علت کند شدن گوشی چیست و چگونه می توان آن را رفع کرد؟
اکتبر 31, 2023
آموزشگاه برق گستران

علت کند شدن گوشی چیست؟ چرا گوشی کند کار می کند؟ چرا سرعت گوشی پایین می آید؟ این ها سوالاتی است که معمولا کاربران گوشی هنگام پایین آمدن سرعت گوشی می پرسند. دلایل گوناگونی باعث کند شدن سرعت گوشی می شود. بیشتر این دلایل ریشه در مشکلات نرم افزاری داشته و به راحتی قابل رفع است. اگر گوشی شما نیز سرعت پایینی دارد و کند کار می کند، توصیه می کنیم تا انتها این مطلب با ما همراه باشید.
معمولا علت کند کار کردن گوشی شیائومی، سامسونگ، هوآوی و غیره تفاوتی نداشته و دلایل بروز این مشکل در تمام گوشی ها یکسان است.

اگر می خواهید به صورت حرفه ای تعمیرات موبایل را یاد گرفته و در این شغل درآمدزایی داشته باشید، توصیه می کنیم در دوره آموزش تعمیرات موبایل برق گستران ثبت نام کنید.

علت کند شدن گوشی

کند کار کردن گوشی یکی از مشکلات رایجی است که کاربران این دستگاه با آن مواجه شده و از آن رنج می برند. عوامل گوناگونی باعث بروز این مشکل در گوشی های اندرویدی و آیفون می شود. اگر شما هم با مشکل کند بودن گوشی مواجه هستید توصیه می کنیم مواردی که در این بخش به آن اشاره می کنیم را بررسی نمایید.

1- پر شدن یا خرابی حافظه داخلی اولین دلیل کند شدن گوشی

در بسیاری مواقع، علت کند شدن گوشی از فرسودگی یا پر شدن فضای آزاد حافظه داخلی دستگاه ناشی می شود.

پر شدن ظرفیت حافظه موجب کاهش سرعت ذخیره اطلاعات و داده ها و متعاقب آن، کند شدن سرعت گوشی می شود.

اجرا شدن برنامه های مختلف، ذخیره اطلاعات، عکس و تصاویر بر روی گوشی، به تدریج پر شدن فضای آزاد حافظه را به دنبال دارد. همچنین، اجرای هر اپلیکیشن موجب ذخیره مقداری از فایل اجرایی بر روی حافظه می شود. این امر با گذشت زمان موجب شکل گیری حجم قابل توجهی از فضای حافظه با عنوان کش (Cache) می گردد.

راه حل: سیستم عامل اندروید در مواقع پر شدن حجم حافظه، غالبا با نمایش یک پیام، این مورد را به کاربر گوشزد می کند. بر این اساس، پاک سازی و حذف بسیاری از ویدئوها و برنامه های نصب شده غیر قابل استفاده در رفع این مشکل بسیار تاثیرگذار می باشد. همچنین، به منظور جلوگیری از این مشکل، بررسی حافظه گوشی در بازه های زمانی مختلف کمک شایانی می نماید.

حتما بخوانید: روش های ذخیره نشدن عکس در گالری واتساپ 

علت کند شدن گوشی

کند شدن گوشی سامسونگ

2- فعال بودن اپلیکیشن های پس زمینه دومین علت کند شدن گوشی

دومین دلیل کند کار کردن گوشی به فعال بودن بیش از حد اپلیکیشن های مختلف در پس زمینه دستگاه مربوط می شود. این برنامه ها برای اجرا و راه اندازی، از منابع پردازشی مختلف گوشی استفاده به عمل می آورند. علاوه بر این، برنامه های نصب شده به بخش های گوناگون موبایل از قبیل اینترنت، شبکه داده و عملکرد کلی سیستم دسترسی دارند.

راه حل: پاک کردن برنامه های بدون استفاده و غیر کاربردی، از بهترین راهکارها برای رفع مشکل کند شدن سرعت گوشی به شمار می رود.

برای مدیریت کلیه برنامه های اجرا شده بر روی گوشی می توان به بخش تنظیمات و قسمت About phone دستگاه مراجعه کنید. در این بخش گزینه Build number را یافته و 7 بار بر روی آن ضربه زده تا قابلیت Developer option فعال شود. پس از وارد شدن به بخش developer option، گزینه مربوط به Running services را تاچ کنید. با پاک شدن برنامه های اضافی و غیر ضروری، علاوه بر رفع محدودیت رم گوشی، سرعت پردازش سیستم بهبود پیدا می کند.

3- آپدیت شدن سیستم عامل و برنامه ها

از دیگر علل کندی موبایل می توان به آپدیت شدن اپلیکیشن ها و سیستم عامل دستگاه، اشاره نمود. در مواردی، برنامه های پیش فرض نصب شده بر روی سیستم عامل، به منظور رفع باگ های احتمالی، با اجازه کاربر یا به صورت ناگهانی به روز رسانی می شوند. آپدیت شدن برنامه ها، اختلال در روند پردازش و کاهش سرعت سیستم را در پی دارد. همچنین، نسخه جدید برنامه ها به علت برخورداری از امکانات بیشتر، موجب وارد شدن فشار بیشتر به قطعات سخت افزاری دستگاه می شوند.

راه حل: ابتدا به قسمت تنظیمات دستگاه رفته و سپس وارد قسمت About device شوید. در این بخش، با تاچ کردن گزینه به روز رسانی برنامه ها یا software update، وارد صفحه تنظیمات به روز رسانی دستگاه شده و تیک مربوط به Auto update یا به روز رسانی خودکار را بردارید.

چرا سرعت گوشی پایین است

گوشیم کند کار میکنه چیکار کنم

4- کاهش عمر باتری

در مواردی علت کند شدن گوشی با کاهش عمر باتری دستگاه مرتبط است. به طور معمول، باتری های گوشی پس از دو یا سه سال با کاهش ظرفیت روبرو می شوند. در این شرایط، پس از شارژدهی، قسمت زیادی از شارژ هدر رفته و به گرما تبدیل می شود. گرمای ایجاد شده ضمن تاثیر گذاشتن بر روی عملکرد پردازنده، کاهش سرعت عملکرد و پردازش دستگاه را در بر دارد.

راه حل: تعمیر باتری گوشی و تعویض آن بهترین راه خل برای رفع این مشکل در گوشی های موبایل است.

5- کاهش عمر حافظه گوشی

حافظه گوشی مانند باتری عمر مفیدی داشته و با گذشت زمان پیر شده و ظرفیت آن رفته رفته کاهش می یابد. این موضوع می تواند یکی از دیگر دلایل کند شدن گوشی باشد. عوامل گوناگونی باعث کم شدن عمر حافظه گوشی می شوند، استفاده بیش از اندازه از حافظه گوشی از رایج ترین دلایل بروز این مشکل در گوشی های موبایل است. به طور کلی حافظه گوشی عمری بین 5 تا 10 دارد.

علت دیر روشن شدن گوشی سامسونگ

از جمله مشکلاتی که کاربران گوشی های اندرویدی با آن روبرو هستند، مشکلاتی تحت عنوان دیر روشن شدن گوشی و همچنین سیاه شدن صفحه گوشی موبایل است که این اتفاقات واقعا کلافه کننده است. اما علت این اتفاق در بسیاری از گوشی های اندرویدی چیست؟

علت دیر روشن شدن گوشی سامسونگ

کند بالا آمدن موبایل

برخی از دلایلی که باعث چنین اتفاقاتی در گوشی های اندرویدی میشود به عبارت زیر است:

  1. استفاده از شارژر های نامرغوب و نامناسب برای تلفن های همراه
  2. استفاده کردن از باتری های فیک و یا جعلی در گوشی های موبایل
  3. قدیمی شدن باتری موبایل و یا اتمام عمر مفید باتری
  4. جدا نکردن شارژر از گوشی موبایل بعد از فول شدن شارژ
  5. نصب کردن برخی از اپلیکیشن های مخرب و دارای باگ های زیاد و همچنین نصب بدافزار ها

دلایلی که به آن اشاره کردیم، همه و همه میتواند از دلایل دیر شدن و یا سیاه شدن صفحه گوشی موبایل شما باشد. البته مهمترین آنها به طور قطع زیاد بودن برنامه های نصبی بر روی گوشی موبایل شماست. با شناسایی هر کدام از آنها و نیز برطرف کردن آنها می توانید سلامت گوشی موبایل خود را تضمین کنید.

راهکارهای رفع مشکل کند شدن گوشی

چگونه سرعت گوشی را افزایش دهیم؟ این سوالی است که بسیاری از کاربران به دنبال آن هستند. برای افزایش سرعت گوشی راهکارهای بسیاری وجود دارد. در این بخش از مطلب به بررسی مهم ترین راهکارهایی که به رفع این مشکل رایج گوشی کمک می کند، می پردازیم.

افزایش سرعت گوشی

چرا سرعت گوشیم کم شده

1. ریستارت کردن گوشی از راهکارهای کاربردی برای افزایش سرعت گوشی

یکی از روش های کاربردی و بسیار ساده برای بالا بردن سرعت گوشی، راه اندازی مجدد یا restart دستگاه می باشد. خاموش و روشن کردن دستگاه علاوه بر رفع برخی از اختلالات نرم افزاری و سخت افزاری، می تواند سرعت پردازش گوشی را بهبود ببخشد.

2. کاهش نور و رزولوشن نمایشگر دستگاه

در مواقعی، علت کند شدن سرعت گوشی از نور و رزولوشن زیاد صفحه نمایش دستگاه ناشی می شود. نور زیاد نمایشگر، عملکرد بخش سخت افزاری و پردازنده های دستگاه را با اختلال مواجه می کند. برای کاهش میزان روشنایی دستگاه به قسمت تنظیمات رفته و پس از انتخاب گزینه Screen resolution، عبارت display را تاچ کنید.

3. بهینه کردن میزان مصرف باتری

مدیریت مصرف باتری، از دیگر اقدامات کاربردی در جهت افزایش سرعت عملکرد و پردازش گوشی تلقی می گردد. برنامه های پس زمینه دستگاه، در افزایش میزان مصرف باتری و کاهش سرعت عملکرد گوشی بسیار تاثیرگذار هستند. با غیر فعال کردن این برنامه ها، از مصرف زیاد باتری موبایل جلوگیری می شود. برای انجام این کار به قسمت setting گوشی رفته و گزینه battery را انتخاب و پس از یافتن برنامه های مورد نظر، گزینه Force stop را فشار دهید.

4. غیر فعال کردن برنامه های غیر ضروری

غیر فعال سازی یا حذف برنامه های غیر ضروری و بدون استفاده را می توان از دیگر راهکارهای کاربردی در جهت جلوگیری از کند شدن گوشی قلمداد نمود. برای بررسی لیست کامل برنامه‌ها می بایست وارد بخش تنظیمات شده و گزینه apps را انتخاب کنید. سپس بر روی گزینه menu button ضربه زده و پس از آن در فیلد sort by، عنوان last used را انتخاب نمایید. در صورت عدم نیاز به برنامه ها، می توان با استفاده از گزینه disable، نسبت به غیر فعال کردن آنها اقدام نمود.

5. انجام ریست فکتوری

در صورت ریشه یابی علت کند شدن گوشی و جواب ندادن هیچ کدام از راهکارهای ارائه شده، ریست فکتوری گوشی از آخرین اقدامات موثر در این زمینه محسوب می شود. برای انجام این فرآیند به بخش reset settings رفته و گزینه مربوط به factory data reset را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که با انجام این عملیات، کلیه داده ها، اطلاعات و فایل های موجود بر روی گوشی برای همیشه از بین خواهند رفت. به همین جهت، مناسب است که قبل از آغاز فرآیند ریست فکتوری دستگاه، نسبت به گرفتن بک آپ اقدام کنید.

افزایش چشمگیر سرعت گوشی

برخی از گوشی های موبایل، بعد از مدتی استفاده، متاسفانه سرعت اولیه خود را از دست میدهند و کند می شوند. به طور مثال کاربران با مشکلاتی از جمله اینکه درست نمی توانند تماس خود را پاسخ دهند، برنامه و اپلیکیشن ها به کندی اجرا می شوند و یا گوشی موبایل در برخی از صفحات گیر میکند، رو به رو میشوند.

برای افزایش سرعت گوشی موبایل خود میتوانید از راه حل هایی که در ادامه خواهیم گفت بهره بگیرید و کند شدن گوشی موبایل خود را برطرف کنید.

یکی از کارهایی که میتوانید انجام دهید، پاک کردن حافظه پنهان گوشی شماست. برای انجام این کار شما باید تمامی برنامه هایی که بر روی گوشی خود نصب کرده اید سر بزنید و حافظه پنهان تک تک آنها را پاک کنید. انجام این کار میتواند برای شما کمی دشوار و البته وقت گیر باشد.

راه حل دیگر این است که تمامی اپلیکیشن هایی که در گوشی موبایل شما فضای زیادی را اشغال کرده است، به کارت حافظه ی خود انتقال دهید. با این کار قطعا فضای زیادی را آزاد خواهید کرد و سرعت گوشی شما حتما بالا خواهد رفت.

در هرصورت، همیشه سعی کنید برنامه های اضافی و استفاده نشده را از گوشی همراه خود پاک کنید تا با ایجاد فضای خالی از کند شدن آن جلوگیری کنید.

کد بالا بردن سرعت گوشی

کند شدن گوشی موبایل اتفاقی است که برای همه ی ما شاید بارها اتفاق افتاده باشد. وقتی که در حال چت کردن و یا کار با برنامه های دیگری هستیم، ممکن است ناگهان گوشی هنگ کند و یا سرعت آن به طرز عجیبی پایین بیاید و به طور کلی گوشی موبایل دچار اختلال شود.

کد بالا بردن سرعت گوشی

افزایش سرعت گوشی با کد

اما دلیل این کندی گوشی چیست؟ نگران نباشید که مبادا گوشی موبایل شما دیگر قابل استفاده نباشد، این مشکلی ساده بوده که برای اغلب گوشی های موبایل پیش می آید و با چندین راه حل ساده میتوان این اختلال را برطرف کرد.

بگذارید به این سوال پاسخ دهیم که آیا واقعا کدی برای بالا بردن سرعت گوشی موبایل وجود دارد یا خیر؟ باید بگوییم که خیلی از افراد تصور میکنند که یک کد وجود دارد که با استفاده از آن میتوان کند شدن گوشی را برطرف کرد اما در واقعیت به هیچ عنوان این کد وجود ندارد. در ادامه مقاله بیشتر به دلایل کند شدن گوشی و همچنین افزایش راه حل های آن خواهیم پرداخت.

بهترین نرم افزار افزایش سرعت گوشی اندروید

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که میتواند باعث شود گوشی موبایل شما کند شود و دیگر سرعت اولیه خود را نداشته باشد، عواملی مثل برنامه هایی که در گوشی شما نصب است و شما از آنها استفاده نمی کنید. همچنین برخی از فایل های بزرگ و حجیم می تواند حافظه گوشی شما را پر کرده و همه اینها علت کند شدن گوشی شما باشد.

بدون شک در این زمینه افراد سعی کرده اند، برنامه هایی برای انواع گوشی های موبایل تنظیم و نصب کنند تا مشکل کند شدن گوشی موبایل را به راحتی حل نمایند، با این برنامه ها شما به راحتی خواهید توانست برنامه ها و فایل های اضافی گوشی موبایل خود را حذف کنید، همچنین می توانید حافظه پنهان را که بخش بسیار زیادی از گوشی شما را اشغال کرده است را پاک کرده و فضای گوشی موبایل خود را آزاد کنید.

اپلیکیشن افزایش سرعت لود موبایل

چگونه کند شدن گوشی را برطرف کنیم

برخی از برنامه های افزایش سرعت گوشی اندروید به شرح زیر است:

  1. برنامه clean master
  2. sd maid
  3. one booster

برنامه هایی که نام برده شد، برخی از نرم افزارهایی هستند که میتوانید با نصب آنها بر روی گوشی اندروید خود، فضای زیادی از گوشی موبایل خود را پاک کنید و سرعت گوشی خود را افزایش دهید.

نتیجه گیری

در این مطلب دلیل و علت کند شدن گوشی بررسی و راهکارهایی کاربردی برای رفع مشکل کندی و افزایش سرعت گوشی های موبایل بیان شد. اگر شما هم با این مشکل در گوشی موبایل خود روبه رو هستید و احساس می کنید گوشی موبایلتان کند کار می کند و یا دیر روشن شده و بالا می آید، توصیه می کنیم راهکارهای مطلب فوق را بر روی گوشی اعمال کنید. همچنین اگر از علاقه مندان به تعمیرات موبایل هستید توصیه می کنیم در دوره آموزش تعمیرات سخت افزار موبایل و آموزش تعمیرات نرم افزار موبایل آموزشگاه برق گستران ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه برای “علت کند شدن گوشی چیست و چگونه می توان آن را رفع کرد؟”

  1. Erick گفت:

    به نظرتون اسنپدراگون 778g با پردازنده گرافیکی Adnro642L برای بازی های نسبتا سنگین نه خیلی،مثل پابجی موبایل عادیه که تو بازی رو low ترین حالت گرافیکی قدیم برای من ۶۰ فریم فیکس انتقال می داد ولی الان هنوز گزینه ۶۰ فریم فعاله ولی تو بعضی از نقاط مپ که نسبتا سنگینه به ۳۰ فریم سوییچ میشه بازی برای گوشی من،برند و مدلش:xiaomi 12 lite هست و راهکاری هست که مثل قبلش در همه جا فریم ریت یکسان داشته باشه و افت فریم و یا کاهش عملکرد پیدا نکنه؟در ضمن با اینکه گوشیم زیاد داغ نمیکنه براش کولینگم خریدم ولی همان آش و همان کاسه،اینم بگم با فعال بودن geforce 4x mssa همچین اتفاقی میوفته