آموزش جامع تعمیر و تعویض اسپیکر گوشی
اکتبر 31, 2023
آموزشگاه برق گستران

تعمیر اسپیکر گوشی یکی از مشکلات رایج گوشی می باشد که کاربران بسیاری با آن مواجه می شوند. بروز مشکل در اسپیکر و بلندگوی گوشی دلایل سخت افزاری و نرم افزاری گوناگونی دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل خراب شدن اسپیکر موبایل و آموزش تعمیر و تعویض آن بپردازیم، با برق گستران همراه باشید. برای کسب اطلاعات تخصصی در این زمینه توصیه می کنیم در دوره های آموزش تعمیرات موبایل آموزشگاه برق گستران ثبت نام کنید. 

دلایل بروز مشکل در اسپیکر موبایل چیست؟

عوامل گوناگونی باعث بروز مشکل در اسپیکر گوشی و پخش نکردن صدا از آن می شوند. این عوامل عبارتند از:

  • وارد شدن آب به اسپیکر گوشی یا مرطوب شدن آن
  • وارد شدن ضربه به گوشی و اسپیکر
  • نصب نرم افزارهای مخرب
  • تغییر در تنظیمات صدا گوشی
  • کثیف شدن اسپیکر
  • متصل بودن دستگاه با یک لوازم جانبی دیگری نظیر بلوتوث هندزفری یا هدست
دلایل بروز مشکل در اسپیکر موبایل چیست؟

آموزش تعمیر و رفع مشکل اسپیکر گوشی

اسپیکر یکی از اجزای مدار صوت موبایل است و بروز مشکل در آن در بیشتر مواقع به این دلیل اتفاق می افتد که گوشی با دستگاه دیگری مانند هدست، ساعت، هندزفری و غیره در ارتباط است. بنابراین ابتدا و پیش از هر اقدامی توصیه می کنیم که بررسی کنید که گوشی اتصالی با دیگر وسایل نداشته باشد.

در صورتی که این موضوع بررسی شده و باز هم اسپیکر گوشی با موبایل مواجه است توصیه می کنیم راه حل های زیر را برای تعمیر اسپیکر گوشی امتحان کنید.

۱. گوشی را ریستارت کنید.

ابتدا و پیش از هر اقدامی توصیه می کنیم که گوشی را فشار دادن همزمان دکمه پاور و کاهش صدا ریستارت کنید. پس از انجام این کار اسپیکر گوشی را تست کنید، در بسیاری از موارد مشکل با انجام این کار برطرف می شود.

۲. برنامه های مزاحم را حذف کنید.

 

ممکن است علت پخش نشدن صدا در گوشی به دلیل نصب برنامه ای مزاحم در آن باشد. بررسی کنید که آیا به تازگی برنامه پخش صدا یا تصویری بر روی گوشی نصب نکرده اید. توصیه می کنیم تمامی برنامه های مرتبط با پخش صدا و تصویر را از گوشی پاک کرده و مجددا پخش صدا را تست کنید. در صورتی رفع نشدن مشکل صدا راه حل بعدی را امتحان کنید.

۳. گوشی موبایل را ریست فکتوری کنید.

در صورتی که با انجام راه حل هایی که در بالا به آن اشاره شد مشکل اسپیکر رفع نشد، برای تعمیر اسپیکر گوشی می بایست گوشی را ریست فکتوری کنید. دقت داشته باشید که با انجام ریست فکتوری کلیه اطلاعات گوشی پاک شده و به هیچ عنوان نمی توانید به آن دسترسی داشته باشید. بنابراین توصیه می کنیم قبل از انجام این مرحله از کلیه اطلاعات گوشی بکاپ بگیرید.

برای ریست فکتوری گوشی مراحل زیر را انجام دهید:

  • وارد تنظیمات (setting) گوشی شوید.
  • بر روی Backup & Reset بزنید.
  • بر روی Factory Reset بزنید.
  • منتظر شوید تا ریست فکتوری به پایان برسد.

در بیشتر مواقع با انجام این کار مشکل اسپیکر برطرف رفع می گردد. در صورتی که با انجام راه حل های فوق مشکل اسپیکر رفع نشد، مشکل علت سخت افزاری داشته و می بایست قطعات آن تعمیر یا تعویض گردد.

حتماً بخوانید: روش های ذخیره نشدن عکس در گالری واتساپ 

آموزش تعویض اسپیکر گوشی

تعویض اسپیکر گوشی یکی از مهم ترین موضوعات در زمینه آموزش تعمیرات موبایل بوده و برای هر مدل از گوشی متفاوت است. اما در شکل کلی مراحل یکسانی دارد. این مراحل عبارتند از:

خاموش کردن گوشی

خاموش کردن گوشی برای تعویض اسپیکر و بسیاری از تعمیرات تلفن همراه یک امر لازم و ضروری است به همین دلیل باید قبل از تعمیرات  این وسیله را خاموش کرد.

آموزش تعویض اسپیکر گوشیباز کردن درب پشتی گوشی

برای تعمیر گوشی باز کردن آن شرط لازم است. معمولا برای باز کردن گوشی ها از درب پشت آنها اقدام می شود. در بعضی از گوشی ها درب های پشتی به راحتی باز می شوند و برای بعضی از گوشی ها که حالت پرسی دارند بایستی از ابزار تخصصی این حوزه استفاده کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله نحوه باز کردن گوشی را مطالعه نمایید.

باز کردن قطعات

برای باز کردن گوشی بایستی قطعات آن شامل باتری، سیم کارت، کارت حافظه و غیره برداشته شوند و سپس کار باز کردن پیچ های قاب را انجام داد. پس از اینکه تمامی پیچ ها باز شد از یک اهرم پلاستیکی نازک برای باز کردن قاب آن استفاده کنید. با این اهرم و یک فشار در قسمت مرکز قاب می توان آن را از هم جدا کرد.

پس از این اقدام برد و قسمت های داخلی گوشی مشخص می شوند. اگر اسپیکر در معرض دید بود می توان نسبت به تعمیر یا عیب یابی آن اقدام کرد. در غیر این صورت بایستی با دقت خاص قطعات مختلف را باز کرده تا به اسپیکر برسیم. بعضی از بردها دارای پیچ هستند به همین دلیل بایستی پیج آنها را باز کرده و آنها را جدا کرد تا به اسپیکر رسید.

حتماً بخوانید: راهکارهای وصل نشدن گوشی به اینترنت

تعویض اسپیکر گوشی آخرین راه حل

پس از رسیدن به اسپیکر می توان آن را برداشته و چک کرد. اگر اسپیکر در حالت تست سالم بود و یا مشکل داشت، می توان آن را تعمیر کرد، اگر به کلی این اسپیکر پاسخگو نبود به احتمال زیاد خراب است و می بایستی آن را تعویض کرد. و پس از آن برد و دیگر قسمت ها را بسته و اسپیکر را چک نمود.

مشکل خش خش اسپیکر گوشی 

علت خش خش اسپیکر موبایل می تواند به دلیل عوامل گوناگونی از قبیل آب خوردگی، وارد شدن ضربه، ورود گرد و غبار، مشکلات نرم افزاری و مشکلات سخت افزاری باشد.

برای رفع صدای خش خش اسپیکر گوشی توصیه می کنیم در صورت خیس شدن گوشی به هیچ عنوان از اسپیکر آن برای چند ساعت استفاده نکنید. با کمک مسواک گرد و غبار قرار گرفته بر روی اسپیکر را پاک کنید، به هیچ عنوان از سشوار برای تمیز کردن اسپیکر استفاده نکنید.مشکل خش خش اسپیکر گوشی 

در صورتی که مشکل ایجاد با انجام موارد ذکر شده رفع نگردید به بررسی نرم افزارهای پخش موسیقی و تصویر بپردازید. تنظیمات Equalizer در  برخی از این نرم افزارها مشکلاتی را در پخش صدا گوشی ایجاد می کند.

با انجام Safe Mode گوشی و بررسی وضعیت صدا، می توانید بررسی کنید که مشکل ایجاد شده علت نرم افزاری دارد یا سخت افزاری. اگر در حالت Safe Mode اسپیکر گوشی مشکلی نداشته باشد یعنی علت خش خش اسپیکر به دلیل عوامل سخت افزاری می باشد.

برای قرار دادن گوشی در حالت Safe Mode گوشی را خاموش و مجددا روشن کنید. هنگامی که لوگو گوشی را دیدید کلید پاور و کاهش صدا را همزمان نگه دارید.

حتماً بخوانید: آموزش تعمیر ال سی دی گوشی در خانه

کد تنظیمات صدای گوشی سامسونگ

شاید برای شما نیز سوال پیش بیاید که علت تعویض بلندگو گوشی چیست و چه زمانی نیاز به تعمیر اسپیکر گوشی سامسونگ است؟ در پاسخ به این سوال و آشنایی بیشتر با این موضوع با ما همراه باشید. بسیاری از افراد در هنگام خرید گوشی موبایل، برند سامسونگ را به عنوان گزینه اول خود در نظر می‌ گیرند. گوشی‌ های سامسونگ نامی برای کیفیت و محبوبیت دارند.

 

اما، برخی کاربران متوجه می‌ شوند که صدای خروجی هدفون آنها خیلی ضعیف است. اما نگران نباشید، می‌ توانید با استفاده از دکمه‌ های کنترل صدا، به سادگی این مشکل را برطرف کنید. برای دسترسی به تنظیمات صدای گوشی سامسونگ خود، می‌ توانید کد *#0206*8378# را شماره‌ گیری کنید.

دلیل نیامدن صدا از گوشی هنگام مکالمه

برای کشف علت عدم صدای مکالمه به منظور تعویض بلندگو گوشی ، مراحل زیر را دنبال کنید.

  • ابتدا اسپیکر را روشن کنید. اگر شخص مقابل شما صدا ندارد، بررسی کنید که آیا بلندگو فعال است یا خیر. اگر اسپیکر فعال نیست، بر روی آیکون اسپیکر ضربه بزنید تا آن را روشن و فعال کنید. آیکون بلندگو در این صورت سبز یا برجسته خواهد بود. در غیر اینصورت، می‌ توانید صدا را از طریق گوشی خود بشنوید.
  • میزان صدا را افزایش دهید. در صورت فعال بودن اسپیکر، ممکن است میزان صدا بسیار کم باشد. برای افزایش میزان صدا، دکمه افزایش صدا را در گوشی خود فشار دهید. در بیشتر گوشی‌ ها، این دکمه در سمت چپ قرار دارد.
  • تنظیمات صدای برنامه را بررسی کنید. برخی از برنامه‌ ها مانند فیسبوک به شما امکان می‌ دهند صدا را جدا از کنترل اصلی صدا غیرفعال کنید. اگر در یک برنامه خاص صدا را نمی‌ شنوید، تنظیمات صدای آن برنامه را بررسی کنید.

دلیل نیامدن صدا از گوشی هنگام مکالمه

  • میزان صدا را بررسی کنید. اگر هنوز هیچ صدایی نمی‌ شنوید، چک کنید که تنظیمات رسانه کم یا خاموش نشده باشد. برای انجام این کار، به تنظیمات گوشی خود بروید و بخش “صدا و لرزش” را پیدا کنید. سپس بر روی “میزان صدا” کلیک کنید و اسلایدر “رسانه” را به سمت راست بکشید تا صدا زیاد شود.
  • دقت کنید که حالت مزاحم نشوید روشن نیست. این ویژگی ممکن است باعث عدم شنیدن صدا در برخی مواقع شود. برای غیرفعال کردن این تنظیمات، به تنظیمات گوشی خود بروید و دکمه Do Not Disturb را خاموش کنید.
  • برخی از گوشی‌ های اندرویدی در صورت اتصال هدفون، بلندگوی خارجی را غیرفعال می‌کنند. بنابراین، اگر هدفون به طور کامل در جک صوتی قرار نگرفته است، می‌ تواند علتی برای قطع شدن صدا در مکالمه باشد و در چنین مواقعی نیاز به این تعویض بلندگو گوشی انجام شود نباشد.
  • کافیه گوشیتون رو از قاب محافظ جدا کنید. بعضی از محافظ‌ ها ممکن است صدا رو دست کم بگیرند. گوشی‌های اندرویدیتان رو از قاب جدا کنید و بعد صدا رو تست کنید. اگر صدا بهبود پیدا کرد، متوجه می‌ شوید که مشکل از محافظ بوده است و دیگر نیازی به تعویض بلندگو گوشی نیست.
  • یه ری استارت به گوشیتون بدهید. این کار اغلب مشکلات نرم افزاری رو که می تواند علت قطع و وصل شدن صدا در حین مکالمه باشه، حل میکنه. برای این کار، دکمه روشن / خاموش رو فشار دهید و نگه دارید تا گزینه‌ هایی روی صفحه دیده شود. بعد برای ری استارت گوشی روی Restart ضربه بزنید.
  • برای رفع مشکل قطع و وصل شدن صدا در حین مکالمه، گوشی‌ تان رو خاموش و دوباره روشن کنید تا دیگر نیازی به تعویض بلندگو گوشی نباشد.

از کجا بفهمیم بلندگو گوشی سالم است؟

برای اطمینان از سلامت بلندگوی گوشی تان، می‌ توانید از روش‌ های زیر استفاده کنید.

  • تست صدای بلندگو؛ با پخش یک فایل صوتی با صدای بلند، عملکرد بلندگو را بررسی کنید. در طول پخش فایل صوتی، به صدای بلندگو توجه کنید و ببینید آیا صدا کاملاً روشن و بدون هر گونه خش‌ خش یا خراش است.
  • تست برای صدای استریو؛ در صورتی که گوشی شما دارای دو بلندگوی استریو است، با پخش یک فایل صوتی با صدای استریو، عملکرد بلندگو ها را بررسی کنید. در طول پخش فایل صوتی، به تفاوت در صدای دو بلندگو توجه کنید و ببینید آیا صدا کاملاً روشن و بدون هر گونه خش‌ خش یا خراش است.
  • با استفاده از برنامه‌ای برای تست صدا، تست کنید؛ برخی از برنامه‌ های موجود در فروشگاه‌ های برنامه‌ های اندروید و iOS قابلیت تست بلندگو را دارند. با استفاده از این برنامه‌ ها، عملکرد بلندگو را بررسی کنید. این برنامه‌ ها معمولاً تست‌ های مختلفی را برای بلندگو انجام می‌ دهند، از جمله تست کیفیت صدا و غیره است.
  • تست با استفاده از برنامه تست فرکانس؛ برای تست بلندگوی گوشی، می‌ توانید از برنامه‌ های تست فرکانس استفاده کنید. این برنامه‌ ها با پخش فایل‌ های صوتی با فرکانس‌ های مختلف، قابلیت تست بلندگو را فراهم می‌ کنند. با استفاده از این روش، بررسی کنید که آیا بلندگوی گوشی به‌ طور یکسان در تمام فرکانس‌ ها عمل می‌ کند و صدای با کیفیتی ارائه می‌دهد یا نمی‌دهد.

چرا صدای گوشی فقط با هندزفری میاد؟

اگر در حال پخش رسانه‌ ها از اسپیکر گوشی خود هیچ صدایی نمی‌ شنوید، اما وقتی هدفون یا جک 3.5 میلی‌ متری را به آن متصل می‌ کنید، صدا از طریق آنها پخش می‌ شود، مشکل صدا در اسپیکر گوشی شما است. این مشکل ممکن است ناشی از IC صوت گوشی باشد که تنها راه حل آن تعمیر گوشی است. اما اگر مشکل از خود اسپیکر باشد و ناشی از آب خوردگی زیاد یا خرابی توری آن باشد، تصمیم به تعویض اسپیکر گوشی بگیرید.

