shoghl-reshte-tarahi-tala-javaher
دسامبر 24, 2023
آموزشگاه برق گستران

شغل طراحی جواهرات ترکیبی از خلاقیت، هنر و مهارت‌ های دستی است. طراحان، برای ساخت جواهرات و زیورآلات از طلا، نقره و سنگ‌ های قیمتی طرح‌ های فراوانی را ارائه می‌ دهند. طراح طلا و جواهر می تواند به صورت تکی، انبوه و یا بر اساس سفارش مشتری طراحی جواهرات را انجام دهد. این حرفه یکی از شغل‌ های محبوب جهان است و افراد زیادی علاقه دارند این رشته را یاد بگیرند و از این طریق به درآمد برسند. استفاده از طلا و جواهر به عنوان زینت قدمت زیادی دارد و طلا و جواهر در هر دوره‌ ای متناسب با نیاز بازار و مد روز طراحی شده‌ است.
در صورت علاقه به یادگیری این رشته و اخذ مدرک فنی حرفه ای می توانید در دوره آموزش طراحی طلا و جواهر برق گستران ثبت نام نمایید.

صفر تا صد شغل طراحی طلا و جواهرات

 

زیبایی و ظرافت طلا و جواهرات توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می‌ کند و نوع طراحی جواهرات در زیبایی آن نقش بسیار زیادی دارد. در حقیقت یکی از مراحل مهم ساخت طلا، طراحی آن می‌ باشد که بر اساس نوع طرح، طلا و جواهرات ساخته می‌ شود. نمونه یافت شده در آثار باستانی این موضوع را تایید می‌ کند که طلا و جواهرات در زمان‌ های گذشته نیز با دقت و ظرافت طراحی شده‌ اند.

هم اکنون نیز برخی از طراحان برای طراحی طلا و جواهرات از المان‌ های طبیعت، نمونه‌ های باستان شناسی و خلاقیت شخصی استفاده می‌ کنند. طراحی طلا و جواهرات از جمله کسب و کار های پر رونق می‌ باشد.

محبوبیت زیاد جواهرات و طلا سبب شده ‌است که این شغل گسترش زیادی پیدا کند و افرادی که در این حرفه از توانایی و دانش کافی برخوردار باشند و طرح‌ های هنرمندانه و خلاقانه مطابق با مد روز ارائه دهند می‌ توانند در این حرفه موفقیت‌ های زیادی به دست آورد.

صفر تا صد شغل طراحی طلا و جواهرات

درآمد شغل طراحی طلا و جواهرات

دانشجویان و هنرآموزان درآمد های محدودی در ابتدای کار طراحی جواهرات خواهند داشت. تعداد زیادی از طراحان به صورت مستقل و آزاد فعالیت می‌ کنند. افراد مبتدی درآمد کمی را به دست می‌ آورند اما به تدریج که دانش و تجربه بیشتری را به دست می‌آورند درآمد آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. درآمد طراحی با توجه به این که به صورت آزاد فعالیت کنند یا در استخدام یک شرکت باشند و میزان مهارت و تجربه، بازاریابی و تبلیغات متفاوت است.

 

تعداد ساعت کاری در طراحی طلا و جواهرات

اغلب طراحان خود اشتغالی دارند و تعداد ساعت کاری در اختیار طراح می‌ باشد و با افزایش سفارشات ساعت کاری نیز افزایش پیدا می‌کند. ولی در مورد افرادی که در شرکت‌ ها کار می‌ کنند هر روز تعداد ساعت کاری مشخصی دارند و در تعداد ساعت کاری انعطاف پذیری طراحان مستقل را ندارند.

شرایط لازم برای شغل طراحی طلا و جواهرات

برای ورود به طراحی طلا و جواهرات نیاز به دانش و مهارت کافی می باشد و برای به دست آوردن مهارت کافی تحصیلات دانشگاهی و یا سپری کردن دوره‌ های آموزشی در موسسات معتبر ضرورت دارد. همچنین کارآموزی کردن در شرکت‌ ها نیز تجربه و مهارت طراح را افزایش می‌ دهد.

شرایط لازم برای شغل طراحی طلا و جواهرات

آینده شغلی طراح طلا و جواهرات

طراح طلا و جواهرات می‌ تواند به شیوه‌ های مختلف فعالیت کند و به درآمد برسد که عبارتند از:

  • طراحی برای فروشگاه

کار کردن برای فروشگاه‌ های عرضه کننده طلا و جواهر یکی از موقعیت‌ های شغلی طراح طلا و جواهر می‌ باشد.

این فروشگاه می‌ تواند دارای یک گروه طراحی جواهر کوچک باشد و یا این که فروشگاه معروف و شناخته شده باشد.

  • فعالیت در شرکت‌ها

در این بخش، طراح می‌تواند قطعات طلا و جواهر را طراحی کند یا این که به عنوان سازنده جواهرات فعالیت کند همچنین در بخش کنترل کیفی نیز یک طراح میتواند مشغول به کار شود.

  • برند سازی

زمانی که طراح به توانایی و تجربه بالایی دست پیدا می‌کند می‌تواند برند شخصی داشته باشد و طلا و جواهر انحصاری خود را طراحی و تولید کند.

گسترش حرفه طراحی طلا و جواهر

برای موفقیت در طراحی طلا و جواهرات باید این حرفه گسترش پیدا کند. شرکت در مسابقات، نمایشگاه‌ ها و تبلیغات از طریق فضای مجازی می‌ تواند باعث رشد و گسترش این حرفه شود.

آیا همیشه ایده‌ های طراحی طلا و جواهر نتیجه خلاقیت طراح است؟

در برخی موارد طراح، صرفا طرحی که مشتری به او سفارش داده است را ترسیم می‌ کند و به طلاساز تحویل می‌ دهد اما در بیشتر وقت‌ ها طرح‌ های استفاده شده برای طلاسازی نتیجه خلاقیت و هنر خود طراح هستند. در این گونه مواقع طرح با دقت روی کاغذ رسم می‌ شود و یا این که به وسیله نرم‌ افزارهای طراحی ترسیم می‌ شود و در اختیار طلاساز قرار می‌ گیرد تا ساخته شود.

وظایف طراح طلا و جواهرات

 

یک طراح طلا و جواهرات وظایفی را بر عهده دارد که شامل موارد زیر می‌ باشند:

  • مشاوره دادن به مشتریان
  • صحبت کردن با مشتری در مورد ایده‌ ها و گزینه‌ های او
  • ارائه طرح‌ های سه بعدی برای تجسم بهتر طرح نهایی توسط مشتری

وظایف طراح طلا و جواهرات

وظایف طراح جواهر

وظایف جواهرسازی شامل موارد زیر می‌ شوند:

  • ساخت پایه: ساخت پایه شامل ساخت جایگاهی برای قرار دادن جواهرات می‌ باشد تا سازنده جواهر بتواند برای سنباده زدن و شکل دادن جواهر از آن استفاده کند.
  • ساخت مدل
  • استفاده از قالب برای ساخت شیء تزئینی
  • اجرای طراحی
  • اجرای طرح تهیه شده روی فلز
  • پولیش و صیقل دادن

مرحله پایانی در ساخت جواهرات شامل پولیش و صیقل دادن می‌ باشد.

ساخت طلا و جواهر شامل اقدامات تخصصی نیز می‌ باشد که در بیشتر موارد انجام این کارهای تخصصی توسط خود سازنده انجام نمی‌ شود بلکه قطعه جواهر به شرکت‌ های دیگر ارسال می‌ شود تا فرآیند های تخصصی روی این جواهر انجام شود.

اقدامات تخصصی در شغل طراحی جواهرات

برخی از اقداماتی که طراح طلا و جواهر باید انجام دهد عبارتند از:

  • میزان سازی سنگ

میزان سازی سنگ شامل اقدامات اصلاحی می‌ باشد برای قرار دادن سنگ روی پایه و اطمینان پیدا کردن از این که سنگ قیمتی مناسب است یا نه. این مرحله ساده نیست و پیچیدگی‌ هایی دارد و ممکن است قسمت کوچکی از فلز حذف شود.

  • الکترو- آبکاری

این مرحله شامل روکش دادن روی فلز پایه می‌ باشد و این روکش لایه‌ ای از یک فلز قیمتی است.

  • میناکاری یا لعاب دادن

ترکیب کردن پودر شیشه با فلز از طریق کوره به منظور ایجاد الگوی رنگی

  • جوشکاری

متصل کردن اجزای فلزی به شیوه سنتی یا با استفاده از لیزر

  • حکاکی

حکاکی کردن روی فلز به صورت دستی یا به وسیله کامپیوتر

نتیجه گیری

شغل و رشته طراحی طلا و جواهرات همانند شغل طلا فروشی به دلیل جذابیت طلا و جواهرات محبوبیت زیادی دارد. داشتن تخصص، مهارت و خلاقیت هنری از مولفه‌های مهم برای شاغلین در حرفه طراحی جواهرات و طلا می‌باشد.
در این مطلب سعی کردیم صفر تا صد این رشته پولساز فنی همچون روش ورود به این حرفه، آینده شغلی، میزان درآمد و حقوق طراح جواهر، تخصص و مهارت مورد نیاز برای کار و مواردی از این دست را توضیح دهیم.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *