بررسی جامع شغل برق خودرو
آوریل 10, 2023
آموزشگاه برق گستران

بازار کار برق خودرو چگونه است؟ درآمد برق کار خودرو در طول ماه چه میزان است؟ سوال های پرتکرار که علاقه مندان به حوزه مکانیک خودرو به خصوص حرفه باطری سازی (برق خودرو) پرسیده اند. تمامی حوزه های مکانیک خودرو از جمله برق خودرو یا باتری سازی به سرعت در حال رشد و همراه با تقاضا بالا می باشد. خودروها، کامیون ها و تراکتورها و سایر وسیله نقلیه به وجود این متخصصین نیاز دارند.

برق خودرو یکی از پیچیده ترین رشته مکانیک به شمار می رود زیرا که خودرو های امروزی با پیشرفته شدن، نیاز به دانش کافی برای برق کشی نیاز دارند و بایستی برای موفق شدن در این رشته به طور مداوم دانش و مهارت خود را به روز نگه دارید تا بتوانید به نیاز گوناگون مشتریان پاسخ بدهید.

همان طور که می دانید باتری سازی خودرو یک شغل فنی به شمار می رود که برای کسب مهارت در این حوزه یا بایستی در کلاس های آموزشی برق خودرو زیر نظر سازمان فنی حرفه ای شرکت کنید یا نزد یک استاد باتری سازی خودرو مدتی را شاگردی کنید تا از 0 تا 100 برق خودرو آشنا شوید. در ادامه مطلب از سایت آموزشگاه برق گستران به نکات کلیدی برای تبدیل شدن به یک برق کار خودرو حرفه ای را مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین با شرکت در دوره آموزش برق خودرو می توانید مهارت و دانش خود را در این زمینه از 0 تا 100 افزایش بدهید.

معرفی جامع شغل برق کار خودرو (باتری سازی)

برق کار خودرو امروزه با اسم باتری ساز نیز شناخته می شوند و فعالیت روزمره آنها تقریبا مانند یک برقکار ساختمان می باشد. با این تفاوت که همه کارها به جای اینکه در ساختمان انجام شود، در وسایل نقلیه بایستی با دقت پیاده سازی شود. در اصل می توان گفت که برقکار خودرو مکانیک ماشینی به شمار می رود که تنها بر روی سیستم الکتریکی ماشین تمرکز می کند.به عنوان یک باتری ساز خودرو می توانید در مغازه خود یا در شرکت های بزرگ تولید کننده خودرو و نمایندگی ها مشغول به کار شوید.

بنابراین بازار کار برق خودرو مناسب بوده و روز به روز در حال رشد می باشد. شما به عنوان یک باتری ساز خودرو به طور روزانه با قسمت های مختلف ماشین همچون چراغ های خودرو، سیستم تهویه هوا مطبوع، شیشه بالا بر، سیستم دزدگیر، قفل درب ها، سیستم آینه، سیستم صوتی، صفحه کیلومترشمار و سیستم بوق خودرو سر و کار خواهید داشت و بایستی بتوانید به نیاز گوناگون مشتریان خود با تکیه بر مهارت و دانشی که در اختیار دارید، پاسخ دهید.

معرفی جامع شغل برق کار خودرو (باتری سازی)

 

مرتبط بخوانید: هر آنچه که باید در مورد سیم کشی خودرو بدانید

باطری ساز خودرو چه وظایفی بر عهده دارد؟

 

به عنوان یک باتری ساز خودرو بایستی قادر باشید تمامی فعالیت های زیر را انجام دهید این موارد عبارت است از:

  1. عیب یابی و تشخیص مشکل در سیم کشی خودرو
  2. درک کامل از نقشه سیم کشی خودرو
  3. به روز نگه داشتن اطلاعات و دانش خود در حوزه برق خودرو
  4. انجام تعمیرات یا تعویض قطعات مانند اجزا سیستم الکتریکی، دینام، پمپ آب یا سوخت و کلاچ

به عنوان یک باتری ساز شما با چندین بخش مختلف خودرو سر و کار خواهید داشت که بیشتر مربوط به سیستم سیم کشی برق می باشد. برای انجام این نوع فعالیت ها بایستی از هماهنگ بودن خوب چشم و دست و بینایی قوی بر خوردار باشید.

همان طور که ممکن است بدانید امروز با محبوب شدن خودرو های کم مصرف؛ برق کار خودرو باید قادر باشد تا بنا بر درخواست مشتریان سیستم های الکتریکی را ارتقا دهد و کارایی آن را افزایش ببخشد. حوزه برق خودرو آنقدر گسترده می باشد که به ندرت پیش می آید دو روز یکسان را تجربه کنید و در صورت داشتن مهارت کافی با درخواست های گوناگون مشتریان روبرو خواهید شد.

مرتبط بخوانید: رایج ترین مشکلات گیربکس اتومات خودرو

مهارت های مهم برق کار خودرو

یک برق کار خودرو بایستی اهمیت و توانایی و مهارت های مختلف برای ورود به این شغل را داشته باشد و همواره جهت ارتقا و افزایش مهارت خود تلاش کنند. آشنایی با ابزارها و دستگاه های الکترونیکی خودرو همچون ECU و درک کامل نمودار برق خودرو و نحوه تشخیص و رفع مشکلات احتمالی سیم کشی خودرو از مهارت های ضروری یک برق کار خودرو به شمار می رود.

مهارت های مهم برق کار خودرو

 

برخی از باطری سازان تصور می کنند بعد از سپری کردن چند دوره آموزشی و سال ها تجربه دیگر نیازی نیست دانش و مهارت خود را تقویت کنند. این طرز فکر کامل اشتباه می باشد، از آنجایی که سالانه ماشین های جدید با تکنولوژی های پیشرفته روانه بازار می شود، سیستم برق چنین خودرو هایی نیز قطعا پیچیده تر بوده و بایستی برای اینکه بتوانید بازار کار شغل خود را حفظ کنید و برای پاسخگویی به نیاز مشتریان، موجب می شود که مهارت  و دانش خود را هموار و به طور مداوم به روز نگه دارید.

آشنایی با وضعیت بازار کار برق خودرو

با توجه به افزایش چشمگیر در تولید و مونتاژ خودرو های ایرانی و خارجی و استقبال بی شمار مردم جهت خریداری و ثبت نام خودرو شخصی در طی چند سال اخیر، می توان به جرئت گفت که طی چند سال آینده میزان خودرو های موجود در کشور به 50 میلیون یا بیشتر خواهد رسید. طبق استاندارد های جهانی عمر مفید خودرو بین 7 تا 10 سال می باشد اما در کشورمان خودرو ها به طور میانگین بین 15 تا 25 سال مورد استفاده قرار می گیرند.

با توجه به این ارقام می توان یافت که هر چه بیشتر از خودرو استفاده شود قطعا نیاز به سرویس و تعمیرات پیدا می کند. بنابراین می توان گفت که هر ایرانی به طور میانگین 4 تا 6 بار در سال برای سرویس و تعمیر سیستم برق خودرو به باتری سازان خودرو مراجعه می کنند. بنابراین می توان یافت که رشته برق خودرو یکی از زیر مجموعه های مهم مکانیک بوده که از بازار کار و فرصت های شغلی متعددی برخوردار می باشد و در صورت کسب مهارت و دانش به صورت اصولی می توانید از درآمد و فرصت های شغلی متعددی برخوردار شوید.

دقت داشته باشید بازار کار این حرفه همچنان اشباع نشده است و در داخل و چه خارج از کشور دارای بازار کار پرتقاضایی می باشد. بنابراین اصلا نگران بازار کار باتری سازی خودرو نباشید و تمام تمرکز خود را جهت کسب مهارت در این حوزه بگذارید.

بیشتر بخوانید: باتری اسیدی بهتر است یا باتری اتمی

فرصت های شغلی موجود برای باطری سازان خودرو

 

  1. فعالیت در شرکت های خودرو سازی داخلی و خارجی
  2. فعالیت در نمایندگی های مجاز و معتبر خودروسازان داخلی و خارجی
  3. فعالیت در کارخانجات، ادارات و مراکز نظامی به عنوان باطری ساز خودرو و سرویس و نگهداری از خودرو های سازمانی
  4. اخذ نمایندگی به فروش باتری های داخلی و خارجی
  5. فروش لوازم یدکی خودرو
  6. فعالیت به عنوان نصاب سیستم دزدگیر ماشین
  7. فعالیت به عنوان نصاب سیستم صوتی خودرو
  8. فعالیت به عنوان شارژ و دشارژ کردن باتری و سیستم کولر خودرو

 

فرصت های شغلی موجود برای باطری سازان خودرو

 

اگر قصد دارید به طور مستقل برای خود گاراژ یا مغازه باتری سازی خودرو تاسیس کنید به شدت توصیه می شود در حوزه های نصب کردن سیستم صوتی، سرویس سیستم کولر خودرو، نصب دزدگیر و موارد دیگر به صورت حرفه ای کار کنید. توجه داشته باشید هر چه میزان خدمات شما بیشتر باشد، قطعا از درآمد و مشتریان بیشتری برخوردار خواهید بود.

میزان درآمد باطری ساز خودرو چه میزان است؟

در گام اول دقت داشته باشید که مهارت و دانش شما رابطه مستقیمی با میزان درآمد تان خواهد داشت. بدان معنی که هر چه مهارت شما در بخش های مختلف برق خودرو بیشتر باشد، درآمد تان هم نیز بیشتر خواهد بود. همچنین موقعیت شغلی و درآمد نیز رابطه مستقیمی دارند بدان معنی که اگر شما مغازه باتری سازی داشته باشید و به طور مستقل کار کنید درآمد شما از فردی که نزد کسی شاگردی می کند قطعا بیشتر می باشد.

یا فردی که نمایندگی برند معروفی را دارد قطعا از فرد مغازه دار بیشتر مشتری کسب می کند. بنابراین موقعیت شغلی در کنار داشتن مهارت میزان درآمد شما خواهد شد. اما به طور کل می توان گفت فردی که به طور مستقل در رشته برق خودرو فعالیت می کند حداقل میزان درآمدش 2 الی 3 برابر بیشتر از حداقل حقوق وزارت کار می باشد. به طور میانگین می توان گفت که درآمد برق کار خودرو ماهیانه مبلغی بین 10 تا 20 میلیون تومان می باشد که به فاکتور های بسیار متعددی بستگی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

عوامل تاثیرگذار بر روی درآمد باتری ساز خودرو

 

محل و موقعیت مکانی تعمیرگاه و یا مغازه باطری سازی: همان طور که در ابتدا گفته شد یکی از مهمترین عواملی که بر روی میزان درآمد شما تاثیر خواهد داشت این است که مغازه یا تعمیرگاه خود را در چه مکانی بنا  کنید؟ میزان تردد و رفت و آمد، در دسترس بودن شانس مراجعه افراد به شما را بیشتر می کند. بنابراین توصیه می شود کسب و کار خود را در مکانی بنا کنید که میزان رفت و آمد در آن بالا بوده و از دسترسی خوبی برخوردار باشد.

ساعت کاری: دیگر فاکتوری که بر روی میزان درآمد برق کار خودرو تاثیر دارد، میزان ساعت کاری وی می باشد. بدیهی است که هر چه تعداد ساعت کاری تعمیرگاه برق خودرو بیشتر باشد، قطعا درآمد بیشتری نیز خواهید داشت.

عوامل تاثیرگذار بر روی درآمد باتری ساز خودرو

 

تجربه، دانش و مهارت در حوزه برق خودرو: همان طور که در ابتدا به آن اشاره کردیم این موضوع برای هیچکس پنهان نمی باشد. بنابراین اگر تجربه، دانش و مهارت شما بیشتر باشد قطعا درآمد بیشتری نیز خواهید داشت.

چگونه در حوزه برق خودرو مهارت و دانش کسب کنم؟

شغل برق خودرو یک حرفه مبتنی بر مهارت و دانش بوده بنابراین برای ورود به این رشته بایستی از مهارت بالایی برخوردار باشید. حال بهترین روش برای کسب مهارت در این حوزه چیست؟ برای ورود به این شغل و تمام شغل های فنی دو راه بیشتر در پیش ندارید. اولین و موثرترین روش این است که در کلاس های آموزش برق خودرو در آموزشگاه معتبری که زیر نظر سازمان فنی حرفه ای کشور فعالیت می کند، شرکت نمایید.

در این دوره های آموزشی شما از 0 تا 100 از مبتدی تا حرفه ای با تمامی مباحث مهم برق خودرو توسط اساتید ماهر آشنا و آموزش می بینید. در نهایت با کسب نمره قبولی در امتحان فنی حرفه ای، مدرک معتبر بین المللی این سازمان برای شما صادر خواهد شد. دومین راه این است که به عنوان شاگرد نزد باطری ساز ماهر خودرو مشغول به کار شوید. این روش به دلیل اینکه زمان بر است ممکن است با تمامی مباحث ریز و درشت برق خودرو آشنا نشوید و زمان خود را هدر داده باشید.

توصیه می شود در ابتدا دوره آموزشی برق خودرو را سپری کنید، سپس برای پیاده سازی مهارت خود و کسب تجربه بیشتری برای چند ماه نزد فردی شاگردی کنید. این گونه مهارتی که در دوره های آموزشی فرا گرفته اید را پیاده سازی خواهید کرد و تجربه بیشتری نسبت به بازار کار برق خودرو کسب خواهید کرد.

هنگام انتخاب آموزشگاه برق خودرو به چه عواملی دقت داشته باشیم؟

در گام اول برای انتخاب بهترین آموزشگاه برق خودرو اطمینان حاصل کنید که آموزشگاه مد نظر زیر نظر سازمان حرفه ای فعالیت کند و دارای تمامی مجوز ها و صلاحیت های مورد نیاز را دارا باشد. سپس سعی کنید قیمت دوره های آموزشی را معیاری برای سنجش کیفیت کلاس آموزشی معین نکنید. به عبارتی دیگر گران بودن یا ارزان بودن دوره آموزشی بیانگر کیفیت دوره آموزشی نمی باشد.

از این سوی توصیه می شود حتما از نظرات و تجربیات کارآموزان پیشین درس بگیرد. آموزشگاه برق گستران با سال ها فعالیت در حوزه برگزاری انواع دوره های آموزش برق خودرو در حال حاضر یکی از به روز ترین و تجهیز ترین آموزشگاه شهر تهران به شمار می رود که تمامی دوره های آموزشی خود را با تکیه بر مهارت و دانش اساتید خود برگزار کرده و کار آموزان بعد از سپری کردن دوره، در صورت شرکت و کسب نمره قبولی در امتحان پایان دوره سازمان فنی حرفه ای، مدرک معتبر و بین المللی این سازمان برای شما صادر خواهد شد.

جمع بندی

در نهایت اگر قصد دارید در حوزه برق خودرو فعالیت کنید، کسب کردن مهارت و تجربه به صورت اصولی ویژه بازار کار بسیار مهم و ضروری می باشد. از این رو اصلا نگران بازار کار مکانیک خودرو از جمله باتری سازی نباشید، زیرا در صورت داشتن مهارت و تجربه هر چند اندک می توانید از درآمد و فرصت های شغلی مناسبی برخوردار باشید. بنابراین شرکت در دوره آموزشی برق خودرو با کیفیت برای منتقل شدن به بازار کار بسیار حیاتی می باشد.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *