انواع PLC و مزایا و معایب آن را بشناسید
سپتامبر 22, 2020
آموزشگاه برق گستران

به منظور کنترل و مدیریت صحیح فرآیندهای صنعتی انواع PLC به وسیله شرکت های معتبر و شناخته شده در اقصی نقاط دنیا تولید و در اختیار صنعتگران و واحدهای تولیدی و کارخانجات قرار می گیرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع پی ال سی و برندهای آن پرداخته و مزایا و معایب آن را بررسی کنیم. اگر می خواهید به صورت حرفه ای نحوه کار با پی ال سی را یاد بگیرید توصیه می کنیم در دوره آموزش پی ال سی برق گستران ثبت نام کنید.

پی ال سی (PLC) چیست؟

در ابتدا پیش از آنکه به بررسی انواع پی ال سی بپردازیم به طور مختصر به تعریف plc می پردازیم.

پی ال سی یا همان Programmable Logic Controllers یک کنترل کننده منطقی برنامه پذیر است که به دلیل سهولت عمل کنترل، برنامه ریزی صحیح، عیب یابی آسان و اطمینان بالا یکی وسایل اصلی اتوماسیون صنعتی به شمار می رود و از آن برای کنترل و مدیریت فرایندهای گوناگون صنایع مانند تولید، مونتاژ و غیره استفاده می شود.

تقسیم بندی انواع برندهای PLC

به طور کلی، انواع برندهای plc به چهار دسته مختلف mini PLC، Compact PLC، Modular PLC و Rack PLC تقسیم بندی می شوند، که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

تقسیم بندی انواع برندهای PLC

1. پی ال سی ها بر اساس اندازه (PLC Types Based on Size)

 PLC ها معمولاً با توجه به تعداد ورودی ها و خروجی هایی که یک PLC می تواند انجام دهد، طبقه بندی می کنند.

PLC ها بر اساس اندازه به 5 دسته نانو پی ال سی، میکرو پی ال سی، متوسط، بزرگ و خیلی بزرگ تقسیم می شوند. ظرفیت حافظه این PLCها نیز بر اساس ظرفیت ورودی/خروجی آن ها متفاوت خواهد بود.

2. انواع PLC بر اساس راه اندازی سخت افزار (PLC Types Based on Hardware Setup)

در این نوع پی ال سی ها، بر اساس معماری ای که یک PLC دارد، طبقه بنده می شوند.

3. پی ال سی فشرده (Compact PLC)

از دیگر انواع PLC میتوان به پی ال سی کامپکت یا مجتمع، اشاره نمود. در این نوع از PLC تمامی بخش ها از قبیل خروجی و ورودی ها، پردازنده و قسمت تغذیه در یک باکس یا ماژول الکتریکی ساده طراحی و ادغام می شوند. برخورداری از خروجی و ورودی های بیشتر (تا ۳۰۰ ورودی خروجی)، امکان استفاده از PLC مجتمع را در پروژه های متوسط میسر ساخته است.

از این نوع پی ال سی معمولا برای پروژه های هوشمند سازی و اتوماسیون کارخانه ها استفاده می شود.

4. پی ال سی ماژولار (Modular PLC)

در این نوع از PLC بخش های اصلی مانند ورودی خروجی ها، پردازنده و ماژول های تغذیه از یکدیگر جدا بوده و هر کدام کارت های مستقلی دارند، اما امکان قرار دادن این بخش ها در کنار یکدیگر، به منظور تشکیل یک PLC وجود دارد.

پی ال سی ماژولار (Modular PLC)

این نوع از PLC قابلیت اضافه کردن تعداد زیادی خروجی و ورودی را متناسب با قدرت سی پی یو امکان پذیر می سازد (امکان اضافه کردن تا ۲۰۰۰ ورودی خروجی به این پی ال سی وجود دارد).

توجه داشته باشید که برای کار کردن این نوع از پی ال سی می بایست قابی در قسمت انتهایی آن بسته و پی ال سی تکمیل شود.

در PLC ماژولار، دو نوع نصب در دسترس داریم: Rack PLC و Chassis PLC.

– پی ال سی رک (Rack PLC)

در این PLC کلیه ورودی ها و خروجی ها به ماژول مرکزی که در پشت آن قرار دارد، اتصال پیدا می کنند. نوع اتصال پی ال سی رک به صورت عمودی است و به علت برخورداری از خروجی و ورودی زیاد (می توان ۵۰۰۰ ورودی خروجی با این پی ال سی داشت). این نوع از PLC برای پروژه های بزرگ، مانند پروژهای پالایشگاه ها و پتروشیمی از بهترین گزینه هستند.

– پی ال سی شاسی (Chassis PLC)

پی ال سی شاسی دارای چندین بخش برای قرار دادن ماژول های مختلف یا اضافی است. اگر کاربر شاسی اضافی بخواهد، می تواند با استفاده از کابل های متصل کننده شاسی، آن ها را به یکدیگر متصل کند.

5. پی ال سی بر اساس منبع تغذیه (PLC Types Based on Power Supply)

PLC های با SMPS یعنی VAC230 و بدون SMPS به صورت VDC 24 در دسترس هستند.
PLC هایی را که می توان مستقیماً به منبع تغذیه متصل کرد، 230 VAC داخلی دارند. این بدان معناست که این ها دارای SMPS داخلی هستند و 230 VAC عرضه شده را به 24 VDC استاندارد تبدیل می کنند.

برخی از PLC ها به یک DC 24 ولتی نیاز دارند که SMPS داخلی ندارد. در این مورد، برای تبدیل 230 VAC به 24 VDC به یک منبع تغذیه با حالت سوئیچ خارجی (SMPS) نیاز است.

حتماً بخوانید: معرفی جامع پی ال سی لوگو

انواع برندهای PLC

در حال حاضر برندهای مختلفی در زمینه تولید و ارائه انواع plc مشغول به فعالیت می باشند. در ادامه به برخی از مهمترین انواع برندهای plc اشاره می کنیم.

پی ال سی Siemens

بدون تردید، کمپانی زیمنس آلمان در ردیف معتبرترین تولیدکنندگان پی ال سی در سطح جهان محسوب می شود. تاسیس این شرکت به سال 1847 بر می گردد. سری های S7 از جدیدترین تولیدات این شرکت مطرح و شناخته شده می باشد. پی ال سی لوگو یکی از محبوب ترین برندهای پی ال سی زیمنس می باشد.

این نوع از پی ال سی یکی از پرطرفدارترین پی ال سی ها در صنایع ایران است. در صورتی که علاقه مند به plc هستید توصیه می کنیم حتما در دوره های آموزش پی ال سی زیمنس ثبت نام نمایید.

پی ال سی Siemens
پی ال سی Siemens

پی ال سی ABB

از دیگر انواع برندهای plc میتوان شرکت مطرح ABB را عنوان نمود. این شرکت قدیمی پی ال سی های گوناگونی را متناسب با نوع نیاز و نحوه کاربری تولید و عرضه می نماید.

پی ال سی Mitsubishi

از دیگر شرکت های شناخته شده در سطح جهان شرکت میتسوبیشی ژاپن بوده که در سال 1921 فعالیت خود را آغاز نمود. این شرکت انواع و اقسام plc ها را اعم از مینی، مدولار و کامپکت با کیفیت بسیار بالا طراحی و تولید می نماید.

پی ال سی Delta

پی ال سی Delta به عنوان یکی دیگر از انواع برندهای plc در کشور تایوان و در سال 1971 فعالیت خود را آغاز کرد. مقرون به صرفه بودن و کارایی و عملکرد بهینه پی ال سی های این شرکت، استقبال مصرف کنندگان را با خود به دنبال داشت.

راندمان و کارکرد فوق العاده و صرفه اقتصادی، برند Delta را به یکی از برندهای محبوب در حوزه اتوماسیون صنعتی تبدیل کرده است و در ایران نیز این برند پی ال سی محبوبیت بسیاری دارد.

از دیگر برندهای plc می توان به برند Schneider Electric، LS، Omron، Allen Bradley، Fatek، Kinco و LG، اشاره نمود.

بهترین برند plc کدام است؟

پاسخ این سوال را با مثالی ساده می دهیم، تصور کنید شما لوازم خانگی خریداری می کنید که نمایندگی های خدمات پس از فروش و تعمیرکاران کمی دارد در نتیجه هنگام بروز مشکل در آن افراد کمی در جامعه هستند که عیب به وجود آمده را رفع نمایند. در موضوع انتخاب برند پی ال سی نیز باید به این موضوع توجه داشت و برندی را انتخاب کرد که در کشور شناخته شده و قطعات، نیروی متخصص، تعمیرکاران مربوط به آن در دسترس باشد.

بهترین برند plc کدام است؟

 

پی ال سی های دلتا و زیمنس از جمله بهترین برندهای پی ال سی در کشور است و تعداد متخصصان و قطعات مربوط به آن به آسانی در دسترس می باشند.

مزایا و معایب plc چیست؟

کاهش چشمگیر هزینه ها، سهولت در نصب و راه اندازی، برخورداری از طراحی استاندارد، بالا بردن ضریب اطمینان، امکان عیب یابی راحت و ساده، امکان رمز گذاری و فراوان بودن لوازم جانبی، برخی از مهمترین مزیت های استفاده از پی ال سی ها در صنایع مختلف به حساب می آید.

از سوی دیگر و علی رغم برخورداری پی ال سی ها از مزایای فراوان، از کنار معایب و نقاط ضعف این تجهیزات نیز نمیتوان به سادگی عبور کرد. بر این اساس، برخورداری از قیمت های بالا به علت نوسانات ایجاد شده در نرخ ارز، امکان بروز محدودیت های سخت افزاری، کمیاب بودن تجهیزات جانبی به علت اعمال تحریم ها، محدودیت های محاسباتی و برخورداری از نرم افزارهای سنگین، بخشی از مهمترین معایب plc را نمایان می سازد.

آموزش پی ال سی با برق گستران

در این مقاله به بررسی انواع پی ال سی و برندهای آن و بهترین برند پی ال سی در ایران پرداختیم. در صورتی که علاقه مند به بازار کار plc هستید و دوست دارید به اطلاعات بیشتری درباره این شغل به دست آورید توصیه می کنیم در دوره آموزش پی ال سی آموزشگاه برق گستران ثبت نام نمایید. آموزش تعمیرات برد الکترونیکی، آموزش برق ساختمان، آموزش تعمیرات کولر گازی و . . . برخی از دیگر دوره های پرطرفدار در حال برگزاری در این آموزشگاه است. 

از دست ندهید

باز کردن قفل گوشی سامسونگ

لیست شغل های فنی پولساز 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه برای “انواع PLC و مزایا و معایب آن را بشناسید”

  1. سعید گفت:

    عالی