آموزش تعمیر موتور کولر گازی
نوامبر 8, 2023
آموزشگاه برق گستران

تعمیر موتور کولر گازی نیازمند تخصص و مهارت بسیار بالایی می‌ باشد. به همین دلیل، این کار را باید در صورت اطمینان کامل از خرابی موتور انجام دهید. در واقع، موتور دستگاه مهمترین جزء دستگاه و به عبارتی قلب آن به شمار می رود.
موتور کولر گازی وظیفه‌ متراکم‌ سازی گاز ها و مایعات موجود در دستگاه و در نتیجه ایجاد هوای سرد را بر عهده دارد. خرابی کمپرسور اسپیلت و یا به عبارتی خرابی موتور کولر گازی، می‌ تواند موجب از کار افتادن کلی دستگاه شود؛ به همین خاطر، در صورت بروز مشکل در این قسمت باید سریعاً نسبت به رفع و تعمیر آن اقدام کرد. در این مقاله به آموزش تعمیر موتور کولر گازی خواهیم پرداخت.

آیا تعمیر موتور کولر گازی امکان‌ پذیر است؟

امکان تعمیر و یا تعویض موتور کولرگازی به اختلال و یا آسیب وارد شده به آن بستگی خواهد داشت؛ از این رو، قبل از اقدام به تعمیر و یا تعویض، باید به عیب‌ یابی موتور پرداخت. از آن‌ جایی که موتور کولر گازی از قطعات مختلفی تشکیل شده است، برای عیب‌ یابی موتور کولر گازی، ابتدا باید قطعات مختلف آن را بررسی کرد. از جمله این قطعات می‌ توان به سیلندر، لوله‌ها، تیغه‌ها و … اشاره کرد.

ایجاد مشکل در هر یک از این اجزا، موجب ایجاد اثرات منفی بر عملکرد کلی دستگاه می‌ شود. در صورتی که مشکل مربوط به خود موتور دستگاه باشد، به ناچار باید آن را تعویض کرد.

آیا تعمیر موتور کولر گازی امکان‌ پذیر است؟

عوامل موثر در سوختن موتور کولر گازی

موتور کولر گازی وظیفه‌ مکش گاز و هدایت آن به طرف کندانسور را بر عهده دارد. در صورت خراب بودن این قطعه، این عمل به خوبی انجام نشده و دستگاه گازی برای فرستادن به سمت کندانسور ندارد؛ به همین دلیل، هوای سرد توسط کولر گازی تولید نخواهد شد. خراب شدن موتور کولر گازی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد؛ این دلایل عبارتند از:

  • نشتی و یا کاهش گاز مبرد
  • کثیف بودن کندانسور
  • ولتاژ غیر استاندارد و نامناسب
  • ایجاد خرابی و مشکل در فن کولرگازی
  • بروز مشکل در سیم‌ پیچ کمکی و یا به عبارتی سیم‌پیچ راه‌ انداز دستگاه
  • بروز مشکل و یا خرابی در سیم‌های لاکی موتور

 

اجزا تشکیل‌ دهنده موتور کولر گازی

پیش از بحث در زمینه‌ آموزش تعمیر موتور کولر گازی، باید به این نکته دقت داشته باشید که کولر های گازی از قطعات متعددی ساخته می‌ شوند؛ از این رو، عیب‌ یابی، تعمیر و یا تعویض موتور کولر گازی امری بسیار تخصصی بوده و نیازمند دانش و مهارت کافی می‌ باشد.

در صورتی که هیچ آگاهی و آشنایی با تعمیرات موتور کولر گازی ندارید، از اقدام به دستکاری موتور این تجهیزات خودداری نمائید. امروزه بسیاری از آموزشگاه‌ های فنی و حرفه‌ ای کلاس‌ های فنی آموزش تعمیر موتور کولرگازی را برای افراد برگزار می‌ کنند. برای یادگیری تخصصی تعمیر موتور کولر گازی می‌ توانید در این کلاس‌ ها شرکت کرده و مدرک معتبر تعمیرات موتور کولرگازی را دریافت کنید. همان‌ طور که پیش‌ تر نیز بیان شد، کولر های گازی از اجزا و قسمت‌ های مختلفی تشکیل شده‌ اند که عبارتند از:

  • بدنه
  • سرپوش بالا و سرپوش پایین
  • ترمینال
  • لوله تخلیه
  • لوله مکنده
  • یاتاقان اصلی
  • یاتاقان پایینی روتور استاتور
  • سیلندر
  • رولر
  • جمع‌ کننده
  • مافر
  • صفحه‌ی میانی
  • شفت کرنک
  • صفحه‌ی سه پایه

اجزا تشکیل‌ دهنده موتور کولر گازی

سیم پیچی موتور کولر گازی:

سیم پیچی موتو امر تخصصی است و مراحل مختلفی هم دارد که شامل:

پاک کردن گرد و غبار از روی موتور

باز کردن تمامی پیچ ها

بیرون آوردن آرمیچر از استاتور

بازکردن شیار ها

عایق کاری

سیم پیچی مشابه روشی که قبل تر انجام شده.

 

 

آموزش عیب یابی و تعمیر موتور کولر اسپیلت گازی

قبل از آموزش تعمیر موتور کولر گازی باید بدانید که قدم اول برای این کار، عیب‌ یابی موتور و آگاهی از علت ایجاد مشکل است. برای این کار می‌ توان از سه روش تست سیم‌ پیچی، تست صدای موتور و تست کارکرد موتور استفاده کرد.

خرابی و یا سوختن موتور کولر گازی همراه با علائم و نشانه‌ هایی می‌ باشد. از جمله نشانه‌ های خرابی موتور کولر گازی می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • علیرغم روشن بودن کولر گازی و همچنین کارکرد فن داخلی دستگاه، زمان رسیدن کمپرسور به مدار، عملکرد فیوز متوقف شده و یا به عبارتی فیوز می‌ پرد.
  • هنگام خاموش بودن موتور کولر گازی، فن خارجی همچنان روشن می‌ ماند.
  • هنگامی که کولر علیرغم بررسی‌ های صورت گرفته، باد گرم تولید می‌ کند؛ در این گونه مواقع، به احتمال زیاد موتور کولرگازی نیازمند تعمیر و یا تعویض خواهد بود.

برای رفع این مشکل ابتدا باید دریچه‌ کندانسور را باز کرده و سپس بدون تماس مستقیم دست با موتور، دمای آن را بررسی کنید. حرارت بیش از حد موتور نشان‌ دهنده اورلود موتور کولر گازی است. در این گونه مواقع باید با استفاده از آب موتور را خنک کرده و سپس نسبت به رفع مشکل اقدام کنید. لازم به ذکر است که این کار باید توسط افرادی که دوره‌ های آموزش تعمیر موتور کولرگازی را گذرانده و از مهارت کافی برخوردارند، انجام شود.

گاهی اوقات تجمع گرد و غبار و آلودگی بر روی کویل‌ های اپراتور ممکن است عامل خاموش و روشن شدن موتور دستگاه باشد. از طرفی وجود روغن بیش از حد بر روی سوکت‌ های ترمینال موتور نیز می‌ تواند موجب بروز اتصال و در نتیجه سوختن موتور شود.

برای رفع این مشکل می‌ توانید درپوش ترمینال موتور را برداشته و میزان روغن موجود بر روی سوکت‌ها را مورد بررسی قرار دهید. از دیگر راهکار های تشخیص مشکل در موتور کولرهای گازی، انجام تست بدنه است. تست بدنه نیز باید توسط تعمیرکارانی که دوره‌ های آموزش تعمیر موتور کولرگازی را گذرانده‌ اند انجام شود.

آموزش عیب یابی و تعمیر موتور کولر اسپیلت گازی

برای این کار از ابزاری همچون اهم‌ متر استفاده می‌ کنند؛ به گونه‌ ای که یک سمت سیم اهم‌ متر را به موتور و سر دیگر آن را به بدنه‌ دستگاه متصل می‌ کنند. در صورتی که اهم‌ متر شروع به بوق زدن کرد، مشکل از موتور و یا سیم‌ پیچی دستگاه بوده و هر دو باید مورد بررسی قرار گیرند؛ اما، اگر اهم‌ متر بوق نزد، سیم‌ پیچی موتور و همچنین روتور را باید بررسی کرد.

باید گفت که باز کردن موتور کولر گازی از جمله کارهای فنی بسیار خطرناک و حساس می‌ باشد؛ از این رو، این کار باید توسط تعمیرکاران و یا تکنیسین‌ هایی که آموزش تعمیر موتور کولر گازی دیده‌اند انجام شود. دوره‌ های آموزش تعمیر موتور کولرگازی در بسیاری از آموزشگاه‌ های فنی و حرفه‌ ای برگزار می‌ شود.

هزینه‌ های ناشی از تعمیر موتور و کمپرسور اسپیلت

هزینه‌ های مورد نیاز برای تعمیر موتور کولر گازی به عوامل متعددی بستگی خواهد داشت؛ از جمله این عوامل می‌ توان به تعداد قطعات تعویضی مورد نیاز اشاره کرد. در صورتی که قطعه‌ ای نیاز به تعویض داشته باشد و یا موتور دستگاه به صورت کلی سوخته باشد، هزینه‌ ها بیشتر خواهد بود؛ اما، در صورتی که موتور تنها به سرویس و تعمیر اندک نیاز داشته باشد، نیاز به هزینه‌ های زیادی نخواهید داشت. لازم به ذکر است که هزینه‌ هایی همچون هزینه تعویض برد الکترونیکی، شارژ گاز مبرد، هزینه تعویض خازن و … نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

کلیات روش تعمیر موتور کولر گازی سوخته

موتور یکی از اصلی‌ ترین و مهمترین اجزا تشکیل‌ دهنده کولر گازی محسوب می‌ شود. این قطعات از پیچیدگی‌ های بسیاری برخوردار بوده و تعمیر و تعویض آن‌ها امری تخصصی و نیازمند مهارت بالا است. خراب شدن و ایجاد مشکل در موتور کولر گازی، موجب بروز اختلال در عملکرد کلی و در بیشتر مواقع از کار افتادن دستگاه خواهد شد.

در این مقاله به بررسی عوامل موثر در سوختن موتور کولر گازی، علائم و نشانه‌ های خرابی آن و همچنین آموزش تعمیر موتور کولر گازی سوخته پرداختیم. همانطور که می‌ دانید امروزه در بسیاری از آموزشگاه‌ های فنی و حرفه‌ ای، دوره‌ های آموزش تعمیر کولر گازی برگزار می‌ شود. پس از گذراندن دوره‌ های آموزش تعمیر موتور کولرگازی و همچنین کسب مهارت کافی، می‌توانید نسبت به تعمیر انواع موتور کولرگازی مشغول شوید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *