عیب‌ یابی کولرگازی
نوامبر 20, 2023
آموزشگاه برق گستران

کولر های گازی نیز مانند سایر لوازم و تجهیزات الکترونیکی دچار خرابی مشکلات فراوانی می‌ شوند. خراب شدن این تجهیزات سرمایشی در تابستان، اتفاق بسیار ناخوشایندی است. حتی ممکن است آرامش خانه را نیز به هم بریزد. کولر های گازی از بخش‌ ها و قطعات مختلفی تشکیل شده‌ اند که هر کدام از آن‌ ها از ویژگی‌ ها و کاربرد های خاص خود برخوردارند.

خرابی و یا آسیب‌ دیدگی هر یک از این قسمت‌ ها موجب بروز مشکلات متعددی در دستگاه خواهد شد. از این رو، در این مقاله سعی کرده‌ ایم تا به بررسی نحوه عیب‌ یابی کولر گازی و رفع مشکلات ناشی از عوامل مختلف بپردازیم.

در صورت نیاز به کسب دانش تخصصی در زمینه تعمیرات اسپیلت پیشنهاد می کیم در دوره تعمیرات کولر گازی شرکت کنید.

مشکلات رایج کولر های گازی

 

کولر های گازی از پیچیدگی بیشتری نسبت به سایر انواع کولر های خنک‌ کننده برخوردارند. به همین خاطر، عیب‌ یابی کولر گازی و یا تعمیر آن‌ ها نیازمند تخصص و مهارت بیشتری در زمینه مهارت‌ های فنی می‌ باشد.

لازم به ذکر است که خرابی و آسیب‌ دیدگی هر یک از قطعات و بخش‌ های کولرگازی ممکن است سبب بروز اختلال در عملکرد کلی دستگاه شود. در ادامه به بررسی برخی از رایج‌ ترین مشکلاتی که دارندگان کولر های گازی با آن‌ ها مواجه می‌ شوند خواهیم پرداخت. با مطالعه‌ این بخش، می‌ توانید از علت ایجاد خرابی و همچنین راه‌ حل‌ های رفع آن‌ ها مطلع شوید.

عدم تولید باد سرد توسط کولر گازی

برخی اوقات کولر گازی علیرغم روشن بودن، باد سرد و خنک تولید نمی‌ کند؛ در این گونه مواقع ابتدا باید از باز بودن دریچه‌ های کولر اطمینان حاصل کنید. پس از بررسی دریچه‌ ها، بهتر است که ترموستات دستگاه را نیز با دقت چک کنید.

در صورت عدم مشکل در دریچه‌ ها و ترموستات، فیلتر های هوا را مورد بررسی قرار دهید؛ اگر فیلتر های هوا توسط گرد و غبار و آلودگی مسدود شده باشند، مشکل از همین‌ جا است.

برای رفع مشکل ناشی از کثیف بودن فیلترها، تنها کافی است که فیلترها را از دستگاه خارج کرده و آن‌ها را تمیز کنید. لازم به ذکر است که تمیز کردن و یا تعویض به موقع فیلترهای کولرگازی، می‌تواند از بروز مشکلات دیگر جلوگیری کند.

مشکلات رایج کولر های گازی

از دیگر دلایلی که موجب عدم تولید باد خنک توسط کولرگازی شده و در زمان عیب‌ یابی کولر گازی باید به آن‌ها توجه داشت عبارتند از:

  • گرفتگی و مسدود بودن کویل کندانسورها
  • نشتی و یا کم بودن گاز مبرد
  • قرار داشتن کندانسور در محلی نامناسب
  • انتخاب یک ظرفیت نامناسب برای دستگاه
  • خرابی و آسیب‌دیدگی خازن دستگاه

کارکرد یکسره و مداوم کمپرسور کولرگازی

عملکرد یکسره و بدون وقفه کمپرسور کولرگازی، ممکن است به دلیل عوامل مختلفی اتفاق بیافتد. از جمله این دلایل می‌ توان به کثیف بودن فیلتر های هوا و یا کندانسورهای موجود در کولر های گازی اشاره کرد.

لازم به ذکر است که برای عیب‌ یابی کولر گازی هنگام کار کردن مداوم کمپرسور، باید به عواملی همچون نشتی و یا کمبود گاز مبرد نیز توجه داشته باشید؛ زیرا، کمبود گاز و یا نشتی آن می‌ تواند از دلایل عملکرد بدون وقفه کمپرسور کولرگازی باشد.

چکه کردن آب در کولرگازی

چکه کردن آب از کولر های آبی به دلایل مختلفی اتفاق می‌ افتد؛ در این حالت نیز کمبود گاز مبرد می‌ تواند در ایجاد این مشکل دخیل باشد.

کمبود و یا نشتی گاز ممکن است موجب ایجاد برفک در دستگاه شود، برفک ایجاد شده در کولر گازی توسط فن به اطراف پرتاب می‌ شوند. این برفک‌ ها به مرور زمان آب شده و سپس از دستگاه چکه می‌ کنند.

برای عیب‌‌ یابی کولرگازی در زمان چکه دستگاه، بهتر است که شیلنگ‌ ها و حوضچه‌ های کولر را نیز مورد بررسی قرار دهید. زیرا شکستگی، گرفتگی و سوراخ شدگی این قسمت‌ ها ممکن است موجب ایجاد چکه کردن آب در دستگاه شوند.

خرابی فن داخلی دستگاه

در صورت عدم عملکرد فن داخلی دستگاه، برای عیب‌ یابی کولر گازی ابتدا باید تمامی مسیر های ورودی و خروجی کولر را مورد بررسی قرار دهید. پس از بررسی این مسیرها، فیلتر های هوا را نیز به دقت مورد بازرسی قرار داده و از عدم گرفتگی آن‌ ها اطمینان حاصل کنید. لازم است بگوییم که برطرف کردن انسداد فیلتر های هوای کولرگازی را می‌ توان در منزل انجام داد.

هنگامی که عدم کارکرد فن داخلی به دلیل گرفتگی کویل اپراتور و یا یخ‌ زدگی مسیر خنک ‌کننده باشد، رفع مشکل را باید به یک تعمیرکار سپرد. زیرا در این گونه موارد، به احتمال زیاد موتور و یا برخی از قسمت‌ های فن نیاز به تعویض خواهند داشت.

خرابی فن داخلی دستگاه

کار نکردن فن خارجی دستگاه

در صورتی که فن خارجی کولر گازی قادر به کار کردن نبود، برای عیب‌یابی کولر گازی، ابتدا باید فیوز و جعبه برق را مورد بررسی قرار داد. ناگفته نماند که گاهی بروز مشکل در فن خارجی ممکن است بر اثر بروز اختلال در موتور فن و یا خرابی خازن آن باشد.

برخی اوقات می‌ توانید با استفاده از یک تکه چوب و یا میله بلند فن را به چرخش در بیاورید. در صورتی که فن شروع به کار نکرد، باید از یک تعمیرکار متخصص در این زمینه کمک بگیرید، لازم به ذکر است که هرگز فن را با استفاده از دست به چرخش درنیاورید.

خاموش شدن خود به خود کولرگازی

 

از جمله دلایل خاموش شدن خود به خود کولر های گازی می‌ توان به افزایش حرارت کمپرسور و یا به عبارتی اورلود آن اشاره کرد.

در صورت مواجهه با این مشکل، برای عیب‌ یابی کولر گازی باید به برد الکترونیکی کمپرسور و همچنین ترموستات دستگاه نیز توجه داشته باشید؛ زیرا بروز اختلال در هر یک از این قطعات، می‌ تواند عاملی برای خاموش شدن خود به خود کولر گازی باشد.

کارکرد یکسره کولر گازی

عیب‌ یابی کولر گازی در مواقعی که دستگاه به صورت یکسره کار می‌ کند، امری تخصصی بوده و نیازمند دانش و مهارت کافی در این زمینه است. از جمله مواردی که می‌ تواند موجب بروز این مشکل شود، می‌ توان به خرابی ترموستات و یا خارج شدن سنسور کولر از موقعیت خود اشاره کرد.

گاهی اوقات، پس از فشار دادن دکمه خاموش و روشن، مدت زمان بیشتری طول می‌ کشد تا دستگاه خاموش شود. در این گونه مواقع، احتمالا کویل‌ های کندانسور و یا فیلتر های دستگاه کثیف شده‌ اند و باید تمیز شوند. دیگر مواردی که می‌ توانند موجب کارکرد یکسره کولر گازی شوند عبارتند از:

  • آسیب دیدگی برد الکترونیکی
  • عدم عملکرد صحیح ترموستات
  • گیر کردن فن دستگاه
  • کوتاه بودن کابل ترموستات

تولید سروصدای زیاد توسط کولرگازی

 

در صورتی که کولر گازی حین کار سروصدای زیادی تولید کند، ابتدا باید محل قرارگیری دستگاه را مورد بررسی قرار دهید؛ قرار گیری کولر در جای نادرست ممکن است علت تولید سروصدا باشد.

از دیگر عوامل ایجاد سروصدا توسط کولرگازی می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساییده شدن پروانه‌ ها به بدنه دستگاه
  • ساییده شدن لوله‌ ها به یکدیگر و یا به بدنه دستگاه
  • شل بودن پیچ‌ های کمپرسور، کانال‌ها و یا دریچه‌های هوا و یا پیچ سایر قطعات
  • خرابی لاستیک‌های لرزه‌گیر موتور

تولید سروصدای زیاد توسط کولرگازی

سوال و پاسخ عیب یابی اسپیلت

اسپیلت ها نوعی سیستم تهویه مطبوع هستند که از دو یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده اند. یونیت داخلی هوا را خنک یا گرم می کند و یونیت خارجی گرما را به بیرون منتقل می کند.

اسپیلت ها مانند هر دستگاه دیگری ممکن است با گذشت زمان دچار مشکل شوند. در این بخش به برخی از سوالات متداول در مورد عیب یابی اسپیلت ها و پاسخ آنها می پردازیم:

  1. چرا اسپیلت روشن نمی شود؟

علت: ممکن است مشکل از برق، فیوز، باتری ریموت کنترل، خرابی برد، موتور فن یا کمپرسور باشد.

راه حل:

  • مطمئن شوید که برق کولر روشن است.
  • فیوزها را بررسی کنید.
  • باتری ریموت کنترل را تعویض کنید.
  • با یک تکنسین مجاز تماس بگیرید تا برد، موتور فن یا کمپرسور را بررسی کند.

2. چرا اسپیلت خنک یا گرم نمی کند؟

علت: ممکن است مشکل از گاز، فیلترها، سنسورها، دریچه ها، فن ها یا کمپرسور باشد.

راه حل:

  • نشتی گاز را بررسی کنید.
  • فیلترها را تمیز کنید.
  • سنسورها را بررسی کنید.
  • دریچه ها را بررسی کنید.
  • فن ها را بررسی کنید.
  • با یک تکنسین مجاز تماس بگیرید تا کمپرسور را بررسی کند.

3. چرا اسپیلت صدای غیرعادی می دهد؟

علت: ممکن است مشکل از موتور فن، کمپرسور، تسمه ها یا یاتاقان ها باشد.

راه حل:

  • موتور فن و کمپرسور را بررسی کنید.
  • تسمه ها را بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.
  • یاتاقان ها را بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را روغن کاری یا تعویض کنید.

4. از اسپیلت آب نشت می کند.

علت: ممکن است مشکل از لوله های تخلیه، سینی تخلیه یا پمپ باشد.

راه حل:

  • لوله های تخلیه را بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را تمیز کنید.
  • سینی تخلیه را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تمیز کنید یا تعویض کنید.
  • پمپ را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعمیر یا تعویض کنید.

5. اسپیلت بوی بدی می دهد.

علت: ممکن است مشکل از فیلترها، کویل ها یا لوله های تخلیه باشد.

راه حل:

  • فیلترها را تمیز کنید.
  • کویل ها را تمیز کنید.
  • لوله های تخلیه را بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را تمیز کنید.

جمع ‌بندی

کولر های گازی برخلاف کولر های آبی، از ساختار پیچیده‌ تری برخوردارند؛ به همین دلیل، از بخش‌ها و قطعات پیچیده‌ تر تشکیل می‌شوند.

خرابی و آسیب‌دیدگی هر یک از این قطعات موجب بروز مشکلات مختلفی در دستگاه خواهد شد. عیب ‌یابی کولرگازی از جمله امورات فنی است که انجام آن نیازمند دانش و مهارت کافی در زمینه فنی می‌باشد؛ از این رو، عیب‌یابی کولرگازی، تعمیر و یا تعویض قطعات این دستگاه را باید به افراد و تعمیرکارانی که در این زمینه مهارت دارند بسپارید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *