ای سی یو(ECU) یا ایسیو زیمنس چیست؟
سپتامبر 23, 2021
آموزشگاه برق گستران

ایسیوی زیمنس یکی از پرکاربردترین ایسیو های مورد استفاده در خودروهای داخلی است. در این مقاله از سری مقالات آموزش تعمیرات ایسیو قصد داریم به بررسی این نوع از ایسیو، کاربرد های آن، انواع مدل های ایسیو زیمنس و نحوه عیب یابی و تعمیر آن آشنا خواهیم شد.

انواع ایسیو زیمنس

 

بطورکلی ایسیو های زیمنس را می توان به ۴ دستۀ کلی تقسیم کرد:

– زیمنس معمولی

-زیمنس VDO و کونتیننتال

-زیمنس بایفیول زیمنس CIM

انواع ایسیو زیمنس

 

حتماً بخوانید: ایسیو ECU چیست؟ کاربرد ایسیو خودرو

ایسیو زیمنس معمولی

زیمنس معمولی که در مدل های خودروی پایین مورد استفاده قرار می گیرد، دارای بردهایی با فلش بزرگ هستند که در مدل های با ایموبالیزر از 4 CIتا 7 CI و بدون ایموبالیزر شامل 3,2,1 CI عرضه شدند.

ایسیو زیمنس VDO و کونتیننتال

این مدل ایسیو که در همۀ انواع خود دارای ایموبالیزر است، بر روی ماشین های مدل بالاتر مورد استفاده قرار میگیرد. انواع مدل های ایسیو زیمنس VDO با حروف CI شروع می شوند که شامل CI 4, CI 5, CI 6, CI 8 می باشند.

 ایسیو زیمنس بایفیول(دوگانه)

 

مدل ایسیو زیمنس بایفیول( دوگانه) که در تمامی انواع خود دارای ایموبالیزر است، بر روی خودروهای دوگانه سوزی مانند خودروهای پراید، ۴۰۵ ، پژو روآ سال و مزدا ۲۰۰۰ دوگانه سوز مورد استفاده قرار گرفته است. این ایسیو ها با کدهای CBR-CBE-CB8-CB7-CA6-CA5-CA4-CA2-CA0 عرضه شده اند.

منظور از بایفیول دو گانه سوزی است به این معنا که رایانه ای که کنترل سوخت گاز و بنزین را در ماشین در دست دارد، بین این دو تغییر حالت می دهد و خودرو در لحظه می تواند از بنزین یا گاز استفاده کند.

بایفیول در هر کشور می تواند معانی مختلفی داشته باشد، در ایران بایفیول به معنی بنزین و گاز طبیعی  فشرده(CNG) است .باید این نکته را در نظر داشت که برای گاز مایع یا  LPG ایسیو بایفیول نداریم.

حتماً بخوانید: علت خوابیدن باتری ماشین و راهکارهای رفع آن

 ایسیو زیمنس بایفیول(دوگانه)

انواع ایسیو (ای سی یو) زیمنس بایفیول:

۱ایسیو (ECU) زیمنس بایفیول بدون شبکه 

خودرو های سال تولید ۸۶ تا ۹۱ که روی برچسب کانکتورشان عبارت CBE . CA0 . CA2 . CA6 . CB6 . CB7 درج می شود.

۲ایسیو (ای سی یو)  زیمنس بایفیول شبکه دار

ایسیو(ECU) زیمنس دوگانه سوز بعد از سال ۹۲ با عبارات CBR . CIX . CCX نمایش داده می شدند به این معنی که ارتباطشان با پشت آمپر و دیگر اجزای الکترونیکی به صورت شبکه CAN است .

 ایسیو (ای سی یو) زیمنس CIM

این مدل ایسیو متعلق به شرکت کروز، معمولا به صورت فلش کوچک یا فاقد فلش است. این مدل ایسیو که بر روی خودروهای مدل ۹۳ به بالا مورد استفاده قرار گرفته است دارای انواع مدل های CIX-CCX-CGX-CGS-CGT-CGE-CGD-CGK  می باشد. مدل های ایسیو CGE بدون فلش یکی از پرکاربردترین مدل ها است که در خودروهای پراید، تیبا، ساینا و خودرو پارس سال مورد استفاده قرار گرفته است. مدل های CCX, CIX از دیگر مدل هایی است که ساختاری شبیه ایسیو های SSAT دارند. این مدل ایسیوها قابلیت برنامه نویسی از طریق پورت OBD و پای خودرو را ندارند. برای برنامه ریزی این مدل ایسیو باید از روش جیتگ استفاده کرد.

کاربرد ایسیو زیمنس

 

از اولین سری نیمه انژکتوری پراید تا جدیدترین مدلهای آن از ایسیو زیمنس استفاده کرده اس. به جز موارد اندکی که بین سال های ۸۵ تا ۸۷ که از ایسیو والئو، مدل های ۹۰ که از ایسیوهای بوش و مدل های سال ۹۲ که از ایسیو SSAT استفاده می شد، در سایر مدل ها از ایسیوی زیمنس استفاده شده است.  در مدل های پراید زیر ۹۲  از زیمنس های معمولی و در مدل های بالای ۹۲ از زیمنس های CIM  استفاده شده است. از مدل ۹۷ به بعد نیز از ایسیو های زیمنس LZNF  استفاده شده است.

تمامی مدل های خودروی تیبا و ساینا دنده ای و مزدا ۲۰۰۰ نیز از ایسیو زیمنس CIM استفاده شده است و مشابه پراید در تعدادی از مدل های ۹۷ به بالا نیز ایسیو های LZNF استفاده شده است.

خودروی ۴۰۵، پارس و خودروی سمند نیز مدل های زیمنس بنزینی و در مدل های گاز سوز آن از زیمنس گاز تک سوکت کور استفاده شده است. در موارد اندکی از سمندهای EF7 نیز مدل زیمنس CIM استفاده شده است.

کاربرد ایسیو زیمنس

 

خودروی RD، روآ و پیکان وانت با زیمنس معمولی یکی دیگر از موارد کاربرد این ایسیو است.

خودروی ۲۰۶ مدل ۹۲ به بالا نیز در برخی از مدل ها از ایسیو زیمنس CIM  استفاده شده است.

خودروی L90 در تمامی تیپ ها مدلها هم دنده دستی و هم اتومات نیز ایسیو مورد استفاده ایسیو زیمنس است.

یکی دیگر از خودروهای دارای ایسیو زیمنس نیسان زامیاد است. این خودرو دارای زیمنس های CIM در دو نوع تک سوز و دوگانه است. در تازه ترین مدل های این خودرو ایسیوهای CIX34 و CIX48 استفاده شده است. برخی از این مدل ها نیز زیمنس CCX استفاده شده که دارای قفل نرم افزاری می باشند.

حتماً بخوانید: انواع سنسورهای ایسیو (ECU) و کاربرد هر یک از آن ها

مشکلات رایج ایسیو های زیمنس

خرابی ایسیوهای زیمنس می تواند مشکلات زیادی را برای خودرو ایجاد کند تا جایی که بعضا از روی ناآگاهی مشتری و تعمیرکار ناشی ، هزینه های گزافی را باید بپردازد و مشکل نیز همچنان پابرجاست. نزدیک ۵۰ درصدخرابی های ایسیو زیمنس بخاطر آبخوردگی است. در سایر موارد در اثر اشتباهات فردی و فرسودگی های ناشی از سیم کشی، به مرور زمان ایسیو دچار مشکل می شود. مشکلات ناشی از شارژ زیاد دینام نیز که بیشتر در خودروهای پراید وجود دارد، در برخی موارد طیف وسیعی از قطعات را دچار مشکل می کند. در اثر خرابی ایسیو مشکلاتی از قبیل خرابی فن، یکسرگی یا عدم کارکرد صحیح سوزن انژکتورها، خرابی کویل، خرابی استپر موتور و … در خودرو بوجود می آید.

مشکلات رایج ایسیو های زیمنس

 

خرابی استپر

در اثر آبخوردگی ایسیو یا مشکلات ناشی از سیم کشی یا در برخی موارد به مرور زمان، ایسیو فرمان صحیح مربوط به استپر را ارسال نمی کند. در این مواقع خودرو بی دلیل گاز می خورد یا در برخی موارد خاموش می شود.

خرابی یا یکسرگی سوزن انژکتورها

گاهی اوقات خرابی ایسیو باعث عدم کارکرد صحیح سوزن انژکتور و یکسرگی آن می شود. این خرابی در سایر موارد می تواند تاثیر عکس داشته باشد و موجب یکسرگی سوزن انژکتور و خام سوزی و ایجاد دود شود.

خرابی فن ها

یکی از نشانۀ های خرابی ایسیو زیمنس از کار افتادن دور کند یا تند فن یا اختلال در کارکرد صحیح فن است. یکسرگی دور تند یا کند فن نیز می تواند از نشانۀ های خرابی ایسیو باشد

خرابی کوئل

پالس منفی کوئل ها به صورت دو به دو از ایسیو به کوئل ها فرستاده می شود. بصورتی که 1 و 4 با هم و 2 و 3 هم با هم از ایسیو ارسال می شود؛ بنابراین خرابی این ناحیه از ایسیو منجر به عدم پالس منفی دو کوئل می شود.

خرابی سنسورهای ایسیو

در اثر آبخوردگی ایسیو مسیرهای روی برد و قطعات کوچک SMD  معمولا دچار آسیب دیدگی می شوند که منجر به عدم کارکرد سنسورهای خودرو شامل سنسور مپ، سنسور دریچه گاز و … می شود.

آموزش تعمیرات ایسیو زیمنس

آموزش تعمیرات ایسیو زیمنس

 

آموزش تعمیرات ایسیوهای زیمنس متشکل از دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری  می باشد. اگر به هر دلیلی برنامه ایسیو آسیب دیده باشد، با فلش و دانلود ایسیو می توان ایراد را رفع کرد. در گام بعدی با توجه به عدم کارکرد صحیح سنسورها و عملگرها بر روی خودرو می توان نسبت به عیب یابی ایسیو اقدام کرد. یکی دیگر از روش های تشخیص مشکل ایسیو، قرار دادن آن بر روی تستر ایسیو و بررسی تمامی حسگرها و عملگرهای آن است. پس از شناسایی ایراد ایسیو می توان با استفاده از نقشه ها و مدارها و آگاهی از وظایف هرکدام از آیسی ها مشکل را برطرف کرد.

در این مقاله با ایسیو(ECU) و کاربرد و مکانیسم آن آشنا شدیم. در صورتی که تمایل دارید دوره تعمیرات ecu خودرو را به صورت کامل فرا گیرید می توانید در دوره آموزش تعمیرات ایسیو  و آموزش برق خودرو آموزشگاه برق گستران شرکت کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *