gohar-tarashi-sang-tarashi
دسامبر 14, 2023
آموزشگاه برق گستران

گوهر تراشی به معنای ایجاد برش‌ ها و طرح‌ های زیبا بر روی سنگ‌ های قیمتی است. در این حرفه از سنگ‌ های خام مانند فیروزه، عقیق، الماس و یاقوت استفاده می‌ شود تا با استفاده از تجهیزات مناسب‌ برش‌ های متنوعی بر روی آن‌ها ایجاد کنند.
انواع مختلفی از برش‌ ها مانند هنری، کابوشن و مهندسی در این حرفه وجود دارند که هر کدام مهارت خاص خود را می‌ طلبد. اگر شما هم به دنبال آشنایی با گوهر تراشی و تکنیک‌ های آن هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.
همچنین در صورت علاقه به یادگیری این رشته به صفحه دوره گوهرتراشی مراجعه نمایید.

آشنایی با حرفه گوهر تراشی یا سنگ تراشی

گوهر تراشی به معنای کار کردن بر روی سنگ‌ های قیمتی با اندازه‌ های کوچک است که نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد. در این حرفه سنگ‌ های خام را با استفاده از مهارت، تجهیزات و سلیقه خود به زیورآلات تزیینی با قیمتی چندین برابر اولیه تبدیل می‌ کنند.

 

انواع وسایل زینتی مانند انگشتر، گردنبند و دستبند با استفاده از این سنگ‌ ها ساخته می‌ شوند. ترکیب انواع فلز های ارزشمند مانند طلا و نقره با این سنگ‌ های قیمتی می‌ تواند جواهرات زیبایی را تولید کند‌.

گوهر تراش شکل خام سنگ‌ ها را دریافت می‌ کند و توسط هنر های خود آن‌ ها را شکل می‌ دهد؛ البته ابزار و تجهیزات متنوعی در این مسیر به کار گرفته می‌ شوند. استفاده از شکل خام سنگ‌ ها رایج نیست و معمولا آنها برش می‌ دهند تا در ابعاد و شکل مورد نظر استفاده شوند.

این موضوع زیبای سنگ‌ ها را چند برابر بیش‌ تر می‌ کند؛ همچنین صیقل دادن به سنگ‌ ها در کنار درخشش آنها هر بیننده‌ ای را به سمت خود جذب می‌ کند.

پس از اتمام فرآیند سنگ ‌تراشی نمونه‌ ای خام گوهر به وجود می‌ آید که قیمتی چندین برابر حالت اولیه خود خواهد داشت. حرفه سنگ تراشی یا گوهرتراشی یکی از مشاغل پر طرفدار بین افراد جوان جامعه است که به دلیل درآمد بالا و وجود تنوع در کارها محبوبیت زیادی دارد.

پس از کسب مهارت‌ های لازم در زمینه تراش سنگ‌ ها و کار کردن با ابزار و تجهیزات می‌ توانید به راحتی وارد بازار کار گوهر تراشی شوید.

فرصت‌ های شغلی متعددی برای افراد ماهر در این زمینه وجود دارد؛ حتی می‌ توانید به راحتی در کارگاه شخصی و کوچک خودتان به کسب درآمد بالا برسید.

آشنایی با حرفه گوهر تراشی یا سنگ تراشی

انواع برش‌ های موجود در حرفه گوهر تراشی

در حرفه گوهر تراشی یا سنگ تراشی برش‌ های متنوعی وجود دارد که با توجه به ارزش سنگ و سفارش مشتری انجام می‌ شوند.

 

تراش‌ها معمولا در ۲ حالت ساده و زاویه دار وجود دارند که در حالت ساده سنگ پیچیدگی خاصی را تجربه نمی‌ کند؛ اما در تراش‌ های زاویه‌ دار پیچیدگی و طرح خاصی بر روی سنگ می‌ نشیند که معمولا برای سنگ‌ های قیمتی انجام می‌ شود.

در ادامه ۳ تا از رایج‌ ترین تراش‌های موجود در حرفه گوهر تراشی یا سنگ تراشی را بررسی می‌ کنیم:

  • تراش کابوشن چیست

این تراش که با نام قاب گیری یک طرفه نیز شناخته می‌ شود یکی از رایج‌ ترین برش‌ های موجود در حرفه گوهرتراشی است.

نمونه‌ های ساخته شده با این تراش یک سطح صاف دارند و سطح دیگر برجستگی یا انحنای زیبا‌یی به خود می‌گیرد.

این روش معمولا برای سنگ‌ های عقیق و فیروزه کاربرد دارد که در ساخت انگشتر، گردنبند و گوشواره به کار می‌ روند.

این تراش با توجه به سنگ ارزش متفاوتی دارد و برای انجام آن به دستگاه تراش نیاز دارید. قاب گیری کمی سخت‌ تر از سایر روش‌ ها است اما در صورت کیفیت بالای محصول قیمت خوبی برای آن فراهم می‌ کند.

تراش کابوشن چیست

  • تراش مهندسی در گوهرتراشی چیست

این نوع از تراش ارزش زیادی به سنگ قیمتی اضافه می‌ کند و یکی از بهترین پشتوانه‌ های قیمتی برای گوهرها است. محصول نهایی این برش زیبایی خیره ‌کننده‌ ای دارد که نمونه بارز آن برش مهندسی الماس‌های سفید است.

این الماس‌ ها بر روی حلقه‌ های ازدواج برق می‌ زنند و چشم تمام افراد را به خود می‌ دوزند. در این برش سنگ از چند صفحه با زاویه‌ های مختلف پوشیده شده است که به هر یک از آنها facet گفته می‌شود.

استفاده از این برش نور را در جهات مختلف منعکس می‌ کند و زیبایی سنگ را بیش‌ تر از قبل بیرون می‌ کشد‌. برای تراش دادن زاویه دار سنگ از دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌کنند که قیمت بالایی دارند.

  • تراش هنری گوهر چیست

این برش یکی از خاص‌ ترین انواع موجود در این حرفه است که افراد کمی توانایی انجام آن را دارند. دلیل سختی بالایی این نوع برش نیاز داشتن به قوه استعداد و خلاقیت فردی است که بسیاری از افراد در این زمینه شایستگی کافی را ندارند؛ بنابراین تنها افراد حرفه‌ای و متخصص در این زمینه می‌توانند تراش‌های هنری خالصی را اجرا کنند.

برای تراش هنری باید غریزه و حس هنری قوی داشته باشید و آن را با اطلاعات گوهر شناسی تلفیق کنید تا نتیجه‌ای جذاب خلق شود.

تراش هنری با نام حکاکی سنگ‌ها نیز شناخته می‌شود که خود در چند گروه تقسیم بندی شده‌ است.

تکنیک‌ های موجود در سنگ تراشی

 

در حرفه گوهر تراشی یا سنگ تراشی تکنیک‌ های حرفه‌ ای زیادی وجود دارد که اغلب آن‌ ها با کار کردن و تجربه کاری کسب می‌ شوند.

تامبل

یکی از ساده‌ ترین این تکنیک‌ ها تامبل کردن است که به معنای غلتاندن سنگ‌های خام در یک محفظه است. این روش نیاز به تجهیزات خاصی ندارد.

سطح داخلی این محفظه چرخان حالت ساییدگی دارد و سنگ‌ های تراش نخورده و خام را درون آن قرار می‌دهند.

در طی این فرایند رفته رفته سطح ساینده را ریزتر می‌ کنند تا در نهایت به درجه صافی و نرمی بالایی برسند. تامبل کردن شبیه سازی فرآیندی است که درون رودخانه اتفاق می‌افتد؛ به عبارتی درون رودخانه هنگامی که سنگ‌ها در اثر جریان آب به یکدیگر برخورد می‌کنند همین اتفاق می‌افتد.

تکنیک‌ های موجود در سنگ تراشی

سوراخ کاری گوهر

سوراخ کاری سنگ‌ های قیمتی با استفاده از مته‌ های الماسه یکی دیگر از تکنیک‌ های گوهر تراشی است. در این فرآیند از مته در حال چرخش با سرعت و فشار پایین در کنار مقدار زیادی آب استفاده می‌شود.

برش‌ ها و فرورفتگی های ناخواسته در هنگام برش کاری با استفاده از خمیر الماس یا سمباده لاستیکی سیلیکون ترمیم می‌شوند تا در نهایت محصولی با کیفیت خلق شود.

نتیجه گیری

گوهر تراشی یا سنگ تراشی یکی از حرفه‌ های پردرآمد در صنعت زیورآلات است که سنگ‌های قیمتی را به شکل‌های مختلف برش می‌دهند.

انواع مختلفی از برش‌های موجود در این حرفه بر روی سنگ‌های قیمتی پیاده می‌شوند که از رایج‌ترین آنها می‌توان به مهندسی، کابوشن و هنری اشاره کرد. خلاقیت و ذوق گوهر تراش موضوع مهمی در کیفیت و زیبایی محصول است.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *