علت سرد نکردن یخچال
نوامبر 25, 2023
آموزشگاه برق گستران

در مطلب آموزش رایگان تعمیر یخچال به طور خلاصه در رابطه با مشکل گرم بودن و سرد نشدن یخچال صحبت نمودیم. سرد نکردن یخچال به دلیل نقص فنی یا استفاده غیر صحیح از یخچال به وجود می‌ آید. یخچال ساختار پیچیده‌ ای دارد و کوچک‌ ترین مشکل می‌ تواند عملکرد آن را مختل کند و باعث خراب شدن مواد غذایی شود. گاهی با این که موتور کار می‌ کند ولی دمای داخلی یخچال گرم است و مواد غذایی فاسد می‌ شوند.

مهم‌‌ ترین علل سرد نکردن یخچال

 

برخی از ذلایلی که باعث می شود یخچال خنک نکند عبارتند از:

  • اشکال در درب یخچال

مهم‌ ترین عاملی که در سرد نکردن یخچال تاثیر زیادی دارد اشکال در درب یا لاستیک درب یخچال است. خرابی لاستیک قدرت خنک کنندگی یخچال را کاهش می‌ دهد. به علاوه تولید برفک یکی دیگر از مشکلاتی است که به دلیل خرابی درب یخچال ایجاد می‌ شود، برفک زدن نیز در عملکرد یخچال تاثیر منفی دارد.

بنابراین اگر یخچال خنک نمی‌ کند در مرحله اول درب و لاستیک آن را چک کنید تا اطمینان پیدا کنید که درب یخچال به طور کامل بسته می‌ شود. اگر لاستیک کیفیت خود را از دست داده است باید آن را عوض کنید. چنانچه نقصی در درب یخچال به وجود آمده است باید برای تعمیر آن اقدامات لازم را انجام دهید.

مهم‌‌ ترین علل سرد نکردن یخچال

  • اشکال در کمپرسور و رله کمپرسور

یکی از علت‌ هایی که در سرد نکردن یخچال می‌ تواند موثر باشد اشکال فنی در کمپرسور یا رله کمپرسور می‌ باشد. گاهی با این که فن عملکرد درستی دارد اما یخچال خنک نمی‌ کند، در این حالت نقصی در کمپرسور به وجود آمده‌ است.

تاثیر خرابی کمپرسور در خنک نکردن یخچال:

کمپرسور مایع مبرد را متراکم می‌ کند و آن را به لوله‌ هایی که در عقب یخچال قرار دارند انتقال می‌ دهد. اگر کمپرسور دچار ایراد شود نمی‌ تواند به دستی کار کند و این عامل منجر به گرم شدن کابین یخچال می‌ شود.

رله کمپرسور نیز از جمله قطعاتی است که وجود نقص در آن فرایند خنک سازی یخچال را مختل می‌ کند. بنابراین باید قبل از این که هر اقدامی برای تعمیر و یا تعویض کمپرسور انجام دهید، رله کمپرسور را چک کنید.

عوض کردن رله کمپرسور و همچنین تعمیرات این قطعه بسیار ارزان تر از کمپرسور می‌ باشد. اگر رله کمپرسور را عوض کردید و تعمیرات لازم را روی آن انجام دادید ولی مشکل سرد نکردن یخچال برطرف نشد باید برای تعمیر کمپرسور به افراد حرفه‌ ای مراجعه کنید.

  • کمبود گاز مبرد

یکی از موادی که در چرخه خنک سازی یخچال بسیار موثر است گاز مبرد می‌ باشد.

اگر این گاز نشتی داشته باشد و به اندازه کافی در یخچال وجود نداشته باشد سبب می‌ شود که خنک سازی یخچال مختل شود و به علاوه این عامل منجر به داغ شدن کمپرسور می‌ شود‌. اگر علت سرد نکردن یخچال، کمبود گاز مبرد تشخیص داده شود باید به کمک تعمیرکار حرفه‌ ای گاز یخچال شارژ شود تا مشکل خنک نکردن یخچال رفع شود.

  • اشکال در لوله‌های کندانسور

انسداد و گرفتگی لوله‌ های کندانسور یکی از عوامل گرم بودن کابین یخچال است. لوله‌ های کندانسور که به کویل‌ های کندانسور نیز معروف هستند لوله‌ های سیاه رنگی هستند که در پشت یخچال تعبیه شده‌ اند، در داخل این لوله‌ ها گاز مبرد وجود دارد. این گاز گرمای داخل کابین را می‌ گیرد و سپس با از دست دادن گرما و انتقال آن به محیط اطراف، به صورت مایع در می آید. وجود مانع بین لوله‌ های کویل و هوا و تجمع ذرات گرد و خاک روی این لوله‌ ها فرایند خنک سازی یخچال را با مشکل مواجه می‌ کند.

تمیز بودن لوله‌ های کندانسور، وجود فاصله بین لوله‌ ها و نصب یخچال در محلی که تهویه مناسب داشته باشد از جمله عواملی هستند که در کارکرد صحیح یخچال موثر هستند.

اشکال در لوله‌های کندانسور

  • خرابی فن کندانسور

فن کندانسور در مجاورت کمپرسور می‌ باشد. خنک کردن و کاهش دمای کمپرسور و لوله‌ های کویل از جمله وظایف فن کندانسور می‌ باشد. اگر نقصی در فن کندانسور به وجود آید نمی‌ تواند به درستی کار کند در نتیجه دمای کمپرسور افزایش پیدا می‌ کند.

داغ شدن کمپرسور، هوای کابین یخچال را نیز گرم می‌ کند و منجر به فساد مواد غذایی می‌ شود. اگر در یک زمان خنک نکردن یخچال و فریزر اتفاق بیفتد مطمئن باشید که فن کندانسور مختل شده‌ است.

فن کندانسور باید به راحتی بتواند حرکت کند و وجود آلودگی و یا هر مانع دیگر در مسیر گردش این قطعه عملکرد آن را با مشکل رو به رو می‌ کند. اگر مشکلاتی مانند شکستن پره‌ ها یا نیم سوز شدن آن‌ ها اتفاق بیفتد راه حلی به جز عوض کردن موتور فن وجود ندارد. در یخچال‌ های قدیمی لوله‌ های کندانسور در عقب یخچال تعبیه شده‌ اند بنابراین قطعه‌ ای به نام فن کندانسور در مدل‌ های قدیمی یخچال وجود ندارد.

  • خرابی فن اواپراتور

این قطعه در یخ زدایی و گردش سرما در کابین یخچال موثر است. با توجه به نقشی که این قطعه در یخچال ایفا می‌ کند اگر هرگونه نقصی پیدا کند منجر به گرم شدن فضای داخلی یخچال می‌ شود.

نقص فنی در این قطعه یخ زدگی اواپراتور و در نتیجه افزایش دمای فضای داخلی یخچال را به دنبال دارد. تعمیر این قطعه نیاز به تخصص دارد و فقط باید به وسیله افراد حرفه‌ ای انجام شود.

دلایل سرد نکردن قسمت بالای یخچال فریزر

  • مشکل در سیستم دیفراست: برف در اواپراتور جمع شده و مانع از گردش هوا می‌شود.
  • گرفتگی مسیر دیفراست: آب در زیر اواپراتور جمع شده و یخ می‌زند.
  • خرابی فن اواپراتور: هوای سرد به درستی در یخچال گردش نمی‌کند.
  • تنظیم نامناسب دما، پر شدن بیش از حد، یا مشکل در درب: جریان هوای سرد مختل می‌شود.
  • نشت گاز: قدرت خنک کنندگی یخچال به تدریج کاهش می‌یابد.

نکات مهم برای رفع مشکل خنک کردن یخچال

در مورد علل و عوامل خنک نکردن یخچال مطالبی بیان شد. اگر کاربر از یخچال به درستی استفاده کند و برخی نکات را رعایت کند می‌ تواند از مشکل سرد نکردن یخچال و بسیاری از مشکلات دیگر پیشگیری کند. این نکات به شرح زیر هستند:

نصب یخچال در محل مناسب

یخچال باید در محلی قرار بگیرید که گردش هوای کافی وجود داشته باشد و دمای بالایی نداشته باشد. در ضمن یخچال باید با دیوار فاصله داشته باشد.

نکات مهم برای رفع مشکل خنک کردن یخچال

قرار ندادن مواد غذایی زیاد درون یخچال

اگر بیش از اندازه مجاز در داخل یخچال مواد غذایی قرار بگیرد هوای سرد وارد یخچال نمی‌ شود زیرا دریچه‌ های یخچال به دلیل مواد غذایی زیاد بسته می‌ شوند و این عامل یکی از موارد مهم در خنک نکردن یخچال است.

نظافت کندانسور

لوله‌ های کندانسور که در عقب یخچال قرار دارند باید به طور منظم تمیز شوند. کندانسور نقش مهمی در چرخه خنک کنندگی یخچال به عهده دارد و هر گونه آلودگی و گرد و خاک مانع عملکرد درست این قطعه می‌ شود. بنابراین هر چند وقت یک بار این قطعه باید بررسی و تمیز شود.

سخن پایانی

بسیاری از مواردی که در سرد نکردن یخچال تاثیر دارند توسط مصرف کننده قابل پیشگیری هستند و اگر مصرف کننده از یخچال به طور صحیح استفاده کند خیلی از اختلالات در عملکرد یخچال به وجود نمی‌آیند. برخی از عوامل نیز فنی هستند که باید به وسیله تعمیرکار ماهر برطرف شوند.

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *