nokat-tala-forushi
دسامبر 18, 2023
آموزشگاه برق گستران

طلا فروشی یکی از مشاغل پولسازی است که اغلب افراد جامعه به آن علاقه‌ مند هستند. اکثر افراد تصور می‌ کنند که فروشندگی طلا کاری بدون دغدغه و پرسود است، در حالی که این‌ گونه نیست. تنها آن دسته از طلا فروشان در این زمینه موفق می‌ شوند که در مسیر درست قرار گرفته و از مهارت و دانش بالا در این زمینه برخوردار باشند.

همان‌ طور که می‌ دانید فروشندگی طلا جزو کسب و کارهایی است که انجام آن نیازمند مهارت و تجربه می‌ باشد. در این مقاله به بررسی نکات فروشندگی طلا و همچنین اطلاعاتی در رابطه با شغل طلا فروشی خواهیم پرداخت.

ویژگی‌ های فروشنده طلا و جواهر

شغل طلا فروشی یکی از شیرین‌ ترین و پرسودترین مشاغل در صنعت طلا و جواهر به شمار می‌ رود.

 

کسب سود مناسب از این شغل نیازمند رعایت نکات مختلفی می‌باشد. از جمله این نکات، می‌ توان به برخورد مناسب و برقراری ارتباط موثر با مشتریان است. آن دسته از طلا فروشانی که مغازه دارند، باید بدانند که کنترل مغازه باید به صورت کامل در اختیار خودشان باشد؛ چرا که امکان دستبرد و یا سرقت از آن وجود دارد.

از دیگر ویژگی‌ های شخص طلافروش می‌ توان به دقت او در فاکتور نویسی و همچنین صبوری اشاره کرد؛ چرا که صبر و بردباری در این کار بسیار ارزشمند بوده و از جمله سرمایه‌ های یک فروشنده به حساب می‌ آید.

افرادی که در زمینه‌ فروشندگی طلا فعالیت می‌ کنند باید دارای ویژگی‌ های خاصی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است باشند، این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • آشنایی و شناخت کامل مسائل حسابداری و توانایی محاسبه قیمت طلا
  • داشتن آشنایی کامل با خواص فیزیکی طلا و سایر فلزات گرانبها
  • رعایت تمامی نکات ایمنی در فروش طلا (به عنوان مثال، استفاده از دزدگیر و شیشه‌ های ضد گلوله و سایر اقدامات امنیتی)
  • آشنایی و شناخت کامل از عیار طلا و همچنین دانش تبدیل عیار طلای ایرانی به عیار طلای جهانی

ویژگی‌ های فروشنده طلا و جواهر

معایب و مزایای شغل طلافروشی

شغل طلا فروشی نیز مانند سایر مشاغل معایب و مزایای مختص به خود را دارد. طلا یکی از کالاهایی است که نقدشوندگی بسیار بالایی دارد؛ به گونه‌ ای که به سرعت و در هر کجایی که باشید می‌ توانید آن را به پول تبدیل کنید.

از دیگر مزایای طلا این است که به عنوان کالای جهانی شناخته شده و در سراسر جهان ارزشمند است. بسیاری از افراد طلا را به عنوان یک کالای ایمن برای سرمایه‌ گذاری دانسته و در بازار طلا و جواهر سرمایه‌ گذاری می‌ کنند.

از معایب سرمایه‌ گذاری بر روی طلا می‌ توان به نوسانات شدیدی که در بازار آن وجود دارد اشاره کرد. لازم به ذکر است که خرید و فروش طلا و یا به عبارتی وارد شدن به این حرفه نیازمند سرمایه‌ ای نسبتا کلان می‌ باشد؛ از این رو، همه‌ افراد نمی‌ توانند به این بازار وارد شوند.

نکات مهم در فروشندگی طلا

همان‌ طور که پیش‌ تر نیز بیان شد، به منظور طلا فروشی و یا فروشندگی طلا باید نکات مهمی را در نظر داشته باشید.

 

در صورت عدم توجه به این نکات، نمی‌ توانید در این راه موفق شده و به نتیجه و درآمد دلخواه برسید. اولین نکته‌ ای که باید در نظر داشته باشید این است که، از خرید و فروش طلای بدون فاکتور جدا خودداری کنید؛ چرا که این کار علاوه بر غیر قانونی بودن، مشکلات بسیاری را برای طلافروشان به همراه خواهد داشت.

  • فروشندگان طلا اغلب از تیزاب‌های 14، 18 و 17 برای تشخیص طلای اصل از بدل و همچنین تخمین عیار آن استفاده می‌کنند.

باید توجه کنید که فلز طلا فاقد هرگونه سنگ قیمتی است، اما جواهرات گرانبها ممکن است دارای سنگ‌های گرانبها باشند. از دیگر نکات فروشندگی طلا می‌توان به شناخت کامل و دقیق از ابزار های طلا فروشی اشاره داشت.

یک طلافروش حرفه‌ ای باید با تمامی ابزار آلات و تجهیزات مورد استفاده در طلا فروشی و کاربرد آن‌ها آشنا باشد؛ برای مثال استفاده دقیق از ترازوی دیجیتال تنها زمانی ممکن است که آن را در محیطی ثابت و یا در محفظه‌ ای بسته قرار داده باشند.

  • به منظور خرید طلاهای تو خالی ابتدا باید آن‌ها را خرد کنید و سپس نسبت به وزن کردن آن‌ها اقدام کنید.

همان‌ طور که در قسمت‌ های بالا به آن اشاره کردیم، یک فروشنده طلا باید تمام محیط مغازه‌ طلافروشی را تحت نظر داشته باشد؛ از این رو، داشتن توجه کامل به محیط فروشگاه از دیگر نکات فروشندگی طلا به حساب می‌ آید. فروشندگان طلا و جواهر علاوه بر نکات ذکر شده، باید از بازاریابی صحیح و اصولی نیز به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

 

نکات مهم در فروشندگی طلا

  • طلا فروشانی که در زمینه‌ فروش طلا و جواهر فعالیت می‌کنند توجه داشته باشند که نگین‌ هایی همچون فیروزه، زمرد و … ارزش طلا را ندارند.

در واقع، این سنگ‌ ها و جواهراتی همچون فیروزه، عقیق، زمرد و … به اندازه‌ طلا ارزش ندارند؛ به همین دلیل، در هنگام خرید و فروش باید به صورت جداگانه وزن شده و از وزن کل طلا کسر شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین شناخت لوازم و تجهیزات طلافروشی و نحوه استفاده از آن‌ها، می‌توانید در دوره‌های آموزش طلافروشی شرکت کنید.

با شرکت در این دوره‌ها می‌توانید نکات فروشندگی طلا را به صورت کامل یاد گرفته و به راحتی وارد بازار کار این حرفه شوید.

لازم به ذکر است که با شرکت در این دوره‌های آموزشی مدرک فروشندگی طلا دریافت خواهید کرد.

مدرک فروشندگی طلا دارای قابلیت ترجمه است؛ از این رو، با در دست داشتن این مدرک می‌توانید در سایر کشورها نیز به کار در زمینه طلا و جواهر مشغول شوید.

سرمایه مورد نیاز برای فروشندگی طلا

 

یکی از نکات بسیار مهمی که برای ورود به بازارکار طلا و جواهر باید به آن توجه داشت، میزان سرمایه‌ مورد نیاز برای این کار است.

طلافروشی از مشاغلی است که برای شروع به سرمایه‌ زیادی نیاز خواهد بود، علی‌الخصوص امروز که قیمت طلا به صورت سرسام‌آوری در حال افزایش است.

سرمایه مورد نیاز برای شروع این کار به عوامل متعدد و مختلفی بستگی دارد.

موقعیت و محل مورد نظر برای راه‌اندازی مغازه طلافروشی یکی از عوامل موثر در میزان سرمایه مورد نیاز برای شروع این کار است.

به عنوان مثال، هزینه باز کردن یک مغازه در شهر تهران، با هزینه باز کردن مغازه در سایر شهرستان‌ها متفاوت خواهد بود؛ به طور کلی، برای برآورد سرمایه مورد نیاز برای این کار، باید به عوامل مختلفی توجه کرد؛ این عوامل شامل موقعیت مغازه، میزان و نوع طلا و جواهر مورد نظر و … می‌باشد.

سرمایه مورد نیاز برای فروشندگی طلا

نتیجه گیری

شغل طلا فروشی برای افرادی که مدرک فنی حرفه ای طلا فروشی دارند جز مشاغل پرطرفدار و پرسودی است.

این شغل به مهارت، دانش و تجربه‌ نیاز داشته و انجام آن بدون توجه به آگاهی و شناخت تقریبا غیرممکن است.

لازم به ذکر است که برای این کار باید به نکات فروشندگی طلا توجه کرد و آن‌ها را با دقت انجام داد. عدم توجه به این نکات سبب عدم موفقیت شما در این زمینه خواهد شد.

در این مقاله به برخی از مهمترین و قابل توجه‌ترین نکات طلافروشی پرداخته شد.

برای آموختن این نکات می‌توانید در دوره‌های آموزش طلا فروشی که توسط آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود شرکت کنید.

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *