روش شست و شوی رادیاتور و رسوب زدایی آن
آگوست 5, 2023
آموزشگاه برق گستران

رادیاتورها نقش بسیار مهمی را در راه اندازی خودرو ایفا می کنند، به همین منظور شستشوی رادیاتور خودرو موجب بالا بردن عملکرد موتور می شود. رادیاتور را به عنوان سیستم خنک کننده خودرو می شناسند که درصورت درست کار نکردن موتور ماشین جوش آورده و خسارات زیادی را به خودرو وارد می کند. رادیاتور نقش خنک سازی و کاهش دمای موتور را به عهده دارد. لذا اگر به موقع رسوب زدایی رادیاتور ماشین انجام نشود، نمی تواند به درستی به وظیفه خود عمل کرده و رسوب و جرم آن را احاطه می کند.
رسوبات و جرم ها به مرور زمان ضخیم شده و باعث بسته شدن مسیر آب و در نتیجه عدم خنک سازی موفق موتور می گردد، این امر موجب می شود که آسیب جدی به خودرو وارد گردد.

جمع شدن رسوبات و گردو غبار در خروجی رادیاتور، باعث ایجاد فشار بیشتر به رادیاتور برای خروج هوا می شود و این امر باعث ایجاد گرما و در نتیجه داغ کردن رادیاتور خواهد شد و پیامد آن یاتاقان زدن ماشین و قفل کردن قطعات داخلی خودرو است. در این مطلب بهترین راه و روش های باز کردن و تمیز کردن رادیات ماشین را معرفی خواهیم کرد.

نحوه تشخیص گرفتگی و نیاز به شستشوی رادیاتور خودرو

در جواب می گوییم که گرم شدن بیش از اندازه موتور خودرو، نشت مایع خنک کننده و ضد یخ از زیر خودرو و شنیده شدن سروصدا از موتور، علائمی هستند که نشان می دهند رادیاتور ماشین رسوب و جرم گرفته است.

به همین منظور در ادامه روش های موثر و کارآمدی را برای شست و شوی رادیاتور ارائه می دهیم تا بتوانید از برخی خسارات ناشی از رسوب گیری رادیات پیش گیری کنید.

 

انواع روش های رسوب زدایی و شست و شوی رادیاتور

روش های متفاوتی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن رادیاتور خود را شست و شو دهید. اما برخی از روش‌ها برای انجام این کار موثر تر می باشند. لذا در این مقاله قصد داریم در مورد رسوب زدایی رادیات و انتخاب بهترین روش برای شست و شوی رادیاتور صحبت کنیم.

انواع روش های رسوب زدایی و شست و شوی رادیاتور

 

۱.رسوب زدایی با محلول های شست و شوی مخصوص

۲. رسوب زدایی با محلول هایی نظیر، جوش شیرین، سرکه، نوشابه، جوهر نمک و مایع ظرف شویی. هرکدام از این محلولات نام برده شده قابلیت از بین بردن رسوبات موجود در رادیاتور را دارند.

یکی از روش های ساده و تجربی که معمولا توسط مکانیک و یا خود راننده صورت می گیرد به این صورت است که رادیاتور را با محلول های شست و شوی مخصوص رادیات نظیر جوش شیرین، سرکه و یا محلول های اسیدی مثل جوهر نمک تمیز می کنند، این روش از گذشته به طور تجربی مورد استفاده قرار گرفته است.

 

نکات مهم در تمیز کردن و شستشوی رادیاتور خودرو

۱.مطمئن شوید که رادیاتور به طور کامل تمیز شده است.

۲.در فصولی که تغییرات دما در رادیاتور زیاد می شود بهترین زمان برای تمیز کردن آن، زمان نصب و یا تعمیر رادیاتور است.

۳.در شست و شوی کلی رادیاتور بهترین روش استفاده از آب و صابون می باشد.

۴.بعد از شست و شوی رادیاتور بهتر است ابتدا اجازه دهید که کاملا خشک شود سپس از آن استفاده کنید.

