آموزش تعمیر ال سی دی گوشی در خانه
سپتامبر 3, 2023
آموزشگاه برق گستران

تعمیر ال سی دی گوشی از مهم‌ترین و رایج‌ترین مشکلات گوشی است و درصد زیادی از مراجعه کنندگان به تعمیرات موبایل، قصد تعمیر lcd موبایل بدون تعویض یا ترمیم این قطعه را دارند. فشار یا ضربه‌ای که به صفحه نمایش وارد می‌شود، ممکن است آسیب‌های متفاوتی را در قسمت‌های مختلف ال سی دی گوشی ایجاد کند. در این مطلب بخش‌های مختلف ال سی دی گوشی و نشانه‌های آسیب به هر قسمت را بررسی نموده ایم.
تلاش ما بر این بوده تا با مطلبی درباره تعمیر ال سی دی بدون تعویض در خانه ضمن آگاهی بخشی به شما، در صورت امکان از تحمیل هزینه‌های اضافه‌تر و غیر ضروری به شما عزیزان جلوگیری کنیم.
در صورتی که به تعمیرات موبایل علاقمندید، می‌توانید در آموزش تعمیرات موبایل مجتمع آموزشی برق گستران شرکت کنید.

 

تعمیر ال سی دی گوشی بدون تعویض

قبل از هر چیز ابتدا باید اجزای تشکیل دهنده ال سی دی را بشناسیم. شناخت این اجزا کمک شایانی در شناسایی آسیب احتمالی جهت تعمیر یا تعویض صرفا همان قطعه میکند. لازم است یادآور شویم در صورت آسیب هر یک از قطعات و اجزای نمایشگر گوشی موبایل بهترین کار تعویض آنهاست؛ چون اکثر آنها قابل تعمیر نیستند و از نظر هزینه و قیمت، تعویض به صرفه تر از تعمیر است.
هر چند می توان با تشخیص نوع خرابی و پیدا کردن قطعه خراب، صرفا اقدام به تعویض همان مورد نمود و سایر اجزای LCD را نگهداریم. در ادامه به بررسی این اجزا و راه های تشخیص سوختن و خرابی هر یک خواهیم پرداخت.

تعمیر ال سی دی گوشی بدون تعویض

ترمیم ال سی دی شکسته گوشی در خانه

همانطور که گفته شد، تعمیر ال سی دی گوشی بدون تعویض کامل، با شناخت قطعات آن میسر خواهد بود. اما گاهی برای صرفه جویی در وقت و هزینه بیشتر، حتی میتوان ترمیم ال سی دی را در خانه انجام داد. سوال اینجاست که در چه صورت ال سی دی شکسته قابل ترمیم است؟

برای جواب این سوال باید بدانید که اگر کماکان تاچ کار میکند و رنگ ها و تصاویر به درستی نمایش داده میشوند، دیگر نیازی به تعویض کامل ال سی دی نیست. این موضوع باعث صرفه جویی در هزینه و مزیت مهمتر از آن، حفظ کیفیت اصلی و فابریک ال سی دی میشود.
برای ترمیم ال سی دی شکسته در خانه و از بین بردن خط و خش های روی آن می توان از خمیر دندان، مخلوط جوش شیرین و آب استفاده می شود. هر چند این مواد صرفا برای خش های کوچک و کم عمق کارایی دارند و در صورت حجم خرابی بالا چندان کارآمد نیستند.

جداسازی شیشه ال سی دی موبایل

یکی از بدترین اتفاقات که ممکن است برای هر کس بیفتد، شکستن صفحه نمایش تلفن همراه است. دانستن مجموعه ای از نکات و ترفند ها باعث میشود که از گرفتن تصمیم عجولانه برای تعویض کامل صفحه نمایش جلوگیری شود.از آنجایی که ال سی دی گوشی جز گران قیمت ترین قطعات گوشی است، لذا ترمیم ال سی دی گوشی میتواند بسیار به صرفه باشد.

برخلاف تصور خیلی از افراد، همیشه شکستن صفحه نمایش گوشی به معنای شکستن تاچ یا ال سی دی آن نمی باشد و خیلی وقت ها صرفا تنها گلس ال سی دی شکسته است.

توجه نمایید گلس ال سی دی متفاوت از گلسی است که به عنوان محافظ توسط خودمان بر روی صفحه نمایش قرار می گیرد.

 

جداسازی شیشه ال سی دی موبایل

 

سه روش رایج برای جداسازی شیشه شکسته ال سی دی استفاده میشود

  • کارت با گرما: این روش قدیمی ترین روش جداسازی گلس شکسته ال سی دی می باشد که امروزه کمتر از آن استفاده می شود و تا حدودی منسوخ گردیده.
  • سپراتور(جدا کننده) با گرما: در این روش اول از همه باید از سلامت فلت ال سی دی و محل اتصال آن به برد گوشی مطمئن شوید. مرحله بعد جداسازی فلت از برد میباشد. این کار را با یک پنس انجام دهید. با استفاده از یک هویه سر تیز چهار گوشه فریم را ببرید. سطح گلس شکسته شده را با نوار چسب کامل بپوشانید. (این امر از پخش شدن خرده های شیشه جلوگیری میکند). ال سی دی گوشی را بر روی صفحه سپراتور با دمای 70 تا 100 درجه سانتی گراد برای پنج دقیقه قرار دهید.بعد از این مدت گلس شکسته از ال سی دی جدا میشود.
  • فریزر با سرما: این روش جدیدترین و بی دردسرترین روش جداسازی گلس ال سی دی می باشد. این کار توسط دستگاه فریزر جداسازی گلس از ال سی دی انجام میشود. دستگاه را روشن نمایید و درجه آن را بین 150 تا 185 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. ال سی دی را در دستگاه قرار داده، تایمر را خاموش کنید و منتظر صدای جدا شدن گلس از ال سی دی باشید.

آشنایی با اجزای ال سی دی

ال سی دی گوشی از بخش‌های متفاوتی تشکیل شده است. هر یک از این قطعات وظایف مختلفی دارند و آسیب به هر کدام می‌تواند با تعمیر یا تعویض آن هزینه‌های متفاوتی را برای فرد به همراه داشته باشد.

 

1.ال سی دی

از طریق ال سی دی محتوای مربوط به گوشی به نمایش گذاشته می‌شود. در صورتی که بخشی از تصویر سیاه شود و یا کل تصویر سیاه شده و دیگر تصویری را نشان ندهد، یعنی ال سی دی آسیب دیده یا سوخته است.

2.تاچ ال سی دی

در اثر لمس گوشی دستوراتی را که به تاچ داده شده، به موبایل منتقل می‌کند. اگر صفحه نمایش تصویر نشان می‌دهد اما در زمان لمس ال سی دی گوشی، دستوری اجرا نمی‌شود یعنی دیجیتایزر آن خراب شده است.

حتی در صورتی که در زمان لمس صفحه نمایش متوجه درست اجرا نشدن دستورات و یا هنگ کردن آن شدید، باز هم از نشانه‎‌های آسیب به تاچ گوشی است. دیده شدن قسمت‌های رنگی، تیره یا هاله مانند روی صفحه نمایش نیز از مواردی هستند که به علت آسیب به تاچ گوشی ایجاد می‌شوند. اگر گوشی دچار آسیب تاچ ال سی دی شده باشد، دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

اگر با دیر اجرا شدن دستورات پس از لمس ال سی دی گوشی خود مواجه هستید، چند احتمال وجود دارد. یکی از احتمالات آسیب تاچ گوشی است، اما احتمالات دیگری مانند ویروسی شدن گوشی، پر بودن حافظه گوشی، مشکل در RAM یا CPU نیز وجود دارند. در صورت وجود هر یک از این موارد، نیازی به تعویض تاچ نیست و باید روش‌های دیگری را برای برطرف شدن مشکل امتحان کنید.

 

آشنایی با اجزای ال سی دی

 

در زمان تأخیر در انجام عملیات یا عدم اجرای صحیح دستورات در زمان لمس کردن گوشی، قبل از اقدام به تعویض تاچ چند روش را امتحان کنید:

  • برنامه‌های حجیم را پاک کنید. گوشی خود را ریست کنید.
  • با نرم افزارهایی مختلف مانند Touch Screen Test و Screen Check قسمت‌های مختلف آسیب دیده تاچ خود را پیدا کنید.
  • با اپلیکیشن‌های کالیبره کردن گوشی، تاچ گوشی خود را کالیبره کنید. برخی از این نرم افزارها Screen & Display Calibration، Display Calibration، Touchscreen Calibrationو Touch Screen Calibration می‌باشند.
  • از نرم افزارهایی مانند Touchscreen Repair، Touchscreen Dead pixels Repair و Touch Screen Test & Repair برای ترمیم تاچ استفاده کنید.
  • اگر مشکل تاچ گوشی با روش‌های بالا برطرف نشد، نسبت به تعویض تاچ گوشی خود اقدام کنید.

3.فریم ال سی دی گوشی

فریم یا قاب ال سی دی یکی دیگر از اجزای ال سی دی گوشی به حساب می‌آید. فریم سبب نگه داشتن همه قطعات صفحه نمایش در محل مناسب خود می‌شود. جنس این قطعه معمولاً آلومینیوم یا پلاستیک است. در صوووورت ضربه به فریم گوشی ممکن است این قطعه دچار تغییر حالت و یا شکستگی شود. در صورت رخ دادن این اتفاق سریع‌تر برای تعویض آن اقدام نمایید تا از شکستگی ال سی دی و هزینه‌های بیشتر جلوگیری کنید.

4.گلس گوشی سطحی‌ترین بخش ال سی دی موبایل

گلس، شیشه‌ای مقاوم است که از تماس مستقیم با ال سی دی و تاچ گوشی و در نتیجه ایجاد خط و خش و آسیب به آن جلوگیری می‌کند. در صورتی که گلس گوشی در اثر ضربه یا فشار شکسته باشد، در این زمان باید گلس گوشی تعویض شود.

5.بک لایت

یک لایه نازک در کنار ال سی دی قرار می‌گیرد که بک لایت گفته می‌شود. این قطعه نور صفحه نمایش را تأمین می‌کند. در صورتی که رنگ تصاویر کامل عوض شوند یا صفحه ال سی دی به رنگ بنفش، زرد، سفید و یا رنگ‌های ترکیبی دیده شوند، نشان دهنده آسیب دیدگی بک لایت گوشی است. در این صورت باید آن را تعویض کنید.

حتما بخوانید: راهنمای تعمیر و تعویض اسپیکر گوشی

 

علت خراب شدن ال سی دی گوشی

دلایل آسیب دیدن ال سی دی گوشی متفاوت است. گاهی اوقات با گذشت زمان عمر مفید ال سی دی کاهش یافته و دیگر خوب کار نمی کند. افتادن گوشی از دست افراد، افتادن از ارتفاع، افتادن گوشی در آب، پا گذاشتن روی گوشی، خوابیدن روی گوشی از شایع‌ترین دلایلی است که باعث شکستن یا ترک خوردن بخش‌های مختلف ال سی دی به حساب می‌آیند.

بنابراین برای جلوگیری از آسیب دیدن ال سی دی از آن محافظت کرده و حدالامکان از ورود مایعات به ال سی دی یا وارد شدن ضربه به آن خودداری کنید.

چگونه ال سی دی گوشی را درست کنیم؟

اولین قدم درست کردن صفحه موبایل پس از آسیب دیدن گوشی و وارد شدن هر ضربه‌ای به آن، بررسی نور و تصویر آن است که آیا گوشی تصویر دارد یا خیر.

1.تعویض گلس گوشی

زمانی که تاچ و ال سی دی گوشی کار می‌کنند اما صفحه گوشی شکسته است، یعنی گلس گوشی شکسته است. تعویض گلس گوشی هزینه زیادی ندارد اما نصب آن بر روی ال سی دی، باید با تمرکز و دقت زیاد انجام شود.

علت خراب شدن ال سی دی گوشی

2.تعویض فریم گوشی

برای تعویض فریم گوشی باید تمام قطعات آن باز شوند چون فریم در قسمت میانی گوشی قرار دارد و برای جایگزینی آن تمام قطعات درگیر می‌شوند. سپس قطعات در بخش‌های مربوطه و صحیح اطراف فریم جدید قرار داده شوند و سپس با کمک چسب و بندینگ ماشین تمام قسمت‌های لازم را به فریم متصل کنید.

 

3.تعویض تاچ ال سی دی گوشی

برای باز کردن تاچ و ال سی دی باید ابتدا با استفاده از دستگاه گلس، چسب اطراف ال سی دی و تاچ را نرم کرده و سپس با یک وسیله ظریف مانند سیم، ال سی دی را جدا می‌کنیم. حالا نوبت آن است که ال سی دی سالم را جایگزین ال سی دی قدیمی کنید. سپس آن را در دستگاه لمینت می‌گذاریم تا به خوبی در جای خود فیکس و محکم شود، سپس از دستگاه حباب گیر استفاده می‌کنیم تا حباب‌های باقیمانده بین تاچ و ال سی دی از بین بروند.

4.تعویض ال سی دی گوشی

چسب ال سی دی را با کمک دستگاه گلس و یک سیم ظریف نرم و باز کنید. چسب تازه و سالم را به محل موردنظر منتقل کنید. ال سی دی جدید را در مکان خود جایگزین و فیکس کنید.

پس از اتمام کار، ال سی دی و اتصالات کابل را بررسی کنید.

5.از بررسی فلت گوشی غافل نشوید

فلت گوشی یک مدار است که در پشت ال سی دی قرار دارد. تصاویر ال سی دی از طریق فلت گوشی نمایش داده می‌شوند. گاهی آسیب دیدگی فلت گوشی سبب مشکلات در تصویر ال سی دی می‌شود، پس نباید بدون اطمینان از آسیب دیدگی تاچ یا ال سی دی آن‌ها را تعویض کنید. در صورت خراب شدن فلت گوشی ممکن است با مواردی مانند پرش در تصویر، نمایش ندادن تصویر و یا مشکل در تاچ گوشی موجه شوید. در صورت خراب شدن فلت ممکن است با تعمیر یا ترمیم آن مشکل برطرف شود. در غیر این صورت باید آن را عویض کنید تا صفحه نمایش شما بدون مشکل کار کند.

فلت گوشی با آب و رطوبت و یا استفاده نادرست از شارژر در زمان وصل و جداسازی شارژر به گوشی موبایل دچار آسیب می‌شود. برای تعویض فلت باید چسب‌های اطراف را باز کنید. از حلال کمک بگیرید تا کابل فلت جدا شود. سپس فلت جدید را در قسمت مدنظر قرار دهید و آن را پرس کنید. این کار را می‌توانید با چسب و دستگاه بندینگ انجام دهید.

حتما بخوانید: چگونه قفل گوشی سامسونگ را باز کنیم؟

راهکارهای جلوگیری از شسکتن و آسیب به ال سی دی

1-در همه حال از یک قاب مناسب و گلس استفاده کنید تا اطراف و ال سی دی گوشی شما را به خوبی احاطه کنند و مانع از وارد شدن ضربه به آن شود.

2-از سر دادن و تکان‌های شدید گوشی خودداری کنید.

3-گوشی خود را در قسمت‌هایی که امکان وارد شدن فشار و آسیب به آن زیاد است، قرار ندهید. جیب شلوار، جلو، پشت یا کف کیف از مکان‌هایی هستند که احتمال آسیب دیدن گوشی و صفحه آن بسیار زیاد است.

4-از ورود مایعات به درون گوشی خودداری کنید.

 

راهکارهای جلوگیری از شسکتن و آسیب به ال سی دی

دستگاه تعمیر ال سی دی موبایل

پیش تر از قطعاتی که جهت ترمیم ال سی دی استفاده میشود، نام برده شد. علاوه بر سپراتور و فریزر، دستگاه هایی همچون لمینیتور، بابل ریموور(حباب گیر)،پمپ باد و پمپ وکیوم استفاده میشود. از لمینتورها جهت پرس گلس جدید روی ال سی دی میباشد و در دو نوع فک بلند و فک کوتاه تولید میشوند. بعد از انجام پرس ممکن است بین گلس و ال سی دی حباب ایجاد شود که برای از بین بردن آن از بابل ریموور استفاده میشود.

 

هزینه تعمیر ال سی دی گوشی

حقیقت امر این است که هزینه تعمیر ال سی دی گوشی به موارد متعددی بستگی دارد. از نوع و میزان آسیب وارد شده تا مدل گوشی و میزان محبوبیت آن و یا حتی در دسترس بودن قطعات جانبی بر روی هزینه تعمیر ال سی دی تاثیرگذار است. علاوه بر این موارد اصل و تقلبی بودن قطعات نیز مطرح است. در حقیقت هر چه محبوبیت گوشی مورد نظر بیشتر باشد، انتخاب‌های بیشتری برای تعویض قطعات آن وجود دارد. همین امر باعث اختلاف قیمت بین قطعات تقلبی یا اصلی در بازاری مثل تهران میشود. همچنین مواردی چون سابقه و تجربه تعمیرکار و یا حتی محلی که در آن تعمیرات گوشی صورت می‌گیرد، میتواند بر هزینه تعمیر ال سی دی گوشی تاثیرگذار باشد. با توجه به این موارد هیچگاه نمیتوان قیمت دقیقی برای این موضوع تعیین کرد. در واقع برای استعلام قیمت تعمیر ال سی دی گوشی بهتر آن است که با چند مرکز تعمیر گوشی تهران یا هر شهری تماس بگیرید.

چگونه صفحه گوشی شکسته را درست کنیم؟

در این مطلب با ال سی دی گوشی و اجزا آن آشنا شدیم و ضمن بررسی نحوه تعمیر ال سی دی بدون تعویض در خانه و ترمیم آن با خمیر دندان و جوش شیرین، هزینه تعمیر و دستگاه و ابزار مورد نیاز کار، یاد گرفتیم چگونه ال سی دی گوشی را درست کنیم. تعمیر lcd گوشی سامسونگ، شیائومی، آیفون و سایر انواع گوشی های تلفن همراه، امری تخصصی است و نیاز به آموزش های حرفه ای دارد. اگر می خواهید به صورت تخصصی با نحوه عیب یابی، تعمیر و تعویض ال سی دی گوشی آشنا شوید توصیه می کنیم در دوره تعمیرات موبایل برق گستران ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *