gohar-tarashi
دسامبر 13, 2023
آموزشگاه برق گستران

بازار کار گوهر تراشی یکی از حرفه‌ های پر درآمد در صنعت تولید زیورآلات است که درآمد بالایی دارد. این شغل به دلیل استفاده از خلاقیت و نوآوری فردی از امنیت شغلی بالایی برخوردار است.

گوهر تراش باید نحوه انواع برش‌ های متنوع در این حرفه را کسب کند؛ همچنین اطلاعات خود در مورد سنگ‌ های قیمتی را افزایش دهد. درآمد این شغل با توجه به عوامل متعددی مانند مهارت فردی، موقعیت مکانی، سرمایه گذاری و تبلیغات متغیر است. اگر شما هم به شغل گوهر تراشی علاقه‌ مند هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

همچنین می توانید در صفحه آموزش گوهر تراشی فنی حرفه ای بیشتر شرایط یادگیری صفر تا صد این رشته و حرفه جذاب را بخوانید.

درآمد و بازار کار شغل گوهر تراشی

افرادی که دوره‌ های گوهر تراشی را می‌ گذرانند معمولا به سرعت جذب بازار کار می‌ شوند؛ زیرا تقاضا برای افراد ماهر و متخصص در این زمینه بالا است. در صورتی که هنر و خلاقیت بالایی در فرآیند تراشیدن گوهرهای قیمتی دارید به راحتی می‌ توانید در این حرفه کسب درآمد کنید.

 

فرصت‌ های شغلی متعددی برای گوهر تراش وجود دارد که حتی با باز کردن یک کارگاه کوچک و تهیه تجهیزات اولیه می‌تواند کار خود را شروع کند.

شرکت‌ های تولید کننده زیورآلات تزئینی یکی از بهترین گزینه‌ های پیش روی افراد ماهر در گوهر تراشی محسوب می‌ شوند. با توجه به نیاز و تقاضای عمومی به وسایل زینتی این حرفه از بازار کار فوق‌ العاده‌ای برخوردار است. همچنین با توجه به سختی فرآیند گوهر تراشی امنیت شغلی افراد مشغول در این حرفه در سطح بالایی قرار دارد. کار کردن با سنگ‌ های قیمتی مهارت و دقت بالایی می‌ خواهد؛ بنابراین گوهر تراش به دلیل کار دست خود درآمد بالایی کسب می‌ کند. به طور طبیعی هر چه حرفه‌ سخت‌ تر باشد دستمزد آن افزایش می‌ یابد.

در این حرفه استرس کاری و ظرافت بالا است که موجب افزایش نرخ دریافتی گوهر تراش نسبت به اغلب مشاغل فنی می‌ شود. درآمد گوهر تراش به عوامل مختلفی از جمله موقعیت مکانی فرد بستگی دارد؛ به طوری که در برخی کشورها و شهرها دستمزد دریافتی گوهر تراش از سطح بالاتری برخوردار است. مهارت و تخصص گوهر تراش در حیطه کاری خود یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در کسب درآمد از این حرفه است.

درآمد و بازار کار شغل گوهر تراشی

سرمایه و عوامل مورد نیاز برای ورود به حرفه گوهر تراشی

سرمایه مورد نیاز برای شروع کار گوهر تراشی به عوامل مختلفی مانند وسعت کار شما بستگی دارد. به طور طبیعی هر چه سرمایه گذاری بالاتری انجام دهید درآمد شما نیز افزایش خواهد یافت.

بسیاری از افراد مشغول در این حرفه قسمت خرید و فروش زیورآلات و سنگ‌ های قیمتی را خودشان انجام می‌ دهند که سود آنها چند برابر افزایش می‌ یابد.

 

برای خرید تجهیزات تراشیدن و شکل دادن به گوهر باید سرمایه کافی را کنار بگذارید؛ همچنین برای اجاره مکان کارگاه یا مغازه به پول احتیاج دارید.

گوهر تراشی همانند سایر مشاغل فنی به سرمایه گذاری زیادی نیاز ندارد و در اولین قدم باید دوره‌ های آموزشی را بگذرانید.

این دوره‌ ها با صرف هزینه کم و وقت کافی شما را به یک گوهر تراش حرفه‌ ای تبدیل می‌ کنند. البته در کنار اطلاعات تئوری باید با گذراندن کارآموزی نزد افراد حرفه‌ ای از نظر علمی هم تقویت شوید.

در این حرفه مهارت‌ های زیادی مورد نیاز است؛ زیرا انواع سنگهای قیمتی با طرح‌ ها و برش‌ های متنوع وجود دارند که باید کار با تمامی آن‌ها را کسب کنید. دستگاه برش سنگ یکی از اصلی‌ ترین ابزار های این حرفه است که خرید آن برای شروع کسب و کار در اولویت قرار دارد.

هنگام خرید این دستگاه باید به ویژگی‌ های عملکردی آن مانند سرعت، دقت و تکنیک دستگاه توجه کنید تا خریدی هوشمندانه را انجام دهید.

دریل های مخصوص با پایه‌ های ثابت شونده برای سوراخ کاری سنگ‌ ها به کار می‌ روند؛ همچنین انواع مته‌ های الماسه در این حرفه به کار می‌ روند که می‌ توانید آن‌ ها را به صورت مجموعه‌ ای خریداری کنید.

وظایف و توانایی‌ های گوهر تراش

گوهر تراشی یکی از مهم‌ ترین بخش‌ های ابر صنعت جواهرات است که در ۳ شاخه کلی تقسیم بندی می‌ شود. هر یک از این شاخه‌ ها به برش خاصی از سنگ مربوط است که به مهارت بالایی نیاز دارد. در ادامه ۳ برش اصلی در این حرفه را بررسی می‌ کنیم:

  • تراش کابوشن

تراش دامله یا کابوشن نوعی است که سنگ‌ های قیمتی بر اساس شکل‌ های هندسی تراش داده می‌ شوند. در این نمونه معمولا سطح پایینی سنگ صاف است و روی آن را برجسته تراش می‌ دهند. این برش برای انواع سنگ‌ های نیمه قیمتی مانند عقیق، فیروزه و یشم کاربرد دارد. اشکال هندسی پرکاربرد در این نوع برش مستطیل، بیضی، دایره، مربع، قلب و قطره است.

  • تراش مهندسی

تراش زاویه‌ای یا facet cut برشی است که بر روی سنگ چند صفحه پخ ایجاد می‌ شود؛ در این برش عوامل زیادی مانند شکست نور و زاویه دید را در نظر می‌ گیرند.

این برش در انواع و شکل‌ های مختلفی انجام می‌ شود که رایج‌ ترین آنها گرد، بیضی، مستطیل و چهار گوش است. هر یک از برش‌ های مهندسی اسم منحصر به فردی دارد که در دنیای گوهر تراشی برلیان، مارکیز و امرالد از معروف‌ ترین آن‌ ها هستند.

وظایف و توانایی‌ های گوهر تراش

  • تراش هنری

تراش کاروینگ یا هنری به معنای حکاکی بر روی سنگ است که در این حرفه گوهر تراش حق انجام هر گونه تراش بر روی سنگ را دارد. تراش‌ های پروانه، گل و ماهی از رایج‌ ترین نمونه‌ های تراش کاروینگ است.

این برش معمولا بر روی سنگ‌ های نیمه قیمتی انجام می‌ شود که در صورت کیفیت بالای نتیجه قیمت محصول چیزی فراتر از حد تصور می‌ رود. تراش هنری شامل زیر شاخه‌ هایی از جمله خطاطی، حکاکی، حجم سازی و پیکره تراشی است.

نکاتی برای افزایش درآمد گوهر تراشی

گوهر تراشی مانند سایر مشاغل حرفه‌ ای درآمد ثابتی ندارد و با توجه به عوامل متعددی تعیین می‌ شود. رعایت برخی نکات ساده‌ ولی مهم در کسب و کار می‌ تواند درآمد شما را چند برابر افزایش دهد.

 

در ادامه برخی از مهم‌ ترین عوامل تأثیر گذار بر روی افزایش درآمد شما از شغل گوهر تراشی را بررسی می‌ کنیم.

  • آشنایی با سایر افراد مشغول در این زمینه مانند تاجران سنگ و همکاران خود می‌ توانید پروژه‌ های بیش‌‌ تری را برای خود فراهم کنید.
  • مهارت‌ های پیش بینی بازار و قیمت سنگ‌ های قیمتی را کسب کنید تا در صورت خرید و فروش زیورآلات ضرر نکنید.
  • کسب و کار خود را تا حد امکان به صورت قانونی تاسیس کنید‌؛ در این زمینه امکان ثبت دولتی نام تجاری شما وجود دارد.
  • منبع خرید سنگهای قیمتی را بشناسید و از بهترین آنها خرید کنید تا کیفیت محصولات شما افزایش یابد.
  • فروش خود را به صورت خرده شروع کنید؛ فروشگاه آنلاین در سطح اینترنت در این زمینه گزینه مناسبی است.
  • تجهیزات و ابزارآلات خود را تکمیل کنید تا توانایی انجام هر گونه تراش را داشته باشید.
  • مهارت‌های خود در زمینه برش سنگ‌های قیمتی و اطلاعات در مورد آن‌ها را گسترش دهید‌.
  • کسب و کار خود را در فضای مجازی و حقیقی تبلیغ کنید؛ اشتراک گذاری نمونه کارهای خود می‌تواند کسب درآمد شما را افزایش دهد.

نکاتی برای افزایش درآمد گوهر تراشی

نتیجه گیری

گوهر تراشی در گروه مشاغل پردرآمد قرار می‌گیرد که فرصت های شغلی و بازار کار خوبی را برای افراد مشغول در این حرفه فراهم می‌کند.

برای ورود به این حرفه باید با شرکت در دورهای آموزشی مهارت‌های لازم را کسب کنید؛ همچنین به سرمایه و محل مناسب برای تاسیس کارگاه نیاز دارید.

گوهر تراش باید توانایی انجام انواع برش‌های مهندسی، هنری و کابوشن را کسب کند تا به تخصص کافی در این زمینه برسد.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *