تسمه تایم ماشین چیست؟
جولای 29, 2023
آموزشگاه برق گستران

رانندگان خودرو ممکن است با برخی از قطعات ماشین خود آشنایی نداشته باشند و لازم است که اطلاعاتی راجع به این قطعات کسب کنند. یکی از این قطعات مهم خودرو، تسمه تایم ماشین است.
این قطعه، بخشی از موتور احتراق داخلی خودرو می‌باشد که میل لنگ را به میل سوپاپ متصل می‌کند. در واقع وظیفه تسمه‌تایمینگ خودرو تنظیم زمان دقیق باز و بسته شدن سوپاپ ‌ها می‌باشد. اما اگر به موقع تعویض نشود، می‌‌تواند عواقب زیادی را برای موتور ماشین ایجاد کند.
بسیاری از افراد در مورد علل خرابی timing belt و همچنین عواقب آن اطلاعات کافی ندارند. از این رو در ادامه این مقاله توضیحاتی در این خصوص و همچنین درباره عمر مفید و زمان تعویض این نوع تسمه‌ها به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

منظور از تسمه تایم خودرو چیست؟

تسمه‌تایمینگ ماشین یکی از قطعات مهم موتور خودرو می‌‌باشد که برای انتقال نیرو از میل لنگ موتور خودرو و گردش میل سوپاپ از آن استفاده می‌شود. این قطعه، در داخل پیشرانه قرار دارد و ۴ عمل اصلی مکش، تراکم، انفجار و تخلیه از طریق آن صورت می‌‌گیرد.

مهم‌ ترین وظیفه این بخش در موتور خودرو، تنظیم زمان باز و بسته شدن سوپاپ ‌ها است. در واقع این همین بخش است که سوپاپ ‌ها را به چرخش در می‌آورد و باعث کنترل آن می‌‌شود. در خودروهای مختلف محل قرار گرفتن میل سوپاپ متفاوت است. اما در بیشتر موارد این قطعه در سرسیلندر خودرو جای داده می‌‌شود.

در مجموع سرعت گردش میل سوپاپ نصف سرعت گردش میل لنگ است و زمانی که صرف باز و بسته شدن سوپاپ‌ ها توسط تسمه تایمینگ می‌شود، بسته به موقعیت پیستون‌ها دارد.

محل قرار گرفتن این قطعه کاربردی بسیار اهمیت دارد و در بخش فولی ورودی که برای به گردش درآوردن میل سوپاپ تعبیه شده است و اگر جابجا شود، زمان باز بودن سوپاپ ‌ها به هم می‌ریزد و در کار موتور اختلال ایجاد خواهد شد. در واقع روی آن یک سری دندانه و فلش ‌هایی وجود دارد که باید موافق عقربه ساعت یا در جهت گردش موتور بسته شود. اگر تسمه‌های تایمینگ برعکس نصب شوند، باعث می‌‌شود که عمر آنها کاهش پیدا کرده و باعث ایجاد سر و صدا در موتور خودرو خواهند شد.

 

منظور از تسمه تایم خودرو چیست؟

 

عوامل و دلایل خرابی تسمه تایم چیست؟

برخی از اصلیترین دلایل و علل خرابی تسمه‌های تایم ماشین به قرار زیر است:

  • مهم‌ترین علت خرابی تسمه‌تایم مربوط به خرابی کاسه نمد خودرو می‌باشد که در قسمت ورودی سرسیلندر خودرو قرار دارد و نشتی روغن باعث می‌‌شود که بخش زیادی از روغن به سمت این قطعه حرکت کرده و همین نفوذ روغن عمر آن را کم می‌کند.
  • از دیگر عوامل خرابی، فولی یا چرخ دنده‌های هرزگرد است که روی قسمت تسمه‌تایمینگ خودرو نصب شده ‌اند و وظیفه شل و سفت کردن تسمه را به عهده دارند. این چرخ دنده‌ ها در برخی از خودروها به صورت مکانیکی رگلاژ خواهند شد و در برخی از خودروها کار رگلاژ کردن آن به صورت اتومات انجام می‌شود.
  • در خودروهایی که رگلاژ کردن آن به صورت دستی اتفاق می‌‌افتد، اگر بیش از اندازه رگلاژ شوند، همین امر باعث کش آمدن تایمینگ بلت خودرو خواهد شد و در میزان کارکرد آن تغییر ایجاد می‌‌کند.

 نشانه ‌های خرابی تسمه تایمینگ خودرو

 علائم خرابی تسمه time خودرو زمان مشخص می‌‌شود که شما برای سرویس خودرو خود به تعمیرکاران مراجعه می‌‌کنید. در واقع به ازای هر ۴۰ هزار کیلومتر این قطعه باید بازدید شود. برای تست، باید خودرو را روشن کرده و در حالت گرم، پدال گاز را روی دور موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ آر پی‌ام نگه دارید و اگر صدای زوزه از تسمه شنیده شود، نشان دهنده این است که عمر مفید خود را کرده و باید آن را تعویض کنید.

یکی دیگر از علائم خرابی این قطعات خودرو می‌تواند خاموش شدن ناگهانی خودرو باشد. اگر ماشین با وجود استارت خوردن روشن نشود، ممکن است دلایل آن مربوط به فرسودگی و خرابی این قطعه باشد، چرا که برای روشن شدن خودرو باید با هر بار چرخیدن میل بادامک، میل لنگ هم دو بار چرخش داشته باشد و چنانچه تایم بلت خودرو خراب باشد، تنظیم حرکت سوپاپ به هم می‌ریزد و موتور خودرو روشن نمی‌‌شود.

از دیگر علائم خرابی این قطعه مهم می‌‌توان به نشتی روغن خودرو اشاره کرد. روکش تسمه‌تایم با پیچ و مهره ثابت نگه داشته می‌شوند و اگر این پیچ و مهره‌ها به مرور زمان شل شود، منجر به نشتی روغن و شل شدن تسمه می‌شود. در نتیجه شل بودن این قطعه پلاستیکی، دمای موتور خودرو زیاد شده و باعث جوش آوردن موتور می‌گردد.

از سایر علائم خرابی تسمه‌های تایمینگ، می‌‌تواند اختلال در شتاب خودرو باشد که در هنگام افزایش سرعت و دور موتور، شتاب دریافت نمی‌شود یا اگر خودرو شتاب مناسب دارد، دور موتور به شکل غیر عادی بالا می‌‌رود.

 

 نشانه ‌های خرابی تسمه تایمینگ خودرو

 

عواقب و مشکلات خودرو در صورت خرابی تسمه تایم

عواقب خرابی تسمه تایم و پاره شدن آن، می‌تواند بسته به نوع خودرو متفاوت باشد. در موتورهای ۸ سوپاپ، نتیجه خرابی این بخش این است که سوپاپ‌ ها کج می‌‌شوند. در واقع وقتی تسمه تایمینگ شل شده باشد، در نتیجه فشار زیاد، سوپاپ ‌ها به مرور زمان کج خواهند شد. یکی دیگر از عواقب خرابی آن می‌‌تواند بسته شدن سوپاپ دود یا بسته شدن سوپاپ هوا باشد و همین امر باعث کج شدن سوپاپ ‌های خودرو خواهد شد.

در موتورهای ۱۶ سوپاپ علاوه بر اینکه سوپاپ ‌ها کج می‌شوند، شرایط حادتری برای موتور به وجود آید و اگر راننده بیش از حد به خودرو استارت بزند، باعث کج شدن پیستون ‌های خودرو نیز می‌شود که در چنین حالتی راهی جز تعمیر کامل موتور خودرو نیست.

از دیگر مشکلات ماشین در صورت خرابی تسمه time این است که باعث اختلال در عملکرد اجزای موتور ماشین شده و اگر در سریع ‌ترین زمان ممکن برای تعویض آن اقدام نکنید، هزینه‌ های سنگینی برای خودروی شما به جای خواهد گذاشت.

نحوه تشخیص تسمه‌های تایم اصل از فیک

برای اینکه بفهمید تسمه تایم خودرو اصل می‌‌باشد یا نه، باید باید آن را از قسمت شیارهای بیرونی به داخل فشار دهید. اگر حالت نرمی‌داشت و هیچگونه ترکی روی آن ایجاد نشد، جنس آن اصل است. از سوی دیگر اگر بافت‌های داخلی آن، از جنس پشم شیشه باشد و حالت نرمی بخش های داخلی را حس کنید، می‌‌توانید متوجه اصل بودن این قطعه شوید.

تسمه‌تایمینگ فیک و تقلبی باشد حالت پلاستیکی دارد و نسبت به نوع اصل آن سفت ‌تر است و زمانی که آن را به سمت داخل فشار می‌دهید، باید نیروی بیشتری به آن وارد شود و هنگام فشار وارد کردن به روی آن ترک ‌هایی ایجاد خواهد شد.

اگر هم بخواهید از قسمت داخل این قطعه آن را مورد بررسی قرار دهید، ممکن است که بافت‌ های داخل آن جدا شود و همین نشانه فیک یا تقلبی بودن آن می‌باشد.

نحوه تشخیص تسمه‌های تایم اصل از فیک

 عمر مفید و زمان تعویض تسمه تایم خودرو

زمان تعویض بیشتر بستگی به تعداد سوپاپ‌ های خودرو دارد. در موتورهای ۱۶ سوپاپ به دلیل اینکه نیروی زیادی به موتور وارد می‌شود و تسمه در دور بالا تحت فشار بیشتری است و به دلیل شتاب بالا نسبت به خودروهای ۸ سوپاپ، باید به ازای هر ۵۰ هزار کیلومتر تعویض شود.

زمان تعویض برای برخی از خودروها به دلیل اینکه چرخ دنده ‌ها به شکل فنری رگلاژ می‌‌شوند و تحت فشار کمتری می‌‌باشند، بنابراین بازدهی و عمر آن بیشتر خواهد بود و شما می‌توانید پس از هر ۶۰ هزار کیلومتر، timing belt خودرو را عوض کنید.

 

 کلیات تسمه تایم ماشین

تسمه تایم ماشین یکی از مهمترین قطعات کاربردی خودرو می‌باشد که وظیفه اتصال میل لنگ و سوپاپ را به یکدیگر دارد و عملکرد درست موتور خودرو به این بخش بستگی دارد. از سوی دیگر تسمه تایمینگ باعث تنظیم زمان باز و بسته شدن سوپاپ می‌شود و در انجام عمل‌هایی مثل مکش، تراکم، تخلیه و انفجار نقش اساسی دارد.

 در برخی از موتورها این قطعه زودتر خراب می‌‌شود و شما باید به دنبال علل خرابی تسمه تایم باشید تا بتوانید در زمان مناسب آن را تعویض کنید، چرا که در صورت نادیده گرفتن این موضوع باید عواقب خرابی تسمه تایم که آسیب به موتور می‌‌باشد را بپذیرید. یکی از مهمترین عواقب خرابی تایمینگ بلت این است که باعث کج شدن سوپاپ ‌های خودرو می‌گرد و همچنین ممکن است آسیب جدی به موتور وارد آید که در این حالت سرویس کامل موتور شما باید انجام شود.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *