چرا ماشین ظرفشویی روشن می شود ولی کار نمی کند؟
ژانویه 7, 2024
آموزشگاه برق گستران

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد و ماشین ظرفشویی روشن شده ولی کار نمی‌ کند. برای اینکه بتوان علت این مشکل را پیدا کرد، نیاز است ابتدا با ساختار و چگونگی عملکرد صحیح این ماشین‌ ها آشنا شوید.

برعکس شستن ظرف‌ ها با دست که برای از بین بردن آلودگی های آن نیاز به شست و شوی فیزیکی دارد، ماشین ظرفشویی مکانیکی ظروف را توسط پاشیدن آب داغ با دمای 45 تا 75 درجه سانتی‌ گراد می‌ شوید و کثیفی آن‌ها را تمیز می‌نماید، اما برای شستشوی اقلام ظریف نیز آب را با دمای پایین‌تر مورد استفاده قرار می‌دهد. بهتر است ابتدا نگاهی اجمالی به عملکرد دستگاه و نحوه کار با ماشین ظرفشویی داشته باشیم سپس به بررسی علت روشن شدن و کار نکردن ماشین‌های ظرفشویی بپردازیم.

دلایل روشن شدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی

اگر می‌ پرسید، علت روشن شدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی چیست؟ باید گفت صد ها دلیل می‌ تواند داشته باشد، اما چند دلیل محتمل‌ تر که به نظر می‌ رسد با احتمال بالایی مشکل را برطرف خواهد کرد در ادامه آورده شده است.

دلایل روشن شدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی

 

درب ماشین ظرفشویی قفل نیست

‌یکی دیگر از دلایل روشن شدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی می‌ تواند قفل نبودن درب آن باشد. همان طور که می‌ دانید اگر درب به طور ایمن بسته نشده باشد برای جلوگیری از نشتی، ماشین ظرفشویی شما روشن نمی‌ شود.

پس بسته شدن کامل، سوئیچ داخل قفل درب می‌ تواند سیگنال پنل کنترل را برای راه‌ اندازی ماشین ظرفشویی دریافت کند. هنگام راه‌ اندازی ماشین ظرفشویی، مطمئن شوید که درب آن کاملا بسته است تا ضامن و سوئیچ درگیر شود.

البته سوییچ شکسته نیز می‌ تواند عامل روشن شدن و کار نکردن ظرفشویی باشد حتی اگر درب آن به درستی بسته شده باشد، هر یک از این قطعات قابل تعمیر نیست و گاهی نیاز به تعویض دارد.

مشکل در تنظیمات چرخه ماشین ظرفشویی

گاهی اوقات انتخاب چرخه شستشوی نادرست می‌ تواند منجر به روشن شدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی شود. کتابچه راهنمای ماشین ظرفشویی خود را بررسی کنید تا مشخص شود مدل دستگاه شما دارای تنظیمات خاص است که شروع به کار را به تاخیر بیاندازد مانند قفل کودک.

اگر قفل کودک ماشین ظرفشویی یا تنظیمات دیگری فعال باشد، یک کد یا نماد خطا در صفحه کنترل می‌تواند به شما هشدار دهد. همچنین هنگام تأیید تنظیمات ماشین ظرفشویی، پد کنترل را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می‌کند. اگر برخی از دکمه‌ های پد کنترل به لمس شما پاسخ نمی‌دهند، ممکن است پد کنترل نیاز به تعویض داشته باشد.

تامین آب ناکافی

گاهی اوقات مشکل در تامین آب می‌تواند دلیل این که ماشین ظرفشویی روشن می شود ولی کار نمی کند، باشد. اگر ماشین ظرفشویی روشن است و شروع به کار کرده اما با آب پر نمی‌شود، احتمالا علت این امر است.

اطمینان حاصل کنید که شیر آب باز است و ماشین ظرفشویی به درستی به منبع آب خانه شما متصل است. شلنگی را که به شیر وصل می‌شود بررسی کنید تا مطمئن شوید که گیر نکرده یا پیچ خورده نیست و جریان آب را محدود نمی‌ کند.

اگر شلنگ و اتصال ماشین ظرفشویی شما ایمن است، شیر ورودی آب ماشین ظرفشویی شما ممکن است معیوب باشد. این دریچه باید باز شود تا آب به داخل ماشین ظرفشویی جریان یابد، اگر سوپاپ معیوب باشد، ممکن است بسته بماند و آب به ماشین ظرفشویی نرسد، دریچه ورودی خراب نیاز به تعویض دارد.

قطعاتی از ماشین ظرفشویی شکسته است

اگر همه این موارد را امتحان کردید، اما هنوز علت روشن شدن و کار نکردن ماشین را پیدا نکرده‌اید، ممکن است یکی از اجزای سازنده خراب شده باشد.

خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی می‌تواند به تشخیص این‌که کدام یک از این قطعات رایج خراب شده است کمک کند.

فیوز حرارتی معیوب است

هنگامی که این فیوز آسیب می‌ بیند، برق ماشین ظرفشویی را قطع می‌کند و از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری می‌کند. با این حال، اگر فیوز معیوب باشد، ممکن است منفجر شود، در صورت سوختن فیوز حرارتی باید تعویض شود.

فیوز حرارتی معیوب

 

تایمر معیوب است

تایمر ماشین ظرفشویی توزیع قدرت را به قسمت‌ های مختلف ماشین ظرفشویی کنترل می‌کند. اگر به درستی کار نکند، ممکن است هنگام روشن کردن ماشین ظرفشویی برق تولید نشود، تایمر معیوب نیز قابل تعمیر نیست و نیاز به تعویض دارد.

برق وصل نیست

دانستن این‌ که چگونه ماشین ظرفشویی را راه اندازی کنید بسیار مهم است. اگر اتصالات به درستی نصب نشده باشند و دستگاه برق دریافت نکند، پر واضح است که ماشین ظرفشویی عمل نخواهد کرد.

قبل از عیب یابی خرابی ماشین ظرفشویی، منابع برق را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می‌ کنند. مطمئن شوید که ماشین ظرفشویی به درستی و با استفاده از سیم‌ کشی مخصوص به برق وصل شده است.

منظور از سیم‌ کشی مخصوص برای انتقال، قدرتی که ماشین ظرفشویی استفاده می‌ کند است. بنابراین پس از اطمینان از سیم کشی و اتصالات دستگاه، حتما کلید برق و در صورت لزوم زیر سینک و همچنین جعبه کلید مدار خانه را نیز بررسی نمایید. در بسیاری از موارد همین دلیل روشن شدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی است.

 

برد کنترل خراب است

برد کنترل کامپیوتری اصلی‌ ترین قطعه ماشین ظرفشویی است که به تامین برق سایر اجزا کمک می‌ کند. اگر برد کنترل خراب شده باشد، ممکن است قدرت کافی برای راه‌ اندازی ماشین ظرفشویی وجود نداشته باشد و دستگاه نیاز به تعمیر یا تعویض اساسی داشته باشد.

برد کنترل خراب

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی و پاسخ این مشکل که چرا ماشین ظرفشویی روشن می شود ولی کار نمی کند پرداختیم.

ماشین ظرفشویی یکی از پر‌طرفدارترین لوازم آشپزخانه برای بانوان است، استفاده روزمره از این دستگاه، احتمال بروز آسیب و خطاهای مختلف را در آن افزایش می‌دهد.

روشن شدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی در ابتدا می‌تواند دلیل خطاهای رایج و عمومی باشد که پس از بررسی آن موارد بهتر است به متخصصین برای تعمیر یا تعویض قطعات دستگاه مراجعه شود.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای “چرا ماشین ظرفشویی روشن می شود ولی کار نمی کند؟”

  1. محمدجعفر گفت:

    سلام من هربار که ماشین ظرفشویی روشن نمیشه برقشو قطع و وصل می کنم درست میشه؟ نیازه تعمیر بشه یا طبیعیه؟

    1. هانی گفت:

      سلام، دوشاخه و کابل دستگاه و همینطور پریز برق رو چک کنید سالم باشن. اگر مشکل حل نشد بهتره با تعمیرکار تماس بگیرید.