید روش زیر را دنبال کنید:

  1. مرتبط کردن دمای کولر گازی با دما در خانه: در هر اتاقی که مایل به استفاده از کولر گازی هستید، از ارتباط دمای کولر گازی با دمای فعلی در اتاق اطمینان حاصل کنید. معمولاً، دمای بهینه برای کولر گازی درست زیر دمای کنترل شده است.
  2. استفاده از حالت اتوماتیک: برخی از کولرهای گازی به حالت اتوماتیک مجهز هستند که به شما اجازه می‌دهد تا از تنظیم خودکار دما استفاده کنید. در این حالت، کولر گازی با توجه به دمای اتاق، میزان رطوبت و ساعت روز خودکار دمای خود را تنظیم می‌کند.
  1. استفاده از دستگاه تایمر: اگر در خانه هستید و می‌خواهید کولر چند ساعت بعد به طور خودکار روشن یا خاموش شود، می‌توانید از دستگاه تایمر استفاده کنید. با تایمر، می‌توانید زمان روشن بودن کولر گازی را به طور دقیق تنظیم کنید.تنظیم بهینه درجه اسپیلت گازی

 

جمع بندی

در پایان، کولرهای گازی، راه حلی کاربردی و سازگار با محیط زیست برای خنک کردن فضاهای داخلی ارائه می دهند. توانایی آنها در خنک کردن هوا از طریق تبخیر، بهره وری انرژی و مقرون به صرفه بودن آنها را به انتخابی جذاب برای افرادی تبدیل می کند که به دنبال گزینه های خنک کننده فراتر از سیستم های تهویه مطبوع سنتی هستند. کولرهای گازی با بهره گیری از قدرت فرآیندهای طبیعی، راحتی، مقرون به صرفه بودن و رویکردی سبزتر برای خنک کردن را ارائه می دهند. سرمایه گذاری در یک کولر گازی را برای یک تجربه خنک کننده با طراوت و پایدار در تابستان امسال در نظر بگیرید. با انجام مراحل فوق می‌توانید دمای کولر گازی خود را به صورت حرفه‌ای تنظیم کنید.
توضیحات مذکور در این مقاله، تنها مراحل کلی برای تنظیم دمای کولر گازی هستند و بسته به مدل و نوع کولر گازی شما ممکن است مراحل متفاوتی داشته باشید. در هر صورت، مطمئن شوید که دمای خروجی کولر گازی شما مطابق با نیازهای شما است تا در هنگام استفاده از آن، بهترین امکانات را به دست آورید. همچنین با تنظیم درجه اسپیلت در حالت بهینه، در مصرف انرژی صرفه جویی نموده و هزینه های برق را کاهش دهید.
اگر می خواهید به صورت حرفه ای نصب و تعمیرات کولر گازی را یاد بگیرید در دوره آموزش نصب کولر گازی و آموزش تعمیرات کولر گازی برق گستران ثبت نام کنید.

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *