مهم ترین علائم کم شدن گاز یخچال چیست؟
اکتبر 9, 2023
آموزشگاه برق گستران

در این مطلب از سری مقالات تعمیرات لوازم خانگی قصد داریم به بررسی علل و علائم خالی شدن گاز یخچال بپردازیم . ماده مبرد یا گاز خنک کننده از عامل های مهم برای انجام فرآیند سرمایش و متعاقب آن، خنک نگه داشتن مواد غذایی در محفظه داخلی یخچال محسوب می شود. جریان پیدا کردن گاز فریون یا گاز خنک کننده در لوله های اواپراتور پشت یخچال، توزیع هوای سرد و خنک و خارج کردن هوای گرم را در پی دارد.
کاهش و کم بودن گاز یخچال از حد مجاز و استاندارد، موجب ایجاد اختلال در فرآیند خنک سازی و سرما دهی دستگاه می شود. با شناخت علائم کم شدن گاز یخچال ضمن کاهش مشکلات دستگاه، از خراب و فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری می شود.
اگر شما هم با این مشکل روبه رو هستید و می خواهید با علائم و علت تمام شدن و نشتی گاز یخچال آشنا شوید، توصیه می کنیم تا انتها این مطلب با ما همراه باشید.

در صورتی که می خواهید به صورت حرفه ای تعمیرات یخچال یا کل لوازم خانگی را را یاد بگیرید توصیه می کنیم در دوره آموزش تعمیرات لوازم خانگی برق گستران ثبت نام کنید.

 

نشانه ها و علائم کم شدن گاز یخچال

در اینجا قصد داریم اصلی ترین نشانه ها و علائم کمبود و تخلیه شدن گاز یخچال فریزر را بررسی نماییم. برخی از مهمترین علائم نشتی و گاز نداشتن یخچال عبارتند از:

 

1- کارکرد مداوم و یکسره موتور یخچال

کار نکردن اتومات یخچال، یکی از علائم کم شدن گاز یخچال به شمار می رود. ماده مبرد در سیکل کاری یخچال فریزر، نقش برجسته و پر رنگی ایفا می نماید. تخلیه یا کمبود گاز فریون، کارکرد و عملکرد طبیعی و نرمال دستگاه را با اختلال مواجه می کند. در نتیجه این امر هوای گرم در محفظه و محیط داخلی یخچال جریان پیدا می کند.

گرم شدن فضای داخلی موجب کارکرد بیش از حد کندانسور و کمپرسور دستگاه، به منظور تولید هوای سرد و خنک می شود. بر همین اساس، موتور دستگاه برای رساندن دمای محفظه داخلی به حالت مطلوب، به صورت مداوم و بدون وقفه کار می کند.

 

نشانه ها و علائم کم شدن گاز یخچال

 

2- گرم شدن محفظه داخلی یخچال به دلیل کم بودن گاز

جریان یافتن هوای گرم و افزایش دمای محیط داخلی را می توان از دیگر نشانه های خالی شدن یا کم بودن گاز یخچال دانست. بر این اساس، گرم شدن فضای داخلی و به تبع آن، گرم شدن مواد غذایی، حکایت از تخلیه، نشتی یا کمبود گاز مبرد دستگاه دارد. بروز اختلال در عملکرد سرمایشی یخچال موجب نفوذ هوای گرم به محیط داخلی آن می شود.

بنابراین، در صورت گرم یا فاسد شدن مواد غذایی و گرم بودن محفظه داخلی یخچال فریزر، به احتمال بسیار قوی گاز مبرد دستگاه تخلیه یا کاهش پیدا کرده است. با شارژ کردن گاز یخچال، این مشکل به راحتی برطرف می گردد.

3- انتشار بوی بد و نامطبوع ناشی از نشتی گاز یخچال

تولید و استشمام بوی نامطبوع و بسیار زننده، از دیگر نشانه های کم شدن گاز یخچال تلقی می گردد. خارج شدن بوی بد از محفظه داخلی یخچال، غالبا به علت تخلیه گاز فریون بروز پیدا می کند.

گاز خنک کننده یخچال نوعی مبرد بد بو و در عین حال شیمیایی می باشد. نشت یا تخلیه و خروج این گاز، غالبا با انتشار بوی بد و نامطبوع همراه است. برای رفع این مشکل در ابتدا یخچال را خاموش کرده و سپس از خدمات تعمیرکاران حرفه ای و مجرب بهره ببرید.

بوی گاز یخچال چگونه است؟

امروزه یخچال ها در زندگی انسان ها، نقشی اساسی را ایفا می کنند. این وسایل برای آن که مواد درونی خود را سالم نگه دارند، به گاز نیازمند هستند. در سالیان پیش این گاز از نوع آمونیاک بود اما چون خطر اشتعال را به همراه داشت، تولیدکنندگان تصمیم گرفتند از گاز دیگری استفاده کنند. همان گونه که پیشتر عرض کردیم گاز یخچال از نوع “فریون” می باشد و هیچ گونه رنگ و بویی ندارد بنابراین نه با بینایی و نه بویایی قادر خواهیم بود آن را تشخیص دهیم. اما اگر به هر دلیل ممکنی شما در منزل خویش آثار و بوی نامطبوعی در اطراف یخچال به مشامتان رسید، این امر نشان از نشتی گاز آن دارد.

 

بوی گاز یخچال چگونه است؟

 

4- افزایش هزینه های برق

به طور کلی، دمای تنظیم شده برای محفظه داخلی یخچال متناسب با فصل سرد یا گرم سال، متفاوت و متغیر می‌باشد. در فصل سرد به منظور خنک نشدن بیش از حد محفظه داخلی، دما بر روی محدوده پایین تری تنظیم می شود.

در صورت کاهش و کمبود گاز مبرد، کارکرد یخچال به منظور تامین هوای مطلوب و ایده آل، افزایش پیدا می کند. افزایش کارکرد و عملکرد مداوم دستگاه، افزایش هزینه های جانبی و اقتصادی مانند هزینه برق را به دنبال دارد.

بنابراین، یکی از عامل های مهم افزایش هزینه برق و عملکرد بیش از حد دستگاه را باید در تخلیه شدن گاز مبرد جستجو نمود.

5- سرد بودن سطح کندانسور

سرد بودن سطح کندانسور، از دیگر نشانه ها و علائم کم شدن گاز یخچال قلمداد می گردد. دمای کندانسور دستگاه در شرایط طبیعی و نرمال، گرم می باشد. بنابراین، سرد بودن این بخش، خبر از بروز نشتی و تخلیه گاز خنک کننده دستگاه می دهد. با لمس سطح کندانسور می توان از سرد یا گرم بودن دمای آن اطمینان حاصل کرد.

علت خالی شدن گاز یخچال

 

دلایل و عوامل مختلفی می تواند در کاهش و تخلیه گاز مبرد یخچال فریزر نقش و تاثیر داشته باشند.

  • بروز نشتی از مسیر لوله های کمپرسور، می تواند علت کم شدن گاز یخچال محسوب شود. کیفیت پایین لوله ها، ضربه خوردگی یا پوسیدگی و خوردگی لوله ها، احتمال بروز نشتی را افزایش می دهد.
  • همچنین، نفوذ رطوبت در لوله‌های دستگاه می تواند منجر به پوسیدگی و متعاقب آن، خروج گاز مبرد از یخچال شود.
  • سوراخ شدن و خارج شدن لوله‌های اواپراتور از جایگاه خود، یکی دیگر از دلایل تخلیه گاز فریون یخچال می باشد. خارج شدن لوله ها از جایگاه خود به علت حمل و جابجایی غیر اصولی و نادرست یخچال رخ می دهد.
  • عدم اتصال درست و مناسب لوله های اواپراتور به یکدیگر یا شکسته شدن جوش ها، می تواند بروز نشتی و خروج گاز خنک کننده یخچال را در پی داشته باشد.
  • عدم ضخامت مناسب سایز و قطر لوله مویی نیز در ایجاد این مشکل تاثیرگذار و موثر است. نداشتن ضخامت لازم، موجب فرسودگی و سوراخ شدن لوله مویی و کاهش ماده مبرد دستگاه می شود.

علت خالی شدن گاز یخچال

 

حتما بخوانید: علت خراب شدن برد یخچال

 

چگونه نشتی گاز یخچال را پیدا کنیم؟

پیدا کردن محل نشتی در رفع و برطرف کردن مشکل ایجاد شده کمک شایانی می نماید. به طور معمول، در لوله های گاز یخچال همواره مقداری روغن در جریان می باشد. در صورت بروز نشتی، روغن نیز به محیط بیرون نشت پیدا می کند. بنابراین، برای یافتن محل نشتی دستگاه، در ابتدا می بایست درصدد یافتن روغن برآمد.

از دیگر روش های کاربردی برای یافتن محل نشتی، استفاده از صابون و کف می باشد. برای اعمال این روش بایستی تمام مدار مربوط به گاز فریون اعم از لوله های مویی، اواپراتور و کندانسور را آغشته به کف و صابون نمود. با این راهکار محل بروز نشتی به سادگی مشخص می شود.

از دیگر روش ها برای تشخیص نشتی دستگاه، استفاده از رنگ فلورسنت می باشد. در این روش مقداری از رنگ فلورسنت و کمی گاز فریون به سیستم تزریق می شود. پس از ترکیب شدن گاز مبرد با رنگ، این مخلوط به سمت محل های نشتی حرکت کرده و در آنجا جمع می شود. با استفاده از لامپ مخصوص تشخیص نشت، محل های نشتی به صورت رنگ زرد یا سبز مشخص می شوند.

رفع نشتی گاز یخچال

پیش از آن که به نحوه رفع نشتی گاز یخچال بپردازیم می بایست علل مربوط به این کار را برای شما ذکر کنیم. یکی از این موارد، به پوسیدگی و خرابی لوله های یخچال باز می گردد؛ برای جلوگیری از این امر می بایست هنگام خرید از این امر اطمینان یابید که جنس لوله ها حتما مسی باشد. زیرا این امر باعث می شود شما با خیالی راحت برای مدت طولانی تری بتوانید از یخچال استفاده کنید. اما برای رفع و حل این مشکل آموزش هایی وجود دارد؛ تعمیرکاران با رعایت این نکات نشتی گاز یخچال را برطرف می کنند.

  • در وهله اول شما می بایست دو شاخه یخچال را از برق بکشید.
  • در مرحله بعد نیز می توانید به واسطه درزگیر اپوکسی نشتی که گاز از آن خارج می شود را بپوشانید.
  • سپس می بایست قطعه ای که دچار نشتی شده را تعویض و تغییر نمایید.

رفع نشتی گاز یخچال

 

آیا نشت گاز یخچال خطرناک است؟

گازهایی که برای یخچال مورد استفاده قرار می گیرند برای سلامتی فرد چندان خطرناک نیستند. مشخصات آن ها بدین صورت است که بی بو و بی رنگ هستند و بویی مانند استون (لاک پاک کن) دارند. اما استشمام میزان بالایی از آن ها ممکن است برای فرد علائمی مانند: سرگیجه، سردرد، مسمومیت و … را برای او به بار آورد.

البته انتشار زیاد این گاز برای کسانی که به بیماری های قلبی مبتلا هستند چه بسا موجب رخ دادن خسارات جانی جبران ناپذیری شود. علاوه بر بیماران، این گاز برای کسانی که در منزل خردسال و همچنین حیوان خانگی نگهداری می کنند، امری مضر و خطر آفرین می باشد.

افزون بر بوی گاز یخچال، ماده ای که در مبرد یخچال وجود دارد شیمیایی و اشتعال زا است؛ بنابراین در مواجه با این ماده، فوراً با متخصصین تماس حاصل فرمایید.

هزینه خالی شدن گاز یخچال

در ابتدا قصد داریم گاز یخچال را برای شما تعریف کنیم سپس هزینه های شارژ این امر را بازگو خواهیم نمود. معمولا یخچال ها برای اینکه بتوانند سرمای مورد نیاز را تامین نمایند، به گاز های مخصوصی نیازمند می باشند تا مواد درون آن تا مدت ها سالم بماند. گازهایی که برای این امر مورد استفاده قرار می گیرند بیشتر از نوع R600a و R134a هستند و در درون محفظه هایی به نام کپسول تعبیه می شوند.

گاهی اوقات در اثر بروز اتفاقاتی گاز یخچال خالی می شود و شما مجبور به گاز کشی خواهید شد. کم شدن گاز یخچال نیز دلایلی دارد که شما با مشاهده آن ها می توانید به سرعت از خراب شدن مواد درون آن جلوگیری کنید. علائم کم شدن گاز یخچال عبارتند از:

  • مهم ترین موردی که شما را رهنمون می سازد این است که با وجود سرمای فریزر اما یخچال گرم است و خوراکی آن پلاسیده می شوند.
  • از یخچال بوی بد و ناخوشایندی به مشام می رسد به طوری که خاطر شما را آزرده می کند.
  • میزان مصرفی برق آن به یکباره افزایش می یابد.
  • موتور یخچال یکسره و بدون توقف کار می کند.

اما پیرامون هزینه شارژ گاز آن باید خاطر نشان کرد که به نوع گاز نیز بستگی دارد و معمولا تعمیرکاران آن را بر حسب گرم برآورد می کنند.

گرفتگی لوله گاز یخچال

شاید بارها برای شما این اتفاق افتاده باشد که لوله های گاز یخچال تان دچار گرفتگی شده باشد؛ این امر به واسطه علل و عوامل مهمی رخ می دهد از جمله:

 

گرفتگی لوله گاز یخچال

 

  • ممکن است به هر نحوی لوله هایی که در داخل یخچال قرار دارند خیس و مرطوب شوند.
  • خوراکی هایی که در درون یخچال نگهداری می شوند به دلیل یخ زدگی، می توانند عامل مهمی در گرفتگی لوله های آن باشند.
  • برخی اوقات نیز قطعه ای در درون یخچال پوسیده و آسیب دیده است؛ در این صورت شما باید با کسانی که در این امر سرشته دارند، تماس بگیرید.
  • گزینه دیگری که وجود دارد این است که شاید این امر به دلیل نفوذ گرد و غبار به لوله ها رخ دهد که اگر این گونه باشد شما به واسطه جاروبرقی می توانید آن را حل کنید.

در این مطلب به بررسی علائم نشتی و تخلیه گاز مبرد یا نشانه های کم شدن گاز یخچال و علت بروز آن پرداختیم. مواردی که در این مطلب به آن اشاره شد از شایع ترین نشانه های بروز این مشکل در یخچال است. در صورتی که از علاقه مندان به تعمیرات لوازم خانگی هستید توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در دوره های آموزش تعمیرات یخچال آموزشگاه برق گستران ثبت نام کنید

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *