lavazem-jooshkari-co2
ژانویه 9, 2024
آموزشگاه برق گستران

جوشکاری کربن دی اکسید یکی از رایج‌ ترین روش‌ های جوش دادن ورقه‌ های نازک فلزی است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. در این روش از تجهیزات متعددی مانند دستگاه جوش و تورچ استفاده می‌ شود که هر کدام از آن‌ ها دارای اجزای مختلفی هستند. دستگاه جوش در انواع مختلفی مانند اینورتر وجود دارد که هر کدام از آن‌ ها بخش های گوناگونی دارند.

تورچ از اجزایی تشکیل می‌ شود که هر کدام از آن‌ ها وظیفه منحصر به فردی دارند‌. برای مثال دسته تورچ برای جوشکاری مستقیم و کابل انتقال قدرت برای رساندن جریان منبع تغذیه به محل اتصال است. در ادامه به لوازم جوشکاری CO2 و عملکرد هر یک از آن‌ ها بیش‌ تر می‌ پردازیم.

تورچ و انواع آن برای جوشکاری CO2

 

این قطعه یکی از اجزای مهم در جوشکاری کربن دی اکسید است که برای جوشکاری انواع پروژه‌ های سبک و سنگین به کار می‌ رود. تورچ در آمپر های مختلفی تولید می‌ شود که برای جوشکاری ورقه‌ های فلزی با ضخامت‌ های مختلف از آن‌ ها استفاده می‌ کنند.

از همین رو انواع مختلفی از تورچ مانند MAXI4000، MB501، MB36، MB15 و MB25 در بازار موجود هستند.

تورچ از اجزای مختلف تشکیل می‌ شود که تولید کنندگان برای کاهش احتمال آتش گرفتن آن ها را از فلز برنج می‌ سازند. همچنین در تولید شیلنگ و سایر مواد لاستیکی از بهترین مواد موجود استفاده می‌ کنند.

برای ساخت دسته تورچ از الیاف درجه یک پلی آمید استفاده می‌شود تا در برابر ضربه و حرارت بالا مقاومت کند‌. همچنین امکان جوشکاری با آمپر های بالا میسر شود.

دسته‌ های تورچ را به نحوی می‌ سازند که امکان جوشکاری در نقاط پیچیده و دستگیر افزایش یابد.

تورچ و انواع آن برای جوشکاری CO2

کابل تورچ در اندازه‌ های مختلفی تولید می‌شوند معمولا طول آنها بین ۴ تا ۱۲ متر است. در تورچ کلید قطع اتصالات تعبیه می‌شود تا آب بهتر در دستگاه جریان یابد؛ در نتیجه ابتکار فرایند خنک سازی دستگاه با موفقیت انجام می‌شود. به طور کلی دو نوع سیستم خنک کننده در تورچ ها وجود دارد سیستم خنک کننده آبی و هوایی. تورچ هایی که به سیستم خنک کننده آبی مجهز هستند برای جوشکاری با آمپر بالا موثر هستند. این در حالی است که تورچ هایی با سیستم خنک کننده هوایی برای جوشکاری در آمپرهای پایین بهره برداری می شوند.

دیگر وسایل لازم برای جوشکاری CO2

تورچ یکی از قسمت‌ های عملکردی مهم در فرآیند جوشکاری کربن دی اکسید است که خود از اجزای مختلفی تشکیل شده است. در ادامه به اجزای مختلف تشکیل دهنده تورچ و ویژگی‌ های آن بیش‌ تر می‌ پردازیم:

  • دنباله سانترال تورچ

این قطعه یک پین محکم برای اتصال تورچ به دستگاه تغذیه است که محلی برای انتقال کابل جریان از تورچ به دستگاه است. سانترال‌ تورچ از مواردی مانند افزایش مقاومت، افزایش دما، نشت گاز و اتصال کوتاه جلوگیری می‌ کند.

سانترال‌ قابلیت تغییر بر اساس تورچ را دارد. البته این موضوع هیچ تغییری در عملکرد دستگاه ایجاد نمی‌ کند. هر یک از شرکت‌ های تولید کننده دستگاه جوش می‌ تواند آداپتور سانترال‌ خود را داشته باشد.

  • کابل انتقال قد‌رت

این کابل وظیفه انتقال جریان برق از دستگاه تغذیه به محل اتصال فلز را دارد که وزن آن تاثیر زیادی بر روی عملکرد جوش دارد. به طوری که وزن کم کابل می‌ تواند دمای تورچ را بالا برد و توان آن‌ را کاهش دهد. سنگین بودن بیش از حد کابل موجب گیر کردن زیر دست و پای جوشکار می‌ شود که سختی کار را بالا می‌ برد.

  • دسته تورچ

دسته یا گردنه تورچ در انواع مختلفی مانند ثابت، متحرک و قابل چرخش تولید می‌ شود که در ابعاد، طول و زاویه تفاوت دارند. این موضوع کار کردن با دستگاه جوش در قسمت‌ های دستگیر را راحت‌ تر می‌ کند و برای کار های مختلف نیازی به تغییر دستگاه تورچ ندارید. جنس بدنه دسته تورچ باید مقاومت بالایی در برابر ضربه و حرارت داشته باشد و در دست احساس سنگینی ایجاد نکند.

  • شعله پوش میگ

 

نازل و شعله پوش میگ در انواع مختلفی تولید می‌ شوند که می‌ توانید از قیمت‌ های ارزان تا گران آن‌ ها استفاده کنید. این قطعه از لوازم مصرفی جوش کربن است که خرید نمونه‌ های با کیفیت موجب کاهش مصرف هزینه‌ ها و نیروی انسانی می‌ شود؛ بنابراین در انتهای این موارد به دنبال اجناس ارزان نباشید.

یکی دیگر از مزایای انتخاب لوازم مصرفی باکیفیت افزایش استحکام جوش و کاهش پاشش در هنگام جوشکاری است.

شعله پوش میگ

  • سوئیچ تورچ

کلید سوییچ که بر روی دسته تورچ قرار دارد حساسیت بالایی در برابر ضربه و حرارت دارد؛ بنابراین در انتخاب آن باید دقت کافی را به خرج دهید. کلید سوییچ باید به راحتی عمل کند تا موجب صرفه جویی در وقت شود.

این کلید باید تمام نیاز های شما را برطرف کند تا برای عمل خاصی جوشکاری را رها نکنید. در برخی مدل‌ ها کلید تنظیم برخی از فرآیند‌ ها بر روی خود تورچ قرار دارد که موجب اتلاف وقت و انرژی می‌شود.

دستگاه جوش برای جوشکاری CO2 و انواع آن

 

یکی دیگر از اجزای مهم در جوشکاری کربن دی اکسید دستگاه جوش است که در سایر روش‌ های جوشکاری نیز وجود دارد.

دستگاه‌ های جوش اینورتری یکی از مهم‌ ترین مدل‌ های دستگاه جوش هستند که به دلیل وزن کم و جا به‌ جایی راحت از محبوبیت بالایی بین مردم برخوردار هستند. این مدل دستگاه جوش با برق شهری شروع به کار می‌ کند و کیفیت و دوام جوش را بالاتر می‌ برد.

در این دستگاه‌ ها نیازی به برق ۳ فاز برای راه اندازی دستگاه جوش نیست که موجب صرفه جویی در هزینه و وقت می‌شود.

قیمت مقرون به‌ صرفه با توجه به کارایی بالا دیگر مزیت استفاده از دستگاه جوش اینورتر است که در مدل‌های مختلفی موجود هستند.‌

دستگاه جوش ترانسفورماتور یکی دیگر از دستگاه‌های جوش در زمینه جوشکاری کربن دی اکسید است که برای فرایندهای طولانی مدت از آن استفاده می‌شود.

دستگاه جوش برای جوشکاری CO2 و انواع آن

این نوع دستگاه جوش برای جوشکاری بلند مدت به انرژی بالایی احتیاج دارد؛ بنابراین برای راه اندازی آن باید برق شهری را توسط مبدل‌ها به ولتاژ مورد نیاز دستگاه تبدیل کنید.

یکی از مهم‌ترین معایب این دستگاه عدم جابه‌جایی راحت دستگاه است که مشکلات زیادی را به همراه دارد.

دستگاه جوش رکتی عملکردی مشابه ترانسفورماتور دارد؛ اما قابلیت‌ جابه‌جایی و وزن کم آن شما را از نگرانی‌های موجود رها می‌کند.

نتیجه گیری

جوش کربن از بهترین روش‌ها برای اتصال ورقه‌ های فلزی با ضخامت‌ های کم‌ تر از ۲۵ میلی متر است که برای بهره گیری از این روش باید تجهیزات مورد نیاز را فراهم کنید.

در این زمینه دستگاه جوش در انواع مختلفی مانند اینورتر، ترانسفورماتور و رکتی وجود دارد که با توجه به موقعیت کاری می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

تورچ در انواع آمپرها وجود دارد که خود از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود.

دسته تورچ در طول، زاویه و حالت‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به نیاز خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

سایر اجزای تورچ شامل کابل انتقال قدرت، شعله پوش، سوییچ و دنباله سانترال هستند.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای “لوازم جوشکاری co2”

  1. رضاپور گفت:

    سلام، کاش عکس وسایل جوشکاری رو هم میذاشتید.

    1. هانی گفت:

      سلام، در آینده حتما می ذاریم.