ژوئن 20, 2024
آموزشگاه برق گستران

به تازگی لامپ هایی در بازار عرضه شده اند که به ال ای دی LED مشهورند و توانسته اند در بین مصرف کنندگان نیز محبوبیت بسیاری را کسب کنند.

این لوازم در درون خود از یکسری بخش ها تشکیل شده اند که برد نیز در زمره آن ها قرار می گیرد؛ این قطعه گاهی دچار ایراداتی می شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با تعمیر برد لامپ ال ای دی آشنا کنیم؛ کسانی که به این شاخه فنی علاقمند می باشند، خواندن این متن را از دست ندهند و ما را تا انتها همراهی بفرمایند.

همچنین برای تبدیل شدن به یک تعمیرکار ماهر انواع برد می توانید در دوره تعمیرات برد الکترونیکی ثبت نام نمایید.

آموزش تعمیر برد لامپ ال ای دی

لامپ های ال ای دی به دلیل تنوع بالایی که دارند، امروزه به شیوه گسترده مورد استفاده قرار می گیرند؛ ضمن آن که این نمونه ها، به محیط نیز نمایی زیبا می بخشند.

در درون هر کدامیک از این محصولات، بخش هایی تعبیه شده که ویژگی خاصی دارند و وجود آن ها نیز بر عملکرد لامپ تاثیر مستقیمی می گذارد.

یکی از این قطعات برد نام دارد؛ این بخش ممکن است بنا به دلایل مختلفی، دچار ایرادهایی شود و همین عوامل موجب عدم کار کردن لامپ خواهند شد.

چرا که راه اندازی محصول مورد نظر، به سلامت این بردها مربوط می باشد و وجود خرابی در این بخش مانع از آن می شود که لامپ، کارایی خوبی را از خویش به نمایش بگذارد.

در ادامه به شما نحوه تعمیر برد لامپ های ال ای دی را آموزش خواهیم داد و پس از آن نیز توضیحاتی خلاصه وار را برای شما خوبان ارائه می کنیم.

  1. در مرحله نخست تعمیرکار، بایستی اقدام به گشودن لامپ مورد نظر کند؛ شما این محصول را به واسطه به کارگیری تجهیزاتی مانند پیچ گوشتی باز می کنید.
    پس از انجام این کار، اولین چیزی که به چشم می خورد برد لامپ می باشد که از طریق ماده سیلیکون و نیز پیچ در درون محصول جایگذاری شده است.
  2.  در گام دوم و پس از بیرون آوردن برد الکتریکی، تعمیرکار اقدام به وارسی تمامی قطعات می کند تا از سلامت آن ها اطمینان حاصل نماید.
  3. در مرحله پایانی نوبت به تعمیر و نیز ترمیم برد و قطعات درونی آن می رسد؛ فرد زمانی که توانست ایراد مورد نظر را تشخیص دهد، به واسطه ابزارهایی این مشکل را حل می نماید.

بخش های موجود در لامپ led

امروزه افراد از لامپ های نوع ال ای دی استفاده زیادی می کنند و این محصولات توانسته اند که به راحتی گوی سبقت را از رقیبان بربایند و جایگزین تمامی آن ها شوند.

در درون این دسته از لوازم، اقلام مختلفی یافت می شوند که هر کدام مشخصه ای دارند؛ این بخش ها عبارتند از:

*حباب لامپ

این نمونه، جزو بخش های اساسی به شمار می آید؛ چرا که قابلیت این را دارد تا نور موجود در لامپ را به راحتی پخش کرده و آن را در محیط ساطع نماید.

تولید کنندگان، معمولا این بخش را از نوع پلاستیک می سازند؛ البته جنس این قطعه، از پلاستیک نسوز می باشد و زمانی که دما بالا است، از خود مقاومت زیادی را به نمایش می گذارند.

*بدنه لامپ

این نمونه دارای دو بخش آلومینیومی و نیز پلاستیکی است که مسئول انتقال دمای تراشه ها به فضای بیرون می باشد.

*برد الکتریکی

این بخش نیز ایفاگر نقشی مهمی در لامپ های ال ای دی می باشد و خود از دسته بندی های مختلفی برخوردار است؛ این قطعه موظف است تا ولتاژ مورد نظر را به چیپ ها( تراشه ها) منتقل کند.

*سرپیچ

این قطعه را می توان در ابعاد و سایزهای متنوعی مشاهده کرد؛ این نمونه، به این خاطر که در معرض شرایط محیطی مختلف مانند رطوبت قرار دارد، در معرض آسیب های بسیاری می باشد.

انواع لامپ های ال ای دی

به دلیل استقبال بالای افراد از این لامپ ها، تولید کنندگان اقدام به فرآوری انواع مختلفی از آن ها نموده اند که هر کدام از قابلیتی برخوردار هستند و در محیطی به کار می روند.

اینک نوبت آن است که به بررسی این دسته بندی ها بپردازیم و در ضمن توضیحاتی را پیرامون یک به یک آن ها برای شما خوبان بیان کنیم.

*لامپ ال ای دی حبابی

این نمونه، نور را به شکل یکسان و مستقیم در فضای مورد نظر ساطع می کند و معمولا در اماکنی نظیر: فروشگاه، سوپر مارکت ها و … مورد استفاده قرار می گیرد.

ذکر این نکته نیز الزامی است که این نوع، از عمر بالایی برخوردار است و شما می توانید از آن برای مدتی طولانی بهره ببرید.

*لامپ ال ای دی گل

این لامپ همانگونه که از نام آن نیز مشخص است، به شکل گل تولید می شود و به کارگیری آن نمایی زیبا به محیط ارزانی می دارد؛ از این نمونه غالباً در منازل، اماکن تجاری و نیز صنعتی استفاده می کنند.

*لامپ ال ای دی فیلامنتی

این نوع لامپ ها به نسبت دیگر نمونه ها دارای مزیت فوق العاده ای هستند؛ زیرا به ندرت پیش می آید که دمای آن ها بالا رود و این عامل باعث می شود که عمر آن ها طولانی گردد.

افراد از این مورد در لوسترها به شکل ویژه ای استفاده می نمایند و ظاهر شان کمی مشابه لامپ های رشته است.

مزایا و معایب استفاده از لامپ های ال ای دی

همانگونه که پیشتر نیز بیان نمودیم این نوع لامپ ها به واسطه قابلیت های متعددی که دارند در سال های اخیر به شکل گسترده ای از جانب افراد مورد استفاده قرار می گرفته اند.

اما این نکته را نیز باید خاطر نشان کرد که این محصول علاوه بر مزایای بسیاری که دارد، حاوی برخی از معایب نیز می باشد؛ از جمله:

مزایا:

1-نخستین مزیت استفاده از این گونه لامپ ها، طول عمر و دوام بالای آن ها می باشد؛ بدین خاطر افراد دیگر می توانند با خیال راحت از این محصول استفاده نمایند و از این بابت نگرانی به خود راه ندهند.

2-دومین مورد، به تنوع بالای آن ها باز می گردد؛ افراد می توانند هر نوعی را که مورد پسندشان می باشد، برای خویش تهیه نمایند.

3-شما با بکارگیری این دسته از محصولات، میزان کمی از انرژی را مصرف می کنید؛ لذا می توان از هدر رفت برق نیز ممانعت ورزید.

معایب:

1-نخستین عیب این لامپ ها، عدم سازگاری آن ها با محیط زیست می باشد؛ بدین خاطر پس از خراب شدن، افراد نباید آن را در دامان طبیعت رها کنند.

2-مورد دوم نیز این است که نور ساطع شده از این نوع لامپ ها برای چشمان انسان مضر می باشد و بینایی فرد ممکن است با نگاه کردن به آن ها دچار مشکلاتی شود.

نتیجه گیری

در این مقاله بر آن بودیم تا به شما مطالبی را پیرامون آموزش تعمیر برد لامپ ال ای دی ارائه کنیم؛ پس از آن به بررسی دسته بندی های این نوع محصولات، قطعات درونی آن ها و همچنین مزایا و معایب شان پرداختیم.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *