علت برفک زدن یخچال
نوامبر 30, 2023
آموزشگاه برق گستران

یخچال‌ ها یکی از ضروری‌ ترین و اساسی‌ ترین، وسایل مورد نیاز در آشپزخانه‌ها هستند که بدون وجود آن‌ها، تقریبا نگهداری مواد غذایی غیرممکن است. به همین علت، زمانی که دچار مشکل می‌گردند، نگرانی‌ هایی را در پی دارند، از عمده‌ ترین مشکلاتی که یخچال‌ها به آن دچار می‌شوند، برفک زدن است.

در یخچال‌ های قدیمی، برفک زدن تا حدی طبیعی بوده چرا که، آن‌ ها مجهز به سیستم برفک‌ زدایی نبودند، اما زدن برفک درون یخچال بدون برفک، خبر از یک مشکل جدی به ما می‌ دهد. در این مقاله از سری مقالات آموزش رایگان تعمیر یخچال سعی داریم تا علت برفک زدن یخچال را بررسی نماییم. پس با ما همراه باشید.

برفک درون یخچال‌ها چگونه ایجاد می‌ شود؟

همانطور که می‌ دانید هوای درون یخچال بسیار خنک بوده و دمای پایینی دارد، این هوای خنک درون یخچال در تمامی بخش‌ ها و فضا های آن، به گردش درآمده و حرکت می‌ کند. زمانی که از بیرون هوای گرم و مرطوب وارد یخچال می‌ شود، نقطه‌ تلاقی این دو هوا با یکدیگر برفک می‌ زند. دلایل مختلفی برای بروز برفک در یخچال وجود دارد که در ادامه‌ مطلب، به بررسی آن‌ ها می‌ پردازیم.

برفک درون یخچال‌ها چگونه ایجاد می‌ شود؟

 

دلایل بروز برفک در یخچال‌ ها

برفک زدن درون یخچال، یکی از رایج‌ ترین مشکلات یخچال‌ ها است که، اگر فورا برای رفع آن اقدام نکنید، آسیب جدی به یخچال و قطعات آن وارد می‌ نماید. علت برفک زدن یخچال، به عوامل متعددی وابسته است، مهم‌ترین دلیل این مشکل، به قرار زیر است:

  • خرابی در ترمودیسک یخچال‌ ها
  • آسیب دیدن المنت یخچال
  • وجود نداشتن سیستم ضد برفک یا دیفراست در یخچال‌ ها
  • آسیب دیدن ترموستات یخچال
  • آسیب دیدن تایمر یخچال
  • قرار گیری یخچال در مکان‌ های گرم و بسته
  • گرم شدن بیش از حد کمپرسور و فاصله‌ کم یخچال تا دیوار
  • باز و بسته کردن بیش از حد درب یخچال
  • خرابی و پوسیده شدن لاستیک‌ های درب یخچال

در ادامه‌ مطلب، به بررسی برخی دلایل این اتفاق می‌ پردازیم.

خرابی لاستیک دور درب یخچال

لاستیکی که اطراف درب یخچال‌ها قرار گرفته، قابلیت آهنربایی داشته و وظیفه‌ی آن، جلوگیری از ورود هوای گرم بیرون، به داخل یخچال است. زمانی که این قطعه فرسوده شده و یا دچار آسیب و پارگی شود، نمی‌ تواند مانع ورود هوای گرم به داخل یخچال شده و یخچال برفک می‌ زند. باز و بسته کردن درب یخچال بیش از اندازه و یا محکم بستن آن، بعد از چندی لاستیک درب را خراب می‌کند.

نامناسب بودن محل نصب یخچال

پیش پا افتاده‌ ترین علت برفک زدن یخچال، نامناسب بودن و تراز نبودن محل قرارگرفتن آن است. یخچال‌ها را نباید در کنار وسایل گرمازا نظیر، اجاق‌ گاز و یا پکیج‌ ها قرار دهیم؛ چرا که گرمای بیش از حد در اطراف یخچال، مقداری از گرما و رطوبت را وارد هوای خنک درون آن نموده و سبب برفک زدن می‌شود. از این رو همواره، مکان مناسبی را برای نصب انتخاب نموده و در زمان قرار دادن یخچال، مکان آن را تراز نمایید.

دلایل بروز برفک در یخچال‌ ها

مستهلک شدن بدنه‌ یخچال‌ ها

برخی مواقع، به دلیل آسیبی که به بدنه‌ یخچال وارد می‌ شود مانند: ضربه خوردن و یا مرطوب بودن بیش از اندازه‌ی محیط، این قسمت دچار فرسودگی شده و آسیب می‌بیند. مستهلک شدن بدنه نیز، موجب برفک زدن درون یخچال می‌گردد، برای بررسی کردن این مشکل و همچنین برطرف نمودن آن، از تکنسین‌کارهای مجرب، در این زمینه کمک بگیرید.

خرابی در بخش ترموستات

ترموستات یکی از اجزای بسیار مهم درون یخچال‌ ها می‌باشد که، وظیفه‌ کنترل کردن دمای داخل یخچال را بر عهده دارد.

اگر این قطعه دچار مشکل شود، دمای یخچال بیش از اندازه بالا رفته، و این برهم خوردن میزان دما، باعث برفک زدن یخچال می‌ شود. تعمیر و تعویض این قطعه‌ مهم، باید توسط تعمیرکاران مجرب صورت گرفته و هرگز، خودتان دست به تعمیر آن نزنید.

دلایل برفک زدن در قسمت‌های مختلف یخچال‌ ها

 

برای اینکه بتوانید، یک راه‌ حل درست و اصولی برای رفع مشکل برفک زدن درون یخچال بیابید؛ ابتدا باید مشکل را به درستی شناسایی کرده و بررسی نمایید. در ادامه به برخی از دلایل برفک زدن، در بخش‌ های مختلف یخچال می‌ پردازیم.

  • علت برفک زدن یخچال فریزر، در قسمت اطراف و کناره‌ های درب آن، به دلیل خوب بسته نشدن درب‌ های کشو و یا آسیب دیدن لاستیک درب می‌ باشد.
  • برفک زیاد در همه‌ قسمت‌ های یخچال فریزرها، به دلیل بازماندن دراز مدت درب آن است.
  • ایجاد برفک در تمامی بخش‌ های یخچال، به این خاطر می‌ باشد که، دمای درون یخچال پایین‌ تر از حد نرمال است.
  • برفک زدن یخچال‌ ها در قسمت پشتی آن، یعنی در جایی که سیم‌ های مربوط به اپراتور قرار دارند، وجود یک مشکل در خصوص فرآیند یخ‌ زدایی را به ما می‌ دهند و ممکن است این مشکل به دلیل، خرابی دیفراست باشد.

 

راهکار های کاربردی برای جلوگیری از برفک زدن یخچال‌ ها

 

همانطور که در موارد بالا اشاره شد، علت برفک زدن یخچال ناشی از عوامل مختلفی می‌ باشد. از این رو، با رعایت یکسری نکات، می‌ توانید از برفک زدن جلوگیری نموده و دستگاه خود را از آسیب دیدن، مصون نگه دارید. برخی از این نکات، به قرار زیر است:

  • بعد از استفاده نمودن از یخچال، مطمئن شوید که درب آن را به خوبی بسته‌ اید.
  • قفسه‌ ها و کشو های درون یخچال را، بیش از اندازه با مواد خوراکی پر نکنید؛ چرا که هرچقدر درون یخچال از مواد غذایی انباشته باشد، برای خنک کردن آن‌ها به موتور فشار زیادی وارد می‌ شود.
  • در زمان قرار دادن یخچال در جای خود، حدود 10 سانتی‌ متر آن را از دیوار و اطراف فاصله دهید.
  • به طور طبیعی باید هرچند ماه یکبار، نسبت به برفک‌ زدایی اقدام نمایید.

در صورتی که این روند کوتاه‌ تر شد، باید از تکنسین‌ های مجرب برای بررسی کردن دستگاه خود و تعمیر آن کمک بگیرید.

راهکار های کاربردی برای جلوگیری از برفک زدن یخچال‌ ها

کلام پایانی

علت برفک زدن یخچال، با توجه به مطالبی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، ممکن است در هر زمانی اتفاق بیافتد.

یخچال‌ها اصلی‌ ترین منبع نگهداری از موادغذایی ما هستند؛ بدیهی است که آسیب دیدن بخشی از آن‌ها و مختل شدن عملکردشان، موجب فاسد شدن مواد غذایی درون آن می‌ شود. شاید طبیعی بنظر برسد که، در طول استفاده کردن از این وسیله، گاهی دچار برفک شود.

اما بی‌توجهی به این مشکل و تلاش نکردن برای برطرف نمودن آن، سبب خرابی دستگاه و شاید هزینه‌بردار بودن تعمیر برخی از قطعات مهم آن شود.

از این رو، با رعایت کردن یک سری از نکات ساده، می‌توانید از برفک زدن یخچال خود جلوگیری نموده و با خیالی آسوده تا مدت‌ها، از آن استفاده نمایید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 دیدگاه برای “علت برفک زدن یخچال”

  1. محمدی گفت:

    برای جلوگیری از برفک زدن یخچال قدیمی چکار کنیم؟

    1. هانی گفت:

      سلام، بستگی به یخچال داره، ولی اگه منظورتون اینه که یخچال بدون برفک یخ میزنه مواردی که در بالا ذکر شد را مطالعه نمایید.

  2. رضاپور گفت:

    سلام، الان هر یخچالی که آدم میخره فقط اسمشون بدون برفکه. بلا استثنا همشون برفک می زنن بعد یه مدت.
    من یه یخچال ساید بای ساید الجی گرفتم پارسال. تا الان بخاطر برفک 3بار تعمیرکار آوردم ولی هنوز درست نشده.

    1. هانی گفت:

      سلام، متاسفانه حق با شماست.