چرا صدای گوشی فقط با هندزفری میاد؟

قبل از اقدام به تعمیر، حتماً با چند برنامه پخش موسیقی عملکرد گوشی را تست کنید، یک بار هارد ریست انجام داده و همچنین می‌توانید از طریق حالت ریکاوری گوشی (Recovery Mode) ویپ کش داده‌ها (Wipe Cache Data) را انجام دهید. پرسش شما در مورد این است که چرا صدا فقط از طریق هدفون پخش می‌شود و یا نیاز به تعویض اسپیکر گوشی است. این می‌تواند به دلیل یکی از دو عامل زیر باشد:

  • خروجی صوت گوشی به طور ناقص یا خراب است و فقط از طریق هدفون صدا پخش می‌شود.
  • تنظیمات گوشی شما به گونه‌ ای تغییر کرده است که صدا را به هدفون هدایت می‌ کند. به طور معمول، گوشی‌ ها دارای یک سوئیچ خروجی صدا به‌ هنگام وصل کردن یا جدا کردن هدفون هستند.

رفع مشکل پخش همزمان صدا از هدفون و اسپیکر در گوشی

برای تنظیم خروجی صوت برنامه‌ ها، ابتدا روی نماد بلندگو در قسمت اعلان کلیک راست کنید و Open Sound Settings را انتخاب کنید. سپس App volume and device preferences را انتخاب کنید. در این قسمت، در کنار هر برنامه‌ ای که می‌خواهید مسیریابی صدا را تعیین کنید، منوی کشویی خروجی را انتخاب کنید و خروجی صوتی را انتخاب کنید که می‌خواهید صدای آن برنامه از طریق آن پخش شود.

 

حالا شما باید صدا را از طریق مجموعه بلندگوهایی که می‌ خواهید بشنوید تنظیم کنید. ممکن است لازم باشد پخش را متوقف کرده و مجدداً راه‌ اندازی کنید. همچنین، اگر برنامه مورد نظر جهت مسیریابی در لیست مشاهده نمی‌ شود، ابتدا باید پخش صدا را در آن راه‌ اندازی کنید. به عنوان مثال، ما مجبور بودیم یک ویدئوی YouTube را در مرورگر Google Chrome قبل از اینکه در لیست قرار گیرد، شروع کنیم. وقتی همه برنامه‌های شما به درستی تنظیم شدند، می‌توانید پنجره را ببندید. اگر می‌خواهید تمام تنظیمات مسیریابی را بازنگری کنید، کافی است دکمه “Reset” را انتخاب کنید تا به حالت پیش‌فرض بازگردید.

خلاصه

در این مقاله به بررسی دلایل خراب شدن اسپیکر گوشی و نحوه تعمیر و تعویض بلندگوی گوشی های موبایل پرداخیم. تعویض اسپیکر گوشی امری تخصصی بوده و نیاز به دانش و تخصص حرفه ای دارید. در صورتی که علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره تعمیرات موبایل هستید توصیه می کنیم در دوره های آموزش تعمیرات سخت افزار موبایل آموزشگاه برق گستران ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 دیدگاه برای “آموزش جامع تعمیر و تعویض اسپیکر گوشی”

  1. Mali گفت:

    سلام یکماه پیش گوشی گوگل پیکسل 8پرو افتاده از دستم ظاهر مشکلی نداشت به چیزای دیگه دقت نکردم تازگی متوجه شدم از اسپیکر سمت چپی صدا پخش نمیشه این گوشی‌ها قابل تعمیر هستند ؟

  2. حسام گفت:

    سلام، اسپکر گوشیم صداش قطع شده. چقدر هزینه داره

    1. هانی گفت:

      باید بررسی شه، اگر نیاز به تعویض داشته باشه باید ببینی قیمتش چنده یه درصدی هم بایت اجرت تعمیرکار میاد روش