بهترین روش شستشوی رادیاتور ماشین

بهترین و اصولی ترین روش برای شست و شوی رادیات این است که آن را باز کنید. این کار را اصطلاحاً سیخ زدن می گویند.

سیخ زدن رادیاتور جهت رفع رسوب و جرم

مراحل و روش شستشوی رادیاتور با سیخ زدن به این صورت است:

  1. رادیات را باز کرده از ماشین خارج کنید
  2. درپوش های پلاستیکی پرس شده در اطراف ان را ( این درپوش ها بسته به ماشین های مختلف در جهات متفاوتی وجود دارند) باز کنید و مجراهای آب داخل رادیاتور را سیخ بزنید، به شکلی که مجراها کاملا باز شوند و رسوب آنها خارج شود.بهترین روش شستشوی رادیاتور ماشین
  3. بعد از رسوب زدایی مجراهای آب سیم های رادیاتور نیز باید عیب یابی شوند تا له شدگی در آنها نباشد.
    این سیم ها هوای بیرون را به فن می فرستند و سپس هوا را از داخل مجراها عبور می دهند تا اب رادیاتور خنک بماند. در این روش رادیات کاملا شسته شده و منافذ آب کامل باز می شود، در نتیجه گردش آب بهتر می شود و تاثیر بالایی خواهد داشت.

 

جرم زدایی رادیاتور خودرو با ضد یخ و ضد جوش

به منظور افزایش طول عمر رادیاتور باید این نکته را بدانید که استفاده از ضد یخ و ضد جوش های مرغوب بسیار تاثیر گذار است.

برای شست و شوی رادیاتور با ضد یخ باید نسبت مساوی از آب مقطر را با مایع ضد یخ مخلوط کنید و داخل رادیاتور بریزید، سپس به ماشین استارت بزنید تا روشن شود، چند دقیقه صبر کنید تا مایع به رادیاتور وارد شود و آن را خنک کند، در ادامه ماشین را خاموش کرده و مابقی محلول را در داخل رادیاتور بریزید تا پر شود.

ضد یخ هایی که خاصیت اسیدی دارند به مرور زمان و استفاده زیاد باعث می شوند که نقاط مختلف موتور و رادیاتور دچار خوردگی شوند، در مقابل ضد یخ هایی که خاصیت روغنی دارند این خوردگی ها را به وجود نخواهند آورد.

همان طور که گفته شد استفاده از ضد یخ، آب مقطر و یا آب رادیاتور مرغوب به نسبت مساوی همچنین تعویض ضد یخ‌ها دوبار در سال نتیجه بهتری را حاصل می کند.

ضد یخ مایعی است که برای خنک کردن موتور و رادیاتور از آن استفاده می شود، پس باید بدانید که استفاده از آن در تابستان و یا زمستان تفاوتی ندارد. زیرا عناصر استفاده شده در ضد یخ باعث می شوند که سیلندر، سر سیلندر و قطعات مختلف موتور و رادیاتور سالم مانده و دچار پوسیدگی نشوند، پس باید هم در تابستان و هم در زمستان از محلول ضد یخ و ضد جوش استفاده کنید.

 

جرم زدایی رادیاتور خودرو با ضد یخ و ضد جوش

 

نتیجه گیری

جرم گرفتگی بسته شدن منافذ و سوراخ های رادیاتور باعث جوش آوردن خودرو و در نتیجه موجب ایجاد مشکلات فراوانی و بعضا جبران ناپذیر به خودرو می شود. در پایان این مطلب باید بگوییم که با وجود این که روش های متفاوتی برای رسوب زدایی رادیاتور وجود دارد که خود شخص می تواند برخی از ان ها را انجام دهد اما بهتر است که این کار را به افراد متخصص واگذار کنیم تا شستشوی رادیاتور به صورت کامل و بدون نقص انجام شود.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه برای “روش شست و شوی رادیاتور و رسوب زدایی آن”

  1. Arman گفت:

    بسیار عالی سپاس از توضیحات مفید شما .