آموزش طریقه نصب کولرگازی به دیوار
نوامبر 15, 2023
آموزشگاه برق گستران

برای نصب‌ کولر گازی به دیوار باید مهارت و تخصص کافی در این زمینه را کسب کنید. همچنین استفاده از ابزار های مناسب و کاربردی در زمینه نصب اسپیلت دیواری از اهمیت بالایی برخوردار است.

نحوه نصب کولر گازی فرآیندی مرحله‌ ای است که باید تمام آن‌ ها را به صورت دقیق و پشت سر هم انجام دهید. اولین اقدام انتخاب محل مناسب برای نصب پنل‌ داخلی و خارجی است. در مرحله بعدی باید پایه یونیت‌‌ ها را نصب کنید و اتصالات دستگاه را برقرار کنید. در مرحله آخر هواگیری دستگاه با استفاده از پمپ خلا انجام می‌ شود، اگر شما هم به دنبال مراحل نصب کولر گازی به دیوار هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

 ابزار های مورد نیاز برای نصب کولرگازی به دیوار

تهیه تجهیزات و ابزارآلات مناسب اولین مورد پس از کسب مهارت‌ های لازم در زمینه‌ نصب کولرگازی است. استفاده از ابزار های مناسب و کاربردی در این زمینه می‌ تواند بروز خطا های احتمالی را کاهش دهد و فرآیند نصب شما را با موفقیت به پایان برساند.

 

لوله بر مسی اولین‌ دستگاهی است که در این زمینه باید آن‌ را تهیه کنید، کاربرد این ابزار برای برش لوله مسی که ارتباط بین یونیت‌ داخلی و خارجی را برقرار می‌کند از اهمیت بالایی برخوردار است. دستگاه پرچ کن یکی دیگر از ابزار های پرکاربرد در زمینه نصب کولر گازی است که برای اتصال لوله‌ها به یکدیگر به کار می‌ رود.

گیج فشار یا مانومتر برای اندازه گیری و تنظیم فشار درون کمپرسور کاربرد دارد که در انواع مختلف می‌ توانید آن را تهیه کنید. مولتی متر ابزاری عمومی و کاربردی برای تست مقاومت خازن به کار می‌ رود؛ این دستگاه در نصب کولر های گازی کارکرده و از اهمیت بالایی برخوردار است. پمپ وکیوم یکی از دستگاه‌ های مورد نیاز برای نصب کولر گازی است که برای تخلیه و شارژ مجدد گاز مبرد دستگاه به کار می‌ رود.

دماسنج یا ترمومتر از دیگر وسایل به کار رفته در نصب کولر گازی است که با استفاده از آن می‌ توانید عملکرد دستگاه پس از نصب را بررسی کنید. دستگاه خم کن لوله‌ مسی کاربرد بالایی در تغییر مسیر لوله دارد، این دستگاه روش کارکرد مخصوصی دارد که باید کار با آن را بلد باشید.

 ابزار های مورد نیاز برای نصب کولرگازی به دیوار

مراحل نصب کولر گازی به دیوار

نصب کولر گازی اسپلیت فرآیند مرحله‌ ای است که برای انجام موفقیت آمیز آن باید تمامی مراحل را به طور دقیق و پشت سر هم انجام دهید. نصب کولر گازی به دیوار علاوه بر تجهیزات به مهارت و تخصصی در این زمینه نیاز دارد؛ بنابراین در اولین اقدام توصیه می‌ کنیم این کار را به یک تکنسین نصب کولرگازی بسپارید.

 

در ادامه مراحل نصب کولر گازی به دیوار را بررسی می‌ کنیم تا با این فرآیند آشنا شوید.

  • انتخاب محل مناسب برای نصب یونیت‌ داخلی

اولین اقدام تعیین محل دقیق و مناسب برای نصب یونیت داخلی است که باید دور از وسایل گرمایشی مانند شوفاژ و پکیج قرار گیرد. انتخاب دیوار با کم‌ ترین فاصله بین یونیت داخلی و خارجی موجب کاهش هزینه‌ های مصرفی و دشواری نصب می‌ شود. محل نصب یونیت‌ داخلی باید حدود ۱.۸ تا ۲.۳ متر از زمین و ۳۰ سانتی متر از دیوار های اطراف فاصله داشته باشد.

  • نصب پایه بر روی دیوار

پس از تعیین محل نصب کولرگازی باید براکت یا پایه یونیت داخلی را نصب کنید که برای این کار به دریل و تعدادی پیچ رول پلاک نیاز دارید. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا رخ دادن اشتباه در اندازه‌ گیری موجب نصب نا تراز و کج یونیت‌ داخلی می‌ شود. محل نصب براکت باید دور از تابش مستقیم نور خورشید و ورود گرد و غبار باشد. همچنین هنگام سوراخ کاری باید به عبور سیم‌ های برق دقت کنید.

  • خالی کردن حفره و لوله گذاری

در این مرحله باید محل مناسب برای لوله گذاری مسی و قرار دادن لوله در آن انتخاب شود، با استفاده از دریل و مته بزرگ سوراخی به قطر حداقل ۷.۵ سانتی متر ایجاد کنید‌. این مسیر باید شیب کمی به سمت بیرون داشته باشد تا مایعات به راحتی خارج شوند.

سیم‌ های اتصال بین یونیت‌ داخلی و خارجی از طریق همین لوله جا به‌ جا می‌ شوند. بنابراین قطر سوراخ‌ را به اندازه‌ کافی بزرگ بگیرید.

مراحل نصب کولر گازی به دیوار

  • نصب پنل داخلی بر روی پایه

در این مرحله باید اتصالات درون پنل داخلی را بررسی کنید و در صورت صحیح بودن یونیت را بر روی براکت فیکس کنید. سیم‌ ها لوله‌ های موجود را از طریق حفره و لوله مسی به بیرون از ساختمان هدایت کنید، پس از این مرحله کار شما درون ساختمان تمام می‌ شود و باید به سراغ یونیت‌ خارجی بروید.

  • محل مناسب برای کندانسور

یونیت خارجی در ۲ حالت زمینی و دیواری متصل می‌ شود که در هر مورد باید پایه محکمی برای آن ایجاد کنید. زیرا کندانسور برخلاف یونیت‌ داخلی وزن بالایی دارد. محل نصب یونیت خارجی باید دور از تابش مستقیم نور خورشید و امواج رادیویی باشد تا اختلالی در عملکرد دستگاه ایجاد‌ نشود. گرفتن لرزش دستگاه با استفاده از لاستیک های ضربه گیر موجب افزایش بازدهی دستگاه در طولانی مدت می‌شود.

  • نهایی کردن فرآیند نصب کولر گازی به دیوار

پس از نصب یونیت داخلی و خارجی باید اتصالات برق و لوله‌ ها را به یکدیگر متصل کنید‌، سپس با استفاده از پمپ خلا و شیلنگ هوا و رطوبت اضافی کمپرسور را تخلیه کنید. پس از انجام مراحل بالا می‌ توانید کولرگازی را روشن کنید و از سرمایش محیط لذت ببرید.

تخلیه هوا و شارژ گاز:

  • به کمک پمپ وکیوم، هوای داخل لوله های مسی را تخلیه کنید.
  • شیرهای گاز را باز کنید و منتظر بمانید تا لوله ها از گاز پر شوند.
  • سطح گاز را با استفاده از گیج فشار بررسی کنید.
  • در صورت نیاز، گاز بیشتری به سیستم اضافه کنید.

نکات مهم هنگام نصب کولر گازی به دیوار

در مسیر نصب کولر گازی به دیوار باید مراحل را به دقت انجام دهید تا اختلالی در فرآیند راه اندازی دستگاه ایجاد نشود. رعایت کردن برخی موارد ساده ولی مهم در زمینه نصب کولر گازی نقش مهمی در موفقیت شما دارد.

 

در ادامه برخی از مهم‌ ترین نکات هنگام نصب کولر گازی را بررسی می‌کنیم تا در این زمینه بهتر عمل‌ کنید‌.

  • پنل داخلی باید در محلی دور از دسترس اطفال نصب شود؛ زیرا آسیب پذیری این قسمت در برابر ضربه بالا است.
  • قرار گرفتن کولر گازی در ارتفاع مناسب نقش زیادی در بازدهی دستگاه دارد؛ بنابراین فاصله آن از کف و دیوارهای اطراف را رعایت کنید.
  • اتصالات براکت به دیوار را محکم کنید تا احتمال افتادن دستگاه در اثر زلزله یا ضربه کاهش یابد.
  • برای نصب پنل داخلی کولر گازی دیواری با استحکام و مقاومت بالا انتخاب کنید تا از بروز حوادثی مانند سقوط جلوگیری شود.
  • یونیت‌ خارجی را در محلی باز، مانند بالکن یا پشت بام نصب کنید؛ زیرا جریان هوای مناسب بازدهی دستگاه و فرآیند سرمایش را بهبود می‌ بخشد.
  • پیش از روشن کردن دستگاه برای اولین ‌بار از سلامت قطعاتی مانند خازن و سیم کشی دستگاه مطمئن شوید.
  • برای راه اندازی دستگاه از نمایندگی کمک بگیرید تا ضمانت و خدمات پس از فروش شامل شما شود.
  • لوله گذاری باید با دقت و شیب ملایمی به سمت خارج از ساختمان انجام شود تا مایعات اضافی از طریق آن به بیرون هدایت شوند.
  • هنگام نصب‌ کولر گازی بر روی دیوار از فردی مسلط در این زمینه کمک بگیرید؛ در صورتی که این امکان وجود ندارد به صورت تلفنی در ارتباط باشید.

نکات مهم هنگام نصب کولر گازی به دیوار

چگون اسپیلت را روی دیوار نصب کنیم؟

ابزار های متعددی مانند لوله بر مسی، مانومتر، ترمومتر و پمپ خلا در فرآیند نصب کولر گازی به کار می‌روند؛ همچنین ابزارآلات عمومی فنی مانند دریل و پیچ گوشتی برای نصب پنل مورد نیاز هستند.

برای نصب پنل داخلی باید محل مناسب را پیدا کنید تا براکت نصب شود، سپس لوله گذاری و انتقال سیم و لوله به سمت یونیت خارجی انجام می‌شود.

کندانسور باید در محلی با مقاومت بالا نصب شود؛ همچنین از امواج رادیوی و تابش نور خورشید در امان باشد.

در آخر اتصالات ۲ یونیت داخلی و خارجی را به یکدیگر وصل کنید و از سرمایش محیط لذت ببرید.

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای “آموزش طریقه نصب کولرگازی به دیوار”

  1. فربد گفت:

    به نظرم نصب پنل داخلی از همش سخت تر باشه

  2. متین گفت:

    بسییاار مختصر و مفیددد خیلی عالی بود