خرابی کشویی گیربکس
نوامبر 28, 2023
آموزشگاه برق گستران

گیربکس یکی از قطعات خودرو می‌ باشد که اجزای مختلفی دارد. هر خودرویی برای حرکت نیاز به نیرو و انتقال دهنده نیرو دارد و این نیرو به وسیله موتور تولید می‌ شود. انتقال دهنده نیز از اجزای مختلفی تشکیل شده‌ است، در واقع نیرویی که توسط موتور تولید می‌ شود به وسیله انتقال دهنده به چرخ‌ ها هدایت می‌ شود.

کلاچ، دیفرانسیل و جعبه دنده سه قسمت مهم سیستم انتقال دهنده می‌ باشند، به جعبه دنده، گیربکس نیز گفته می‌ شود، گیربکس در خودرو به اندازه موتور اهمیت دارد. در صورتی که نقص فنی یا ایرادی در آن به وجود آید باید توسط متخصص تعمیر شود.

به دلیل اهمیتی که گیربکس در خودرو دارد باید نگهداری از آن در اولویت قرار بگیرد، نیروی تولید شده در موتور باید بر اساس نیاز خودرو به چرخ‌ ها انتقال پیدا کند.

کنترل و تنظیم نیروی تولید شده در پیشرانه یا موتور بر عهده گیربکس است، در حقیقت داشتن سرعت‌ های متفاوت خودرو در شرایط مختلف با وجود گیربکس امکان پذیر می‌ باشد. هر خودرویی توان و گشتاور معینی را قادر است تولید کند و گیربکس این امکان را فراهم می‌ کند که خودرو بتواند با سرعت‌ های مختلف حرکت کند بدون این که دور موتور تغییر کند.

وظیفه کشویی دنده گیربکس

 

یکی از قطعات مهم گیربکس کشویی گیربکس است، هر دنده‌ ای با کشویی مربوط به خود قفل شده و از جعبه دنده خارج می‌ شود و امکان عوض کردن دنده را فراهم می‌ کند. قدرت پس از این که وارد گیربکس شد به وسیله شفت زیر به محور اصلی انتقال می‌ یابد. قفل شدن هر دنده با کشویی مربوط به آن سبب عوض شدن دنده می‌ شود و به این ترتیب دنده مورد نظر می‌ تواند از جعبه دنده خارج شود. کشویی دنده از دو سمت دارای شیار است و از یک طرف در ماهک قرار می‌ گیرد که منجر به حرکت کشویی گیربکس می‌ شود و از طرف دیگر در جعبه دنده قرار دارد.

با قرار گرفتن کشویی دنده روی توپی می‌ تواند حرکت رفت و برگشتی داشته باشد، کشویی دنده در داخل و خارج شیار دارد. شیار های خارجی امکان ارتباط کشویی را با ماهک به وجود می‌ِ آورند و شیار های داخلی نیز مخصوص چرخ دنده می‌ باشند و سر انجام سرعت کشویی و چرخ دنده یکی می‌ شود و با قفل شدن کشویی با دنده‌ ها، عوض کردن دنده‌ ها امکان پذیر می‌ شود.

وظیفه کشویی دنده گیربکس

علائم خرابی کشویی گیربکس

 

گاهی اوقات پس از جا رفتن دنده، با شروع حرکت خودرو و یا در حین حرکت و همچنین گاهی بدون این که فشاری روی گیربکس باشد دنده از جای خودش خارج می‌ شود‌ و به اصطلاح دنده در حالت خلاص قرار می‌ گیرد.

این اشکال برای هر کدام از دنده‌ ها امکان دارد به وجود آید، در بیشتر مواقع به علت ایراداتی که در گیربکس رخ می‌ دهد این مشکل به وجود می‌ آید. اشکالات گیربکس که باعث خلاص شدن دنده می‌ شود به دلیل خرابی کشویی دنده و یا فرسوده شدن دنده اتفاق می‌ افتند.

نقص فنی درپوش‌ ها و بلبرینگ‌ ها یکی دیگر از عواملی است که باعث جا نرفتن دنده و اختلال در کشویی گیربکس می‌ شود. در مواقعی که دنده به خوبی جا نمی‌ رود و یا جا رفتن آن به سختی امکان پذیر است و همراه با لرزش اتاق می‌ باشد می‌ تواند نشانه خراب شدن کشویی دنده باشد.

علائم خرابی کشویی گیربکس

سخن پایانی

یکی از مشکلات رایج گیربکس خربی کشویی گیربکس است. کشویی گیربکس یکی از بخش‌ های مهم گیربکس است که هر گونه خرابی در آن می‌تواند تمام بخش‌های گیربکس را تحت تاثیر قرار دهد. به دلیل اهمیتی که این قطعه دارد در صورتی که هر گونه اختلالی در آن به وجود آمد باید در اسرع وقت برای تعمیر و یا تعویض آن اقدام کنید.

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *