علت خوابیدن باتری ماشین و راهکارهای رفع آن
سپتامبر 19, 2023
آموزشگاه برق گستران

خوابیدن باتری ماشین از مشکلات رایجی به شمار می رود که بسیاری از راننده ها با آن مواجه شده اند و در مواقعی آن ها را دچار نگرانی کرده است. این اتفاق ممکن است در فصل سرد سال، در صبح زود و یا هر زمان دیگری رخ دهد. علت و علائم خوابیدن باتری خودرو متفاوت است که در این مقاله به بررسی هر یک از این عوامل و تست خرابی باتری ماشین می پردازیم. همچنین روش هایی را که لازم است برای رفع آن انجام دهید، عنوان خواهیم کرد. در صورت روبرو شدن با مشکل خالی شدن باطری ماشین تا انتها با ما همراه باشید و این مطلب را مطالعه کنید. اگر از علاقمندان به یادگیری تعمیرات خودرو هستید، به شما توصیه می کنیم تا در دوره آموزش برق خودرو آموزشگاه برق گستران ثبت نام و در دوره های تئوری و عملی شرکت نمایید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید: پنهان

علائم خوابیدن باتری ماشین

معمولا خوابیدن باتری ماشین خود را با علائم و نشانه هایی نشان می دهد. شناخت این علائم و نشانه ها به شما کمک می کند تا هر چه سریعتر مشکل را شناسایی کرده و آن را رفع کنید. برخی از رایج ترین علائمی که بروز آنها خبر از خوابیدن باتری خودرو می دهد عبارتند از:

علائم خوابیدن باتری ماشین

1- روشن نشدن صفحه کیلومتر خودرو

اگر با چرخاندن سوئیچ خودرو متوجه شوید که صفحه کیلومتر و یا سایر هشدارهای چک خودرو روشن نمی شود، یعنی باتری خودرو خوابیده است.

2- روشن نشدن ماشین

اصلی ترین علامتی که می تواند به دلیل خوابیدن باتری خودرو باشد، استارت نخوردن ماشین باشد. زمانی که می خواهید خودروی خود را روشن کنید اما با استارت زدن، خودرو روشن نشود، باید به مشکل باتری و خالی شدن آن فکر کنید.

 

3- دیر روشن شدن ماشین از علائم خوابیدن باتری

گاهی با یک بار استارت زدن خودرو روشن نمی شود؛ بلکه باید چند بار استارت بزنید تا ماشین روشن شود. این مورد بیشتر می تواند در مواقع خاموش بودن خودرو برای زمان طولانی، رخ دهد.

 

دیر روشن شدن ماشین از علائم خوابیدن باتری

 

حتماً بخوانید: راهنمای جامع رفع مشکل استارت نخوردن ماشین

4- خاموش شدن بخش هایی از سیستم خودرو

گاهی در صورتی که خودرو پی از چند دقیقه درجا کار کند، در حین کار کردن خودرو ناگهان موتور خاموش می شود. در این موارد تنها موتور خاموش شده و بقیه قطعات به درستی کار می کنند.

در موارد دیگری نیز ممکن است برخی از افراد در زمان فشار دادن روی پدال گاز خودرو با کم شدن نور چراغ های خودرو، کم شدن قدرت نور صفحه کیلومتر و یا کم شدن نور لوازم روی داشبورد خودرو مواجه شوند.

کم شدن نور هر یک از گیج ها و یا نور چراغ های خودرو در زمان استارت زدن نیز می تواند دلیلی بر خوابیدن باتری ماشین باشد.

یکی دیگر از اتفاقاتی که می تواند به دلیل مشکلات و خوابیدن باتری ماشین ایجاد شود، خاموش شدن مداوم لوازم الکتریکی خودرو از جمله رادیو است.

 

علت خوابیدن باطری ماشین

اما چرا باتری ماشین خوابیدن است؟ این سوال بسیاری از افرادی است که با این مشکل روبه رو می شوند.  از عواملی که می تواند موجب خوابیدن باتری ماشین شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تمام شدن عمر باتری خودرو

باتری ماشین مانند سایر قطعات خودرو طول عمر مشخصی دارد. باتری ماشین با توجه به نحوه رانندگی شما، نحوه استفاده و مراقبت از باتری، مسافت های رانندگی شما، دمای محیط زندگی شما و … طول عمر متفاوتی می تواند داشته باشد. باتری خودرو بین 3 تا 5 سال عمر خواهد کرد.

راه حل رفع این مشکل عوض کردن باتری ماشین است. در صورتی که باتری خودرو را باید تعویض نمایید، سریعاً نسبت به آن اقدام کنید تا به قطعات دیگر خودرو آسیبی وارد نشود.

حتماً بخوانید: بهترین مشاغل مربوط به خودرو

2. مشکلات دینام ماشین

شارژ شدن باتری ماشین از طریق دینام خودرو انجام می شود. در واقع دینام در زمان روشن بودن موتور خودرو، باتری را شارژ می کند. در نتیجه هر گونه خرابی و آسیب دیدگی در دینام و اختلال در عملکرد آن به درست شارژ نشدن باتری و خوابیدن آن منجر می شود.

 

مشکلات دینام ماشین

 

برای رفع مشکل دینام خودرو ممکن است راهی جز عوض کردن آن وجود نداشته باشد.

3. برق دزدی خودرو می تواند علت خوابیدن باتری ماشین باشد

در صورتی که به دلیل مشکلات مربوط به سیستم الکتریکی خودرو، چراغ ها و رله ها، خودرو دارای برق دزدی باشد، به راحتی و خیلی سریع باتری خودرو می خوابد.

از آن جا که باتری ماشین حتی در زمان های خاموش بودن نیز باید به برق رسانی به دزدگیر خودرو، سیستم قفل ماشین و … ادامه دهد، اگر دچار برق دزدی شده باشد به دلیل مصرف انرژی زیاد و نا به جا از باتری، مشکل خوابیدن باتری ماشین رخ خواهد داد.

راهکار رفع این مشکل تعمیر سیستم برق ماشین است. اگر با این مشکل روبرو شده اید، حتماً خود را به یک مکانیک برق خودرو نشان دهید تا در صورت اطمینان از این موضوع، ایرادات سیستم الکتریکی ماشین را برطرف کند.

 

4. دمای خیلی بالا و خیلی پایین محیط

اگر هوای محیط بیش از حد گرم شود و یا در زمستان یک دفعه خیلی دما کاهش بیابد، از مشکلاتی که می تواند برای خودرو ایجاد شود، خوابیدن باتری ماشین است.

برای رفع این مشکل می توانید خودرو را در مکان های سرپوشیده نگهداری کنید و از پارک کردن خودرو در فضاهای باز خودداری نمایید.

همچنین توصیه می شود تا ماشین خود را در روزهای خیلی سرد و خیلی گرم، با یک چادر خودرو بپوشانید.

 

دمای خیلی بالا و خیلی پایین محیط

5. رانندگی کوتاه مدت و خاموش کردن سریع خودرو

افرادی که به صورت روزانه پس از طی کردن مسافت های کوتاه، خودرو را خاموش می کنند، زمان کافی را برای شارژ مجدد باتری از طریق دینام خودرو نمی دهند. در این صورت باتری سریعتر خالی شده و در فواصل کوتاه با خوابیدن باتری ماشین روبرو خواهند شد.

یکی دیگر از مشکلاتی که رانندگی کوتاه مدت می تواند سبب آن شود، کاهش عمر باتری ماشین است.

راهکار رفع این مشکل این است که در صورتی که خودرو را روشن کردید، در مدت زمان بیشتر از 20 دقیقه رانندگی کنید.

حتماً بخوانید: ای سی یو (ECU) یا ایسیو زیمنس چیست؟

6. روشن ماندن چراغ خودرو، باز بودن درب ماشین، بسته نشدن درب صندوق ماشین و … برای طولانی مدت

اگر ماشین خود را خاموش کرده باشید اما فراموش کرده اید چراغ های خودرو را نیز خاموش کنید، درب های ماشین باز مانده باشند یا درب صندوق عقب را خوب نبسته باشید، ممکن است باتری خودرویتان خالی شده باشد. در برخی از خودروها چراغ ها طوری طراحی شده اند که اگر خودرو خاموش باشد اما چراغ های جلو و یا چراغ داخل ماشین روشن مانده باشند، به صورت خودکار خاموش شوند.

این قابلیت در همه خودروها وجود ندارد و در بسیاری از ماشین ها چراغ ها تا زمانی روشن می مانند که باتری خالی شده باشد.

برای جلوگیری از این مشکلات، در زمان خاموش کردن خودرو، حتماً تمام درب های خودرو، درب صندوق عقب و چراغ های ماشین را با دقت بررسی نمایید.

7. مشکل اتصالات مربوط به باتری از دیگر دلایل خوابیدن باتری

ایجاد فرسودگی و یا شل شدن اتصالات باتری خودرو از دلایل دیگری است که می تواند منجر به خوابیدن باتری ماشین شوند. مشکلاتی که به دلیل ایراد در اتصالات باتری و کابل آن می توانند رخ دهند ابتدا با روشن نشدن ماشین، دیر روشن شدن و یا خاموش شدن ماشین مشخص خواهند شد. در صورت ادامه دار شدن این موضوع و برطرف نکردن آن با اشکالات مهم تری در سیستم الکتریکی خودرو و قطعات مرتبط با آن روبرو خواهید شد.

 

مشکل اتصالات مربوط به باتری از دیگر دلایل خوابیدن باتری

 

با سرویس دوره ای و به موقع خودروی خود می توانید از بروز برخی مشکلات مانند شل و یا فرسوده شدن اتصالات باتری جلوگیری شود. بنابراین، توصیه می شود سرویس کردن ماشینتان را در دوره های زمانی مشخص جدی بگیرید تا مشکلات احتمالی آن شناسایی و رفع شوند.

 

روش تست خرابی و سالم بودن باتری ماشین

حالا که با علائم و دلایل خوابیدن باتری ماشین آشنا شدیم نوبت آن است که روش تست سلامت باتری خودرو را نیز یاد بگیریم برای این کار روش های متفاوتی وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

1- اتصالات باتری را چک کنید

از روش هایی که می توانید برای بررسی سالم بودن و اطمینان از مشکل باتری استفاده کنید بررسی اتصالات باتری است. اگر رنگ سفید، سبز و یا آبی در اطراف اتصالات باتری خودرو مشاهده کردید، یعنی در اتصالات مشکلی وجود دارد که باید برطرف شود.

2- نحوه تست خرابی باتری اتمی

برای باتری اتمی باید با ولت متر و یا لود تستر، ولتاژ باتری را بررسی کنید. اگر میزان ولتاژ باتری خیلی زیاد باشد، یعنی باتری اتمی خودروی شما دچار مشکل شده است.

3- بررسی جریان آمپر باتری

این روش تست خرابی باتری ماشین بهتر است توسط یک تعمیرکار برق خودروی ماهر انجام شود. برای این منظور باید کابل باتری از آن جدا شود. با استفاده از یک مولتی متر، آمپر آن بررسی شود. اگر برق دزدی در باتری وجود داشته باشد، از این دو روش قابل تشخیص خواهد بود.

4- بررسی میزان الکترولیت باتری اسیدی

اگر باتری خودروی شما اسیدی است، باید سلول ها را با دقت ببینید. با اسیدسنج و یا هیدرومتر، سلول های باتری اسیدی را بررسی نمایید. در صورتی که میزان الکترولیت درون سلول ها کمتر از صفحات سربی باشد، یعنی باتری خودرو مشکل دارد.

باتری ماشین خوابیده چطور روشنش کنم؟

در زیر به بررسی علت خوابیدن باتری ماشین می پردازیم.

اول: یکی از این روش ها هل دادن خودرو است شما می توانید بعد از هل دادن با برداشتن وایرهای باتری به دینام فرصت شارژ شدن را بدهید اما اگر دینام قادر به شارژ کردن نباشد خودرو خاموش شده و مشخص می شود مشکل از کجاست.

دوم: در مرحله دوم اگر با هل دادن ماشین روشن نشد باید باتری به باتری انجام دهیم، پس برای این کار دو ماشین را در روبروی یکدیگر قرار داده و قطب های مثبت کابل ها را و همچنین قطب های منفی کابل باتری به باتری را به یکدیگر متصل کنید و مجدد استارت بزنید.

 

باتری ماشین خوابیده چطور روشنش کنم؟

 

سوم: وسیله نقلیه های ضعیف قادر به اعمال فشار اضافی به باتری هستند و می تواند لاستیک هایی را که تحت فشار موتور بیش از حد کار کرده است را به حرکت در آورد.

چهارم: زمانی که یک کلاج را زیاد فشار ندهید فشاری که موتور هنگام استارت زدن بر آن اعمال می شود کاهش یافته و در نتیجه ماشین به استارت زدن کمتری نیاز دارد و برخی فشار ها از روی باتری برداشته می شود.

باتری ماشین بعد از چند روز می خوابد؟

یکی از مشکلات موجود در سیستم برق رسانی خودرو خوابیدن باتری ماشین است این مشکل به معنای این است که باتری توانایی تامین انرژی الکتریکی برای فعالیت های برقی خودرو را ندارد. در صورت کار نکردن خودرو، باتری نیز به دلیل عدم فعالیت ممکن است بخوابد. یعنی اگر شما نتوانید با خودرو خود کار کنید و در صورتی که باتری سالم باشد فقط در صورت عدم فعالیت دو هفته شارژ را در خود حفظ می کند.

خوابیدن باتری ماشین صفر

در حالت عادی یک باتری قادر به حفظ کردن شارژش به مدت دو هفته است اما باتری یک خودرو در طول دو تا سه ماه تخلیه می شود.

همچنین باتری خودرو را زمانی که به طور کامل شارژ کرده اید و ماشین را پارک می کنید اگر به مدت 2 تا 2.5 هفته از خودرو استفاده نکنید احتمالا قادر به روشن کردن خودرو خود نباشید.

در این صورت یا باید باتری را مجدد شارژ کرده و یا در صورت نیاز آن را تعویض کنید، همچنین حفظ شارژ باتری بستگی به تعداد دستگاه های موجود دارد که برای عملکرد مناسب خود نیاز به انرژی دارند.

در اینجا ما صحبتمان از دستگاه هایی است که در هنگام پارک کردن ماشین در حال فعالیت اند. در نتیجه هر چقدر دیرتر به سراغ خودرو رفته و مدت طولانی باتری فعالیت نکند باتری شارژ خود را از دست می دهد و کار نمی کند.

خوابیدن باتری ماشین اتومات

در زمان خالی شدن باتری اتومات ماشین می توانید از روش باتری به باتری و یا تقویت باتری استفاده کنید که برای این کار به کابل باتری به باتری و یک ماشین سالم نیاز دارید.

همچنین خودروهای اتومات سیستم کلاچ باز دارند که تقریبا در تمامی خودروهای اتومات یافت می شود و هدف از از داشتن این سیستم جدا کردن موتور از پیشرانه خودرو است و به خودرو اجازه می دهد هنگام هل دادن آزادانه و بدون مقاومت بچرخند البته از راه اندازی خودرو با هل دادن جلوگیری می کند زیرا موتور قادر به کار کردن نیست.

همچنین ماشین های اتومات را نمی توان مانند خودروهای که دنده دستی دارند با هل دادن روشن کرد و این به دلیل وجود مبدل گشتاور در این خودرو ها است این قطعه وظیفه دارد که نیرو را از موتور به گیربکس منتقل کند.

این وسیله با روغن پر شده و زمانی که ماشین خاموش است این مایع نمی تواند در موتور حرکت کند و موتور روشن نمی شود.

خوابیدن باتری در سرما

در زمانی سردی هوا علاوه بر موتور باتری نیز دچار مشکل می شود و ممکن است باعث از دست دادن عملکرد باتری شود. همچنین باتری از نوع سیلد اسیدی است و دارای صفحاتی از جنس سرب یا سرب کلسیم است که اسید باتری یا آب باتری به عنوان الکترولیت در بین آنها جریان یافته و تولید برق توسط باتری صورت گرفته، همچنین شارژ و دشارژ شدن مبتنی بر یک واکنش شیمیایی در میان الکترولیت و الکترود درون باتری جریان دارد.

 

خوابیدن باتری در سرما

 

سرما هوا روی واکنش شیمیایی تاثیر منفی گذاشته و سرعت این واکنش را کاهش می دهد و همین عملکرد باعث ضعیف شدن باتری در روزهای سرد سال می شود و باعث می شود باتری نتواند انرژی لازم را برای استارت زدن خودرو فراهم کند.

جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین در زمان پارک طولانی

باتری یکی از قسمت های مهم یک ماشین به شمار می رود که به وسیله دینام شارژ می شود اما در صورتی که مدتی از ماشین استفاده نشود باتری خودرو آسیب دیده و مشکلاتی برای شما به وجود می آورد.

البته راه های برای جلوگیری از خالی شدن باتری وجود دارد که در زیر به بررسی این موارد می پردازیم.

جدا کردن سیستم امنیتی از خودرو

روشن نگه داشتن سیستم هشدار در ماشین باعث سریعتر تخلیه شدن باتری شده پس اگر خودرو را در پارکینگ پارک کرده می توانید این سیستم را خاموش کنید.

همچنین اگر مجبور به پارک کردن در بیرون هستید و نمی توانید این سیستم را قطع کنید پس حداقل در هفته ۳۰ دقیقه با آن رانندگی کنید.

 

جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین در زمان پارک طولانی

روشن کردن ماشین

در هفته حداقل ۳۰ دقیقه با ماشین رانندگی کنید تا شارژ شود و اگر در یک بزرگراه با سرعت کنترل شده بروید می تواند باعث تقویت موتور شود و از خوابیدن باتری نیز جلوگیری می شود.

جدا کردن ترمینال منفی باتری برای حفظ آن

همانطور که میدانید یک خودرو از قسمت های مختلفی مانند ساعت، رایانه، هشدار های امنیتی و … تشکیل شده که تمامی آنها با باتری کار می کنند و این تخلیه شدن باتری را تخلیه انگلی می گویند و باعث می شود پس از مدتی رانندگی نکردن با یک باتری مرده مواجه شوید پس شما می توانید با جدا کردن کابل منفی باتری، آن را جدا کنید.

مواظب باشید که کابل مثبت را جدا نکنید زیرا ممکن است به دیگر قطعات آسیب وارد کنید.

جمع بندی

در این مقاله به روش هایی که برای تشخیص مشکلات باتری و خالی شدن آن کمک می کنند، پرداخته ایم. اگر هر یک از نشانه های خوابیدن باتری ماشین را مشاهده کردید، هر چه سریع تر برای انجام تست خرابی باتری ماشین و بررسی دقیق آن، خودرو را چک کنید. به شما توصیه می کنیم تا خودروی خود را به یک برقکار خودروی ماهر برای تست باتری بسپارید. باتری خودرو می تواند با یک اشتباه منفجر شود و یا صدمات بیشتری به خودرو وارد کند. به همین دلیل بدون داشتن تخصص اصلاً برای بررسی و رفع مشکل باتری ماشین اقدام نکنید.
اگر قصد دارید تعمیرات خودرو را به صورت حرفه ای یاد بگیرید و در این زمینه درآمدزایی داشته باشید در دوره های تعمیرات خودرو برق گستران از جمله آموزش تعمیرات ایسیو، آموزش برق خودرو، آموزش مکانیک خودرو ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای “علت خوابیدن باتری ماشین و راهکارهای رفع آن”

  1. علیرضا گفت:

    باتری ماشین پژو بعد یه هفته خوابیده. شارژ کردم دوباره ماشین رو خاموش کردم روشن نشد. مشکل از چیه/ ممنون میشم جواب بدین

    1. هانی گفت:

      میتونه باتریت خراب شده باشه. اگر خوب شاژ کردی و زود خالی شده احتمالا خراب شده. به باتری ساز نشون بده.