تجهیزات برق صنعتی
نوامبر 21, 2023
آموزشگاه برق گستران

برق یک نیروی فوق العاده کاربردی است که در انواع مختلفی تولید می شود. یک نوع از این نیروی پر قدرت برق صنعتی نام دارد. همانطور که متوجه می شوید از این نیرو در صنعت های مختلف استفاده می شود.
به این دلیل که از تجهیزات و وسیله های مختلفی در صنایع استفاده می شود، که در دنیای امروز بسیار پیشرفته هستند و با استفاده از جریان الکتریسیته کار می کنند، از برق صنعتی در این بخش ها استفاده می شود. به این صورت است که دستگاه های صنعتی می توانند با استفاده از نیروی برق به خوبی راه اندازی شوند. در زیر مهمترین تجهیزات برق صنعتی را معرفی خواهیم کرد و کاربرد هریک را توضیح می دهیم.

معرفی تجهیزات برق صنعتی

به دلیل رشد صنعت های مختلف، افزایش کارخانه های تولیدی و ساخت شهرک های صنعتی استفاده از تجهیزات برقی برای تأمین نیروی برق در این راستا از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. به گونه ای که اگر یکی از این تجهیزات برقی دچار آسیب و خرابی شوند کل سیستم های صنعتی و تولیدی متوقف می شود. زمانی که صنعت های گوناگون با قطعی برق مواجه می شوند برای این که در عملکرد آنها اختلالی به وجود نیاید می توانند از دستگاه های یدکی برقی برای تامین انرژی برق استفاده کنند.

معرفی تجهیزات برق صنعتی

 

کنتاکتور برق صنعتی

کنتاکتور یکی از وسیله های یدکی برقی است که به عنوان کلید الکترومغناطیسی شناخته می شود. از این وسیله یدکی در مدار فرمان الکتریکی استفاده می شود. یکی از ویژگی های کنتاکتور این است که به ارسال فرمان از راه دور اقدام می کند و یک مدار کاملا مطمئن و اقتصادی به شمار می رود. از این مدار برای راه اندازی مجدد کلید ها بعد از قطع و وصل شدن برق استفاده می شود.

بیمتال و کاربرد

بیمتال یک نوع تجهیزات برق صنعتی است که برای محافظت از موتور های برق در مقابل اضافه بار به کار می رود. این قطعه کاملا مقاوم است و در برابر حرارت دچار صدمه و آسیب های جدی نمی شود. بیمتال در مدار الکتریکی و بعد از کنتاکتور و در زیر کنتاکتور قرار داده می شود.

اینورتر

اینورتر وسیله ای است که دور سرعت الکتروموتورهای سه فاز را به خوبی کنترل و تنظیم می کند. این وسیله برقی به VFD نیز معروف شده است.

درایوهای DC و AC برق صنعتی

به طور کلی در یک مدار الکتریکی دو نوع درایو وجود دارد که هر دوی آنها وظیفه دارند که دور موتور و سرعت آن را کنترل کنند. این درایوها DC و AC نام دارند.

درایوهای DC و AC برق صنعتی

سافت استارت و وظایف

 

سافت استارت یکی از قطعات برق صنعتی است که می تواند الکتروموتور را به نرمی راه اندازی کند. اما نمی تواند دور موتور و سرعت موتور را تحت کنترل خود قرار دهد. اما می تواند جریان موتورهای AC را افزایش و یا کاهش دهد. این موضوع سبب افزایش عمر و ماندگاری بالای الکتروموتور و نگهداری و مراقبت از این قطعه یدکی الکتریکی در برابر عوامل محیطی می شود.

رله کنترل فاز

از رله کنترل فاز برای مراقبت از موتورهای سه فاز و همینطور برای عدم تبدیل آنها به موتورهای دو فاز مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این نوع قطعه برقی است که تقارن در جریان برق ایجاد می شود و ولتاژ دچار افزایش و یا کاهش جدی نمی شود و به این صورت یک هماهنگی بسیار خوب و مناسب در جریان برق به وجود می آید. این رله به عنوان قلب تابلو برق شناخته شده است و باعث می شود که در شبکه های برق سه فاز هیچ نوع اختلالی به وجود نیاید.

چراغ های سیگنال

چراغ سیگنال برای تشخیص عیب مورد استفاده قرار می گیرد و زمانی که در دستگاه های برقی مشکلات خاصی رخ دهد آلارم می دهد و شما با مشاهده علامت هایی که بر روی این چراغ ها مشاهده می کنید می توانید به عیب یابی در تجهیزات الکتریکی اقدام کنید. می توانید از این چراغ برای اطلاع یافتن از قطع و وصل شدن برق و یا برای اطلاع یافتن از ورود مدارها به خازن استفاده کنید تا در اسرع وقت مشکلات و نقص های موجود در تجهیزات برقی را رفع کنید.

کنتاکتور خلا و کارکرد

از کنتاکتور خلا می توانید برای اطلاع یافتن از فشار جریان برق استفاده کنید. این کنتاکتور یک محفظه است که قطع جرقه آن از خلا پر می شود. این کنتاکتور در ابتدای تابلو فشار برای نشان دادن میزان جریان نیروی برق نصب می شود.

فیوز

فیوز یک نوع از قطعه های برقی و تجهیزات برق صنعتی است که وظیفه دارد به خوبی از موتور مراقبت کند. این قطعه از مدار نیز در مقابل اضافه جریان برق و اتصال کوتاه نیروی الکتریسیته محافظت می کند. این کالا در انواع مختلفی تولید می شود که برخی از آنها عبارت از فیوزهای تیغه ای، سیگاری، فشنگی، کاردی، کارتریج، اتوماتیک، ترانسفورماتور و غیره هستند که هر کدام از این فیوزها دارای کاربرد خاصی در عرصه حفاظت از تجهیزات برقی دارا هستند.

کلید و کاربرد

از کلیدهای برق برای حفاظت از وسیله های الکتریکی استفاده می شود. زمانی که قصد دارید در مواقع ضروری برق مربوط به برخی از قسمت های صنعتی را قطع کنید می توانید ساده ترین راه را به کار برید که استفاده از کلیدهای برق است. کلید های برق در انواع مختلفی از قبیل زبانه ای، اهرمی، چپ گرد، زبانه ای یک طرفه، غلتکی و غیره در بازار یافت می شوند.

کلید و کاربرد

کلید مینیاتوری MCB

از این نوع کلیدها برای حفاظت از مدار های نهایی در قسمت های مربوط به تاسیسات برق ساختمان های مختلف می شود. این نوع از کلیدها دارای مزیت هایی به قرار زیر هستند:

1- قیمت مناسب و ارزان

2- ابعاد کوچک

3- نصب آسان و سریع

4- عدم نیاز به تخصص در نصب

5- تنوع در طرح و مدل

کلید محافظ جان RCD در تجهیزات صنعتی برق

این کلید از جان ساکنین ساختمان ها در برابر نشتی برق محافظت می کند.

رله حفاظت از موتور الکتریکی

این رله میتواند عواملی که بر روی سلامت فیزیکی موتور اثرگذار هستند را تحت کنترل خود درآورد.

رله حفاظت از موتور الکتریکی

جمع بندی

همانطور که متوجه شدید تجهیزات برق صنعتی تنوع زیادی دارند و هر کدام از آنها با کاربردهای مختلفی در بخش های صنعتی و کارخانه های تولیدی مورد استفاده قرار می گیرند. لازم است بدانید که هر کدام از دستگاه ها و تجهیزات برقی مورد نظر دارای استانداردهای لازم هستند و باید توسط متخصص ها در کنترل قسمت های صنعتی کارخانه ها مورد بررسی قرار گیرند. نکته جالب توجه این است که تجهیزات صنعتی بسیار گسترده هستند و افرادی که بر روی این تجهیزات در بخش تاسیسات برقی صنایع نظارت دارند با تمام این وسیله های برقی آشنا هستند. از این رو به خوبی می توانند به کنترل این وسیله ها و دستگاه های صنعتی برقی اقدام کنند.

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *