تعمیرات موبایل چه ابزار و تجهیزاتی نیاز دارد؟
آگوست 9, 2023
آموزشگاه برق گستران

ابزار و تجهیزات تعمیرات موبایل می توانند در بالا بردن کیفیت نهایی کار خیلی مؤثر باشند و احتمال آسیب دیدگی گوشی و قطعات را پایین بیاورند. در صورتی که قصد دارید به عنوان یک فرد حرفه ای وارد بازارکار این شغل شوید، علاوه بر شرکت در دوره های آموزشی در آموزشگاه های معتبر باید ابزار و تجهیزات مهم را نیز خریداری کنید. در این مقاله به معرفی این ابزار و لوازم مورد نیاز تعمیر گوشی تلفن همراه و همچنین عملکرد آن ها می پردازیم تا بتوانید با تجهیزات تعمیرگاه موبایل آشنا شوید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید: پنهان

لیست کامل ابزار تعمیرات موبایل

به طور کلی می توان تمام ابزارها و لوازم تعمیرات موبایل را به 5 دسته تقسیم کرد:

  1. ابزار باز کردن گوشی
  2. ابزار ذوب و لحیم کاری تعمیرات موبایل
  3. ابزارهای تست و عیب یابی تعمیرات موبایل
  4. ابزار سرویس تعمیرات موبایل و تمیز کردن قطعات
  5. لوازم جانبی تعمیرات موبایل و انواع قطعات گوشی های برندهای مختلف

لیست کامل ابزار تعمیرات موبایل

 

ابزار و تجهیزات تعمیر گوشی موبایل

1- کیت ابزار تعمیر موبایل

کیت ابزار مورد نیاز تعمیرات موبایل برای باز کردن صفحه نمایش گوشی های اندروید، آیفون، سامسونگ، شیائومی، تبلت ها و …. مورد استفاده قرار می گیرد. این کیت ها چند ابزار کاربردی و مهم برای باز کردن گوشی را به صورت یک پک در اختیار شما قرار می دهند. در این کیت ها برای هر یک از این ابزار، جایگاه خاصی قرار گرفته شده که حمل و نگهداری از آن نیز راحت تر خواهد بود.

2- پیش بند

تعمیرکاران موبایل باید پیش از شروع به تعمیر دستگاه، پیش بند آنتی استاتیک بپوشند تا الکتریسیته ساکن تخلیه شود.

3- دستکش جزء تجهیزات ضروری تعمیرات موبایل است

باید برای تعمیر موبایل از یک دستکش مخصوص به نام دستکش های آنتی استاتیک استفاده کرد. این دستکش ها هم مانند پیش بند، موجب تخلیه بار الکتریسیته ساکن و همچنین جلوگیری از آسیب دیدگی قطعات و برد گوشی می شوند.

4- مچ بند

یکی دیگر از وسایل و ابزار تعمیرات موبایل که در تخلیه بار الکتریسیته ساکن و محافظت از برد و سایر قطعات گوشی نقش دارد، مچ بند تعمیرات موبایل است.

 

5- مت از تجهیزات تعمیرات موبایل

در زمان تعمیرات موبایل باید روی سطح میز را با یک مت بپوشانید. بهترین مت ها ESD-Safe هستند. این مت های آنتی استاتیک از آسیب های ناشی از الکتریسیته ساکن جلوگیری می کنند.

مت از تجهیزات تعمیرات موبایل

6- ست پیچ گوشتی

باز کردن پیچ ها و سفت کردن آن ها در زمان مونتاژ موبایل از ابزارهای پیچ گوشتی استفاده می شود. با این ست ها تمام پیچ گوشتی هایی که برای باز و بسته کردن انواع پیچ های موبایل ها نیاز دارید، در اختیار خواهید داشت.

7- دستگاه جدا کننده صفحه تاچ گوشی

برای عیب یابی تاچ موبایل و تعمیر صفحه نمایش گوشی لازم است یک سپراتور Separator برای جدا کردن تاچ، ال سی دی و گلس صفحه نمایش داشته باشید. جدا کردن تاچ و ال سی دی کار سختی است که با این ابزار می توانید آن را به راحتی انجام دهید.
سپراتور ها در بازار امروز، جزء یکی از لوازم تعمیرات موبایل هستند. چرا که می توانند، چند کار اساسی را برای شما انجام دهند . یکی از عملیات هایی که انجام میدهد، این است که می تواند با تنظیم دمای مناسب و گرم کردن درب پشت گوشی، باعث نرم تر شدن چسب پلمپ درب شود و آن را به راحتی جدا سازید.

از کار های مهم دیگر دستگاه سپراتور این است که، با قرار دادن گوشی بر روی آن و اعمال همزمان گرما، لرزش و پمپ بر روی گوشی، قادر خواهید بود گلس فنی گوشی را جدا کنید. البته این دستگاه انواع پیشرفته تری دارد که می توانید با تحقیق در مورد آنها نسبت به تهیه آن اقدام نمایید.

8- پنس ها از تجهیزات تعمیرات موبایل در نگه داشتن قطعات و سیم ها هنگام کار

اصلی ترین وسیله در ابزار فرعی تعمیرات موبایل، پنس می باشد. در هنگام خرید پنس به این نکته دقت داشته باشید، پنسی انتخاب کنید که خیلی نوک تیز و مقاوم باشد، چرا که شما به عنوان یک تعمیرکار موبایل با انتخاب یک پنس مناسب قدرت و دقت بالاتری در انجام این کار خواهید داشت.

نکته قابل توجه در مورد پنس ها این است که، پنس های آی سی و سی پی یو را حتماً از دیگر وسایل جدا نگه دارید، چون این پنس ها تمام خاصیت و دقتشان بخاطر داشتن نوک باریک و تیز شان است. اگر مقدار خیلی کمی کج شوند کارایی آنها به شدت پایین می آید. پس دقت کنید که این پنس ها را از پنس های مربوط به تعویض قاب و کارهای بزرگتر جدا نگه دارید.

9- اسپاتول و قاب باز کن

با استفاده از این ابزار می توانید در زمان باز کردن قاب و جدا کردن شاسی و صفحه نمایش از یکدیگر، راحت و با کمترین خطا این کار را انجام دهید. باز و بسته کردن گوشی موبایل با استفاده از ابزار و تجهیزات دقیق تعمیرات موبایل می تواند از بروز مشکلات احتمالی برای قطعات موبایل جلوگیری کند.

 

اسپاتول و قاب باز کن

 

10- سشوار صنعتی

بسیاری از گوشی های موبایل یک چسب در اطراف شاسی و صفحه نمایش خود دارند که باعث اتصال دقیق تر آن ها به یکدیگر می شود. بنابراین، داشتن یک تفنگ حرارتی به عنوان یکی از تجهیزات تعمیرات موبایل بسیار ضروری است. برای باز کردن چسب های دور قاب ها باید با استفاده از تفنگ حرارتی آن ها را نرم تر کنید.

11- التراسونیک از تجهیزات مهم تعمیرات موبایل

برای تمیز کردن مادربرد گوشی باید از دستگاه پاک کننده التراسونیک استفاده کنید. باید تمام قطعاتی که قابلیت جدا شدن از مادربرد را دارند، جدا نمایید و سپس آن را درون التراسونیک قرار دهید. پس از مدتی مادربرد گوشی بسیار تمیز می شود و می توانید آن را روی موبایل نصب کنید.

12- محلول های تمیز کننده برد PCB موبایل

مدارات موبایل انواع مختلفی دارند که گاهی باید روش هایی را برای سرویس کردن آن ها انجام داد. یکی از مواردی که در تمیز کردن و سرویس موبایل می تواند کاربرد زیادی داشته باشد، تمیز کننده های برد و مدار موبایل هستند. با این پاک کننده می توانید تمام قطعات روی برد و مدار گوشی را سرویس کنید و آلودگی های آن را برطرف نمایید.

یکی از پاک کننده های برد که خیلی مورد استفاده قرار می گیرد، الکل ایزوپروپیل است که می توان گفت برای تعمیر و سرویس موبایل بهترین گزینه می باشد. محلول تمیز کننده برد را درون التراسونیک بریزید و سپس برد را درون دستگاه قرار دهید تا عملیات سرویس برد انجام شود.

 

13- برس آنتی استاتیک

برس های ضد استاتیک برای تمیز کردن برد گوشی کاربرد دارند. ایمن ترین و بهترین برس های تمیز کننده ESD-Safe ها هستند.

از این برس های ضد الکتریسیته برای تمیز کردن گرد و غبار و آلودگی های روی برد و رفع آلودگی های کانکتورهای برد استفاده می شود. با این برس ها می توان نقاطی را که دسترسی به آن ها سخت است، راحت تمیز کرد.

برس آنتی استاتیک

14- مولتی متر دیجیتال و آنالوگ

مولتی متر هم مانند باقی ابزار تعمیرات موبایل بسیار کاربردی و لازم است. از آن جا که مولتی متر همه ی قوانین اهم، دیود، ولتاژ متناوب، ولتاژ نامتناوب و غیره را در خود جای داده است شما می توانید با استفاده از مولتی متر، حتی یک گوشی موبایل یا یک مادربرد خاموش را هم ایرادش را پیدا و تعمیر کنید.

15- جعبه تست JIG

با کمک جعبه JIG می توان وضعیت موبایل هایی را که باتری ندارند، بررسی نمایید. در واقع قابلیت تست قطعات به صورت جداگانه در موبایل با این تجهیزات تعمیرات موبایل امکانپذیر است. با استفاده از JIG می توانید دریابید که کدام یک از قطعات گوشی مشکل دارند و کدام یک سالم هستند.

16- آداپتور AC/DC

از آداپتور AC/DC برای تقویت قدرت آمپر باتری های سولفاته یا اصطلاحاً باتری مرده و احیای آن ها استفاده می شود. با این آداپتورها به باتری شوک وارد می کنند و آن ها را احیا می کنند.

 

17- منبع تغذیه DC، از اصلیترین ابزار تعمیر موبایل

با استفاده از منبع تغذیه، گوشی هایی که باتری ندارند، یا باتری آن ها به کلی خالی و یا خراب شده باشند، روشن می شوند. در واقع در این موقعیت ها از منبع تغذیه به جای باتری استفاده می کنند. یکی دیگر از کاربردهای منبع تغذیه، تقویت باتری گوشی است.

منبع تغذیه DC، از اصلیترین ابزار تعمیر موبایل

 

همچنین زمان هایی که مادربرد موبایل آسیب دیده باشد، نیز می توان از منبع تغذیه استفاده کنید. تنظیم آمپر به کمک منبع تغذیه و حذف اتصال کوتاه موبایل نیز به کمک منبع تغذیه انجام می گیرد. به طور کلی منبع تغذیه از اصلیترین و ضروریترین ابزار تعمیرات موبایل است.

18- کابل پاور منبع تغذیه

کابل تست جریان برای تست مدار موبایل کاربرد دارد و به شما این امکان را می دهد تا موبایل را به منبع تغذیه وصل نمایید. برای آشنایی بیشتر با مدارهای موبایل مقاله تشریح جزء به جزء مدارها و قسمت های مختلف نقشه موبایل را مطالعه کنید.

19- منبع تغذیه DC خطی متغیر

با این منبع تغذیه می توان اکثر دستگاه های الکترونیکی مانند موبایل و کامپیوتر را در مدت 15 تا 20 ثانیه شارژ کرد. تقویت باتری گوشی با منبع تغذیه انجام می شود که داشتن آن می تواند به میزان قابل توجهی در رفع مشکلات باتری گوشی و جلب رضایت مشتریان شما نقش داشته باشد.

 

20- تستر LCD یکی از پرکاربردی ترین ابزار تعمیرات موبایل

بررسی وضعیت صفحه نمایش گوشی ها با تستر LCD ممکن است. کافی است ال سی دی مورد نظر را به این تستر وصل کنید تا بتوانید مشکلات احتمالی را تشخیص دهید.

تستر LCD یکی از پرکاربردی ترین ابزار تعمیرات موبایل

21- تستر باتری از تجهیزات ضروری تعمیرات موبایل

از آن جا که یکی از مشکلات شایع موبایل ها خرابی باتری است، یک تعمیرکار موبایل باید دستگاه تستر باتری را داشته باشد. با استفاده از تستر باتری می توانید وضعیت سلامت باتری گوشی را تست کنید.

22- هویه لحیم کاری

با هویه می توان مقاومت، صفحه نمایش، میکروفون، ترانزیستور، دیود و … را لحیم کرد و به جای خود متصل نمود. هویه برای لحیم کردن قطعات مختلف روی برد کاربرد زیادی دارد.

برای انتخاب هویه برای تعمیرات موبایل باید نوع ESD-Safe یا همان آنتی استاتیک را خریداری کنید.

 

23- نوک لحیم کاری قابل تعویض

زمانی که هویه دارید اما نوک آن به خوبی کار نکند، با تعویض آن با یک نوک هویه جدید، دستگاه شما می تواند بیشترین کارایی را داشته باشد. زمان استفاده از هویه روی بردهای انواع موبایل ها و لپ تاپ ها باید با تعویض نوک هویه، ظرافت و دقت زیادی به خرج داد.

24- سیم لحیم

برای تعمیرات موبایل باید از سیم لحیم قلع سرب با شار لحیم کاری 2% استفاده نمایید. لحیم قطعات الکترونیکی با این سیم ها انجام می شود که به یکدیگر متصل خواهند شد.

25- خمیر لحیم

برای تعمیر و بازسازی IC از خمیر قلع استفاده می شود. در واقع در اثر حرارتی که به آن داده می شود، اتصال بین قطعه مورد نظر و برد ایجاد می شود. خمیر لحیم همانطور که از اسمش پیداست، حالتی خمیری دارد و نیمه جامد است.

26- روغن لحیم

با استفاده از فلکس لحیم کاری، اتصالات الکتریکی بهتری ایجاد می شود و کیفیت لحیم کاری بالاتر می رود. این تأثیرات به دلیل از بین بردن اکسید در محل لحیم است. نام دیگر روغن لحیم، خمیر فلکسی می باشد.

 

27- تمیز کننده هویه از لوازم بالا بردن کیفیت تعمیر موبایل

در زمان لحیم کاری از اسفنج های تمیز کننده استفاده می شود تا نوک هویه را تمیز کنند. از بهترین انواع تمیز کننده های نوک هویه، اسفنج هایی هستند که اکسیدها را از نوک هویه پاک می کنند.

تمیز کننده هویه از لوازم بالا بردن کیفیت تعمیر موبایل

28- شار لحیم کاری

انواعی از شار لحیم کاری وجود دارند. شار مورد استفاده در تعمیر موبایل یک خمیر مایع است که پیش از انجام لحیم کاری و یا در زمان جابجایی لبه های قطعات الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. شار می تواند کیفیت اتصال قطعات را به یکدیگر بالا ببرد.

29- مکش از تجهیزات تعمیرات موبایل برای لحیم کاری

دودهای ناشی از لحیم کاری خطرناک هستند و در دراز مدت می توانند آسیب های جبران ناپذیری ایجاد کنند. یکی از ابزارهای ضروری برای لحیم کاری دستگاه جذب کننده دود است. با این دستگاه دودهای لحیم کاری، از بین می روند.

30- ایستگاه لحیم کاری

استفاده از ایستگاه های لحیم کاری در مقایسه با هویه های معمولی این مزیت را دارد که می توانید درجه حرارت دستگاه را متناسب با نیاز خود تنظیم نمایید.

 

31- ذره بین چراغدار

استفاده از این وسیله برای مشاهده بهتر در حین انجام کارها بسیار کمک کننده است. در زمان تعمیر PCB برای راحتی و دیدن کار، از ذره بین چراغدار استفاده می شود. این ابزار شاید خیلی ضروری نباشد ولی بهرحال جز لوازم تعمیر موبایل است و ما نیاز دیدیم که از آن نام ببریم.

ذره بین چراغدار

 

32- المنت هوای گرم از تجهیزات تعمیرات مدار موبایل

از ایستگاه هوای گرم برای کنترل و تنظیم دما استفاده می شود. این ابزار برای لحیم کاری های آی سی و قطعات در مدارهای موبایل کاربرد دارد. بهترین نوع المنت های هوای گرم ESD-Safe هستند.

33- ایستگاه دوباره کاری

برای کار روی PCB گوشی های هوشمند از ایستگاه بازسازی یا دوباره کاری استفاده خواهد شد. نوع ESD-Safe این ابزار نیز بهترین گزینه به شمار می روند.

دستگیره ایستگاه دوباره کاری

داخل دستگیره یک المنت حرارتی وجود دارد که پس از روشن کردن ایستگاه، این المنت نیز روشن می شود.

نازل

ایستگاه دوباره سازی دارای سه نازل است که برای موارد مختلف استفاده می شوند. نازل کوچک تر برای گرم کردن قطعات کوچک روی PCB کاربرد دارد. بزرگ ترین نازل برای عوض کردن پورت شارژ گوشی استفاده خواهد شد.

 

34- IRDA از ابزارها و تجهیزات تعمیرات PCB موبایل

ایستگاه دوباره کاری مادون قرمز مشابه هیتر است و با مادون قرمز گرما ایجاد می کند. این دستگاه به دست، پلاستیک و قطعات روی برد آسیبی نمی رساند. یکی از مزایای استفاده از این دستگاه این است که می توان نقطه مورد نظر را هدفمندتر و بدون آسیب به سایر قسمت ها تعمیر کرد.

IRDA از ابزارها و تجهیزات تعمیرات PCB موبایل

 

35- نگهدارنده PCB

در زمان لحیم کاری و تعمیر PCB، با کمک نگهدارنده می توان PCB را ثابت نگه داشت. قرار گرفتن PCB در سطحی بالاتر از روی میز کار، به آسایش تعمیرکار و تعمیر راحت تر قطعه منجر می شود.

36- چسب نسوز

یکی از وسایلی که در لحیم کاری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، چسب نسوز است. در واقع با این چسب، گرمایی که در زمان لحیم کاری ایجاد می شود، دفع خواهد شد. کافی است در قسمت هایی از برد موبایل که می خواهید از گرمای لحیم کاری در امان بماند، چسب نسوز بزنید.

37- کیت BGA Reballing

برای لحیم کاری آی سی هایی که BGA هستند، از کیت های BGA استفاده می شود.

38- دستگاه BGA Reballing از تجهیزات کاهش خسارت های تعمیرات موبایل

این دستگاه با نام دستگاه لحیم کاری BGA نیز شناخته می شود. با استفاده از این دستگاه خسارت های ناشی از استفاده از هیتر از بین می روند. در واقع با دستگاه BGA تعمیر برد بدون خطا و آسیب رساندن به سایر قطعات انجام می شود.

 

39- ابزار Logicboard PCB Holder

گیره برد آیفون در زمان تعمیرات برد گوشی های مختلفی از آیفون از نسل آیفون X به بعد، کاربرد دارد. لحیم کاری سی پی یو یکی از اقداماتی است که به Logixboard نیاز دارد.

40- سیم جامپر موبایل

سیم جامپر لحیم کاری یک روکش مسی دارد که در تعمیر برد، برای پرش از یک نقطه به نقطه ای دیگر استفاده خواهد شد.

41- سیم چین

در زمان تعمیر موبایل به ابزاری برای بریدن سیم، سرب و … نیاز است. با کمک سیم چین می توانید این عملیات را با ظرافت انجام دهید.

42- کاتر

کاتر کاربرد های زیادی دارد؛ اما یکی از مهم ترین استفاده های آن این است که با کاتر به راحتی می توانید لیمنت را از سیم جامپر بردارید.

 

43- میکروسکوپ یکی از تجهیزات تعمیرات برد موبایل

استفاده از میکروسکوپ برای مشاهده قطعات در ابعاد بزرگ تر ضروری است. بنابراین، انتخاب میکروسکوپ مناسب اهمیت زیادی دارد.

بهترین میکروسکوپ ها برای تعمیرات موبایل عبارتند از:

میکروسکوپ یکی از تجهیزات تعمیرات برد موبایل

 

– میکروسکوپ 4K

– میکروسکوپ USB

– میکروسکوپ استریو

– میکروسکوپ دیجیتال

– میکروسکوپ دو چشمی

– میکروسکوپ سه چشمی

در زمان خرید میکروسکوپ به چند سوال مهم فکر کنید:

1) آیا به میکروسکوپ قابل حمل نیاز دارید؟

2) میکروسکوپی با چه میزان بزرگنمایی نیاز دارید؟

3) میکروسکوپ شما باید قابل شارژ شدن و دارای باتری باشد و یا می خواهید با برق مستقیم کار کند؟

4) برای خرید میکروسکوپ مناسب برای تعمیرات موبایل توان پرداخت شما چه مبلغی را دارید؟

میکروسکوپ وسیله ای اساسی از تجهیزات مورد نیاز تعمیر موبایل است که به آن لوپ نیز گفته می شود. بردهای موبایل مانند برد های تلویزیون و یا مادربرد های دیگر نیستند و از قطعات بسیار ریزی تشکیل شده اند.

به عنوان مثال خازن ها و مقاومت هایی در کنار سی پی یو داریم، که بسیار ریز هستند، طوری که با چشم نمیتوان آن ها را مشاهده و تعمیر کرد. پس بنابراین لوپ می تواند تمرکز شما را روی مادربرد بسیار بالا ببرد و اگر قطعه ای ایراد داشته باشد، با بررسی دقیق تری نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام خواهید کرد.

البته لوپ در شابلون زدن، پایه سازی سی پی یو، برداشتن یا تعویض آی سی هم کمک بسیار تاثیر گذاری به شما می کند و یکی از وسایل ضروری و تجهیزات پرکاربرد تعمیر گوشی موبایل است.

 

44- گیره ی مادربرد

گیره ی مادربرد در ابزار تعمیرات موبایل، می تواند یکی از کاربردی ترین لوازم لازم برای تعمیرگاه موبایل باشد. در هنگام تهیه گیره مادربرد به این نکته دقت کنید که باید جای آی سی داشته و همچنین وزن آن سنگین باشد، طوری که بتواند برد موبایل را روی خودش نگه دارد. چرا که عملیات زیادی با این وسیله انجام می دهید و شاید اگر بخواهید هر گوشی یا مادربردی را تعمیر کنید نیاز به گیره داشته باشید.

45- پد نسوز

شرکت های سازنده پدهای نسوز، در ساخت این ابزار، از تکنولوژی جدیدی بهره می برند، که چند سالی است که وارد بازار شده و توانسته اند جای خود را در ابزار لازم تعمیرات موبایل باز کنند.

در طراحی این پد های نسور فضاهایی تعبیه شده است که، می توانید از آن ها برای جای گذاری وسایلی در هنگام استفاده بهره ببرید. از این وسایل می توان به پیچ گوشتی ها، آی سی، پیچ ها، پنس و غیره اشاره کرد.

46- سان شاین (شارژر همه کاره)

این وسیله با کارایی که از خود نشان داده، به شدت توانسته است یکی از وسایل لازم برای تعمیرات موبایل شود . چون با سانشاین، شما می توانید ولتاژ شارژ گوشی های موبایل را پیدا و از طریق آن نسبت به تعمیر هرچه بهتر موبایل اقدام کنید.

47- لوازم جانبی برندهای مختلف

داشتن لوازم جانبی و قطعات مختلف موبایل ها می تواند علاوه بر درآمد بیشتر برای شما، در سرعت رفع نیاز و خواسته مشتری و همچنین افزایش رضایت مشتریان به شما کمک کند. برخی از قطعات و لوازمی که برای تعمیر موبایل نیاز است که داشته باشید، عبارتند از:

باتری، LCD، تاچ گوشی، شارژر، پورت شارژ، جک هدفون و میکروفون و …

لوازم جانبی برندهای مختلف

 

جمع بندی

وسایلی که نام برده شد لیست کامل ابزار تعمیرات موبایل هستند، که به آنها نیاز دارید. البته لوازم و تجهیزات تعمیر موبایل در بازار وجود دارد، که حتی خیلی حرفه ای تر از این ابزار هستند و شما می توانید آن ها را تهیه کنید. ولی برای شروع کار میتوانید از لوازمی که نام بردیم تهیه کرده و نهایت استفاده را ببرید.
شما به عنوان تعمیرکار موبایل به صورت روزانه از ابزار خود استفاده خواهید کرد. در صورتی که ابزار تعمیرات موبایل و تجهیزات ارزان قیمت خریداری کنید، به زودی با مشکلاتی در آن ها روبرو می شوید که هم کیفیت کار شما را پایین می آورد و هم هزینه های اضافه تری برای شما ایجاد خواهد شد. بنابراین، توصیه می کنیم هرگز به خرید ابزارهای ارزان و قیمت پایین فکر نکنید. یک بار هزینه ابزار دقیق و با کیفیت را پرداخت کنید و سال های طولانی از آن ها استفاده نمایید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *