سنگ تراشی زینتی
نوامبر 23, 2023
آموزشگاه برق گستران

در واقع سنگ ها دارای ویژگی هایی همچون دوام بالا و تنوع بسیار بالا، مقاومت و… هستند. همچنین به طور فراوان در طبیعت وجود دارند و همینطور به عنوان مواد اولیه صنایع دستی به کار می روند. برای مثال می توان گفت حجاری یا سنگ تراشی میتواند جزء یکی از هنر های بسیار جذاب و خاصی باشد که از این ماده به وجود می آیند. در اینجا اما ما درباره سنگ تراشی زینتی یا همان تراش گوهرهای ناب و قیمتی صحبت می کنیم. اگر علاقمند به این مفاهیم هستید پیشنهاد می کنم ببینید گوهرتراشی چیست.

دلایل محبوبیت رشته گوهر تراشی زینتی

یکی از دلایل مهمی که گوهر تراشی زینتی مورد توجه قرار گرفته؛ ابزارآلات ساده و ارزان آن است. افرادی که وارد این رشته می شوند، حتی با کمترین هزینه نیز، می توانند آموزش ببینند و مشغول به کار شوند.

دنیای جواهرات

اما می توان گفت یکی از گران قیمت ترین جواهرات به سنگ های زینتی اختصاص دارد. یکی از معروف ترین سنگ ها، الماس است. از این رو با تزئین جواهرات و شناخت سنگ های با ارزش می توانید به راحتی درآمد بسیار بالایی کسب کنید. سنگ ها مانند الماس زمانی ارزشمند می شوند، که تراش داده شوند؛ به همین دلیل جزء پرطرفدار ترین و پر درآمد ترین شغل و رشته به شمار می رود.

هنر حجاری

حجاری جز هنر های خاصی است که می تواند به درستی و زیبایی سنگ ها را تراش دهد و به وسیله تراش ها و همچنین خراش های خاص، طرح هایی را به وجود بیاورد. از هنر حجاری می توان اشیاء تزیین شده خاصی را ساخت. این هنر خاص‌ از زمان های بسیار قبل وجود داشته، بدین صورت که انسان های اولیه با خراش بر روی سنگ ها می توانستند صلاح هایی همچون، نیزه برای خود بسازند.

دلایل محبوبیت رشته گوهر تراشی زینتیابزار مناسب سنگ تراشی

در سنگ تراشی ابزار های خیلی زیادی وجود دارد، اما با وجود تکنولوژی های نوین، جای آن ها با تجهیزات بسیار سریع جا به جا شده است. با استفاده از تجهیزات نوین و مدرن خیلی راحت تر و سریع تر می توان سرعت را در سنگ تراشی بالا برد.

 

در مناطقی همچون (استان قزوین) این هنر با استفاده از ابزار ها و تجهیزات قدیمی انجام می شوند. سنگ تراشی نیز مانند هنر های دیگر از مراحل خاص و زیادی ساخته می شود، که در ادامه بیشتر به آنها می پردازیم.

ابزار و تجهیزات مهم:

  1. دستگاه برش سنگ
  2. دستگاه تراش الماسه
  3. دستگاه پرداخت
  4. دستگاه سنباده
  5. دستگاه براق کننده
  6. دستگاه فرز
  7. دستگاه مته الماسه(برای به وجود آوردن طرح بر روی سنگ)
  8. تجهیزاتی همانند: عینک و گوشی
  9. نوع مختلف سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی

سنگ های زینتی پرطرفدار

سنگ هایی که بین جواهر سازان طرفدار زیادی دارند عبارتند از: زمرد، یاقوت، فیروزه، عقیق. تمامی این سنگ های ذکر شده در جواهرسازی مورد استفاده قرار می گیرند. اما الماس هایی که از کمیاب ترین سنگ ها است به آسانی در دسترس جواهرسازان نیست.

سنگ های قیمتی:

سنگ های ارزشمند، دارای خصوصیت خاصی هستند مانند جذابیت رنگ، کمیاب بودن، شفافیت و دوام بالا که شامل سنگ هایی مانند: یاقوت سرخ، توپاز، زمرد، و بریل هستند که نام این گروه به اصطلاح احجاز کریمه است.

سنگ های زینتی پرطرفدار

سنگ های نیمه قیمتی:

سنگ هایی که فاقد خصوصیات سنگ های ارزشمند بوده اند، اما به دلیل جذابیت رنگ ها مورد توجه قرار می گیرند.

 

تراش دادن سنگ های گرانبها و ارزشمند (قیمتی و نیمه قیمتی)

با کمک ابزار و وسایل خاص، برای استفاده در ظروف زینتی، اشیاء های تزیینی، و زیورآلات ( دستبند و گردنبند) ها استفاده می شود. رشته گوهر تراشی برای شکل دادن به سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در چند دهه گذشته بین افراد زیادی محبوب شده است. بنابراین اگر قصد دارید وارد حرفه طلا و جواهرات بشوید، سپری کردن دوره های آموزشی گوهر تراشی و گوهر شناسی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. با کسب مهارت در دوره های گوهرشناسی ابتدا با تمامی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی آشنا خواهید شد و در دوره گوهر تراشی مهارت نحوه شکل دادن و تراش سنگ های قیمتی را کسب خواهید کرد.

مراحل سنگ تراشی زینتی:

مرحله اول یافتن سنگ های خاص و زینتی است؛ همچنین برش سنگ ها در اندازه های مناسب و دلخواه است که عملا‌‌ در مدل های مربع یا مستطیل شکل هستند. برای حجاری میتوانید از سنگ هایی همچون مرمر، فیروزه، یاقوت، یا از سنگ های معمولی دیگر نیز استفاده کنید.

برای ثابت نگه داشتن سنگ و راحت تر شدن کار، می توان از وسیله ای به نام، صمغ که آن را روی یک قطعه چوب چسب می کنند، استفاده کرد.

مرحله بعد؛ باید به نقش ها و رگ هایی که درون سنگ است، بسیار توجه کرد، چرا که آن نقش باید دقیق در مرکز کار قرار بگیرد. پس از اتمام سنگ تراشی؛ با استفاده از تجهیزات و ابزار آلات، به سنگ ها شکل دهیم. این نوع تجهیزات که شامل؛ سمباده و برش، و دستگاه تراش می باشد.

در مرحله آخر با استفاده از انواع مختلف سمباده و جلا دهنده سنگ را براق می کنیم.

 

انواع سبک تراش گوهر قیمتی

گوهرتراشی به 3 صورت انجام میشود: 1- ساده، 2- زاویه ای، 3- مرکب

 

روش ساده: در این روش، هیچ نوع تراش خاصی بر روی گوهر انجام نمی شود در انواعی همچون: گرد، خط برجسته، منحنی، و… تولید می شود.

روش زاویه ای: روش زاویه ای روی گوهر های ارزشمند انجام می شود. سنگ مورد نظر را انتخاب و با دستگاهی خاص و مخصوص برش خورده و به آن شکل می دهند. همچنین این روش به قیمت گوهر انتخاب شده اضافه می کند. به دلیل اینکه زیبایی سنگ چندین برابر میشود و جذابیت خاصی پیدا می کند.

روش مرکب: در روش‌ مرکب قسمت بالای نگین، دارای یک صفحه بسیار بزرگ و در قسمت پایین، دارای صفحات زیادی است یا بالعکس قسمت پایین، از یک صفحه و قسمت بالا از صفحات زیادی تشکیل شده است.

انواع سبک تراش گوهر قیمتی

سوراخ کاری در سنگ تراشی زینتی

برای ایجاد حفره ای کوچک بر‌ روی گوهر، از مته هایی با هسته الماسی شکل استفاده می شود، همچنین به کمک آب فشار پایین و سرعت ملایم، بر روی سنگ مورد نظر خراش هایی ایجاد می شوند.

برای رسیدن به سطح صیقلی با خمیر الماس و سمباده لاستیکی سیلیکونی شکل پولیش داده می شود. همچنین ویژگی هایی که میتواند یک ماده معدنی یا غیر معدنی را مهم و در راستای سنگ های گران قیمت قرار دهد:

  1. زیبایی چشمگیر و درخشش
  2. استحکام بالا
  3. کمیاب بودن سنگ
  4. شفافیت
  5. ساخت و بافت
  6. قابلیت هایی همچون: تراش
  7. حمل و نقل سنگ

نتیجه گیری:

درنهایت، سنگ تراشی زینتی جزء پر درآمد ترین شغل های ممکن است که ما می توانیم با کمترین هزینه، شغلی پر درآمد را راه اندازی کنیم. پرسود ترین سنگ ها یاقوت سرخ، الماس کمیاب، زمرد و… می باشند. با شرکت در دوره گوهرتراشی صفر تا صد این رشته را فرا بگیرید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای “سنگ تراشی زینتی”

  1. fahimeh گفت:

    برای سوراخ کردن یاقوت و عقیق باید چکار کرد. من مشکلم اینه که هی مشکنن سنگام.

    1. هانی گفت:

      سلام، این موضوع در واقع مهارتیه که باید فرا بگیرید. برای یادگیری تراش عقیق و یاقوت و همچنین سوراخ کردن و صیقل دادن آنها در دوره های برق گستران شرکت نمایید.