عیب یابی تابلو برق صنعتی
دسامبر 6, 2023
آموزشگاه برق گستران

امروزه فرد به هر ساختمانی که ورود پیدا کند، اثری از تابلو برق صنعتی را مشاهده خواهد کرد. این دسته از تجهیزات می توانند علاوه بر افزایش کارایی قطعات، از آنان در مقابل بسیاری از آسیب ها نگهداری کنند. اما مواردی می توانند موجب ایراد پیدا کردن این اجزا شوند. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه عیب یابی تابلو های برق صنعتی آشنا کنیم. کسانی که به این گونه مباحث علاقه دارند، خواندن این مطالب را از دست ندهند.

 عیب یابی تابلو برق صنعتی

تابلو برق که جعبه ای شکل می باشد، در درون خود حاوی اقلام مختلفی است که بنا به دلایلی در معرض یکسری از آسیب ها قرار می گیرند. این ایرادات فنی باعث می شوند که تجهیزات مورد نظر نتوانند کارایی چندانی را از خویش به نمایش بگذارند.

 

افرادی که در زمینه برق صنعتی صاحب تخصص می باشند، قادرند در مدت زمان اندکی تمامی این عیب را شناسایی کرده و راهکار هایی را به جهت رفع آنان اتخاذ نمایند. در ادامه نحوه عیب یابی تابلو برق صنعتی را به شما نشان خواهیم داد و توضیحاتی خلاصه وار را پیرو آن ها ذکر می کنیم.

  1. در گام نخست برقکار بایستی به سراغ تابلو برق برود و از سلامت تمامی قطعات درون آن اطمینان یابد. این شخص به واسطه مهارت های زیادی که کسب کرده از علائم خرابی این اقلام مطلع است. در صورت مشاهده هر گونه نشانه ای مبنی بر ایراد داشتن در بخشی خاص، این فرد بایستی برای جلوگیری از شدت یافتن کار، آسیب مورد نظر را برطرف نماید.
  2. در مرحله دوم، این فرد متخصص باید به سراغ رله و تایمر برود که قطعاتی مهم و اساسی در تابلو برق به شمار می آیند؛ زیرا باید تنظیمات آن ها دست نخورده باشد.
  3. همانگونه که پیشتر نیز گفتیم در درون این دسته از تجهیزات اقلام متعددی تعبیه شده اند؛ یکی از این قطعات، چراغ ها می باشند. ساختار این وسایل، به شکلی است که می توانند افراد را از وجود مشکل در تابلو برق آگاه سازند و به او بگویند که بایستی به سرعت در پی رفع ایراد مورد نظر باشد.

 عیب یابی تابلو برق صنعتی

علائم خرابی تابلو برق صنعتی

تابلو های برق صنعتی که در تمامی ساختمان ها موجود می باشند، ممکن است گاهی مواقع دچار برخی از ایرادها شوند و بدین صورت عملکرد آن ها زیر سوال می رود. فرد چگونه باید از این آسیب ها مطلع شود؟ در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم که این امر علائمی دارد و در صورت مشاهده هر کدام از آن ها، او می تواند به این نتیجه برسد که تابلو در معرض خرابی قرار گرفته است.

 

اینک نوبت آن است که به بررسی برخی از این مشخصه ها بپردازیم و در ضمن هر کدام را به شکل تفصیلی شرح دهیم.

  1. اولین نشانه ای که فرد را نسبت به این امر مطمئن می سازد، افزایش دمای قطعات درونی می باشد. گاهی مواقع برقکار اقدام به بررسی دوره ای تابلوی مورد نظر می کند و زمانی که اقلام را لمس می نماید با داغی بیش از حد آنها روبرو می شود. در صورتی که فرد به این نشانه توجهی نکند، در مدت زمان اندکی اتفاقات ناگواری رخ خواهند داد؛ زیرا با افزایش این دما، کابل ذوب شده و در نتیجه آتش سوزی پیش می آید.
  2. گاهی اوقات فرد مشاهده می کند که سیم کشی کابل ها و به طور کلی اتصالات شل شده اند؛ بدین ترتیب برقکار بایستی به سرعت برای رفع آنان اقدام نماید. زیرا عدم اهمیت به این امر می تواند باعث ایجاد مشکلات دیگری در تابلوی برق شود که اتفاقاتی ناگواری را در پی خواهد داشت.
  3. فرد از تابلوی برق رایحه هایی ناخوشایند و بد بو نظیر سوختگی استشمام می کند که او را نسبت به وجود ایراد در تابلو رهنمون می سازند.
  4. زمانی که از کنار این تابلوها عبور می کنیم صداهایی مانند سرخ شدن و جلیز ولیز را می شنویم؛ این امر نشان از سوختن برخی قطعات دارد.

مزایا و معایب تابلو های برق صنعتی

 

تابلو های برق در ساختمان ها نقش اساسی دارند و علاوه بر مزایای متعدد حاوی برخی معایب نیز می باشند؛ در ادامه برخی از این موارد را برای شما خوبان بیان می نماییم.

مزایا:

  • با برخورداری از این تجهیزات، مصرف کنندگان دیگر نگرانی بابت مصرف برق نخواهند داشت؛ زیرا تابلوهای برق قادرند جریان الکتریسیته را به شیوه مناسب و یکسان میان افراد، توزیع کنند.
  • این محصول، قابلیت این را دارد که از تمامی اقلامی که در درون آن تعبیه شده، در برابر شرایط جوی مختلف و همچنین اتصالات برق، به نحو احسنت محافظت نماید و مانع از آسیب رسیدن آن ها شود.
  • ضمن حفاظت از قطعات الکتریکی مختلف، استفاده از این گونه تجهیزات، مانع از آن می شود که جان انسان در معرض اتفاقات ناگوار قرار بگیرد؛ زیرا با شدت یافتن جریان برق، فیوز ها به سرعت مدار را قطع می نمایند.
  • به هنگام وجود ایراد در این محصولات، فرد دیگر مجبور نیست که هزینه ای بالا بابت تعمیر آن ها صرف نماید. زیرا سازندگان، این وسایل را از نوع پی ال سی می سازند و این مزیت باعث می شود در صورت رخ دادن هر گونه مشکلی، فرد به سرعت از وجود آن آگاهی یابد و مانع از شدت یافتن این عیوب در تابلو شود.
  • قطعاتی که در درون این تابلوها، جایگذاری شده اند، دارای ترتیب خاصی هستند و زمانی که مشکلی پیش آید، برقکار در مدت زمان اندکی می تواند آن ها را رفع نماید.

مزایا و معایب تابلو های برق صنعتی

معایب:

  • درون این تابلو کابل ها و سیم های متعددی وجود دارند، که بواسطه مسافت کوتاهی که بین آنهاست، در معرض افزایش دمای شدیدی هستند. این امر موجب تولید گرما می شود و فرد اگر به طور مرتب این بخش ها را چک ننماید ممکن است اتفاقاتی ناخوشایند را در پی داشته باشد.
  • زمانی که شرکتی که عهده دار تولید این تابلوها شده، آن را مطابق با استانداردهای تصویب شده، فرآوری نکند، ممکن است اموری نظیر شل شدن قطعات رخ دهد که این موضوع خود می تواند ایمنی افراد و نیز وسایل را به خطر بیندازد.
  • فردی که اقدام به سیم کشی این تجهیزات می کند، می بایست از مهارت کافی برای این امر برخوردار باشد؛ زیرا عدم دقت و توجه لازم در این مرحله می تواند باعث رخ دادن اتفاقات جبران ناپذیری شود.
  • این تابلوها دارای تنوع زیادی هستند و برخی از آنان دارای وزن بالایی می باشند که این امر، حمل آنان را دشوار می سازد.
  • نصب و راه اندازی آن ها هزینه زیادی دارد و این امر گاهی باعث می شود برخی افراد از تهیه آن صرف نظر کنند چرا که بودجه ای برای تامین آن ندارند.

 

نتیجه گیری

در این مقاله بر آن بودیم تا شما را با موضوع عیب یابی تابلو برق صنعتی آشنا کنیم؛ در ادامه به بررسی مواردی مانند: علائم خرابی این تجهیزات و نیز مزایا و معایب آن ها پرداختیم.

 

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای “عیب یابی تابلو برق صنعتی”

  1. لبافی گفت:

    چجوری تشخیص بدیم کدوم قسمت تابلو برق صنعتی خرابه؟

    1. هانی گفت:

      سلام، این موضوع نیاز به تخصص و ابزار داره.