دسامبر 12, 2023
آموزشگاه برق گستران

طراحی طلا و جواهر یکی از رشته‌ های هنری پر طرفدار در همه کشور های جهان می‌ باشد و هر روز نیز به محبوبیت آن اضافه می‌ شود. در گذشته طراحی طلا به شیوه سنتی و روی کاغذ رسم انجام می‌ شد.

هم اکنون با رشد تکنولوژی و ظهور فناوری‌ های نوین تغییرات زیادی در طراحی طلا به وجود آمده‌ است. در حال حاضر بیشتر طراحان از نرم افزار‌ های مخصوص طراحی استفاده می‌ کنند.

بسیاری از طراحانی که در شغل طراحی طلا و جواهر مشغول به کار هستند تمام مراحل طراحی را با استفاده از این نرم افزارها انجام می‌دهند. نرم افزار ماتریکس یکی از بهترین و محبوب‌ ترین نرم افزار های طراحی طلا می‌ باشد.
در ادامه به آموزش طراحی طلا و جواهر با ماتریکس می پردازیم:

ماتریکس نرم افزار تخصصی طراحی طلا

ماتریکس نرم افزار تخصصی طراحی طلا

بسیاری از افراد علاقه‌ مند به حوزه طراحی طلا و جواهر با نرم افزار ماتریکس آشنا هستند. استفاده از این نرم افزار در بین طراحان طلا بسیار متداول است. هر چند کار با ماتریکس فواید زیادی دارد اما در برخی موارد مشکلاتی نیز به دنبال دارد. به هر حال ماتریکس نسبت به دیگر نرم افزارها بیشتر مورد استفاده طراحان و طلاسازان قرار می‌گیرد.

ماتریکس و مدل سازی طلا

این نرم افزار برای تهیه طرح‌ های طبیعی از طلا تولید شده‌ است. مزایای فراوان این نرم افزار باعث شهرت آن شده‌ است، این نرم افزار CAD به وسیله کارشناسان و در آمریکا تولید شده‌ است.

در آرشیو این نرم افزار انواع مختلفی از زیورآلات و طرح‌ های مختلف وجود دارد که امکان اضافه کردن طرح‌ های جدید نیز وجود دارد. محیط کاربری پیشرفته‌ ای در نرم افزار ماتریکس وجود دارد که یاد گرفتن آن به زمان زیادی نیاز دارد. برای ساخت زیورآلات سفارشی یکی از بهترین نرم افزار ها، ماتریکس می‌ باشد.

ماتریکس و طراحی طلا و جواهر

ماتریکس یک نرم افزار حرفه‌ ای در طراحی طلا می‌ باشد که سرعت طراحی را افزایش می‌ دهد و طراحی‌ های سریع‌ تر، هزینه طراحی و در نهایت قیمت تمام شده زیورآلات را کاهش می‌ دهد.

این نرم افزار شباهات‌ های زیادی با نرم افزار راینو دارد؛ ولی ماتریکس امکانات بیشتری دارد و حرفه‌ ای‌ تر است. درماتریکس نه تنها امکانات و قابلیت‌ ها راینو وجود دارد بلکه ابزار های مدرن‌ تری در محیط کاربری آن وجود دارد.

TSPline یک پلاگین مخصوص Autodesk است که در نرم افزار ماتریکس نیز وجود دارد.

تا قبل از تولید نرم افزار ماتریکس این پلاگین صرفا در برخی نسخه‌ های نرم افزار راینو وجود داشت ولی اکنون یکی از امکانات ماتریکس وجود این پلاگین است. امکانات پیشرفته نرم افزار ماتریکس مورد توجه بسیاری از جواهر سازان قرار گرفته‌ است.

در واقع این نرم افزار صنعت طلا و جواهر را با تکنولوژی ترکیب کرده‌ است و انقلاب بزرگی در طراحی و ساخت طلا به وجود آورده‌ است. انواع طراحی‌ های دقیق با جزئیات فراوان با استفاده از نرم افزار ماتریکس امکان پذیر می‌ باشد و همچنین این نرم افزار امکانات لازم برای طراحی‌ های پیچیده را نیز دارد.

طرح‌ های آماده‌ ای از انواع جواهرات مانند انگشتر و زنجیر در این نرم افزار وجود دارد که طراح می‌ تواند آن‌ ها را ویرایش کند و به عنوان طرح ابتدایی روی آن‌ ها کار کند.

در ضمن طراح می‌ تواند اندازه و پوسته طرح‌ های آماده را تغییر دهد و به طرح مطلوب دست پیدا کند. نوار ابزار موجود در نرم افزار ماتریکس یکی از امکانات خوب این نرم افزار می‌باشد و طراحی آسان را برای همه فراهم کرده‌ است. برخی از امکانات نرم افزار ماتریکس شامل موارد زیر می‌ شود:

  • ویرایش اندک
  • امکان انتخاب سایز انگشتر و تغییر آن
  • امکان بررسی کیفی تولید پوسته‌ها
  • محاسبه وزن و آرایش سنگ‌ ها و قطعات در زاویه‌ های مختلف

استفاده از ماتریکس برای رندرینگ

یکی دیگر از موارد استفاده از ماتریکس رندرینگ جواهرات است.

استفاده از ماتریکس برای رندرینگ

خلق تصاویر واقعی با افکت طبیعی از جواهرات با استفاده از نرم افزار ماتریکس به راحتی امکان پذیر است. یکی از نرم افزار های که پر کاربرد برای طراحی جواهرات نرم افزار ماتریکس می‌ باشد.

زمان مورد نیاز برای طراحی جواهرات به وسیله این نرم افزار کاهش پیدا کرده‌است. مواردی مانند ساخت رکاب و اندازه قطر حلقه‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

افرادی که مهارت‌ های مدل‌ سازی و استفاده از نرم افزار Rhino را داشته باشند و به دنبال طراحی سریع‌ تر باشند به بهترین شکل می‌ توانند از ماتریکس استفاده کنند.

برای خلق تصاویری از آرشیو سنگ‌ های قیمتی، نرم افزار ماتریکس بهترین گزینه می‌ باشد. کار کردن با ماتریکس برای افراد مبتدی دشوار است.

این افراد باید ابتدا مهارت‌ های کار کردن با CAD را یاد بگیرند تا به تدریج بتوانند از محیط کاربری ماتریکس برای طراحی جواهرات استفاده کنند.

امکانات ماتریکس

امکانات ماتریکس حتی از نرم افزار Rhino که پلاگین‌ های زیادی دارد نیز بیشتر است. برخی از قابلیت‌ های ماتریکس صرفا برای طراحی‌ های بسیار حرفه‌ ای کاربرد دارند؛ بنابراین به ندرت مورد استفاده قرار می‌ گیرند. محیط ماتریکس به شکلی طراحی شده‌ است که طراح می‌ تواند با شخصی سازی آن قابلیت‌ های نرم افزار Rhino را به آن اضافه کند.

ماتریکس نرم افزاری برای ترسیم طراحی‌ های سه بعدی، خلاقانه و منحصر به فرد است.

امکانات و قابلیت‌ های حرفه‌ ای ماتریکس زمینه را برای خلاقیت و رقابت پذیری فراهم می‌ کند و تمام ابزار لازم برای ایجاد مدل‌ های بی نظیر و چشم نواز را فراهم کرده‌ است.

تمام امکانات لازم برای طراحی در این نرم افزار وجود دارند به شکلی که طراح نیاز به نرم افزارهای دیگر پیدا نمی‌کند و همچنین هزینه‌های طراحی را نیز کاهش می‌دهد.

پیش نیازهای یادگیر طراحی جواهر در ماتریکس

برای این که طراح بتواند از محیط کاربری ماتریکس به راحتی استفاده کند باید مهارت‌ های کار کردن با CAD و CAM را داشته باشد.

همچنین افرادی که تجربه کار کردن با نرم افزار Rhino را داشته باشند طراحی کردن با ماتریکس نیز برای آن‌ها دشوار نیست و می‌توانند از این ابزار قدرتمند برای خلق طراحی‌های سه بعدی استفاده کنند.

پس از ایجاد طراحی سه بعدی از جواهرات، طراح می‌تواند از قابلیت رندرهای واقع گرایانه این نرم افزار استفاده کند.

هرچه افراد به محیط کاربری نرم افزار Rhino تسلط بیشتری داشته باشند بیشتر و بهتر می‌توانند از ابزار پیشرفته ماتریکس استفاده کنند.

ابزار ماتریکس برای طراحی طلا

ابزار ماتریکس برای طراحی طلا

چیدمان اتوماتیک برلیان روی جواهر یکی از ابزارهای مفید ماتریکس است همچنین برای ترسیم نقش برجسته‌ها قابلیت Art کارایی زیادی دارد.

در بخش Job Bag نیز می‌توانید طراحی‌هایی که تکمیل نیستند را ذخیره کنید تا در فرصت‌های بعدی بتوانید آن‌ها را کامل کنید.

نرم افزار ماتریکس مدام به روز رسانی می‌شود و نسخه‌های جدید آن به بازار عرضه می‌شوند.

 

نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم ریزه کاری های آموزش طراحی طلا و جواهر با ماتریکس را بررسی کنیم. ماتریکس نرم افزاری پرقدرت و با امکانات و قابلیت‌های فراوان است که به طور متداول برای طراحی طلا و جواهر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کار کردن با این نرم افزار برای افراد مبتدی مشکل است و پیش نیاز استفاده از ماتریکس یاد گرفتن مهارت‌های نرم افزار Rhino است.

به اشتراک گذاری

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *