0 تا 100 خطرات جوشکاری + روش های پیشگیری
ژانویه 7, 2023
آموزشگاه برق گستران

جوشکاری یک شغل خطرناک به شمار می رود که هر ساله تعداد زیادی از کسانی که نکات ایمنی را رعایت نمی کنند، در معرض بیماری های پوستی و بینایی قرار می گیرند. از این رو بهتر است قبل از اینکه وارد این حرفه پرچالش اما در عین حال شیرین بشوید، با تمام خطرات جوشکاری آشنا باشید.

قبل از اینکه به خطرات جوشکاری و روش های پیشگیری از آنها بپردازیم، بهتر است با مفهوم کلی جوشکاری نیز آگاه باشیم. به طور کاملا خلاصه به روش اتصال فلزات تحت تاثیر گرما و فشار جوشکاری گونید. جالب است بدانید جوشکاری روش های مختلفی دارد که عبارت است از : جوشکاری میگ (Mig)، جوشکاری آرگون یا تیگ (TIG)  و جوشکاری برق که هر کدام خطرات خاص خود را دارند. در ادامه مطلب از سایت آموزشگاه برق گستران به خطرات جوشکاری و نکات ایمنی آن می پردازیم.

روش های رایج برای تامین سلامت جوشکار

دقت داشته باشید که روش های ایمنی کار در جوشکاری به شرایط و محل کار بستگی دارد، از این رو امکان دارد خطرات جوشکاری در برخی از روش ها کمتر یا بیشتر از باشد. اما به طور کلی رعایت نکات زیر حین عملیات جوشکار علاوه بر تضمین سلامت و ایمنی جوشکار، سبب می شود خطرات جوشکاری به طور چشمگیری کاهش پیدا کند و در نهایت جوشی تمیز و بی نقص داشته باشید. به موارد زیر توجه فرمایید :

جوشکاران موظف هستند همیشه از یک دستگاه تنفسی تایید شده بهره برداری کنند مگر اینکه در معرض گاز و دود زیر حد مجاز قرار گیرند. به عبارت دیگر اگر در محیط بسته و کارگاه مشغول به جوشکاری هستید، بایستی از دستگاه های تنفسی و ماسک استفاده کنید تا خطرات جوشکاری همچون دود و گاز های خطرناک وارد ریه نشود. علاوه بر این، برای کاهش مبتلا شدن به بیماری های تنفسی حین جوشکاری در کارگاه و محیط های بسته، وجود داشتن سیستم تهویه هوا لازم و ضروری است. همچنین اگر در محیط باز مشغول به جوشکاری هستید، داشتن ماسک مخصوص جوشکاری نیز توصیه می شود.

مورد بعدی که در خطرات جوشکاری بایستی به آن دقت داشته باشید این است که قبل از آغاز عملیات جوشکاری حتما از سالم بودن اینورتر جوشکاری، تمیز بودن الکترود، فیلر (در صورت جوشکاری به روش تیگ) اطمینان حاصل فرمایید. همچنین جوشکار نباید قسمت های نگهدارنده الکترود و فیلر را با پوست یا لباس خیس لمس کند. استفاده از تجهیزات محافظ شخصی همچون کلاه ایمنی، عینک مخصوص جوشکاری، لباس ضد حریق در برابر سرباره داغ، جرقه و نور شدید بسیار حائز اهمیت است.

روش های رایج برای تامین سلامت جوشکار

 

یکی از خطرات جوشکاری در محیط بسته که بایستی به آن توجه فرمایید این است که هیچگاه برای تهویه هوا از گاز اکسیژن استفاده نکنید، زیرا احتمال حریق را چندین برابر می کند. همچنین بهره برداری از کاورهای محافظ گوش برای محافظت جوشکاران در برابر سر و صدا توصیه می شود. وجود کپسول آتش نشانی در عین عملیات جوشکاری بسیار حائز اهمیت است، از این رو توصیه می شود اگر در کارگاه یا محیط باز مشغول به جوشکاری هستید، حتما از وجود کپسول آتش نشانی اطمینان حاصل فرمایید.

 

در نهایت نحوه نشستن و پوزیشن بدن در عین جوشکار نیز حائز اهمیت است. متاسفانه اکثر جوشکاران در این مورد بی دقتی می کنند و در طولانی مدت ممکن است دچار مشکلات مفصلی شوند. همانطور که ممکن است بدانید موقعیت عملیات جوشکاری همیشه تخت نیست و در مواردی جوشکار موظف است در پوزیشن های مختلف مشغول به جوشکاری شود، از این رو توصیه می شود لباس های ایمنی را به گونه ای انتخاب کنید که در حین عملیات جوشکاری احساس آرامش و راحتی کنید.

عوارض و خطرات جوشکاری در کوتاه مدت

اکنون که با روش های ایمنی و پیشگیری از خطرات جوشکاری آشنا شده اید، وقت آن فرا رسیده با عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت جوشکاری نیز آشنا شوید. یکی از رایج ترین خطرات جوشکاری در کوتاه مدت که می تواند سلامت بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد، برق زدگی چشم می باشد. برق زدگی چشم در جوشکاری به طور کاملا ساده به دلیل قرار گرفتن چشم در معرض نور ماوراء بنفش رخ می دهد، در نتیجه قرنیه چشم ملتهب شده و با درد و سوزش شدید همراه می شود. البته جالب است بدانید نور ناشی از جوشکاری تنها عامل بروز این عارضه بینایی نمی شود و در حقیقت نور خورشید و نور لامپ های هالوژن نیز می تواند سبب برق زدگی چشم شوند، اما احتمال آن بسیار ناچیز است.

طبق تحقیقات انجام شده توسط سازمان جوشکاری بین المللی 54 درصد جوشکاران برق زدگی چشم را تجربه کرده اند و این موضوع نشان می دهد اکثر جوشکاران به خطرات جوشکاری آشنا نیستند یا موارد ایمنی را رعایت نمی کنند. از علائم برق زدگی چشم می توان به مواردی همچون : خارش چشم، سوزش شدید، تار شدن و کم شدن بینایی فرد و احساس فشار به چشم اشاره داشت. حالا ممکن است برای شما این سوال مطرح شود که چگونه می توان خطرات جوشکاری از جمله برق زدگی چشم را کاهش داد؟ پاسخ این سوال بسیار ساده می باشد جوشکاران بایستی در تمام مراحل جوشکاری عینک مخصوص استفاده کند تا نور مضر جوشکاری سبب برق زدگی چشم نشود.

عوارض و خطرات جوشکاری در کوتاه مدت

 

در نهایت توجه داشتن به برخی از عوارض و خطرات جوشکاری خالی از لطف نیست :

*تب و لرز

*تشنگی

*درد عضلانی

*خستگی

*برق زدگی چشم

*آسیب رسیدن به دستگاه گوارش

*استفراغ  و درد های شکمی

همگی از عوارض و خطرات جوشکاری در کوتاه مدت می باشد که با رعایت نکات ایمنی ذکر شده می توان احتمال بروز چنین عارضه هایی را به طور چشمگیری کاهش داد.

خطرات جوشکاری در بلند مدت

 

از خطرات جوشکاری در بلند مدت می توان به موارد زیر اشاره داشت :

*ناراحتی های تنفسی

*احتمال از دست دادن شنوایی بر اثر در معرض قرار گرفتن صدا بلند در عین عملیات جوشکاری

*تماس با اشعه ماوراء بنفش که موجب بروز بیماری های مزمن و آسیب به چشم و پوست می شود.

*برخی از سرطان ها همچون کبد، معده و شش که سازمان بین المللی سرطان، دود و گاز ناشی از جوشکاری را جزء عوامل سرطان زا شناخته شده است.

خطرات جوشکاری در بلند مدت

 

 

اکنون ممکن است فکر کنید که شغل جوشکاری بسیار خطرناک است. در حقیقت هر فنی و شغلی دارای خطرات و معایب منحصر به فردی است که با رعایت نکات ایمنی پیش پا افتاده می توانید به راحتی خطرات ناشی از جوشکاری را به حداقل برسانید. از آنجایی که جوشکاری حرفه ای دشوار و پیچیده ای می باشد، بهتر است این حرفه را در آموزشگاه های معتبر زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای آموخته و با مدرک معتبر وارد بازار کار شوید. آموزشگاه برق گستران برگزار کننده دوره های آموزشی ویژه بازار کار بوده و می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن در انواع جوشکاری مهارت کسب کنید.

جمع بندی

آموزشگاه برق گستران barghgostaran.com با سال فعالیت درخشان و موثر در حوزه های برق، الکترونیک، جوشکاری، تعمیرات موبایل و تعمیرات پکیج دیواری مفتخر است که به طور سالانه حدود 2 هزار نفر نیرو انسانی متخصص در زمینه های ذکر شده را روانه بازار کار می کند. با شرکت در دوره آموزش جوشکاری علاوه بر فرا گرفتن تمام فوت و فن های این حرفه با مدرک بین المللی و معتبر وارد بازار کار شوید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *