علائم و علت خرابی خازن کولر گازی
آگوست 15, 2023
آموزشگاه برق گستران

تشخیص دادن خرابی کولر گازی همیشه راحت نیست ولی یکی از دلایل عدم کارکرد صحیح اسپیلت خرابی خازن کولر گازی است. اگر به خراب شدن خازن مشکوک شدید می توانید آن را تعویض کنید. خازن جزء قطعاتی می باشد که تعویض آن هزینه کمی دارد. حتی گاهی مواقع می توان با تعویض خازن که یک روش پیشگیرانه به حساب می آید، از کولر گازی نگهداری کرد.

علت خرابی خازن کولر گازی اسپیلت

عوامل متعددی می تواند موجب خرابی خازن اسپیلت یا کولر گازی گردد. برخی از مهمترین دلایل و علل سوختن خازن اسپلیت به شرح ذیل می باشد:

خازن نا مناسب

یکی از علل اصلی خرابی خازن کولر گازی این است، که شما خازن نامناسب نسبت به دستگاه کولر تعیین کرده باشید. زمانی که خازن شما نسبت به قدرتی که برای آن تعریف شده است تنظیم نشده باشد باعث می شود تا خازن تحت فشار قرار بگیرد.

علت خرابی خازن کولر گازی اسپیلت

سوختن خازن اسپلیت با نوسانات برق

دومین علتی که باعث سوختن خازن کولر می گردد نوسانات برقی است که درون دستگاه وجود دارد. نوسانات باعث کم شدن عمر خازن و سوختن آن می شود.

گرمای خورشید و دمای بالا در یونیت بیرونی

سومین دلیلی که باعث خرابی خازن می شود گرم شدن یونیت خارجی اسپیلت می باشد. خازن در بالاترین قسمت یونیت کولر واقع شده است. وقتی که یونیت خارجی در بیرون ساختمان قرار گیرد و مستقیما زیر تابش خورشید باشد باعث بالا رفتن دمای محیط اطراف آن شده و خرابی یا سوختن خازن اسپلیت را در پی خواهد داشت. خازن های کمپرسور معمولا روغنی هستند و بر اثر گرمای خورشید باعث می شود روغن در آن بجوشد و خازن باد کند و دچار ترکیدگی شود و روغن از آن به بیرون سر ریز شود.

 

عدم هماهنگی مقاومت خازن با مقاومت مورد نیاز کمپرسور کولر

هماهنگ نبودن مقاومت خازن اسپیلت با مقاومت کمپرسور یکی از دلایل و علل خرابی آن می باشد. به طور مثال وقتی مقاومت تعریف شده برای خازن بر روی کمپرسور 40 میکرو فاراد باشد و مقاومت خازن ما 60 میکروفاراد باشد هم به خازن و هم به کمپرسور فشار وارد آمده و باعث خرابی و سوختن زودتر از موعد آن خواهد شد.

پایان عمر مفید و عدم سرویس به موقع کولر

هر وسیله دارای عمر مفید است و این موضوع باعث نیاز ما به سرویس کردن دوره ای وسایل برقی در خانه می باشد. یک دلیل و علت خرابی خازن کولر گازی عدم سرویس به موقع دستگاه و پایان عمر مفید خازن می باشد. بهتر است هر چند وقت یکبار نسبت به سرویس اسپیلت و تعویض خازن کولر گازی اقدام نمایید.

اگر خازن کولر گازی خراب باشد چه میشود؟

خرابی خازن فن و خازن کمپرسور کولر گازی به صورت جداگانه باعث خرابی های متعددی می شود. به طور کلی اگر خازن کولر گازی خراب باشد باعث مشکل در اسپیلت شده و اصولا عملکرد کندانسور کولر با مشکل مواجه می شود. ایجاد اختلال در هر قسمت کولر گازی باعث گرم شدن باد کولر و مشکلات جدی بعدی خواهد بود.

علائم خرابی و روش تست خازن کولر گازی

علائم خرابی خازن کولر گازی گاهی در ظاهر قابل تشخیص است و گاهی نیاز به ابزار تست مانند اهم متر، دارد.

 

علائم خرابی و روش تست خازن کولر گازی

باد کردن خازن اسپیلت

باد کردن خازن از علائم و نشانه های خرابی این قطعه می باشد. زمانی که خازن سالم را بر روی میز قرار دهید باید ثابت قرار بگیرد، اگر خازن بازی کند به این معنی است که خازن شما باد کرده و خاصیت خود را از دست داده است.

 

تست خازن با اهم متر

یکی از روش های تست سالم بودن خازن کولر گازی، استفاده از اهم متر می باشد. اهم متر را روی حالت میکروفاراد قرار میدهید، بر روی خازن میزان میکروفاراد تعریف شده است. خازن ما دارای سه عدد پایه می باشد که درواقع درون آن دو خازن که یکی خازن فن و یکی خازن کمپرسور تعریف شده است. بر روی آن تعریف شده که خازن کمپرسور 60 میکرو فاراد و خازن فن 5 میکرو فاراد می باشد.

انواع پایه خازن کولر

بر روی خازن سه پایه به نام پایه فن، پایه هرم، پایه سی وجود دارد. پایه سی پایه مشترک بین فن و کمپرسور می باشد. پایه هرم استارت کمپرسور و پایه فن استارت فن می باشد.

تست خازن کمپرسور کولر گازی

برای مطمئن شدن از سالم بودن خازن یکی از پراب های اهم متر را به پایه سی مشترک می زنیم و یکی هم به قسمت خازن کمپرسور می زنیم. بر روی خازن کمپرسور تعریف شده است 60 میکروفراد و در قسمت جلوی آن نوشته شده است که پنج درصد خطا می تواند داشته باشد. زمانی که بر روی اهم متر شما صفحه مانومتر حرکت کند مقدار خازن مشخص می شود. به طور مثال خازن کمپرسور 58 میکروفاراد را نشان می دهد در حالی که باید بر روی آن 60 نوشته شود. اما نسبت به تلورانسی که برای آن تعریف شده است این خازن سالم می باشد.

تست خازن فن اسپیلت

به عنوان مثال بر روی فن 6 میکروفاراد تعریف شده است. پراب اهم متر را بر روی بخش سی و فن قرار می دهیم و صفحه مانومتر 5.9 را نشان می دهد. این خازن قسمت فن را نشان می دهد که سالم می باشد. نسبت به تلورانسی که برای آن تعریف شده است نیم درصد خطا را نشان می دهد و ما از سلامت خازن مطلع می شویم.

تست خازن کمپرسور کولر گازی

تعمیر و تعویض خازن کولر گازی

در بالا به علائم خرابی خازن کولر گازی و همچنین دلایل و علت سوختن خازن اسپیلت پرداختیم. همچنین روش تست خازن فن و کمپرسور با دستگاه اهم متر را آموزش دادیم. در نهایت پیشنهاد ما به شما سرویس دوره ای و تعمیر و تعویض خازن قبل از خرابی آن است.
زمانی که خازن را تعویض می کنید حتما احتیاط کنید. اگر نکات ایمنی را رعایت نکنید ممکن است دچار برق گرفتگی شوید. زمانی که خازن را انتخاب می کنید حتما به ظرفیت مقاومتی آن و کمپرسور توجه نمایید. اگر مهارتی در این باره ندارید حتما از یک متخصص در این زمینه استفاده کنید.

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *