بررسی جامع شغل پی ال سی، بازار کار، درآمد و پیش نیازها
فوریه 28, 2021
آموزشگاه برق گستران

در حال حاضر، نقش و اهمیت PLC در کنترل و مدیریت فرآیندهای صنعتی و تولیدی را نمی توان نادیده گرفت. استفاده از کنترل کننده ها یا به تعبیری پی ال سی ها، به یک امر اجتناب ناپذیر و مسجل در اتوماسیون صنعتی و اتوماسیون خانگی تبدیل شده است. از سوی دیگر، رشد و گسترش واحدهای صنعتی و تولیدی در سال های اخیر، موجب رونق و توسعه بازار کار پی ال سی در کشور شده است. شغل PLC، به عنوان نمونه ای از مشاغل فنی، از درآمد مناسب و قابل توجهی برخوردار است.

با توجه به بازار کار عالی این شغل، همچنین نبود نیروی متخصص در این مطلب قصد داریم شما را با این شغل و بازار کار آن آشنا کنیم.

 

معرفی شغل پی ال سی

به طور کلی، واحدهای صنعتی و تولیدی برای برنامه ریزی، کنترل، مدیریت و نظارت بر فرآیندهای مختلف، به تجهیزات کاربردی و کارآمد بیش از پیش نیاز دارند. بر همین اساس، امروزه برای محقق ساختن این امر و نظارت مطلوب و بهینه بر ورودی ها و خروجی های یک سیستم، از پی ال سی ها در مقیاس وسیع و گسترده ای استفاده می گردد.

استفاده از پی ال سی ها، عملکرد کلیه فرآیندها و خطوط تولید و سیستم های تحت نظر پی ال سی ها را بهبود و ارتقا می بخشد. علاوه بر این، کنترل کننده ها در کاهش هزینه های تولید، تاثیر مطلوب و بسزایی از خود برجای می گذارند. همچنین، کارایی و عملکرد بهینه، نصب سریع و راه اندازی آسان، قابلیت برنامه‌ریزی و اعمال تغییرات، از مهم ترین موارد استفاده از پی ال سی ها در صنایع مختلف به شمار می رود.

معرفی شغل پی ال سی

 

استفاده گسترده و وسیع کارخانجات و صنایع از تجهیزات قابل برنامه ریزی، رونق و گسترش شغل پی ال سی را در پی داشته است. تخصص و مهارت از پیش نیازهای اصلی و حائز اهمیت برای وارد شدن به این حرفه می باشند.

بر همین اساس، متقاضیان با فراگیری و آموزش مبانی پی ال سی می توانند ضمن وارد شدن به این عرصه، از درآمد مناسب و مطلوبی برخوردار شوند.

با توجه به افزایش تعداد کارجویان و محدود و رقابتی شدن بازار کار، تخصص و مهارت و دانش حرفه ای، یک برگ برنده و امتیاز شاخص در این عرصه قلمداد می گردد. در این میان، شغل PLC به علت نیاز بیش از پیش صنایع و اشباع نشدن بازار کاری آن، از ظرفیت ها و پتانسیل های بالایی در بازار کار کشور برخوردار می باشد. متقاضیان می توانند با فراگیری و آموزش پی ال سی به صورت تخصصی و اصولی، شانس خود را برای وارد شدن به بازار کاری و درآمد بالا و مناسب امتحان کنند.

 

بازار کار شغل PLC در ایران

در سال های اخیر، رشد چشمگیر صنایع و واحدهای تولیدی و صنعتی مختلف را در گوشه و کنار کشور شاهد هستیم. علاوه بر این، بسیاری از صنایع و کارخانجات کوچک و بزرگ کشور، برندهای مختلفی از plc اعم از زیمنس ، پی ال سی لوگو ، پی ال سی دلتا و غیره را مورد استفاده قرار می دهند.

از سوی دیگر، تمامی این کارخانجات برای مدیریت و نظارت بر فرآیندها، به نیروهای متخصص و کاربلد یا به تعبیری پی ال سی کار (PLC MAN) نیاز دارند. بنابراین، می توان اذعان نمود که بازار کاری شغل پی ال سی در کشور ما از بازار رو به رشد و پر رونقی برخوردار است.

از آنجایی که صنایع بسیار زیادی در سطح کشور در حال ساخت و اجرا می باشند، می توان افق های روشنی را برای بازار کاری پی ال سی در ایران ترسیم نمود. برخورداری از دانش و مهارت و تخصص لازم در این حوزه می‌تواند بستر مناسب را برای تصدی یک شغل پردرآمد و آینده دار، برای کارجویان فراهم آورد. با ارتقای دانش تئوری و عملی و کسب تخصص مورد نیاز، به راحتی می توان وارد عرصه پی ال سی شده و در بسیاری از صنایع و کارخانجات تولیدی و صنعتی مشغول به کار شد. ردپای plc در صنایعی مانند صنایع خودرو سازی، سیستم های برودتی و حرارتی، صنایع شیمیایی، حمل و نقل و غذایی و … به صورت محسوس به چشم می خورد.

بازار کار شغل PLC در ایران

 

چگونه به بازار کار پی ال سی ورود کنیم؟

برای وارد شدن به بازار کار پی ال سی تخصص، مهارت و دانش علمی و عملی، حرف اول و آخر را می زند. به طور معمول، موفقیت در مشاغل فنی مستلزم کسب مهارت ها و تخصص های لازم و مورد نیاز می باشد. در این بین، یکی از بهترین و کاربردی ترین راهکارها برای آموزش تخصصی مبانی و اصول پی ال سی، مراجعه به یک آموزشگاه معتبر و شناخته شده می باشد.

در حال حاضر، آموزشگاه های متعددی در سطح کشور دوره های مختص به یادگیری و آموزش پی ال سی را برگزار می نمایند. با ثبت نام و شرکت در دوره تخصصی و جامع آموزش PLC و پشت سر گذاشتن دوره با موفقیت می توان شانس خود را برای وارد شدن به بازار کار پی ال سی افزایش داد.

لازم به ذکر است که در دوره آموزش پی ال سی، متقاضی ضمن آشنا شدن با انواع پی ال سی ها و اجزای تشکیل دهنده آن همچنین نحوه برنامه نویسی پی ال سی آشنا می شود. همچنین، برای موفق شدن در بازار کاری و شغل plc داشتن مهارت برنامه نویسی کمک شایانی می نماید. چراکه هر کدام از پی ال سی ها از یک نرم افزار برنامه نویسی مختص به خود برخوردار می باشند.

میزان درآمد یک پی ال سی کار

شغل PLC در حوزه مشاغل فنی و بازار کار، به عنوان یکی از مشاغل پردرآمد و دارای درآمد بالا شناخته می شود. متناسب با تجربه و تخصص و مهارت، میزان درآمد پی ال سی کار، متغیر و متفاوت می باشد. چنانچه پی ال سی من از طریق فرآیند استخدام برای یک شرکت کار کند، حقوق و درآمد خود را به صورت ثابت و ماهیانه دریافت می کند. در صورت انجام پروژه ها به صورت مستقل، به طور معمول، درآمد بیشتر و بالاتری نصیب فرد می‌شود.

با این وجود و بر طبق آمار و بررسی ها انجام شده و با لحاظ کردن تجربه و تخصص، میزان درآمد یک پی ال سی کار به صورت ماهیانه، رقمی در حدود 20 تا 50 میلیون تومان برآورد شده است.

میزان درآمد یک پی ال سی کار

 

حرف آخر

در این مطلب به بررسی شغل PLC، بازار کار، شرایط و پیش نیازهای وارد شدن به آن و درآمد این شغل پرداختیم. همانطور که اشاره شد این شغل از بازار کار عالی و درآمد حوبی برخوردار می باشد و برای افراد علاقه مند به برق و الکترونیکی یکی از بهترین انتخاب ها است.

کار با پی ال سی امری تخصصی بوده و نیازمند یادگیری حرفه ای آن می باشد. در صورتی که از علاقه مندان برق صنعتی هستید و می خواهید به صورت حرفه ای با PLC کار کنید توصیه می کنیم در دوره های آموزش PLC آموزشگاه برق گستران شرکت نمایید.

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای “بررسی جامع شغل پی ال سی، بازار کار، درآمد و پیش نیازها”

  1. حسن گفت:

    درآمئ شغل پی ال سی خارج کشور چطوره؟

  2. روح الله گفت:

    سلام.خدا قوت
    چقدر عالی و شگفت انگیز!!!من سال ۹۱ توی آموزشگاه فنی و حرفه ای شهر خودمون(بجنورد) دوره PLC درجه ۱ و ۲ رو گذروندم…اما متاسفانه مثل خیلی از آموزشهای دیگه توی عمل نشد که ازشون استفاده کنم و همه رو یادم رفته.حالا بعد از سال ها،بصورت اتفاقی با مشاهده و مطالعه سایت شما و سایتهای دیگه،دوباره شگفت زده شدم و انگیزه گرفتم و میخوام دوباره PLC رو آموزش ببینم و در این زمینه متخصص حرفه ای بشم…ممنون از شما و انتشار این مطلب عالی.‌‌..موفق باشید