علائم و دلایل خرابی شارژر موبایل و روش تعمیر آن
آگوست 10, 2023
آموزشگاه برق گستران

یکی از مهمترین و ضروری ترین وسایل جانبی گوشی های موبایل، شارژر می باشد. شارژ هر نوع گوشی به وسیله شارژر مخصوص به خود آن صورت می گیرد. کار ذخیره انرژی در باتری به عهده شارژر است از این رو حفاظت از آن ها امری مهم و ضروری تلقی می شود.
در تعمیرگاه های موبایل، بخش قابل توجهی از تعمیرات، مربوط به شارژ نشدن گوشی همراه است که علت اصلی آن می تواند به خرابی شارژر موبایل مربوط شود. خرابی شارژر موبایل دلایل متعددی دارد که در برخی مواقع می توان این مشکل را رفع کرد اما در مواقعی دیگر ممکن است مشکل قابل حل شدن نبوده و نیاز به تعویض شارژر خراب گوشی باشد.
در ادامه این مطلب به مهمترین علت های خرابی شارژر موبایل و همچنین علائم نشان دهنده این نوع خرابی ها و روش تست، عیب یابی و تعمیر آن خواهیم پرداخت.

علائم و نشانه های خرابی شارژر گوشی موبایل

علائم خرابی شارژر موبایل بسیار زیاد است که در این جا ما چند مورد مهم و اصلی برای شما شرح خواهیم داد:

  1. یکی از اصلی ترین علائم خرابی شارژر موبایل این است که زمانی که شما دستگاه خود را به شارژ میزنید درصد شارژ آن ثابت می ماند و تغییری نخواهد کرد. به عنوان مثال اگر گوشی شما چهل درصد شارژ داشته باشد و آن را به شارژر متصل کنید در صورت خرابی شارژر، این درصد بالا نرفته و چهل درصد ثابت باقی خواهد ماند.
  2. از علائم دیگر خرابی و سوختن شارژر گوشی، داغ کردن آداپتور شارژ در هنگام استفاده از آن است. اگر بعد از وصل کردن گوشی خود به شارژر بعد از دقایقی، متوجه داغ شدن آداپتور سر شارژر شدید بهتر است که آن را از برق بکشید زیرا  احتمالا خراب شده و دیگر قابل استفاده نمی باشد.
  3. علامت بعدی که نشانگر خرابی شارژر موبایل شما می باشد این است که وقتی گوشی خود را به شارژر وصل می کنید به جای افزایش شارژ، شارژ معکوس اتفاق افتاده و شارژ گوشی شما کمتر می شود. این حالت نیز نشان دهنده خرابی شارژر است.

علائم مطرح شده گویای خرابی شارژر می باشد و در صورت مشاهده هر کدام باید سریعا آن را تعویض کنید.

علائم و نشانه های خرابی شارژر گوشی موبایل

دلیل و علت سوختن و خرابی شارژر موبایل

خرابی شارژر موبایل دلایل زیادی دارد که در ادامه به برخی از این علل سوختن و خرابی شارژر اشاره خواهیم کرد:

  • یکی از این دلایل که بیشترین آسیب را به شارژر وارد می کند این است که شما گوشی خود را به شارژ زده، زمانی که شارژ گوشی به مقدار مورد نظرتان رسید گوشی را از شارژر جدا می کنید اما شارژر گوشی را در داخل پریز برق گذاشته و جدا نمی کنید .این حالت باعث آسیب و خرابی آداپور شارژر خواهد شد.
  • دلیل دیگر خرابی شارژر موبایل بالا و پایین رفتن ولتاژ برق است، برای جلوگیری از بروز این خرابی بهتر است از محافظ برای شارژر خود استفاده کنید. زیرا این محافظ ها از گوشی و سایر وسایل برقی در برابر نوسانات برق، محافظت می کنند.
  • علت دیگر که مربوط به خرابی سیم شارژر باشد که به دلیل استفاده نادرست از آن می باشد که در اکثر موارد باعث پارگی رشته های سیم در قسمت سوکت کابل شارژ می گردد.

 

دلیل و علت سوختن و خرابی شارژر موبایل

 

آیا استفاده از شارژرهای غیر استاندارد و فیک به گوشی آسیب می زند؟

بهتر است بدانید که استفاده از شارژرهای فیک آسیب جدی را به گوشی شما وارد خواهد کرد زیرا برای باتری هر گوشی یک مقدار ولتاژ و آمپر مشخص، از قبل تعیین شده است. در صورتی که از شارژر های دیگر و یا شارژر های کپی برای شارژ کردن گوشی خود استفاده کنید به باتری و آی سی شارژ گوشی شما آسیب خواهد رسید. بنابراین استفاده از شارژر های کمی بیشترین آسیب ها را به گوشی شما وارد خواهد کرد.
برای مثال اگر از دو نوع گوشی استفاده می کنید و از شارژر گوشی مدل بالاتر برای شارژ کردن گوشی مدل پایین تر خود استفاده کنید. به دلیل اینکه، امروزه در گوشی های مدل بالا از تکنولوژی شارژر فست استفاده می شود، مدل های پایین توان تحمل ولتاژ این شارژر ها را نخواهند داشت و باعث می شود به گوشی آسیب وارد شود.

نحوه تشخیص شارژر موبایل اصل از تقلبی

هنگامی که شما یک گوشی را خریداری میکنید اگر گوشی به صورت پلپ باشد می توانید اطمینان یابید که شارژر آن نیز اصل خواهد بود. زیرا شارژر هایی که در کارتون گوشی قرار می دهند معمولا به صورت اصل و اورجینال هستند و به گوشی شما آسیبی نخواهد زد.
اما سوال اینجاست که اگر مجبور به خرید شارژر شویم چگونه بفهمیم که شارژر اصل است یا فیک؟

  1. اولین راه حل برای خرید شارژر اصل این است که از فروشگاه های معتبر برای خرید شارژر، خرید کنید تا فاکتور و گارانتی فروش را نیز به شما بدهند.
  2. دومین راه برای تشخیص شارژر اصل، وزن شارژر است به این شکل که اگر شارژر اصلی و اورجینال و شارژر فیک را در دست بگیرید متوجه تفاوت وزن و متریال استفاده شده در آن خواهید شد.
  3. به ندرت می توان شارژر های اصل و فیک را از نظر ظاهر از هم تشخیص داد اما مهمترین نکته این است که شارژر اصلی به هیچ عنوان هنگام اتصال به برق، داغ نخواهد شد.
  4. نکته دیگر این است که همه گوشی ها مشخصات منحصر به فرد خود را دارند . شما با مراجعه به سایت GSMArena می توانید تمامی اطلاعات مربوط به گوشی و شارژر آن را ببینید در این سایت مشخص شده که میزان و زمان شارژ گوشی شما چقدر است. شارژر اصلی نیز باید طبق این اطلاعات گوشی شما را شارژ کند.

نحوه تشخیص شارژر موبایل اصل از تقلبی

تعمیر شارژر خراب یا تعویض آن؟

تعمیر شارژر موبایل کاری اشتباه محسوب می شود به این دلیل که شارژر های تولید شده برای هر گوشی دارای تاریخ انقضا می باشند و همچنین این شارژر ها مصرفی هستند . علاوه براین قطعاتی در داخل این شارژر ها استفاده شده اند که قابلیت تعمیر را نداشته و در بازارهای داخلی نمی توان آن ها را به منظور تعویض پیدا کرد به طور کلی شارژها یک بار مصرف هستند و در صورت خرابی نمی توان آن ها را عیب یابی کرد. به طور کلی قطع و وصل شدن شارژر گوشی در زمان اتصال، به دلیل ارتباط مستقیم با برق مقوله ای خطرناک می باشد. پس برای رفع مشکل قطع شدن شارژر، باید در اسرع وقت اقدامات لازم صورت گیرد زیرا نوسانات جریان برق علاوه بر آسیب به خودتان ممکن است به سایر قطعات گوشی مانند باتری و آی سی شارژر نیز آسیب وارد کند. همچنین لازم است بگوییم که در صورت بروز هرگونه مشکلی بهتر است به مراکز تعمیر موبایل مراجعه کنید و از افراد متخصص در این زمینه کمک بخواهید.
در مقاله فوق شما را تا حدودی با علائم خرابی شارژر و همچنین عواملی که موجب خرابی آن می شود، آشنا ساختیم تا بتوانید از شارژر تلفن همراه خود به خوبی محافظت کرده و طول عمر آن را افزایش دهید، امیدواریم که این اطلاعات برای شما مفید بوده باشد.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *