علت داغ شدن آب ماشین لباسشویی چیست؟
اکتبر 14, 2023
آموزشگاه برق گستران

ماشین لباسشویی از لوازم خانگی پراستفاده و کاربردی در هر خانه ای به شمار می رود. این دستگاه ها فرآیند شستشوی البسه ها را با درجه دمای آب مختلفی امکان پذیر می سازند. بر این اساس، در ساختار دستگاه لباسشویی درجه دمای آب مختلفی تعریف شده است. در برخی مواقع و به هنگام عیب یابی ماشین لباسشویی متوجه می شویم که دمای آب دستگاه به میزان بسیاری زیادی داغ می شود. گرم شدن بیش از حد دمای آب، چروک شدن و آسیب وارد شدن به بافت و الیاف لباس ها را به دنبال دارد. در این شرایط، پیدا کردن علت داغ شدن آب ماشین لباسشویی بیش از پیش ضرورت می یابد. اگر می خواهید به صورت حرفه ای تعمیرات لباسشویی را یاد بگیرید توصیه می کنیم در دوره آموزش تعمیرات لوازم خانگی برق گستران ثبت نام کنید.

مهم ترین علت داغ شدن آب ماشین لباسشویی

 

1- خرابی و معیوب شدن ترموستات

در بسیاری مواقع علت داغ شدن آب لباسشویی به خراب شدن قطعه ترموستات دستگاه مربوط می‌شود. در ساختار دستگاه های ماشین لباسشویی، متناسب با جنس و نوع البسه، درجه دمای مختلفی تعریف شده است. قطعه ترموستات در هنگام رسیدن دمای آب به درجه و سطح مورد نظر، فرمان قطع شدن جریان برق دستگاه را صادر می کند. در نتیجه این امر، فرآیند شستشوی البسه متناسب با دمای تنظیم شده به وسیله کاربر صورت می‌گیرد.

در صورت معیوب شدن ترموستات دستگاه، پروسه تنظیم دمای آب با اختلال مواجه می شود. چروک شدن و داغ بودن لباس ها در هنگام تمام شدن فرآیند شستشو نیز از خرابی ترموستات ناشی می شود.

ترموستات با وصل و قطع کردن جریان برق وارد شده به بخش هیتر، کنترل و مدیریت و کاهش و افزایش درجه دما و حرارت آب را انجام می دهد. در صورت اطمینان حاصل کردن از خرابی ترموستات دستگاه، با تعمیر یا تعویض این قطعه مشکل ایجاد شده برطرف می شود. به علت مهارتی و تخصصی محور بودن، تعمیر یا تعویض ترموستات ماشین لباسشویی می بایست تحت نظر تکنسین های حرفه ای و کاربلد انجام شود.

مهم ترین علت داغ شدن آب ماشین لباسشویی

حتماً بخوانید: برنامه های شستشوی لباسشویی ال جی

2- معیوب شدن هیتر المنت دستگاه

خرابی و معیوب شدن قطعه هیتر المنت را می توان از دیگر دلایل داغ شدن آب ماشین لباسشویی برشمرد. هیتر المنت در افزایش کارکرد و عملکرد دستگاه، به ویژه بهبود ارتقای سطح کیفی شستشوی البسه تاثیر مطلوب و بسزایی برجای می گذارد. به عبارت دیگر،  این قطعه درجه دمای آب در هنگام شستشو را به اندازه کافی گرم نگه می دارد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که شستشوی البسه با دمای آب نامطلوب، کاهش بازدهی و راندمان دستگاه را در پی دارد. برای جلوگیری از این مشکلات در ساختار لباسشویی از المنت هیتر استفاده می شود. بروز مشکل در این قطعه، موجب داغ شدن یا سرد شدن بیش از حد دمای آب می شود.

پریدن فیوز برق اصلی، ناتمام ماندن برنامه شستشوی لباس ها و گرم نشدن دمای آب، علی رغم کار کردن ماشین لباسشویی، از مهم ترین علت های خرابی و معیوب شدن المنت دستگاه می باشد. در چنین شرایطی، با تعویض هیتر المنت دستگاه می توان درصدد رفع مشکل ایجاد شده برآمد. در ضمن، برای مطمئن شدن از سلامت المنت می توان از اهم متر استفاده نمود. در صورت معیوب بودن، مدار المنت غالبا در وضعیت قطع می باشد. المنت سالم در هنگام تست از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. به عبارت دیگر، بازه مقاومتی المنت در صورت سالم بودن 20 الی 50 اهم می باشد.

3- تنظیم نبودن درجه دمای آب

عدم تنظیم درجه و حرارت دمای آب را می توان یکی دیگر از دلایل داغ شدن آب لباسشویی دانست. به طور کلی، یکی از موضوعات مهم در هنگام شستشوی البسه، توجه کردن به تفاوت دمای آب می باشد. داغ شدن بیش از حد آب، چروک شدن لباس ها را در پی دارد. تنظیم درجه و دمای آب می بایست متناسب با جنس و الیاف به کار رفته در لباس صورت گیرد.

بهترین راهکار برای تنظیم دمای آب، مراجعه به دفترچه راهنما و کاتالوگ ماشین لباسشویی می باشد. ناگفته نماند که درجه دمای مورد استفاده برای البسه پشمی با درجه دمای لباس های نازک تفاوت دارد. بنابراین، با تنظیم درجه دما به راحتی می توان مشکل داغ شدن آب لباسشویی را برطرف نمود.

حتماً بخوانید: علت خراب شدن تسمه ماشین لباسشویی

 

نشانه های داغ شدن آب لباسشویی

به طور معمول، داغ شدن بیش از حد آب ماشین لباسشویی با علائم و نشانه های خاصی بروز پیدا می کند. با آشنایی پیدا کردن با نشانه های ایجاد شده می توان از داغ شدن آب لباسشویی جلوگیری کرد.

گرم شدن دیواره ها و جداره های لباسشویی، یکی از مهم ترین نشانه های داغ شدن دمای آب می باشد. داغ شدن شیشه مربوط به درب دستگاه را می توان از دیگر نشانه های افزایش دمای آب ماشین لباسشویی قلمداد نمود.

همچنین، از دیگر علائم و نشانه های افزایش دمای آب می توان به انتشار بخار گرم از پشت دستگاه لباسشویی اشاره نمود.

در صورت مواجه شدن با هریک از نشانه های عنوان شده، بهترین و مؤثرترین راهکار، خاموش کردن دستگاه و جدا نمودن دو شاخه های برق از پریز می باشد. پس از قطع کامل جریان برق ماشین لباسشویی، می بایست نسبت به تعمیر و رفع مشکل ایجاد شده زیر نظر تعمیرکاران حرفه ای اقدام نمود.

نشانه های داغ شدن آب لباسشویی

ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که خراب شدن سنسور کنترل دمای آب، معیوب بودن برد الکترونیکی و فرسودگی و قطع شدن سیم کشی ها و خرابی تایمر، در بروز این مشکل تاثیرگذار و مؤثر می باشند.

در لباسشویی های جدید از قطعه سنسور برای کنترل و مدیریت دمای آب استفاده می شود. خراب شدن این قطعه روند کنترل درجه دمای آب را مختل می سازد. در نتیجه کاربر با افزایش بیش از حد درجه دمای آب مواجه می‌شود. غالبا، بروز ایراد در سنسور با نمایش ارور مخصوص بر روی نمایشگر دستگاه نمایان می شود. برای تست و اطمینان حاصل کردن از سلامت ترموستات و سنسور ماشین لباسشویی، اهم متر کمک شایانی می نماید.

همچنین، در مواقع مطمئن شدن از خرابی برد دستگاه، تعمیر این قطعه باید توسط تکنسین های متخصص و متبحر انجام شود. از جمله قطعات اصلی برای انجام عملکرد بهینه قطعاتی مانند موتور، المنت هیتر، هیدروستات و شیر برقی، قطعه تایمر می باشد. تایمر لباسشویی از دو بخش جعبه اتصالات و موتور مخصوص تایمر تشکیل می‌شود. بروز خرابی در این قطعه کارکرد مطلوب بسیاری از قطعات را مختل می کند.

حتماً بخوانید: مهم ترین علائم نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی

علت داغ شدن دوشاخه برق ماشین لباسشویی

چندین عامل می‌تواند علت داغ شدن آب لباسشویی شود؛ بدین ترتیب ممکن است دمای آب بیش از حد بالا تنظیم شده باشد یا دریچه‌های هوا مسدود شده باشند. علاوه بر این، خرابی المنت حرارتی و تجمع چربی در داخل دستگاه نیز می‌ تواند علت داغ شدن ماشین لباسشویی باشد.

در این مقاله، به صورت دقیق‌ تر به این موضوع پرداخته‌ ایم تا شما به دلیل و علت داغ شدن بدنه، دوشاخه و سیم برق ماشین لباسشویی‌ تان آگاه شوید. لازم به ذکر است که در برخی موارد، داغ شدن دستگاه ممکن است نشانه‌ ای از مشکل جدی باشد.

ماشین‌ های لباسشویی حجم کارهای خانه را کاهش می‌ دهند. این دستگاه‌ ها کار را بسیار آسان کرده‌ اند، اما ممکن است همیشه به بهترین شکل عمل نکنند. گاهی اوقات کاربران با مشکلاتی مانند داغ شدن آب ماشین لباسشویی ال جی روبرو می‌شوند. چند علت داغ شدن آب لباسشویی و بدنه، دوشاخه و سیم برق ماشین لباسشویی وجود دارد که در این مقاله بیشتر به علت داغ شدن آب و غیره بررسی کرده‌ایم.

علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی

وقتی ماشین لباسشویی شما بدون هیچ مشکلی عمل می‌ کند، تنها بویی که احساس می‌ کنید، بوی شوینده‌ ای است که در داخل ماشین پخش شده است. اما اگر بوی سوختگی، مانند بوی سوختگی لاستیک، از ماشین لباسشویی بلند شود، این نشانگر یک مشکل جدی است که باید نگران آن باشید! در این مقاله، ما قصد داریم علت بوی سوختگی در ماشین لباسشویی را بررسی کنیم، تا در صورتی که در هنگام شستن لباس‌های خود با این بو مواجه شده باشید، بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید. بوی سوختگی در ماشین لباسشویی‌ها می‌تواند به علت‌های مختلفی باشد. به طور خاص، دو علت متداول بوی سوختگی را توضیح می‌ دهیم:

علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی

  • زیاد داغ شدن پمپ تخلیه

پمپ تخلیه در ماشین لباسشویی وظیفه خارج کردن آبی را که در داخل ماشین جمع شده است، دارد. این پمپ معمولا در قسمت عقبی و نزدیک به زمین قرار دارد و در اکثر مدل‌ های لباسشویی به همین شکل قرار دارد. مسیر تخلیه آب در لباسشویی به صورت مشخصی انجام می‌ شود. اما چندین عامل می‌ تواند در این فرآیند باعث بروز مشکل شود.

به عنوان مثال، ممکن است مسیر تخلیه بلوکه شده باشد و آب قادر به خروج نباشد. همچنین، خرابی شیر آب می‌ تواند باعث ریزش مداوم آب به داخل دیگ شستشو شود و پمپ بی‌ تاثیر شود. وقتی پمپ بیش از حد کار کند و استراحت نکند، داغ می‌ شود که می‌ تواند عامل بوی سوختگی ماشین لباسشویی باشد. برای رفع این مشکل که علت داغ شدن آب لباسشویی است، باید مسئله اصلی را پیدا کنید.

به‌ خصوص توجه داشته باشید که داغ شدن پمپ تخلیه نشانه‌ ای از وجود مشکل است، نه علت آن. شیر آب را بررسی کنید و مطمئن شوید که مسیر تخلیه با مشکل روبرو نیست. اگر مسیر تخلیه بلوکه شده است، آن را پاک کنید. اگر نتوانستید عیب را پیدا کنید، بهتر است یک تعمیرکار حرفه‌ ای را مشاوره بگیرید.

  • دیگر علت بوی سوختگی، داغ شدن موتور

موتور که با کمک تسمه کار می‌ کند، دیگ شستشو را می‌ چرخاند که قبلاً در موردش صحبت کردیم. در صورتی که ماشین لباسشویی برای مدت زمان طولانی پر از لباس می‌ شود و دیگ را بیش از حد پر کنید، موتور آن داغ می‌ شود. در این شرایط، ممکن است بوی سوختگی شبیه بوی لاستیک سوخته را احساس کنید. علت بوی سوختگی ممکن است به دلایل دیگری نیز مربوط باشد، مثلا خرابی موتور و مصرف انرژی زیاد آن. این مشکل باعث داغی دستگاه می‌ شود.

اگر خودتان معتقدید که وضعیت دستگاه خطرناک نیست، می‌ توانید قبل از روشن کردن آن، آن را برای چند ساعت استراحت دهید و کمترین تعداد لباس را داخل آن بریزید. در همه دفترچه‌ های راهنمای ماشین لباسشویی‌ها، حداکثر مقدار باری که می‌ توانید درون آن قرار دهید، ذکر شده است.

آیا آب گرم برای ماشین لباسشویی ضرر دارد؟

در کل، استفاده از آب گرم برای ماشین لباسشویی توصیه نمی‌ شود. در پاسخ به پرسش آیا استفاده از آب گرم برای ماشین لباسشویی ضرر دارد؟ به علت داغ شدن لباس در ماشین لباسشویی باید بگوییم که بله، اما در موارد خاصی برای از بین بردن لکه‌ های سخت استفاده از آب گرم ضروری است. استفاده از آب گرم مصرف برق را افزایش می‌ دهد و هزینه‌ها را بالا می‌ برد. به همین دلیل، می‌ توانید به جای استفاده از آب گرم، از شوینده‌های قوی برای از بین بردن لکه‌ها استفاده کنید. این روش هزینه‌ها را کاهش داده و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

آیا آب گرم برای ماشین لباسشویی ضرر دارد؟

حرف آخر

در این مطلب به بررسی علت و نشانه های داغ شدن آب ماشین لباسشویی پرداختیم. دلایلی که در این مطلب به آن اشاره شد از رایج ترین دلایل داغ شدن آب این دستگاه است. در صورتی که علاقه مند به آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی هستید توصیه می کنیم در دوره های آموزش تعمیر لوازم خانگی آموزشگاه برق گستران ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *