naghshe-simkeshi-sakhteman-hooshmand
ژانویه 17, 2024
آموزشگاه برق گستران

امروزه با پیشرفت سریع تکنولوژی، تغییرات عمده‌ ای در بسیاری از زمینه‌ های زندگی ما ایجاد شده است. یکی از این تغییرات تکامل یافتن و هوشمند شدن همه جنبه‌ های زندگی است. ساختمان‌ های هوشمند مکان‌ هایی هستند که با فناوری‌ های مختلف طراحی شده‌ اند تا نیاز های عصر را برآورده کنند و راحتی را به حداکثر برسانند. بسیاری از مردم به اشتباه سیم‌ کشی هوشمند را با کابل شبکه اشتباه می‌ گیرند.

در واقع سیم‌ کشی ساختمان هوشمند به سیستمی گفته می­شود که در ساختار خود از انواع سیم‌ های قابل بکارگیری در دور خانه را در یک قالب یکسان و به صورت ترکیبی امکان پذیر می‌ کند که امکان ادغام بسیاری از سیستم‌ ها و سنسور های مختلف خانه هوشمند را در سرتاسر خانه شما فراهم می‌ کند و ظرفیت اضافه کردن بیشتر را در آینده دارد.

پلت فرم سیم‌ کشی هوشمند شامل سیم‌ کشی برای روشنایی، امنیت، ارتباطات اینترنتی، سیستم‌ های امنیتی و سیستم‌ های صوتی و تصویری یا سرگرمی خانگی است. در این مطلب به بررسی نقشه سیم کشی ساختمان هوشمند خواهیم پرداخت.

موارد موجود در نقشه سیم‌ کشی ساختمان هوشمند

ساختمان‌ های هوشمند نشان‌ دهنده تحولی فراتر از انتظار در صنعت ساختمان است، این ساختمان‌ ها با ادغام سیستم‌ های مختلف تکنولوژیکی ایجاد می‌ شوند. سیستم‌ ساختمان هوشمند مزایای بسیار زیادی مانند: اتوماسیون ساختمان، امنیت و شناسایی کاربر، مدیریت انرژی، کنترل آب و هوا و غیره دارد.

موارد موجود در نقشه سیم‌ کشی ساختمان هوشمند

 

مدیریت سیستم‌ اتوماسیون ساختمان

یکی از مزیت‌ های اصلی اعلان‌ های هوشمند، سیستم‌ های اتوماسیون ساختمان است، به لطف این سیستم، عملکرد های اساسی فضا مانند: روشنایی، گرمایش و سرمایش را می‌ توان از طریق یک صفحه کنترل مرکزی مدیریت کرد. سیستم اتوماسیون ساختمان با ارائه کنترل یکپارچه تمام این اجزا، بهره‌ وری انرژی را افزایش می‌دهد و استفاده را تسهیل می‌کند، به عبارت دیگر همه چیز تحت کنترل است.

 امنیت و سیستم‌ های شناسایی

در نقشه سیم‌ کشی ساختمان هوشمند بسیار بیشتر از سیستم‌ های سنتی به امنیت توجه شده است. امنیت به لطف سیستم‌ های دوربین پیشرفته، حسگر های حرکتی و فناوری‌ های تشخیص کاربر به سطح بالاتری رسیده است. این سیستم‌ ها فقط به افراد مجاز اجازه دسترسی را می‌ دهند و در صورت بروز هرگونه نقض امنیتی، هشدار های فوری ارسال می‌ کنند.

سیستم‌ های صوتی و تصویری

سیستم‌ های صوتی و تصویری یکی از عناصری است که فضای زندگی ساختمان‌ های هوشمند را لذت بخش‌ تر می‌ کند. کاربران به لطف ویژگی‌ هایی مانند: سیستم‌ های سینما، پخش بی‌ سیم و کنترل‌ های یکپارچه، لذت سرگرمی منحصر به فردی را تجربه خواهند کرد.

بهره‌وری انرژی در سیستم‌ های اتوماسیون روشنایی

روشنایی یکی از اجزای مهم ساختمان‌ های هوشمند از نظر بهره‌ وری انرژی است. اتوماسیون روشنایی حساس به زمان و مکان می‌ تواند در مصرف انرژی غیر ضروری صرفه‌ جویی کند. در عین حال، فضای محیط را می‌ توان با گزینه‌ های مختلف رنگ و روشنایی تغییر داد.

بهره‌وری انرژی در سیستم‌ های اتوماسیون روشنایی

راحتی و صرفه جویی سیستم‌ های تهویه مطبوع

ساختمان‌ های هوشمند به لطف سیستم‌ های تهویه مطبوع مخفی خود، فضای زندگی سالم و راحت را فراهم می‌کنند. این سیستم‌ ها می‌ توانند کیفیت هوا را کنترل کرده و به طور خودکار دما و سایر پارامترها را تنظیم کنند، به این ترتیب هم راحتی و هم صرفه جویی در مصرف انرژی حاصل می‌شود.

سیستم‌ های حمل و نقل هوشمند

ساخت سیستم‌ های حمل و نقل داخلی از اجزای مهم نقشه سیم‌ کشی ساختمان هوشمند هستند که تحرک و جا‌به‌‌جایی در ساختمان را هوشمندانه مدیریت می‌کند. به لطف بسیاری از گزینه‌ های مختلف مانند آسانسور و پله برقی، کاربران می‌توانند به راحتی در فضا حرکت کنند.

تفاوت نقشه سیم‌کشی ساختمان هوشمند با سنتی

 

برخی از تفاوت های بین نقشه های سیم کشی خانه هوشمند و سنتی عبارتند از:

  • مهم‌ ترین تفاوت بین دو نوع نقشه سیم‌ کشی ساختمان هوشمند در مقایسه با سیم‌ کشی سنتی عمدتا در مفهوم و عملکرد منعکس می‌شود. در سیستم‌ کابل‌ کشی سنتی، کابل‌ کشی‌های کاربردی مختلف مستقل از هم هستند و کابل‌ های مختلف مورد استفاده توسط دستگاه‌ های مختلف شبکه‌ های مجزای خود را تشکیل می‌دهند.
  • سیم‌ کشی و کابل‌ های اتصال سنتی استاندارد های تولید ناسازگاری برای ساختار تجهیزات مانند سوکت‌ ها، ماژول‌ ها و سیم‌ کشی دارند، بنابراین سازگاری ضعیف است، اهداف اشتراک‌ گذاری قابل دستیابی نیست و زمان‌ های نصب نیز متفاوت است، که باعث می‌شود به طور کلی سیستم سیم‌کشی سنتی بسیار ضعیف باشد.
  • در سیستم‌های سنتی، سیم‌کشی زیادی حتی در اطراف خانه‌ها وجود دارد، خطوط تلفن و فکس، کابل‌های تلویزیون، کابل‌های صوتی، کابل‌های کامپیوتر و اینترنت، کابل‌کشی روشنایی، امنیت و اتوماسیون خانگی.
    پرداختن به نصب هر یک از این ارتباطات با شرکت معتبر آن می‌تواند یک فرآیند فوق‌العاده پیچیده باشد.
    علاوه بر این، برای هر درخواست نصب یا نگهداری معمولاً هزینه و زمان زیادی نیاز است و در نهایت سیم‌کشی کاملا نامرتب است که این امر خود می‌تواند به هزینه و زمان نگهداری و تعمیرات اضافه کند.
  • نقشه سیم‌ کشی ساختمان هوشمند برای رفع نواقص نگهداری و مدیریت سیستم سیم‌کشی سنتی طراحی شده است. سیم‌کشی ساختمان هوشمند سیستمی است که سخت افزار و نرم افزار را ترکیب می‌کند.
    اطلاعات را از طریق مدیر شبکه به کاربر برای دستیابی به استانداردهای مدیریتی ارسال می‌کند که می تواند ثبت و کارایی سیم‌کشی را بهبود بخشد و عملکرد ایمنی را قابل اطمینان‌تر کند.
    همچنین دارای مزایای سازگاری، قابلیت اطمینان، انعطاف پذیری و مدیریت علمی است.
  • استانداردسازی نقشه سیم‌کشی ساختمان هوشمند در حین توسعه بسیار مهم است، اگرچه استاندارد دستگاه‌ها و سیستم‌های مختلف باید به صورت کامل با هم هماهنگ باشند، با این حال، شخصی‌سازی را نباید نادیده گرفت. سیستم‌ هایی که می‌توانند بر اساس ترجیحات و نیازهای کاربران سفارشی شوند، تجربه خوب و لذب‌بخشی را ارائه می‌دهند. پر واضح است که این قابلیت و تکنولوژی در سیستم‌های سنتی وجود ندارد.

تفاوت نقشه سیم‌کشی ساختمان هوشمند با سنتی

کلام پایانی

با توسعه سریع فناوری رایانه و ارتباطات و فناوری اطلاعات، هوشمند سازی ساختمان به کانون طراحی معماری تبدیل شده است. ساختمان هوشمند نتیجه مهم توسعه علم و فناوری مدرن است، این با ادغام فناوری معماری، هنر معماری، فناوری کامپیوتر و فناوری اطلاعات شکل گرفته است.

این امر یک نوع جدید از صنعت ساختمان است، سیستم سیم‌ کشی ساختمان هوشمند به طور گسترده در شبکه انتقال اطلاعات ساختمان‌های هوشمند مدرن استفاده می‌شود.

مفهوم ساختمان هوشمند نقش فناوری را در زندگی ما بازتعریف می‌کند.

نقشه سیم‌ کشی ساختمان هوشمند که هر منطقه را از اتوماسیون ساختمان گرفته تا سیستم‌های امنیتی، روشنایی و تهویه مطبوع پوشش می‌دهند و راحتی، ایمنی و بهره وری انرژی را به سطح بالاتری می‌برد.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *