همه چیز درباره نشانه ها و علائم خرابی برد یخچال
سپتامبر 3, 2023
آموزشگاه برق گستران

برد یخچال از قسمت های کلیدی و حائز اهمیت موجود در ساختمان یخچال فریزر می باشد. کنترل فعالیت های اصلی و عملکرد بهینه یخچال فریزر از طریق برد الکترونیکی انجام می شود. همچنین، اجزای اصلی دستگاه نظیر فن ها و کمپرسور زیر نظر برد یخچال انجام وظیفه می کنند. بر همین اساس، در بسیاری مواقع هنگام عیب یابی یخچال متوجه می شویم که مشکل در این قطعه می تواند عملکرد و کارکرد نامطلوب یخچال را در پی داشته باشد. عدم کارکرد پنل یخچال، از کار افتادن فن ها، بروز مشکل در رله استارت و معیوب شدن کمپرسور، برخی از علائم خرابی برد یخچال محسوب می‌شوند.

با توجه به نقش مهم برد در یخچال در این مقاله به بررسی مهم ترین نشانه های خرابی این قطعه در یخچال می پردازیم، با ما همراه باشید. اگر می خواهید به صورت حرفه ای تعمیرات یخچال را یاد بگیرید توصیه می کنیم در دوره آموزش تعمیرات لوازم خانگی برق گستران ثبت نام کنید.

 

علائم خرابی برد یخچال فریزر

سوختن و خرابی هر قطعه ای در یخچال با علائم و نشانه هایی همراه خواهد بود که ما با مشاهده آنها می توانیم تا حدودی پی به نوع مشکل ببریم. نشانه ها و علائم خرابی برد یخچال اسنوا، هیمالیا، امرسان، سامسونگ، یخسازان و به طور کلی اکثر یخچال ها عبارتند از:

1.ظاهر شدن برخی کدها از علائم خرابی برد یخچال

ظاهر شدن برخی از کدها در نمایشگر و پنل دیجیتالی یا لمسی یخچال می تواند نمایانگر خراب شدن برد در یخچال باشد. (در چنین شرایطی با مطالعه مندرجات دفترچه راهنمای محصول می توان درصدد عیب یابی و رفع مشکل ایجاد شده برآمد.

کد خطا خراب شدن برد در یخچال های LG عبارت است از:  IF، Er، F و DH در یخچال فریزر و کد خطای خرابی برد در یخچال سامسونگ E23، E40، D5 و Dمی باشد.

در یخچال فریزرهای شارپ نمایش کدهای خطای LF، LC و HC و در یخچال برند هیمالیا ارورهای F2، H1، H2 و E2، دلالت بر بروز اشکال در برد الکترونیکی دستگاه دارد. در یخچال فریزرهای برند SNOWA، ظاهر شدن کدهای خطای F2، F3، F4 و F6، بر روی نمایشگر دستگاه، نمایانگر ایرادات فنی برد الکترونیکی دستگاه می باشد.

همچنین، نمایش کدهای خطا بر روی نمایشگر یخچال فریزر امرسان متناسب با مدل دستگاه معنای مختلفی را در بر دارد. براین اساس، نمایش کد CD موید خرابی کمپرسور و فن، ارور DS و D5 خرابی سنسور دیفراست و کد FC خرابی سنسور داخلی دستگاه را گوشزد می نماید.

 

علائم خرابی برد یخچال فریزر

 

حتماً بخوانید: علت کم شدن گاز یخچال

2.روشن نشدن و از کار افتادن و خنک نکردن مطلوب یخچال

روشن نشدن و از کار افتادن و خنک نکردن مطلوب یخچال می‌تواند دلیلی بر خرابی و معیوب شدن برد الکترونیکی دستگاه باشد. تنظیم نبودن دمای محفظه داخلی، عملکرد یکسره و بدون توقف و اتومات نکردن یخچال فریزر، ایجاد برفک و انجام نشدن فرآیند یخ زدایی، همگی دلالت بر بروز مشکل و نقص فنی برد الکترونیکی یخچال فریزر دارند.

3.خاموش بودن و عدم کارکرد کمپرسور

خاموش بودن و عدم کارکرد کمپرسور با وجود عملکرد فن ها، از دیگر نشانه های خراب شدن برد یخچال تلقی می‌گردد. با بررسی و عیب یابی اجزا و قطعات یخچال فریزر می‌توان از خراب بودن و نقص فنی برد الکترونیکی اطمینان حاصل نمود. همچنین، برخی ارورهای ظاهر شده بر روی پنل یخچال فریزر متناسب با نوع و مدل، موید خرابی و معیوب شدن برد الکترونیکی دستگاه می باشد.


حتماً بخوانید: آموزش جامع نحوه تعویض تسمه ماشین لباسشویی


4.کار نکردن فن اواپراتور از نشانه های خرابی برد یخچال

کار نکردن فن اواپراتور از رایج ترین نشانه های بروز مشکل در برد یخچال تلقی می گردد. عدم کارکرد بهینه فن، خرابی و معیوب شدن برد الکترونیکی دستگاه را در پی دارد. تعویض برد یا فن دستگاه از بهترین راهکارها برای برطرف نمودن این ایراد فنی می باشد.

 

5.تولید صداهای غیر عادی و عجیب از موتور

در صورت شنیده شدن صداهایی مانند صدای تق تق و تغییر سرعت فن یخچال به صورت غیرطبیعی، می توان انتظار داشت که برد یخچال آسیب دیده است. تغییر سرعت فن دستگاه یک فرآیند معمول و متداول برای کاهش یا افزایش دور آن می باشد. این فرآیند غالبا حدود یک دقیقه به طول می انجامد. تغییر وضعیت فن یخچال بیشتر از میزان عنوان شده و نرمال نبودن صدای آن، نمایانگر بروز مشکل فنی در قطعه برد اصلی دستگاه است.

6.برفک زدن یخچال

کنترل فرآیند برفک زدایی و جلوگیری از ایجاد یخ زدگی و برفک، از مهم ترین کارکردهای برد الکترونیکی یخچال به شمار می رود. برفک زدن یخچال فریزر نوفراست از دیگر علائم بروز مشکل در برد یخچال می باشد. انجام نشدن صحیح فرآیند نوفراست در اثر عدم کارکرد تایمر دیفراست یا معیوب شدن ترمو فیوز ایجاد می شود. در صورت سوختن برد اصلی یخچال، عملکرد بهینه کلیه اجزا و قطعات دستگاه با مشکلات مختلفی همراه می شود. یخ زدگی و از بین رفتن مواد غذایی و تولید برفک را می توان برخی از مشکلات ایجاد شده ناشی از خراب شدن برد اصلی یخچال برشمرد.

ناگفته نماند که نوع، مدل و برند دستگاه، از پارامترهای تاثیرگذار بر هزینه تعمیر برد الکترونیکی یخچال فریزر به شمار می‌آیند. تعمیر و تعویض برد دستگاه می بایست توسط تکنسین های حرفه‌ای انجام شود.

مهم ترین دلایل و علت خرابی برد یخچال

در بروز نشانه ها و علائم خراب شدن برد یخچال عوامل و مؤلفه های مختلفی می تواند دخیل باشد. در این بخش قصد داریم به بررسی برخی از مهم ترین دلایل خرابی برد در یخچال بپردازیم.

1.نوسانات موجود در جریان برق

وجود نوسان در جریان الکتریکی به راحتی می تواند هر دستگاه و وسیله برقی را با مشکلاتی همراه سازد. برد الکترونیکی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در اثر نوسانات موجود در جریان برق دچار خرابی و نقص فنی می گردد. بالا و پایین شدن ولتاژ، به صورت مستقیم به برد دستگاه آسیب و صدمه وارد می کند.

 

مهم ترین دلایل و علت خرابی برد یخچال

 

استفاده از محافظ برق در هنگام کارکرد یخچال فریزر، احتمال بروز این مشکلات را به حداقل می رساند. همچنین، متصل کردن لوازم الکترونیکی پرمصرف به یک محافظ جداگانه و خودداری از متصل نمودن همزمان چند دستگاه به یک محافظ، از راهکارهای بهینه و کاربردی به شمار می رود.

حتماً بخوانید: چگونه بوی بد یخچال را برطرف کنیم؟

2.آب خوردگی برد الکترونیکی

آب خوردگی را می توان به عنوان مهم ترین نشانه ها و علائم خراب شدن برد یخچال به حساب آورد. به طور معمول، در هنگام نظافت و تمیز کردن و شستشوی یخچال فریزر احتمال رسیدن آب به قطعات و متعلقات فنی از جمله برد الکترونیکی وجود دارد. رسیدن آب به این قطعه حساس سبب اتصالی و در نهایت سوختن برد یخچال می شود.

به منظور جلوگیری از بروز این مشکلات، می بایست قسمت های برخوردار از قطعات حساس را با یک دستمال مناسب نظافت و تمیز نمود. همچنین، از شستشوی این قسمت ها با آب به صورت جدی باید خودداری کرد.

3.خرابی و اتصال قطعات دیگر

ایجاد اتصال و خرابی در قطعات دیگر دستگاه مانند خرابی فن، معیوب شدن هیتر، المنت و بروز مشکل در موتور یا کمپرسور را می‌توان از دیگر علائم خراب شدن برد در یخچال برشمرد. برای پیشگیری از این مشکلات و جلوگیری از صرف هزینه‌های گزاف، انجام فرآیند عیب‌یابی و تعمیرات زیرنظر تکنسین های کاربلد، راهکار مفیدی قلمداد می‌گردد.

حتماً بخوانید: علائم نیم سوز شدن موتور لباسشویی

علت سوختن فیوز برد یخچال

گاهی اوقات کار نکردن یخچال به دلیل سوختن برد یخچال می باشد. در چنین مواقعی اولین کاری که باید انجام دهید، چک کردن فیوز روی برد می باشد. اول از هر چیز مطمئن شوید که جریان برق یخچال کاملا قطع شده است. سپس به کمک یک اهم متر فیوز روی برد را تست کنید.

اما سوختن فیوز برد علل و علائم مختلفی میتواند داشته باشد.

  • اولین و شایعترین نشانه آن روشن نشدن یخچال می باشد. این حالت زمانی رخ میدهد که صدای کمپرسور دستگاه مدت زیادی شنیده نمی شود و یا حتی چراغ داخل یخچال هم روشن نمی شود.
  • سرد یا گرم شدن بیش از حد علت دیگر این موضوع است. این بدان معناست که احتمالا کمپرسور بی وقفه در حال کار کردن است و یا اینکه اصلا کار نمیکند.
  • همچنین تشکیل برفک و یخ نیز می تواند از علل خرابی برد یخچال باشد.
  • گاهی به صورت غیر معمول یخچال خاموش و روشن می شود. این موضوع به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد.

 

علت سوختن فیوز برد یخچال

 

در این صورت نیز مشکل از خرابی برد یخچال میباشد. توصیه اکید ما این است که قبل از فشار و آسیب وارد شدن به کمپرسور حتما موضوع را با یک متخصص در میان بگذارید. حال که با مهم ترین علایم خرابی برد یخچال آشنا شدید، علت آن را بررسی کنیم. اولین و شایع ترین علت آن نوسانات برق میباشد. برای امتناع از این موضوع، حتما دستگاه به یک محافظ برق متصل باشد. عامل بعدی می تواند نفوذ آب به داخل برد باشد. همچنین دمای محیط میتواند به یخچال فشار وارد کرده و منجر به سوختن برد یخچال شود. پس تا جای ممکن یخچال را در مجاورت اجاق گاز قرار ندهید و یا پشت یخچال را به دیوار نچسبانید.

برد یخچال کجاست؟

به طور معمول درپوش برد یخچال، در پشت یخچال تعبیه شده است. در غیر اینصورت، می توانید داخل یخچال، سقف، و یا دیواره های کنار یخچال را چک نمایید. باز کردن این درپوش کار ساده ایست که با یک پیچ گوشتی میتوان انجام داد. بعد از باز کردن درپوش، برد را مشاهده خواهید کرد. حتما قبل از این کار مطمئن شوید که یخچال را از برق کشیده اید.

اگر برد یخچال بسوزد چه میشود؟

پیش تر برخی از علل و علائم سوختن برد یخچال را شرح دادیم. وظیفه برد یخچال هماهنگ کردن تمام اجزای یخچال با یکدیگر میباشد. فرض میکنیم دمای یخچال روی یک درجه مشخص تنظیم شده است. سنسور تعبیه شده در داخل یخچال، دمای آن را اندازه گرفته و برد ارسال میکند. اگر دمای داخل یخچال بیشتر از دمای تنظیم شده باشد، برد یخچال دستوری به کمپرسور برای شروع کار ارسال میکند و فرآیند خنک سازی استارت می خورد. پس برد یخچال همچون مغز یا قلب (یا شاید هر دوی آن ها) یک انسان عمل میکند. اگر برد یخچال بسوزد یا خراب شود، تقریبا تمام سیستم ساقط می شود. همانطور که گفتیم اتفاقاتی همچون روشن نشدن یخچال، ایجاد برفک و یخ، مشکل در عملکرد فن کندانسور، تولید صدای غیر معمول از موتور و سرد و گرم شدن بیش از حد یخچال، علتش می تواند خرابی یا سوختن برد یخچال باشد.

 

اگر برد یخچال بسوزد چه میشود؟

 

از دست ندهید:

چگونه مشکل شارژ نشدن آیفون را رفع کنیم؟

بهترین رشته های فنی حرفه ای را بشناسید

هزینه تعمیر خرابی برد یخچال

قطعا برای هزینه تعمیر برد یخچال یک الگوی ثابت وجود ندارد و عوامل مختلفی در آن دخیل هستند. برای مثال هزینه تعمیر برد یخچال خارجی از یخچال ایرانی به مراتب بیشتر است.
پس برند و مدل یکی از این عوامل است. اگر گارانتی یخچال شما به اتمام رسیده و یا دسترسی به یک نمایندگی معتبر ندارید، شاید مجبور به تعویض کامل برد یخچال شوید. این کار اگرچه هزینه زیادی را به شما تحمیل میکند اما در عوض یخچال تا چندین سال برای شما کار میکند .اما این موضوع نیز ابهاماتی دارد. نظیر اینکه یافتن برد اورجینال و کار نکرده کار دشواریست. بنابراین اگر تعمیرکار حرفه ای میشناسید، اولین گزینه تان تعمیر برد یخچال باشد. خیلی وقت ها تعویض یک AC یا خازن، مشکل را حل میکند.
در این مطلب به بررسی علت و علائم خرابی برد در انواع یخچال پرداختیم و دیدیم اگر برد یخچال بسوزد چه میشود. برد یکی از مهم ترین قطعات در یخچال بوده و خراب شدن آن مشکلات بسیاری را برای یخچال ایجاد می کند. در صورتی که علاقه مند به آموزش تعمیرات یخچال هستید توصیه می کنیم در دوره های آموزش تعمیرات لوازم خانگی آموزشگاه برق گستران ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *