مهم ترین علائم نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشوی
آوریل 11, 2021
آموزشگاه برق گستران

ماشین لباسشویی از دستگاه های پرکاربرد و پراستفاده موجود در اغلب خانه ها به شمار می رود. کارکرد و عملکرد بهینه ماشین لباسشویی به واسطه قطعه موتور دستگاه صورت می گیرد. در صورت بروز خرابی و ایراد در این قطعه، شاهد بی مصرف شدن و از کار افتادن لباسشویی خواهیم بود. یکی از مشکلات ماشین لباسشویی، سوخته یا نیم سوز شدن موتور دستگاه می باشد. آشنایی پیدا کردن با علائم نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی می تواند در برطرف کردن مشکلات دستگاه کمک شایانی نماید.

اگر می خواهید به صورت حرفه ای تعمیرات لباسشویی را یاد بگیرید توصیه می کنیم در دوره آموزش تعمیرات لوازم خانگی برق گستران ثبت نام کنید.

مهم ترین علائم نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی

نیم سوز شدن موتور لباسشویی خود را با علائم و نشانه های بروز می دهد. اگر این علائم را بشناسید می توانید از سوختن کامل موتور خودداری کنید. برخی از مهم ترین علائم و نشانه هایی که بروز آنها خبر از بروز مشکل در موتور ماشین لباسشویی می دهد عبارتند از:

حتما بخوانید: برنامه های شستشو لباسشویی الجی

مهم ترین علائم نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی

 

1- خشک نشدن کامل لباس ها

خشک نشدن لباس ها به طور کامل، به ویژه پس از اتمام فرآیند شستشو، یکی از علائم نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی محسوب می شود. در ماشین های لباسشویی جدید، فرآیند خشک کردن و آبکشی البسه در مخزن و دیگ اصلی انجام می پذیرد. با این حال مرطوب بودن بیش از حد لباس ها و انجام نشدن پروسه آبگیری، احتمال نیم سوز شدن موتور دستگاه را تقویت می کند. در این حالت، به علت تنظیم نبودن سرعت موتور در هنگام چرخش، فرآیند خشک شدن کامل البسه به صورت کامل انجام نمی شود.

2- تولید سر و صدای زیاد از علائم نیم سوز شدن موتور لباسشویی

یکی دیگر از نشانه‌های نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی تولید سر و صدای های غیر عادی و بسیار زیاد در هنگام کارکرد دستگاه می باشد. ایجاد صداهای نامتعارف ناشی از انتقال نادرست توان موتور لباسشویی به محور درام می شود. در نتیجه این امر فشار بسیار زیادی به دستگاه وارد شده که موجب تولید سر و صدای زیاد و ناخوشایند دستگاه در حین کار می شود. نشستن گرد و غبار بر روی قطعه پولی لباسشویی، از کار افتادن دستگاه و متعاقب آن، تولید صدای جیغ مانندی از دستگاه را به همراه دارد.

3- باقی ماندن کف روی سطح البسه

باقی ماندن آثار کف و مواد شوینده بر روی سطح لباس ها و آبکشی نادرست و ناقص را می توان علت نیم سوز شدن موتور لباسشویی برشمرد. خراب شدن موتور دستگاه فرآیندهایی مانند خشک کردن لباس ها، چرخش دیگ و آبکشی را با اختلال مواجه می کند. مختل شدن این عملکردها موجب تمیز نشدن لباس ها و باقی ماندن مواد شوینده و پودر و کف بر روی البسه می شود.

4- خاموش شدن ناگهانی دستگاه

خاموش شدن ناگهانی و یکباره دستگاه را می توان از دیگر علائم نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی برشمرد. اگر چه در خاموش شدن لباسشویی عوامل و دلایل مختلفی دخیل هستند، اما داغ شدن بیش از حد موتور، عمده ترین علت خاموش شدن دستگاه در هنگام کار می باشد.

ماشین های لباسشویی در هنگام داغ شدن بیش از حد و به منظور جلوگیری از سوختن موتور، به یکباره خاموش می شوند. بنابراین، بروز این مشکل می تواند دال بر نیم سوز شدن موتور دستگاه باشد. در چنین شرایطی، مراجعه به تعمیرکاران و سرویس کاران حرفه ای و متخصص بیش از پیش اهمیت و ضرورت پیدا می کند.

حتما بخوانید: علت داغ شدن آب ماشین لباسشویی چیست؟

خاموش شدن ناگهانی دستگاه

 

5- انتشار بوی سوختگی از علائم نیم سوز شدن موتور لباسشویی

پخش شدن و انتشار بوی سوختگی، به ویژه در هنگام کار دستگاه، از دیگر علائم خرابی موتور ماشین لباسشویی محسوب می شود. در مواقعی که جریان الکتریکی کم یا زیاد بوده یا موتور دستگاه وزن زیادی را تحمل می کند، احتمال سوختن موتور و از کار افتادن کلی دستگاه لباسشویی وجود دارد.

در صورت اضافه کردن البسه بیش از حد ظرفیت و سنگین شدن مخزن دستگاه، فشار زیادی به موتور لباسشویی وارد می شود. در چنین شرایطی علی رغم سالم بودن موتور، در اثر تحمیل فشار زیاد، این قطعه می سوزد. بر همین اساس، در صورت استشمام بوی سوختگی باید دستگاه را خاموش نموده و در جهت تعمیر یا تعویض موتور لباسشویی اقدام کرد.

6- جمع شدن گرد و غبار بر روی موتور دستگاه

نشستن گرد و غبار و آلودگی ها بر روی موتور دستگاه می تواند منجر به نیم سوز شدن ماشین لباسشویی شود. جمع شدن آلودگی ها بر روی اجزای اصلی ماشین لباسشویی به تدریج کارکرد و کارایی دستگاه را کاهش می دهد. نشستن ذرات گردوغبار بر روی موتور موجب روشن نشدن یا از کار افتادن موتور دستگاه می شود.

همچنین، در صورت روشن شدن موتور، علاوه بر وارد شدن فشار زیاد به دستگاه، مصرف برق لباسشویی افزایش پیدا می کند. عدم توجه به این مشکل موجب سوختن سیم پیچ موتور و بلند شدن بوی سوختگی از دستگاه می شود.

7- نوسان جریان الکتریکی

اضافه بار و نوسان جریان الکتریکی از دیگر علائم نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی به حساب می آید. وجود اضافه بار الکتریکی موجب افزایش شدت جریان در سیم پیچ موتور، بیش از میزان استاندارد مصرف برق دستگاه و بروز خرابی و ایراد در عملکرد لباسشویی می شود. همچنین، در این شرایط، چرخش و کارکرد موتور بیش از حد معمول صورت می گیرد. استفاده از محافظ های استاندارد، یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از بروز این مشکل می باشد.

حتما بخوانید: چرا اتومات یخچال کار نمی کند؟

8- پایین بودن دوام و مقاومت سیم پیچ ها

پایین بودن مقاومت از مشکلات شایع و رایج خرابی و معیوب شدن موتور ماشین لباسشویی تلقی می گردد. داغ شدن بیش از حد موتور، پوسیدگی و فرسودگی قطعات و وارد شدن آسیب به قطعه موتور، از مهم ترین دلایل کاهش مقاومت سیم پیچ ها می باشد. عدم برطرف کردن این مشکل آسیب وارد شدن به عایق های سیم پیچی موتور و متعاقب آن، اتصالی کردن و نیم سوز شدن و سوختن کامل موتور دستگاه را در پی دارد. بررسی و اطمینان حاصل کردن از سالم بودن عایق ها و سیم های دستگاه، در جلوگیری از بروز این مشکل کمک شایانی می نماید.

پایین بودن دوام و مقاومت سیم پیچ ها

 

9- تنظیم نبودن و خرابی تسمه ها

لق زدن، عدم تنظیم و خراب شدن تسمه های دستگاه را می توان از دیگر علائم نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی قلمداد نمود. نامتوازن بودن بار در ماشین لباسشویی موجب خرابی و بهم خوردن تنظیمات دستگاه می شود. به طور معمول، مشکل داشتن، فرسودگی و پارگی تسمه ها، تکان ها و لرزش شدید ماشین لباسشویی در هنگام انجام فرآیند شستشوی البسه را به دنبال دارد.

در مقاله دیگری به بررسی علائم خراب شدن تسمه لباسشویی پرداخته ایم، برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله “آموزش نحوه تعویض تسمه ماشین لباسشویی” را مطالعه نمایید.

 

10- عدم چرخش دیگ لباسشویی از علائم نیم سوز شدن موتور لباسشویی

نچرخیدن دیگ و مخزن دستگاه، به ویژه پس از انجام فرآیند آبکشی، موید خرابی و معیوب شدن موتور ماشین لباسشویی می باشد. در چنین شرایطی، غالبا، علامت آبکشی بر روی نمایشگر دستگاه ظاهر شده، اما فرآیند آبکشی انجام نمی شود. بروز این مشکل خبر از نیم سوز شدن موتور دستگاه می دهد.

حرف آخر

در این مطلب به بررسی نشانه های نیم سوز شدن موتور لباسشویی پرداخته، مواردی که در این مطلب به آن اشاره شد از مهم ترین علائمی است که نشان از نیم سوز شدن موتور در ماشین های لباسشویی می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه عیب یابی و تعمیر ماشین لباسشویی توصیه می کنیم در دوره های آموزش تعمیر ماشین لباسشویی در آموزشگاه برق گستران ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *