ابزار سنگ تراشی زینتی و گوهرتراشی
نوامبر 14, 2023
آموزشگاه برق گستران

سنگ تراشی زینتی یا گوهرتراشی یکی از حرفه‌ های فنی است که برای ورود به بازار کار آن باید وسایل و تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنید. در این حرفه ابزارهای ساده مانند سمباده و وسیله سایشی با صرف هزینه کم قابل خریداری هستند. اما برای ابزار های تخصصی مانند مته الماسه، صفحه برش و دستگاه تراش سنگ باید هزینه بیشتری صرف کنید.
در این زمینه بهتر است از فروشگاه‌ های معتبر خرید کنید. همچنین مدل دستگاه و امکانات مورد نیاز خود را مورد بررسی قرار دهید. اگر شما هم به دنبال خرید ابزار سنگ تراشی یا وسایل گوهر تراشی هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

کاربرد ابزار گوهر تراشی و دستگاه‌ های سنگ تراشی

در حرفه تراش سنگ های قیمتی مانند سایر مشاغل فنی باید تجهیزات و ابزارآلات مخصوص برای کار را فراهم کنید‌. ابزار های زیادی از ریز تا درشت در حرفه گوهر تراشی کاربرد دارند که با توجه به وسعت کار خود باید آن‌ها را تهیه کنید.

برخی از مهمترین ابزار و وسایل گوهر تراشی عبارتند از:

  • صیقل کاری یکی از اساسی‌ ترین بخش‌ های گوهر تراشی است که با استفاده از انواع کاغذ ها و پدهای سمباده انجام می‌ شود. همچنین انواع مختلف نمد های تبدیل در این زمینه کاربرد دارند‌. تیغه‌ های الماسه اصلی‌ ترین ابزار در زمینه‌ برش سنگ‌ های قیمتی هستند که در سایز های متفاوت موجود هستند. ماندرل یا درن یکی از ابزارهای لازم برای ماشینکاری سنگ‌ های قیمتی است که در طول و قطر های متفاوت وجود دارد.
  • استفاده از لوازم ایمنی مانند محافظ صورت در برابر پوشش آب و دستکش تاثیر بالایی در کاهش خطرهای احتمالی دارد. بنابراین در تهیه و استفاده از این ابزارها اجتناب‌ نکنید.
  • یکی از ابزار های کاربردی برای سایش و شکل دادن به سنگ‌ های قیمتی CBN است که مقاومت آن بعد از الماس در بالاترین سطح قرار دارد. پودر جلای کروم معمولا پس از اتمام فرآیند سایش کاری با CBNبه کار می‌ رود.
  • دستگاه تراش سنگ قیمتی یکی از تجهیزات اولیه و مهم در حرفه گوهر تراشی است که در تمام زمینه‌ های برش سنگ به آن احتیاج دارید. این دستگاه با استفاده از لوازم جانبی متعدد مانند صفحه‌ های برش، مته‌ ها و خمیر پولیش کاربرد های متعددی را در اختیار شما قرار می‌ دهد.
  • سگمنت گوهر تراشی

راه‌ های زیادی برای تهیه این دستگاه ها و ابزار تراش سنگ های قیمتی وجود دارد که به صورت حضوری و آنلاین می‌ توانید نسبت به خرید آن اقدام کنید. مدل‌ های متفاوتی اعم از اتومات و دستی برای دستگاه تراش سنگ تولید و به بازار عرضه می‌ شوند که با توجه به بودجه و امکانات مورد نیاز خود می‌ توانید از آن‌ ها استفاده کنید.

ابزار سنگ تراشی زینتی و گوهرتراشی

ابزار مورد نیاز برای گوهر تراشی

ابزارهای گوهر تراشی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: ابزارهای خشن و ابزارهای ظریف. ابزارهای خشن برای شکل دادن به سنگ درشت و ابزارهای ظریف برای صاف کردن و صیقل دادن سنگ استفاده می شوند.

ابزارهای خشن عبارتند از:

  • اره الماسی: برای برش سنگ در اشکال و اندازه های مختلف استفاده می شود.
  • سنگ فرز: برای صاف کردن و شکل دادن به سنگ استفاده می شود.
  • مته: برای ایجاد سوراخ در سنگ استفاده می شود.
  • لیزر: برای حکاکی روی سنگ استفاده می شود.
  • چکش و قلم: برای شکستن سنگ به قطعات کوچکتر استفاده می شود.

ابزارهای ظریف عبارتند از:

  • سنباده: برای صاف کردن و صیقل دادن سطح سنگ استفاده می شود.

  • پودر پولیش: برای صیقل دادن سنگ به درخشش استفاده می شود.

  • چرخ نخ: برای صیقل دادن سنگ به درخشش بالا استفاده می شود.

  • موم: برای محافظت از سنگ در برابر خراش و لکه استفاده می شود.

  • ابزارهای اندازه گیری: برای اطمینان از اینکه سنگ در ابعاد صحیح تراشیده شده است استفاده می شود.

علاوه بر این ابزارها، گوهرتراشان ممکن است از ابزارها و تجهیزات تخصصی دیگری نیز بسته به نوع سنگ و نوع تراش استفاده کنند.

قیمت و نکات مهم هنگام خرید ابزار سنگ تراشی

دستگاه برش سنگ در مدل‌ های متفاوتی موجود هستند که با توجه به امکانات آن در قیمت‌ های مختلفی دسته بندی می‌ شوند. هنگام خرید این دستگاه می‌ توانید از نمونه‌ های کارکرده با قیمت پایین‌ تر استفاده کنید. همچنین امکان خرید دستگاه‌ های نو وجود دارد.

در ادامه برخی از مهم‌ ترین نکاتی که هنگام خرید دستگاه تراش سنگ باید در نظر بگیرید را به طور خلاصه بررسی می‌ کنیم. بنابراین با دیدی بازتر و اطلاعاتی بهتر می‌ توانید خرید کنید.

  • دقت دستگاه یکی از مهم‌ ترین عواملی است که هنگام خرید دستگاه باید در نظر بگیرید. این موضوع به دلیل ظرافت کار در گوهر تراشی از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • دستگاه‌ های مناسب دارای امکانات کاربردی و تکنیک‌ های متنوعی هستند که ایجاد طرح‌ های مختلف را برای شما آسان می‌ کند.
  • سرعت کار یکی دیگر از عوامل مهم در خرید دستگاه سنگ تراش است که در مجموعه‌ های بزرگ از اهمیت بالاتری برخوردار است.
  • کیفیت قطعات داخلی دستگاه از عوامل مهم در عمر و کارایی دستگاه است؛ بنابراین سعی کنید از برند های معتبر و فروشگاه‌ های قابل اعتماد خرید کنید.

قیمت و نکات مهم هنگام خرید ابزار سنگ تراشی

کلیات ابزار و وسایل گوهرتراشی

سنگ تراشی یکی از مشاغل پر درآمد در زمینه تولید جواهرات است که همانند سایر حرفه‌ های فنی به تجهیزات و ابزارآلات مخصوصی نیاز دارد. در این حرفه از ابزار های مختلفی برای تراشیدن و حالت دادن به سنگ‌ های قیمتی استفاده می‌ شود که از رایج‌ ترین آن‌ ها می‌توان به مته، صفحه برش و دستگاه تراش سنگ یا دستگاه گوهرتراشی اشاره کرد.
در صورتی که قصد خرید دستگاه تراش سنگ قیمتی و سایر ابزار های گوهر تراشی را دارید باید عواملی مانند دقت، تکنیک و سرعت دستگاه را مورد بررسی قرار دهید.
همچنین در صورتی که قصد وورود به این شغل را دارید بهترین روش، ثبت نام در کلاس گوهر تراشی فنی حرفه ای است که در پایان دوره مدرک فنی معتبر صادر گردد.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 دیدگاه برای “ابزار سنگ تراشی زینتی و گوهرتراشی”

  1. آرین گفت:

    ممنون که حوزه کاری ما هم توجه میکنید

  2. الناز گفت:

    همیناس ابزارای سنگ تراشی یا بازم هست؟

    1. javadi گفت:

      ابزار ریز و درشت بیشتری داره ولی مهمترین تجهیزاتش همیناست