shoghl-tala-forushi
دسامبر 19, 2023
آموزشگاه برق گستران

شغل طلا فروشی و یا به عبارت دیگر زرگری، یکی از مشاغل مرتبط با جواهرسازی و جواهر فروشی است. این شغل از مشاغل بسیار مناسب و سودآوری است که امروزه نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است.

طلا فروشی در نگاه اول ممکن است شغلی بسیار لاکچری و پردرآمد به نظر بیاید، اما در حقیقت، آنقدر نیز ساده نیست. انجام آن بدون کسب مهارت و تجربه امری غیر ممکن بوده و آگاهی نداشتن از آن، علاوه بر عدم موفقیت، زیان‌ هایی را به همراه خواهد آورد.

ورود به این حرفه نیازمند دانش، تخصص، مهارت و همچنین سرمایه‌ قابل توجه است. در این مقاله به بررسی شغل فروشندگی طلا و جواهر و همچنین مراحل ورود به این شغل، نحوه راه اندازی مغازه طلافروشی خواهیم پرداخت. از این رو، اگر به دنبال کسب اطلاعات در رابطه با این حرفه هستید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.
همچنین در صورت علاقه می توانید در دوره های آموزش طلا فروشی فنی حرفه ای در آموزشگاه برق گستران ثبت نام نمایید.

آشنایی با شغل طلافروشی

طلا فروشی همان‌ طور که از نامش پیداست، شغلی مرتبط با طلا و مصنوعات آن است. این شغل به دلیل پر زرق و برق بودن و پرسود بودن، مورد توجه بسیاری از افراد می‌ باشد. طلا همواره یکی از فلزات ارزشمند و گران قیمت در سراسر جهان محسوب می‌ شود.

 

لازم به ذکر است که، در اقتصاد برخی از کشور ها از طلا به عنوان پشتیبان استفاده می‌ شود؛ به همین خاطر، بازار بزرگ و فعالی در حوزه خرید و فروش این فلز گرانبها به وجود آمده است.

راه‌ اندازی طلا فروشی علاوه بر کسب دانش، مهارت و سرمایه، نیازمند طی مراحلی است. این مراحل شامل دریافت جواز کسب، تعیین سرمایه، پرداختن حق عضویت در اتحادیه صنف طلا فروشان، خرید طلا و بسیاری موارد دیگر می‌باشد.

طلا فروشی با توجه به ریسک‌ های فراوانی که دارد، نیازمند دانش و تجربه کافی در زمینه‌ خرید و فروش طلا و آشنا به نکات فروشندگی طلا می‌ باشد.

آشنایی با شغل طلافروشیمدیریت مالی، ارتباط مناسب با مشتریان و همچنین مدیریت فروش از دیگر عوامل موثر در موفقیت در شغل طلا فروشی هستند.

شغل طلا فروشی ممکن است برای سرمایه‌ داران کلان شغلی مناسب نباشد؛ اما، بدون شک، بازاری بسیار مناسب برای سرمایه‌ داران به شمار می‌ آید. سرمایه‌ گذاری در بازار طلا، ممکن است برای خانواده‌ ها نیز اقتصادی و مقرون به صرفه باشد.

مزایای حرفه خرید و فروش طلا

از جمله مزیت‌ های شغل طلا فروشی می‌ توان به نقد شوندگی بسیار بالای طلا اشاره کرد. در واقع طلا یک کالای جهانی محسوب می‌ شود؛ از طرفی از نقد شوندگی بسیار مناسبی برخوردار بوده و در کمترین زمان به پول نقد تبدیل می‌ شود. هر چند بازار خرید و فروش طلا با نوساناتی همراه است اما، به عنوان گزینه‌ ای بسیار مناسب برای سرمایه‌ گذاری ایمن شناخته می‌ شود.

راه اندازی کسب و کار و مغازه فروشندگی طلا

همان گونه که پیش‌تر نیز بیان شد، برای راه‌ اندازی شغل طلا فروشی، مراحلی باید طی شود. لازم به ذکر است که طلا فروشی علاوه بر مراحل مختلف، شاخه‌ های متفاوتی نیز دارد.

 

هر یک از این شاخه‌ ها تفاوت‌ های با یکدیگر دارند؛ به عنوان مثال، فردی که قصد خرید و فروش طلا به صورت اینترنتی دارد، نیازی به فراهم کردن مغازه و یا شیشه‌های ضد گلوله و … ندارد.

در حالی که افراد مایل به راه‌اندازی این شغل به صورت سنتی هستند، باید یک مغازه‌ طلافروشی به ‌روز و امن برای خرید و فروش طلا در نظر بگیرد.

انواع روش فروش طلا

همان‌ طور که گفتیم، طلا فروشی شاخه‌ های مختلفی دارد که از جمله آن‌ ها می‌ توان به بنکداری طلا، طلافروشی به صورت اینترنتی و یا فروش کیفی اشاره کرد. در ادامه به بررسی هر یک از این مشاغل خواهیم پرداخت:

1. بنکداری طلا

بنکداری و یا عمده‌ فروشی طلا، یکی از شاخه‌ های شغل طلا فروشی به حساب می‌ آید. این صنف از فروشندگان و تامین‌ کننده طلا، طلا فروشان خرده می‌ باشند؛ به این صورت که طلا فروشان خرده (طلا فروش‌ های کوچک)، اجناس مورد نیاز خود را به صورت حضوری و یا اینترنتی از بنکدارها تهیه می‌ کنند.

طلافروش‌ های کوچک با خرید از عمده‌ فروش‌ها، می‌ توانند مبالغی را به عنوان سود بر قیمت طلای خود بیفزایند و سپس به مشتری بفروشند.

2. طلافروشی به صورت اینترنتی

امروزه با گسترش روزافزون کسب و کارهای اینترنتی، امکان خرید و فروش طلا به صورت اینترنتی نیز وجود دارد. طلا فروش‌ های اینترنتی، اجناس خود را به دو صورت وابسته به مغازه‌های طلافروشی و یا به صورت مستقل و جداگانه به فروش می‌رسانند.

لازم به ذکر است که، هزینه‌ های لازم برای این کار، بسیار کمتر از هزینه‌ باز کردن مغازه‌ی طلافروشی خواهد بود؛ اما، برای این کار نیز هزینه‌های دیگری همچون هزینه‌های تولید محتوا و جلب مشتری نیز مورد نیاز است.

3. طلافروشی به صورت کیفی

طلا فروش کیفی به عمده‌ فروش‌ها و یا افرادی گفته می‌شود که در زمینه‌ی خرید و فروش مصنوعات طلا فعالیت می‌کنند. لازم به ذکر است که این شاخه از طلافروشی نسبت به سایر شاخه‌های شغل طلا فروشی سرمایه‌ی کمتری نیاز دارد.

افرادی که در حوزه طلا فروشی کیفی کار می‌کنند، اقداماتی همچون پذیرش سفارش خرید و فروش ما بین طلافروشان را بر عهده دارند. آن‌ها این کار را به دو صورت حضوری و اینترنتی انجام می‌دهند.

راه اندازی کسب و کار و مغازه فروشندگی طلا

کسب مجوز مغازه طلافروشی

برای وارد به عرصه طلا فروشی، ابتدا باید نسبت به کسب مجوز از اداره اماکن عمومی و همچنین اتحادیه‌ی صنف طلافروشان اقدام کرد. برای دریافت پروانه کسب از اداره اماکن عمومی شامل مراحل مختلفی می‌شود که عبارتند از:

  • ثبت درخواست پروانه کسب
  • ارسال مدارک
  • ارائه استعلام آموزش، سلامت و همچنین عدم سوءپیشینه
  • دریافت نامه و در آخر پروانه‌ی صادر شده

میزان درآمد شغل طلا فروشی

باید گفت که درآمد شغل طلافروشی نیز مانند درآمد سایر مشاغل به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله عوامل موثر در درآمد طلافروشی می‌توان به محل و موقعیت مغازه، نوع فعالیت و همچنین میزان اجرت طلاهای موجود و … اشاره داشت.

 

داشتن مغازه در مناطقی که از بازار فروش مناسب و همچنین فعالیت اقتصادی بالایی برخوردار است، می‌تواند درآمد خوبی برای طلافروش به همراه داشته باشد.

درآمد هر کدام از شاخه‌های شغل طلافروشی با یکدیگر متفاوت خواهد بود. مطابق با تعرفه اتحادیه‌ طلافروشان، سود فروش طلا برای فروشندگان طلا (بدون در نظر گرفتن اجرت ساخت) برابر با 7 درصد است.

از آن‌ جایی که طلا یک فلز گرانبها و ارزشمند جهانی است، قیمت آن همواره در تلاطم بوده و بالا و پایین‌های بسیاری دارد؛ از این رو، سرمایه‌گذاری در این حوزه و همچنین میزان درآمد حاصل از این کار، ریسک بالایی دارد.

از دیگر عوامل موثر در افزایش میزان درآمد شغل طلا فروشی می‌توان توجه به نیاز و سلیقه مشتری اشاره داشت.

برای کسب سود بیشتر در این حرفه باید مشتری‌مداری و احترام به مشتری را سر لوحه‌ی کار خود قرار دهید.

میزان درآمد شغل طلا فروشی

کلیات شغل فروشندگی طلا و جواهر

شغل و حرفه فروشندگی طلا و جواهر یکی از مشاغل پردرآمد و همچنین پر ریسک می‌باشد. برای شروع این کار به دانش و آگاهی در این زمینه و همچنین میزان سرمایه‌ی نسبتا زیادی نیاز است.

اولین قدم برای ورود به این کار کسب آگاهی‌ و دانش، و سپس دریافت مجوزهای مورد نیاز برای طلافروشی است.

میزان درآمد حاصل از شغل طلافروشی به عوامل متعددی همچون نوع فعالیت، میزان سرمایه، محل و موقعیت مغازه، مشتری‌مداری و … بستگی خواهد داشت.

در این مقاله به بررسی برخی از مهمترین جنبه‌های شغل طلا فروشی و عوامل موثر در درآمد آن پرداخته شد.

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *