علائم خرابی تسمه لباسشویی
سپتامبر 19, 2023
آموزشگاه برق گستران

تسمه ماشین لباسشویی از قطعات مهم و حائز اهمیت در این وسیله محسوب می شود که عوامل گوناگونی منجر به خرابی آن می شود. در هنگام خرابی و فرسودگی این قطعه، تعویض تسمه ماشین لباسشویی از راهکارهای کاربردی و بهینه تلقی می گردد. که در این مقاله به صورت جامع به بررسی این قطعه ، علائم خرابی آن و نحوه تعویض و رگلاژ تسمه می پردازیم.

اگر می خواهید به صورت حرفه ای تعمیرات لباسشویی را یاد بگیرید توصیه می کنیم در دوره آموزش تعمیرات لوازم خانگی برق گستران ثبت نام کنید.

تسمه ماشین لباسشویی چیست و در کجا قرار دارد؟

تسمه یکی از مهم ترین قطعات در ماشین های لباسشویی است که وظیفه انتقال قدرت از موتور به دیگ ماشین لباسشویی را دارد. این قطعه بر روی دو پولی (برزگ و کوچک) قرار گرفته است و هنگام روشن شدن و کار کردن لباسشویی انرژی را موتور بین دو پولی منتقل کرده و باعث حرکت دیگ لباسشویی می شود. 

 

تسمه ماشین لباسشویی چیست و در کجا قرار دارد؟

 

مهم ترین علائم خرابی تسمه ماشین لباسشویی

خراب شدن تسمه یکی از رایج ترین مواردی است که هنگام عیب یابی ماشین لباسشویی دیده می شود. در مواقع خرابی و معیوب شدن، چاره‌ای به جز تعمیر یا تعویض تسمه برای مصرف کننده باقی نمی ماند. از سوی دیگر، بروز برخی علائم و نشانه ها حکایت از خرابی و نقص فنی تسمه لباسشویی دارد.

1. نچرخیدن و عدم چرخش دیگ

نچرخیدن دیگ از مهم ترین دلایل خرابی و معیوب شدن تسمه در این دستگاه به شمار می‌آید. عدم چرخش دیگ موجب انجام نشدن فرآیند شستشو و به تبع آن از کار افتادن دستگاه لباسشویی می شود. گرفتن انرژی لازم از موتور و منتقل نمودن آن به قسمت دیگ، از مهم‌ترین وظایف تسمه لباسشویی می باشد. در صورت پارگی، پوسیدگی یا شل بودن تسمه، فرآیند چرخش دیگ لباسشویی به صورت مطلوب انجام نخواهد شد.

2. لرزش شدید و تولید سروصدای زیاد در هنگام کارکرد

لرزش و سر و صدا از دیگر علل مهم خرابی تسمه لباسشویی می باشد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که در طراحی ماشین های لباسشویی درب از جلو، در قسمت گوشه های دیگ دستگاه، تسمه هایی تعبیه شده است. این تسمه ها وظیفه نگه داشتن دیگ در وسط لباسشویی را برعهده دارند.

به تدریج و در طی گذشت زمان این تسمه ها ضمن مستهلک شدن، دچار پارگی و پوسیدگی می شوند. برهمین اساس، در هنگام چرخش دیگ و آغاز فرآیند شستشو، شاهد لرزش و تولید صداهای غیرعادی از دستگاه هستیم. با تعویض تسمه ماشین لباسشویی این مشکل فنی به راحتی مرتفع می گردد.

3. سپری شدن طول عمر مفید ماشین لباسشویی

گذشت زمان می تواند به تدریج خرابی بعضی از قطعات و متعلقات فنی دستگاه از جمله قطعه تسمه را در پی داشته است. به طور معمول، طول عمر مفید و بهینه دستگاه ماشین لباسشویی در حدود 6 سال می باشد.

در صورت عدم انجام سرویس های دوره‌ای، احتمال خرابی و معیوب شدن تسمه دستگاه وجود دارد. همچنین، از دیگر دلایل نیاز به تعمیر یا تعویض تسمه ماشین لباسشویی، استشمام بوی سوختن لاستیک در حین کار دستگاه می باشد.

حتماً بخوانید: علت داغ شدن آب ماشین لباسشویی

آموزش نحوه تعویض تسمه ماشین لباسشویی

تعویض تسمه لباسشویی امری تخصصی بوده و نیازمند آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی و کسب مهارت های لازم می باشد. در این ادامه این مطلب به آموزش نحوه تعویض تسمه در ماشین های لباسشویی می پردازیم.

1- قبل از آغاز پروسه تعویض رعایت اصول ایمنی بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. براین اساس، می بایست در ابتدای امر از خاموش شدن لباسشویی و کشیدن دو شاخه برق دستگاه از پریز اطمینان حاصل نمود.

2- در صورت برخورداری لباسشویی از پنل پشتی، لازم است که با استفاده از پیچ گوشتی نسبت به باز کردن پنل آن اقدام نمود. در برخی از مدل ها قابلیت جداسازی پنل پشتی وجود نداشته و باید پنل جلویی دستگاه را جدا کرد.

 

آموزش نحوه تعویض تسمه ماشین لباسشویی

 

3- برای دسترسی به قطعات داخلی و سهولت در تعویض تسمه باز کردن درب و پنل پشت دستگاه کمک شایانی می نماید.

4- تسمه دستگاه غالبا دور قرقره دیگ قرار گرفته است. پس از باز کردن و به منظور کامل بیرون آمدن پنل، لازم است که این قسمت را به طرف خود بکشید. پس از این مرحله تسمه لباسشویی در معرض دید قرار می گیرد.

5- با بررسی و بازرسی دقیق می توان از فرسودگی یا شل بودن تسمه اطمینان حاصل کرد. در صورت شل بودن تسمه لباسشویی، نیازی به تعویض این قطعه نمی باشد.

6- در ادامه پیچ گوشتی را بر روی لبه تسمه گذاشته و به محض بالا آمدن آن، می بایست نسبت به چرخاندن تسمه بر روی پولی و قرقره و به یک سمت اقدام نمود. چرخش پولی و قرقره سبب بالا آمدن تسمه و قرار گرفتن راحت آن در دست می شود. پس از طی این روند، تسمه دستگاه به صورت کلی از جایگاه آن خارج می گردد.

7- برای جایگزینی و تعویض تسمه ماشین لباسشویی باید شیارهای تسمه خریداری شده با قسمت پولی کاملا هماهنگی و مطابقت داشته باشد.

8- برای قرار دادن تسمه سالم و جدید، در ابتدا باید آن را به دور پولی انداخته و سپس بدون وارد آوردن فشار، درصدد ثابت کردن تسمه در اطراف قرقره برآمد.

9- با چرخاندن آرام قرقره، تسمه به راحتی در جایگاه خود قرار می گیرد.

شایان ذکر است که در بسیاری مواقع با بررسی اصولی، به تعویض تسمه ماشین لباسشویی نیاز پیدا نمی شود. در برخی مواقع امکان دارد تسمه دستگاه از جایگاه خود خارج شود. در این شرایط با برگرداندن تسمه به حالت اولیه خود می توان این مشکل را برطرف ساخت.

نکته: در صورت خرابی تسمه باید از روشن کردن دستگاه اجتناب کرد. چراکه در این وضعیت احتمال خرابی و معیوب شدن اجزا و موتور لباسشویی افزایش پیدا می کند.  

تعویض تسمه ماشین لباسشویی دوقلو

در این بخش به بررسی نحوه تعویض تسمه ماشین لباسشویی دو قلو می پردازیم که نحوه تعویض آن با ماشین لباسشویی معمولی متفاوت است برا تعویض این مدل تسمه ها بهتر است از یک متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

 

تعویض تسمه ماشین لباسشویی دوقلو

 

در زیر به نحوه تعویض این تسمه ها اشاره می کنیم.

  • اول: دستگاه را خاموش کرده و از پریز نیز در بیاورید.
  • دوم: حالا با یک چاقوی بتونه بین قسمت اصلی و پنل جلویی ماشین لباسشویی گذاشته که برای انجام این کار باید برای قرار دادن چاقو بین فنر های دو طرف ماشین کمی به چاقو فشار وارد کرده تا بتواند فنر ها را آزاد کند، که در این صورت پنل جلویی به راحتی جدا می شود.
  • سوم: حال که قادر به دیدن درون ماشین هستید تسمه را که در قسمت پایین ماشین قرار دارد را جدا کنید که برای این کار بهتر است از دستکش استفاده شود زیرا لبه های تسمه کمی تیز است.
  • چهارم: در این مرحله به دلیل اینکه تسمه ها نو هستند بسیار سفت هستند و کشیدن آنها بسیار سخت است که در این مواقع بهتر است از حلقه های لاستیکی استاندارد استفاده شود و آن را روی شفت موتور نصب کرد.
  • پنجم: حالا تسمه را با یک بست پلاستیکی به دور پولی بسته و دور شفت موتور آن را سفت بیاندازید.
  • ششم: سپس برای باز کردن بست پلاستیکی که تسمه را به دور پولی بسته است باید از سیم چین استفاده کنیم.
  • هفتم: بعد از اینکه بست را باز کردیم چند بار پولی به دور تسمه می چرخانیم تا از درست نصب کردن آن اطمینان حاصل کنیم.
  • هشتم: سپس حلقه لاستیکی که دور شفت موتور است را برداشته و دوباره پولی را می چرخانیم.
  • نهم: در مرحله آخر بعد از بستن پنل جلویی ماشین لباسشویی را بسته و ماشین را به کار انداخته تا از درست کار کردن آن مطمئن شوید.

نحوه رگلاژ نمودن تسمه ماشین لباسشویی

برای تعویض تسمه ماشین لباسشویی و به منظور جلوگیری از آسیب وارد شدن به قطعات دستگاه، داشتن مهارت و اطلاعات کافی بسیار تاثیرگذار و مؤثر است. همچنین، در صورت شل شدن تسمه دستگاه، رگلاژ و تنظیم درست و اصولی این قطعه در کارکرد بهینه و مطلوب لباسشویی تاثیر بسزایی برجای می گذارد.

برای رگلاژ نمودن تسمه در ابتدا باید پایه های دینام لباسشویی را در حد بسیار کمی شل نمود. سپس با استفاده از یک اهرم نسبت به عقب کشیدن تسمه اقدام کرد.

ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که تسمه نباید بیش از حد ممکن سفت شده باشد. پس از طی نمودن این مراحل می بایست پیچ های دینام را با دقت سفت و محکم نمود.

حتماً بخوانید: علائم نیم سوز شدن موتور لباسشویی

انواع تسمه ماشین لباسشویی

تسمه های به کار گرفته شده در ماشین های لباسشویی با توجه به کاربرد و قدرت ماشین های لباسشویی با یکدیگر متفاوت می باشد. تسمه شیاردار، تسمه ذوزنقه، تسمه تایم، تسمه شکل دندانه ای از انواع تسمه در ماشین های لباسشویی می باشد.

 

انواع تسمه ماشین لباسشویی

 

هر یک از تسمه ها از نظر طول، عرض، ارتفاع و ضخامت با هم متفاوت می باشند. A B D E 5/9 M انواع این تسمه ها می باشند که تسمه های A کوچکترین نوع تسمه و تسمه های M بزرگترین نوع تسمه هستند.

هزینه تعویض تسمه ماشین لباسشویی چقدر است؟

هزینه تعویض تسمه ماشین لباسشویی بسته به نوع و برند ماشین لباسشویی شما متفاوت است. به طور معمول تعمیرکار برای تعویض تسمه این دستگاه مبلغی برابر با 90 هزار تومان از شما دریافت می کند. 

تعویض پولی ماشین لباسشویی

پولی یکی دیگر از قطعات ماشین لباسشویی است که در زمان خرابی ماشین لباسشویی باید آن قطعه را تعویض کنید، اگر با خرابی این قطعه مواجه شدید فراموش نکنید از قطعاتی که مورد تایید سازنده است استفاده کنید و از خرید قطعات تقلبی بپرهیزید. همچنین تعمیر این قطعات خطرناک بوده و ممکن است در صورت آشنایی نداشتن با این قطعه به شما آسیب وارد شود و یا در طول تعمیر با مشکل روبرو شوید.

در زیر به نحوه تعویض پولی ماشین لباسشویی اشاره می کنیم‌.

  • مرحله اول: اتصال دستگاه را از آب و برق قطع کنید و تمامی اتصالات آن را جدا کنید.
  • مرحله دوم: در یک نقطه که بتوانید راحت تر کار کنید ماشین لباسشویی را قرار دهید.
  • مرحله سوم: در این مرحله پیچ های پشت درب ماشین لباسشویی را در آوردید و درب را باز کنید.
  • مرحله چهارم: سپس بعد از جدا کردن پنل پشتی تسمه را از موتور و پولی جدا کنید و از خرابی قطعه پولی اطمینان حاصل کنید.

 

تعویض پولی ماشین لباسشویی

 

  • مرحله پنجم: در اینجا باید پولی را جدا کنید که برای این کار باید این قطعه در زمان باز کردن در حالت ثابت باشد و چرخش نداشته باشد که می توانید برای ثابت نگه داشتن آن از یک اهرم مانند یک تکه چوب یا فلز استفاده کنید، زیرا فشار دست برای این کار کافی نیست و ممکن است که برای شما سخت و دشوار باشد.
  • مرحله ششم: قسمت مرکزی پولی را به وسیله یک شغله افکن یا وسیله گرمایشی گرم کنید تا بتوانید پیچ ها را راحت باز کنید و پیچ ها را به وسیله گریس WD_40 و یا گریسی شبیه به آن روان کنید و منتظر باشید تا این گریس به درزها نفوذ کند‌.
  • مرحله هفتم: حال در بین پره های پولی یک اهرم قرار داده تا پره ها نچرخد و بعد از آن پیچ پولی را خلاف جهت عقربه های ساعت باز کرده و آنها را جدا کنید، همچنین واشری که در این قسمت قرار دارد بعد از باز کردن گم نکنید زیرا برای نصب پولی جدید به آن نیاز دارید.
  • مرحله هشتم: سپس بعد از در آوردن پولی معیوب در این مرحله باید اقدام به تعویض پولی جدید کنید و آن را در جایگاه خود قرار داده و محکم و ایمن آن را ببندید.
  • مرحله نهم: سپس بعد از برگرداندن تسمه در جای خود از تناسب بین پولی و تسمه اطمینان حاصل کنید و اگر تسمه شل بود اقدام به تعویض آن کنید زیرا در صورت تعویض نکردن آن انرژی تولیدی به درستی به موتور منتقل نمی شود.
  • مرحله دهم: در نهایت به بررسی پولی و دیگر اجزا پرداخت و اگر مشکلی وجود نداشت پنل پشتی را بسته و پیچ های آن را سفت کنید.

چرا تسمه ماشین لباسشویی در میاد؟

یک ماشین لباسشویی از قطعات مختلفی تشکیل شده است که تمامی این قطعات مکمل یکدیگراند و در صورت خرابی ماشین لباسشویی هر قطعه قادر به انجام کار خود نیست و عملکردش دچار اختلال می شود. یکی از مهم ترین قطعات ماشین لباسشویی می توان به تسمه اشاره کرد که در صورت خرابی تسمه لباسشویی دستگاه قادر به انجام کار نیست.
از علائم خرابی تسمه ماشین لباسشویی می توان به پوسیده شدن، شل شدن و در نهایت در آمدن آن اشاره کرد. یکی از راه ها برای برطرف کردن این مشکل تعویض تسمه توسط خودتان یا کسی که تخصص دارد است. همچنین بهتر است در زمان خرید تسمه به این نکته که آن جنس اصل است توجه کنید تا آن تسمه مدت زمان زیادی برایتان کار کند، زیرا تسمه نسخه های فیک زیادی در بازار دارد.
در این مقاله به بررسی علائم خرابی تسمه لباسشویی و نحوه تعویض آن پرداختیم. در صورتی که علاقه مند آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی و دیگر لوازم خانگی هستید توصیه می کنیم در دوره های آموزش تعمیرات لوازم خانگی آموزشگاه برق گستران ثبت نام کنید.

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه برای “آموزش جامع نحوه تعویض تسمه ماشین لباسشویی + علائم خرابی تسمه لباسشویی”

  1. علی گفت:

    خیلی عالی و زیبا… فقط اگه اگه تصاویر بیشتر استفاده می‌کردید خیلی جذاب تر میشد….
    ممنونم