آموزش تعمیر برد کولر گازی
دسامبر 3, 2023
آموزشگاه برق گستران

به محض فرا رسیدن فصل تابستان و روز های گرم سال، تمامی افراد به تکاپو می افتند تا هرچه زودتر تجهیزات سرمایشی خویش را نصب کنند و از شر گرما رهایی یابند. تولید کنندگان در سال های اخیر اقدام به فرآوری محصولاتی تحت عنوان کولرهای گازی کرده اند که از قابلیت های چشمگیری برخوردار می باشند و قادرند به سرعت محیط مورد نظر را خنک سازند.

به واسطه آن که این دسته از محصولات را می توان در دو فصل تابستان و زمستان، استفاده نمود، بیشتر افراد به سراغ تهیه آن ها می روند. در این بین، این تجهیزات از یکسری بخش ها تشکیل شده اند که هر کدام از آن ها باعث بهبود عملکرد کولر می شوند؛ برد الکتریکی در زمره این اقلام قرار می گیرد.

این قطعه گاهی مواقع دچار آسیب دیدگی می شود؛ در این مقاله قصد داریم شما را با موضوع آموزش تعمیر برد کولر گازی آشنا کنیم. کسانی که به یادگیری اینگونه مباحث علاقمند هستند، خواندن این مقاله را از دست ندهند و ما را تا انتها همراهی بفرمایید.

آموزش تعمیر برد کولر اسپیلت گازی

کولر های گازی مانند دیگر تجهیزات در درون خود، بخش های متعددی دارند که هر کدام از ویژگی خاصی برخوردار می باشند و وظیفه ای را نیز به دوش می کشند. برد الکتریکی در زمره قطعات اساسی و کاربردی در این وسایل به شمار می آید که افراد از آن به عنوان مغز کولر یاد می کنند.

 

چرا که قادر است سایر بخش ها را در مدت زمان اندکی به یکدیگر وصل کند و به منزله پل ارتباطی میان آن ها عمل نماید؛ ضمن آن که صدور فرمان از جانب این بخش صورت می پذیرد. زمانی که برد در معرض ایرادات فنی قرار بگیرد، کولر نیز عملا کارایی خویش را از دست خواهد داد و دیگر نمی تواند مانند سابق به امر خنک کنندگی بپردازد.

در این حالت افراد به سراغ کسانی میروند که با تعمیر این قطعات آشنایی داشته باشند؛ تعمیرکار نیز برای حل این مشکل به سرعت دست به کار می شود.

در قدم اول اقدام به گشودن بدنه کولر می کند تا بتواند برد و اقلام تشکیل دهنده آن را مورد بررسی قرار دهند. پس از چک کردن یک به یک آن ها و شناسایی عیب، راه حلی را به جهت رفع مشکل اتخاذ می کند. او این کار را به واسطه به کارگیری یکسری از تجهیزات انجام می دهد؛ گاهی نیز این اتفاق تنها به یک بخش مرتبط نمی شود و خود برد دچار ایراد شده است. در چنین حالتی اگر تعمیر جوابگو نبود، فرد مجبور است که به تعویض این قطعه اقدام نماید؛ این امر ممکن است هزینه بیشتری را بر دوش فرد بگذارد.

آموزش تعمیر برد کولر اسپیلت گازی

بخش های تشکیل دهنده برد الکتریکی کولر گازی

پیش تر نیز عنوان کردیم که برد در کولر های گازی نقشی مهم و اساسی را ایفا می نماید و روشن شدن این وسیله به سلامت برد مربوط می باشد. اما برد نیز خود از بخش های متعددی تشکیل شده که هر کدام از آن ها نیز مسئولیتی دارند. در ادامه به بررسی برخی از این قطعات و نیز ویژگی های متعلق به آنان می پردازیم.

 

ترانسفورماتور

این قطعه در برد، کاربردی اساسی دارد و موظف است که ولتاژ برق درخواستی را به سایر بخش ها منتقل کند. تولید کنندگانی که به فرآوری این دسته از تجهیزات اشتغال دارند، برای پیشگیری از آسیب دیدن این بخش، اقدام به نصب فیوز هایی بر روی آن کرده اند. انجام این امر باعث می شود که به هنگام افزایش دمای ترانسفورماتور، فیوز، جریان برق را به سرعت قطع کند و مانع از شدت یافتن مشکل شود.

رله

این قطعه که با نام سوئیچ برد نیز در میان افراد معروف می باشد، در درون خود از بخش هایی نظیر: بویین، کنتاکت، اهرم و … تشکیل شده است.

این رله در ابعاد و سایزهای مختلفی یافت می شود که جریان برق قوی را از خویش عبور می دهد.

آی سی

آی سی این مسئولیت را دارد که جریان برق را همواره ثابت نگه دارد و از وجود اتصالی و نیز نوسانات برق جلوگیری به عمل آورد. سلامت این قطعه برای کمپرسور اهمیت زیادی دارد و در صورت آسیب پیدا کردن آن، عملکرد قطعه مورد نظر دچار اختلال خواهد شد.

 وریستور

وریستور نیز همانند بخش های دیگر، مسئولیت های مهمی را به دوش دارد. از جمله آن که: بایستی از مدار در برابر نوسانات و اتصالات برق به خوبی محافظت کند و مانع از ایراد پیدا کردن آن شود.

بخش های تشکیل دهنده برد الکتریکی کولر گازی

انواع بردهای کولر گازی

بردها از جمله اجزای الکتریکی در اسپلیت ها به حساب می آیند که بر عملکرد سایر بخش ها نظارت دارند و به نوعی در این وسیله سرمایشی فرماندهی می کنند. این قطعات خود دارای دو دسته بندی مختلف می باشند که هر کدام ویژگی خاصی دارند؛ مانند:

برد معمولی

عمدتا کولر هایی که ساخت قدیم هستند، مجهز به این دسته از قطعات می باشند و عملکرد آن ها به گونه ای است که به صورت متناوب و ثابت کار می کنند. در این تجهیزات، فرد خود باید به تنظیم دمای دلخواه اقدام کند و برد در این میان نقش چندانی نخواهد داشت؛ کولر هایی که از این بردها برخوردار می باشند، به صورت مرتب خاموش و روشن می شوند و همین امر زمینه ساز مشکلات بسیاری خواهد بود.

برد اینورتر کولر

اما کولرهایی که اینک فرآوری می شوند، در درون خود از قطعاتی به نام برد اینورتر برخوردار می باشند؛ این قطعات قادرند از آسیب های احتمالی جلوگیری کرده و ضمن خنک کنندگی بیشتر، برق کمتری را نیز مصرف کنند.

انواع بردهای کولر گازی

علائم خرابی برد کولر اسپیلت

بردها بنا به دلایل مختلفی در معرض ایراد های فنی قرار می گیرند و باعث می شوند که کولر نتواند عملکرد درخشانی را از خویش ارائه کند؛ اما فرد چگونه می تواند این امر را دریابد که ایراد کار ناشی از وجود مشکل در برد است؟

 

در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم که این امر مشخصه ها و علائم متعددی دارد. فرد به محض مشاهده هر کدام از آن ها به این نتیجه می رسد که ایراد موجود به واسطه خرابی برد می باشد. این مشکلات عبارتند از:

  1. فرد برای رهایی از گرمای طاقت فرسای بیرون به منزل می آید اما هرچه تلاش می کند، قادر به روشن کردن کولر نخواهد بود.
  2. کولر مورد نظر به شیوه یکسان هوای خنک را توزیع نمی نماید و محیط یا بسیار گرم و یا سرد می باشد.
  3. فرد زمانی که به بدنه کولر دست می زند، برق گرفتگی را در آن ناحیه احساس می کند.
  4. کولر در حال کار کردن می باشد اما به یکباره خاموش می شود. تمامی مواردی که اینک بیان نمودیم، از جمله علائم خرابی برد کولر گازی بودند و به محض مشاهده هر کدام از آنها بایستی به سرعت به فردی ماهر مراجعه کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله تلاش نمودیم شما را با نحوه آموزش تعمیر برد کولر گازی آشنا نماییم.

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای “آموزش تعمیر برد کولر گازی”

  1. ایوب گفت:

    بیشتر تعمیرکاران اسپیلت، عیب یابی برد کولر رو بلد نیستند و فقط باز و بست کردنشو انجام میدن

    1. هانی گفت:

      سلام متاسفانه همینطوره.