علت اتومات نکردن یخچال چیست؟ راهنمای رفع مشکل
دسامبر 28, 2021
آموزشگاه برق گستران

یکی از مهمترین مشکلاتی که در بسیاری از یخچال ها به وجود می‌ آید اتومات نکردن یخچال می باشد. معمولا خرابی ترموستات باعث بروز این مشکل در یخچال می شود. البته دلایل دیگری باعث کار نکردن اتومات یخچال، خاموش نشدن یخچال، یکسره کار کردن یخچال و یکسره شدن یخچال می شود که در این مطلب قصد داریم به طور جامع به بررسی علت بروز این مشکل یپردازیم.  اگر می خواهید به صورت تخصصی با این مشکل و دیگر مشکلات یخچال آشنا شوید و نحوه تعمیر آن را یاد بگیرید توصیه می کنیم در دوره آموزش تعمیرات لوازم خانگی آموزشگاه برق گستران ثبت نام کنید.

چرا یخچال اتومات نمی کند؟

اتومات نکردن یخچال و یکسره کار کردن آن یکی از رایج ترین مشکلات این دستگاه است که هنگام عیب یابی یخچال دیده می شود. علت اتومات نکردن یخچال متفاوت است. در این بخش به برخی از مهمترین دلایلی که باعث می شود یخچال اتومات کار نکند می پردازیم.

چرا یخچال اتومات نمی کند؟

 

1.نشت گاز و کم بودن سرما علت اتومات نکردن یخچال

یکی از مهمترین دلایل اتومات کار نکردن انواع یخچال های قدیمی و جدید، نشت یا کم شدن گاز یخچال و کم بودن سرما می باشد.

در یخچال های متنوع این مشکل با شکل های گوناگونی نشان داده خواهد شد. در یخچال های قدیمی شما می توانید این مشکل را به صورت برفک زدن یخچال مشاهده کنید. برفک زدن نصف جایخی و همچنین یخ زدن نواحی خاصی از جایخی نشان ‌دهنده نشت گاز و کم بودن سرما می باشد.

برای اینکه اطمینان کافی از نصب یخچال داشته باشید آن را باید از برق بکشید و پس از آب شدن برفک ها یخچال تان را یک بار دیگر به برق بزنید. در اولین فرصت اگر متوجه کم بودن سرمای یخچال شدید باید از تعمیرکار درخواست تعمیر یخچال را داشته باشید.

2.کار نکردن اتومات یخچال به دلیل خرابی ترموستات

خرابی ترموستات یکی دیگر از مشکلات مربوط به اتومات کار نکردن یخچال می باشد.

در صورتی که سرمای درون یخچال به بهترین نحو ممکن انجام شود اما یخچال به صورت اتومات کار نکند، احتمال دارد که ترموستات دچار ایراد شده باشد.

این مشکل را شما با علائمی مانند یخ زدن برخی از مواد غذایی مانند تخم مرغ و ماست مشاهده می کنید. به طور کلی بسیاری از افرادی که یخچال هایشان دچار مشکل کار نکردن اتوماتیک می شود بر این باور هستند که ترموستات یخچال دچار ایراد شده است.

3.ضعیف شدن موتور علت یکسره کار کردن یخچال

ضعیف شدن یا نیم سوز شدن موتور یخچال به عنوان یکی دیگر از دلایل اتومات کار نکردن انواع یخچال ها می باشد. در این مورد با وجود سرمای نسبی که درون یخچال وجود دارد موتور صدای زیادی از خود تولید می کند و یخچال به صورت اتومات کار نخواهد کرد.

ضعیف شدن موتور علت یکسره کار کردن یخچال

 

4.به وجود آمدن موارد خاص

موارد خاص زیادی در مورد اتومات کار نکردن یخچال وجود دارد و هر یک از این موارد عبارت هستند از :

–  اگر سیستم برفک زدایی درون یخچال دچار خرابی شده باشد اپراتور یا رادیات برفک می زند. به همین دلیل سرمای یخچال دچار کاهش خواهد شد.

–  نداشتن امکانات در یخچال موجب یخ زدن مواد غذایی مانند ماست می گردد. در واقع در یخچال های قدیمی جایخی و جاگوشتی وجود ندارد. به همین دلیل مشکل کار نکردن اتومات برای این یخچال ها به وجود می ‌آید.

– گیر بودن انواع لوله های ورودی موجب می گردد که یخچال به صورت اتومات کار نکند.

– معیوب بودن هر یک از سنسورها و همچنین در برخی از موارد معیوب بودن برد اصلی امکان دارد که مشکل اتومات کار نکردن درون را یخچال به وجود بیاورد. یخچال هایی که برد دیجیتال دارند در برخی از مواقع دچار این مشکل می شوند.

5.کثیف بودن کویل و لوله کندانسور دلیل کار نکردن اتومات یخچال

وجود کثیفی در هر یک از سیم پیچ های کندانسور یکی از مهمترین دلایلی است که مربوط به کار نکردن اتومات انواع یخچال ها می باشد.

کویل ها در قسمت پشت یخچال قرار دارند و بخش اصلی سرما سازی یخچال را بر عهده گرفته ‌اند. وظیفه کندانسور آزاد کردن گرمای مبرد به فضای بیرون می باشد.

یکی از مهمترین مواردی که کارکرد یخچال ها را به بهترین نحو ممکن فراهم می کند و  لوله ‌های کندانسور را خنک نگه می دارد، فضای مناسبی می باشد که برای گردش هوا در قسمت پشت یخچال در نظر گرفته شده است.

زمانی‌که لوله‌های کندانسور کثیف می‌ شوند و گرد و غبار زیادی روی آنها جمع می گردد مبرد درون لوله ها به طور کامل خنک نمی شود و همین مشکل موجب کار نکردن اتومات یخچال می‌ شود. به همین دلیل در این شرایط توصیه می کنیم که لوله های کندانسور دستگاه را به طور کامل بررسی کنید چرا که یکی از عوامل مهم اتومات کار نکردن یخچال، این مورد می باشد.

 

کثیف بودن کویل و لوله کندانسور دلیل کار نکردن اتومات یخچال

6.خرابی هیتر دیفراست و تایمر یخ زدایی

برای اینکه یخ زدایی درون یخچال به صورت دوره ‌ای انجام گردد تایمر دیفراست باید وارد چرخه اصلی یخ زدایی شود و هیتر یخچال در زمان مشخص شده‌ ای درون سیکل برود.

زمانی که تایمر با مشکل مواجه شود هیتر یخچال جهت برفک زدایی کندانسور، فرمانی را از برد دریافت نمی کند. به همین دلیل مسیر چرخه مربوط به هوا دچار گرفتگی خواهد شد.

این مسئله خاموش نشدن موتور یخچال را فراهم می کند و از سوی دیگر امکان دارد که ایراد اصلی در بخش هیتر به وجود بیاید. همین مورد علت یکسره شدن کمپرسور درون یخچال را نشان می‌ دهد. خرابی قطعه مورد نظر می‌ تواند موجب انباشته شدن برفک روی لوله های یخچال گردد. بنابراین مانعی از گردش هوا موجب اتومات کار نکردن یخچال خواهد شد.

7.اتومات کار نکردن یخچال به علت خرابی فن اواپراتور

اگر یخچال به صورت دائم کار می کند و به هیچ عنوان خاموش نمی‌ شود یعنی داخل آن گرم تر از حد نرمال می باشد و هوای سرد درون آن وجود ندارد. در این صورت امکان دارد که خرابی فن اپراتور یاعث به وجود آمدن این مشکل شده باشد.

در صورتی که فن خاموش شود و تنها در برخی از مواقع کار کند هوای خنک نمی تواند گردش لازم را درون یخچال داشته باشد. فن اپراتور وظیفه اصلی اش، گردش هوای سرد به درون یخچال می باشد.

بدون کار کردن فن اواپراتور یخچال باید بدانید که  اگر هوای خنک درون یخچال وجود داشته باشد، به صورت موثر هوای خنک نمی تواند روی مواد غذایی بنشیند. یخچال ساید بای ساید با دمای مشخص شده کار می ‌کند ولی اگر فن اپراتور آن دچار مشکل شود باید بدانید که سلامت آن در خطر است.

8.خرابی لاستیک دور درب علت یکسره کار کردن یخچال

در پاره ای از مواقع خنک نکردن یخچال می تواند به دلیل خراب شدن لاستیک دور درب باشد. اگر یخچال به خوبی خنک نمی کند توصیه می کنیم واشر دور درب را بررسی کرده و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

ممکن است خاصیت چسبندگی دور درب از بین رفته باشد یا شکافی در اطراف دور درب ایجاد شده باشد.

وقتی لاستیک دور درب خراب شده باشد، هوای سرد از داخل به بیرون خارج می شود و موتور یخچال برای خنک نگه داشتن آن بیش از پیش کار کرده و این موضوع باعث یکسره کار کردن یخچال می شود.

زمان نرمال خاموش و روشن شدن یخچال چقدر است؟

زمان نرمال خاموش و روشن شدن یخچال چقدر است؟

مدت زمان نرمال برای خاموش و روشن شدن یخچال در برندهای متفاوت، مختلف است. اما به طور کلی این مدت زمان در یخچال ها ده الی 15 دقیقه یکبار است. و بعد از آن یخچال به مدت نیم ساعت به صورت مداوم کار می کند.

البته در زمان روشن کردن یخچال نو، بعد از جابجایی یا پس از شارژ مجدد گاز با این مشکل روبه رو شدید تا شش ساعت یکسره کار کردن یخچال مشکلی ندارد و طبیعی است.

آموزش تعمیرات لوازم خانگی با برق گستران 

آموزش تعمیرات لوازم خانگی از دوره های پولساز و پردرآمد در آموزشگاه برق گستران است. که با توجه به بازار کار و آینده شغلی عالی که دارد همه ساله کارآموزان بسیاری در این دوره ثبت نام می کنند. آموزش برق ساختمان، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی، آموزش تعمیرات پکیج دیواری و . . . برخی از دیگر دوره های در حال برگزاری در این آموزشگاه است که بازار کار بسیار عالی داشته و در صورت یادگیری آنها می توانید یک کسب و کار پردرآمد را راه اندازی کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه برای “علت اتومات نکردن یخچال چیست؟ راهنمای رفع مشکل”

  1. رضا گفت:

    بسیار سپاس