shoghl-bargh-sakhteman
ژانویه 20, 2024
آموزشگاه برق گستران

حرفه و شغل برق ساختمان مهم است زیرا یکی از نیازهای مهم بشر برق است و بسیاری از وسایلی که انسان‌ ها در طول شبانه‌ روز از آن‌ ها استفاده می‌ کنند با استفاده از برق کار می‌ کنند. فعالیت و کار کردن بدون برق امکان‌ پذیر نیست. برقکار ساختمان فردی است که تمامی خدمات سیم کشی و برق‌کشی خانه را انجام می‌دهد.
در این مطلب به بررسی صفر تا صد شغل برق‌کشی ساختمان شامل بازار کار، درآمد، آینده شغلی، وظایف و روش ورود به این حرفه می پردازیم.

شغل برق ساختمان

برق کش یا برقکار در یک ساختمان وظایفی مانند تجزیه و تحلیل، نصب، تعمیر و مراقبت از سیستم‌ های برق را بر عهده دارد تا به این وسیله برق مورد نیاز وسایل روشنایی، گرمایشی و سرمایشی، کامپیوتر، تهویه و دیگر وسایل و لوازم یک ساختمان تامین شود.

 

از آن جایی که سر و کار داشتن با برق کار بسیار خطیر و حساسی است؛ بنابراین برق کشی ساختمان باید به وسیله فرد ماهر و متخصص انجام شود. این شغل بازار کار و درآمد خوبی دارد و افراد علاقه ‌مند می‌ توانند از طریق تحصیلات فنی و حرفه‌ ای و یا تحصیل در دانشگاه وارد این حرفه شوند.

همچنین افرادی که علاقه دارند در زمینه شغل برق ساختمان فعالیت کنند می‌ توانند در دوره آموزش برق ساختمان را در آموزشگاه‌ های فنی و حرفه‌ ای شرکت نمایند و وارد این حرفه شوند.

افرادی که تحصیلات مرتبط با رشته برق ساختمان ندارند و یا ترجیح می‌ دهند به جای تحصیل در دانشگاه، به صورت عملی برق کشی را یاد بگیرند می‌ توانند با داشتن مدرک دیپلم و یا پس از اتمام دوره متوسطه در مؤسساتی که برق‌ کشی را آموزش می‌ دهند ثبت نام کنند.

برق کشی ساختمان بسیار کاربردی است و برای علاقه‌ مندان به مشاغل فنی می‌ تواند یک حرفه مناسب باشد‌. برق کشی ساختمان شامل برق کشی درجه ۱ و برق کشی درجه ۲ می‌ باشد. موضوعاتی مانند دوربین مداربسته، دزدگیر، درب‌ های اتوماتیک به برق کشی درجه ۱ مربوط می‌ شوند.

در صورتی که برق ساختمان درجه ۲ به موادی مانند نصب آیفون صوتی و تصویری، برق کشی ساختمان و وسایل روشنایی و نصب کلیدهای تک پل و دو پل مربوط می‌ شود.

شغل برق ساختمان

وظایف برقکار ساختمان چیست؟

برق‌ کار ساختمان وظایف متعددی دارد که با توجه به نوع برق‌ کاری و محیط مورد نظر، وظایف او تعریف می‌ شوند. مهم‌ ترین وظایف برق کار ساختمان به شرح زیر می‌ باشند.

  • برقکار باید به طور منظم سیستم‌ های برقی را چک کند تا مطمئن شود که درست کار می‌ کنند و سالم هستند.
  • برقکاری باید طبق اصول استاندارد صورت بگیرد.
  • خرابی‌ ها و مشکلاتی که برای سیستم‌ های برقی به وجود می‌آید باید توسط برقکار برطرف شوند.
  • سسیتم‌ های امنیتی مانند دزدگیر و دوربین مدار بسته به وسیله برقکار نصب و تعمیر می‌ شوند‌.
  • راه‌ اندازی و سرویس آیفون‌ های صوتی و تصویری نیز از دیگر وظایف برقکار می‌ باشد.
  • نورپردازی در فضای داخل ساختمان و نمای بیرونی توسط برقکار صورت می‌ گیرد.
  • از دیگر وظایف برقکار می‌ توان به نصب صاعقه‌ گیر اشاره کرد.
  • برای جلوگیری از برق‌ گرفتگی و اتصال کوتاه دستگاه ارت به وسیله برقکار در ساختمان نصب می‌ شود.
  • راه‌ اندازی سیستم‌ های هوشمند از دیگر وظایف برقکار می‌ باشد.
  • از جمله مهارت‌ های برقکار می‌ توان به نصب درب‌ های اتوماتیک، جک و کرکره برقی اشاره کرد.

آینده شغلی و بازار کار شغل برق ساختمان

 

در تمام محیط‌ های اداری، آموزشی، مراکز درمانی و مراکز تجاری برای دسترسی داشتن به برق نیاز به سیم‌ کشی دارند.

یک برقکار نه تنها سیم‌ کشی یک ساختمان را انجام می‌ دهد بلکه نصب و راه‌ اندازی بسیاری از سیستم‌ های برقی و امنیتی نیز به وسیله برقکار انجام می‌ شود. در ضمن سرویس و تعمیر این سیستم‌ ها نیز از جمله مهارت‌ های یک برقکار محسوب می‌ شود.

با این توضیحات معلوم می‌ شود که حیطه وظایف و مهارت‌ های یک برقکار بسیار وسیع است؛ بنابراین برقکاری ساختمان شغل پر رونقی است.

بسیاری از کار های برقی را یک برقکار می‌ تواند انجام دهد بنابراین این شغل بسیار گسترده است به همین علت درآمد خوبی نصیب برقکار می‌ شود.

در مورد آینده شغلی برقکار ساختمان نیز لازم به ذکر است که بسیاری از سیستم‌ های برقی که در حال حاضر در ساختمان‌ های مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرند در آینده نیز همچنان به کار می‌ روند. از جمله این سیستم‌ ها و وسایل برقی به دزدگیر اماکن، درب اتوماتیک و دوربین‌ های مدار بسته می‌ توان اشاره کرد.

به علاوه ساختمان سازی در حال گسترش می‌ باشد و هر ساختمانی برای دسترسی داشتن به برق نیاز به برقکار دارد. همچنین در حال حاضر اغلب ساختمان‌ ها به سیستم‌ ها و تجهیزات هوشمند برقی احتیاج دارند که راه‌ اندازی و تعمیر آن‌ ها توسط برقکار ساختمان صورت می‌ گیرد.

بنابراین برقکاری ساختمان آینده شغلی خوبی دارد.

فردی که علاقه دارد در زمینه برقکاری ساختمان فعالیت کند برای موفقیت در این حرفه باید دانش و مهارت‌های جدید را بیاموزد و با تولید سیستم‌ های برقی جدید دانش و مهارت خود را به روز نگه دارد تا به این وسیله رونق کار خود را افزایش دهد.

آینده شغلی و بازار کار شغل برق ساختمان

درآمد برقکاری ساختمان

 

برای درآمد حرفه برقکاری ساختمان نمی‌توان عدد دقیقی را ذکر کرد؛ زیرا درآمد شاغلان در این صنف به عوامل مختلفی بستگی دارد ولی به طور کلی می‌توان گفت که این حرفه جزو مشاغل فنی پر رونق است که درآمد بالایی دارد.
طبق بررسی های صورت گرفته، میانگین درآمد یک برقکار ساختمان ماهیانه 15 تا 45 میلیون تومان است.

فاکتورهای مختلف بر درآمد برقکار تاثیر می‌ گذارد. دانش، تخصص و تجربه سه مولفه‌ ای هستند که در میزان درآمد شغل برق ساختمان تاثیر گذار هستند.

هرچه یک برقکار مهارت و تجربه بیشتری داشته باشد و برای نصب و تعمیر سیستم‌ های برقی جدید مهارت بیشتری داشته باشد درآمد بیشتری نیز کسب می‌ کند.

تبلیغات، انصاف، خوش برخورد بودن و مشتری مداری از جمله دیگر عواملی هستند که در کسب درآمد برقکار موثر می‌ باشند.

مهارت‌های مورد نیاز برای شغل برقکاری ساختمان

برخی از نکات و ویژگی های لازم برای فعالیت در شغل برق ساختمان عبارتند از:

  • برقکار ساختمان باید بتواند امور برقی فضای داخلی و خارجی یک ساختمان را انجام دهد.
  • برای موفقیت در این حرفه هماهنگی بین چشم و دست اهمیت زیادی دارد.
  • آمادگی و استقامت بدنی از دیگر فاکتورهای لازم برای شغل برقکاری می‌باشد.
  • برقکار با ابزار، وسایل و تجهیزات مختلفی سر و کار دارد که باید با آن‌ ها آشنایی کامل داشته باشد و مهارت کار کردن با آن‌ها را به دست آورد.
  • از دیگر مهارت‌ هایی که لازمه یک برقکار ساختمان است می‌ توان به نقشه خوانی، آگاهی نسبت به اصول و استاندارد های برقکاری، آشنایی با تکنیک‌ های مختلف برای جلوگیری و مقابله با حوادث احتمالی، دقت و سرعت لازم و داشتن روحیه کار گروهی اشاره کرد.

سخن پایانی

برقکاری ساختمان از جمله حرفه‌ های فنی است که نیازمند تخصص، مهارت و تجربه است. حرفه برق‌کشی ساختمان از رونق خوبی برخوردار است. برای حفظ رونق این حرفه، برقکار باید تخصص و مهارت خود را به روز نگه دارد.
در این مطلب آینده شغلی، وظایف و مهارات های مورد نیاز، درآمد و بازار کار شغل برق ساختمان را بررسی نمودیم.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *