آموزش رایگان نحوه نصب کولرگازی
نوامبر 16, 2023
آموزشگاه برق گستران

نصب کولر گازی نیازمند مهارت و تخصص کافی در این زمینه است که برای انجام آن به ابزار و تجهیزات مناسب نیاز دارید. برخی از این ابزارآلات مانند گیج فشار، مانومتر، مولتی متر و ترمومتر به صورت تخصصی در این حرفه به کار می‌ روند. اما ابزار هایی مانند پیچ گوشتی، آچار فرانسه و دریل در اغلب کار های فنی از جمله نصب کولر گازی به کار می‌ روند.
برای نصب یونیت خارجی و داخلی کولر گازی باید مراحل معینی را طی کنید، در این مسیر رعایت نکاتی مهم در زمینه نصب تجهیزات کمک زیادی به شما می‌ کند. در ادامه اطلاعات بیشتری در رابطه با نصب‌ کولرگازی را در اختیار شما قرار می‌ دهیم.

آموزش رایگان نصب کولر اسپیلت گازی

در ادامه قصد داریم آموزش رایگان صفر تا صد راه اندازی و نصب کولر اسپیلت گازی همچون ابزار مورد نیاز برای وصل اسپیلت، روش نصب پنل داخلی و خارجی و همچنین نکات و استاندارد های مهم هنگام نصب را به شما آموزش دهیم.

 

ابزار مورد نیاز برای نصب کولر گازی

کولرگازی دستگاهی با ظرافت ساخت بالا و حساسیت در برابر ضربه است؛ بنابراین برای نصب و وصل کردن کولرگازی به ابزار و تجهیزات مناسبی نیاز دارید. رخ دادن خطای انسانی در استفاده از ابزارهای نامناسب می‌ تواند آسیب‌ های متعددی را به کولرگازی وارد کند که موجب افزایش هزینه‌ های تعمیری شما می‌ شود.

  • یکی از مهم‌ ترین ابزار های مورد استفاده در این زمینه لوله بر مسی است. زیرا لوله‌ های موجود در کندانسور معمولا از جنس این فلز هستند.
  • از دیگر وسایل رایج در نصب کولر گازی می‌ توان به گیج فشار، پرچ کن، مولتی متر، ترمومتر و مانومتر اشاره کرد.
  • پمپ وکیوم برای ایجاد مکش و فشار منفی در برخی از مراحل نصب و راه‌ اندازی کولر گازی اسپلیت به کار می‌ رود.
  • علاوه بر تجهیزات تخصصی بالا باید ابزار های متداول در مشاغل فنی مانند آچار و پیچ گوشتی را تهیه کنید. این ابزار ها به راحتی از مراکز و فروشگاه‌ های سطح شهر قابل خریداری هستند.
  • کاتر یکی دیگر از وسایل مورد نیاز در فرایند نصب و راه اندازی کولر گازی است که برای برش قسمت‌ های مختلف دستگاه به کار می‌ رود.
  • چکش برای اعمال ضربه‌ های موثر در قسمت‌ های مورد نیاز به کار می‌ رود؛ همچنین انبردست، دریل و متر برای نصب‌ تجهیزات مختلف کولر گازی ضروری هستند.

به طور کلی برای نصب و راه اندازی انواع کولر گازی اسپیلت باید تجهیزات و ابزارآلات مورد نیاز را تهیه کنید تا نصبی موفقیت آمیز را انجام دهید.

آموزش رایگان نصب کولر اسپیلت گازی

نحوه نصب پنل داخلی کولر گازی

 

برای نصب و راه اندازی یونیت داخلی اسپیلت که درون محیط ساختمان واقع می گردد مراحل زیر را دنبال نمایید:

  1. اولین اقدام برای نصب‌ کولرگازی انتخاب محل مناسب است که باید از تابش مستقیم نور خورشید در امان باشد. این محل باید دور از لوله‌ های گاز شهری و ورود گرد و خاک باشد تا اختلالی در فرآیند خنک کردن محیط ایجاد‌ نشود.
  2. دیواری که یونیت داخلی را بر روی آن نصب می‌ کنید باید استحکام کافی از نظر ضربه و فشار را داشته باشد؛ زیرا برای نصب پنل داخلی کولر گازی باید دیوار را با دریل سوراخ کنید.
  3. پایه پنل داخلی را با استفاده از متر و تراز بررسی دیوار فیکس کنید و جای پیچ‌ ها را علامت بزنید.
  4. در مرحله بعدی با استفاده از دریل و پیچ رول پلاک پایه را بر روی دیوار محکم کنید تا امکان نصب یونیت داخلی فراهم شود.
  5. یونیت داخلی باید در محلی نصب‌ شود که حداقل ۱۵ سانتی متر از سقف و دیوار اطراف فاصله داشته باشد.
  6. همچنین طبق استاندارد های موجود در زمینه نصب کولر گازی باید فاصله یونیت داخلی و زمین بیش‌تر از ۲۱۵ سانتی متر شود. در این مرحله باید توجه کنید که سوراخ را در محلی مناسب و به دور از لوله‌ های سیم کشی ایجاد کنید.
  7. سیم کشی و اتصالات درون دستگاه را بررسی کنید و ارتباط یونیت داخلی و خارجی را برقرار کنید.
  8. در این مرحله باید لوله تخلیه و سیم کشی های مرتبط را درون لوله جای ‌گذاری کنید.
  9. پس از اتمام موفقیت آمیز مراحل بالا می‌ توانید کولرگازی را بر روی پایه نصب کنید.
  10. پس از سوار کردن یونیت داخلی اتصالات را به طور مجدد چک کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

نحوه نصب پنل داخلی کولر گازی

چگونگی نصب پنل خارجی کولر گازی

پس از نصب یونیت یا پنل درونی نوبت به آموزش رایگان نصب پنل خارجی یا همان یونیت بیرونی کولر گازی است. اگر قصد یادگیری نحوه راه اندازی و وصل کردن پنل بیرونی اسپیلت را دارید ادامه مطلب را مطالعه نمایید:

  1. همانند پنل داخلی برای نصب یونیت خارجی یا کندانسور باید محلی مناسب و به دور از تابش مستقیم نور خورشید را پیدا کنید. این محل باید دور از دستگاه‌ های تولید کننده نویز و دود انتخاب شود تا در فرایند خنک سازی محیط و تهویه مطبوع مشکلی ایجاد نشود.
  2. رعایت فاصله حداقلی۳۰ سانتی از اطراف کندانسور یکی از عوامل ضروری در نصب کولرگازی است. برای ایجاد یک سکو برای یونیت بیرونی از مواد محکم مانند بتن استفاده کنید؛ همچنین قابلیت نصب آن بر روی دیوار با تحمل فشار و ضربه بالا وجود دارد.
  3. پس از نصب یونیت خارجی از تراز بودن آن اطمینان حاصل کنید؛ زیرا رعایت این مورد بازدهی دستگاه در آینده را افزایش می‌ دهد.
  4. کندانسور را با استفاده از پیچ و رول پلاک بر روی سکو بتنی محکم کنید تا در اثر ضربه و باد جا به‌ جا نشود؛ در این مرحله می‌ توانید از لاستیک‌ های ضربه گیر برای کاهش لرزش دستگاه استفاده کنید.
  5. در مرحله بعد درپوش کندانسور را بردارید و اتصالات درون آن را مورد بررسی قرار دهید، سپس اتصالات و لوله‌ های خروجی از یونیت داخلی را به کندانسور متصل کنید‌.
  6. در مرحله بعدی باید رطوبت و هوا را از گاز مبرد خارج کنید که با باز کردن درپوش ۲ طرفه و ۳ طرفه میسر است.
  7. با استفاده از پمپ خلا و شیلنگ باید این موارد را از درگاه خروجی‌ کندانسور خارج کنید،
  8. در گام بعدی لوله و کابل‌ های خروجی‌ از کندانسور را با استفاده از بست فلزی یا پلاستیکی محکم کنید.
  9. محلی که لوله به درون دیوار وارد می‌ شود را با استفاده از فوم پلی اورتان بپوشانید تا از ورود آب به درون دیوار و بروز حادثه جلوگیری شود.
  10. پس از انجام مراحل بالا می‌ توانید کولرگازی را روشن کنید و از پرتاب باد خشک و خنک به درون محیط داخلی لذت ببرید.

در بالا تلاش کردیم تمام مراحل نصب اسپلیت را گام به گام بیان کنیم. نظرات و سوالات خود را در کامن پایین همین صفحه از ما بپرسید.

آموزش نکات و استانداردها درباره محل نصب پنل داخلی و خارجی کولر گازی

برخی از نکاتی که جهت کمک به شما برای انتخاب محل مناسب قرار دادن و وصل کردن یونیت بیرونی و درونی اسپیلت نیاز است بدانید در ادامه بیان می نماییم.

در ساختمان‌ های چند طبقه بهترین محل نصب کولر گازی بالکن است. در ادامه برخی نکات در مورد نصب کندانسور کولر گازی در بالکن و محل قرارگیری پنل داخلی درون ساختمان را بیان می‌ کنیم.
با در نظر گرفتن این نکات می‌ توانید عمر و بازدهی دستگاه را افزایش دهید که در نهایت موجب استفاده رضایت بخش شما از این دستگاه می‌‌ شود.

  • پنل خارجی را در محلی نصب کنید که دور از نور خورشید باشد. می‌ توانید از سایبان برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید استفاده کنید.
  • یونیت بیرونی را در فاصله مناسب از دیوار نصب کنید تا کمپرسور به درستی عمل کند.
  • توجه کنید که در محل نصب پنل خارجی دستگاه‌ های پر سر و صدا نباشد، زیرا به عملکرد کولر گازی آسیب می‌ زنند.
  • وجود آلودگی در محلی که کندانسور نصب می‌ شود باعث انتقال هوای نامطبوع به درون ساختمان می‌ شود.
  • لوله کشی بین یونیت داخلی و بیرونی را به صورت اصولی انجام دهید‌، استفاده زیاد از لوله به کمپرسور آسیب می‌ زند.
  • پنل داخلی باید در محلی قرار بگیرد که گرد و غبار وارد لوله‌ های گردش مبرد نشود؛ زیرا موجب اختلال در فرایند خنک سازی محیط داخلی می‌ شود.
  • پنل داخلی را به ‌طور محکم به دیوار و دور از وسایل گرمایشی مانند شوفاژ نصب کنید تا در فصول گرم از هوای خنک لذت ببرید.
  • فاصله بین پنل داخلی و بیرونی باید بین ۴ تا ۱۵ متر در نظر گرفته شود؛ افزایش یا کاهش این مقدار بازدهی دستگاه را کاهش می‌دهد.
  • بهتر است پنل داخلی را دور از اتاق خواب نصب کنید تا صدای فن یونیت داخلی مسبب مزاحمت شما در هنگام سکوت نشود.

آموزش نکات و استانداردها درباره محل نصب پنل داخلی و خارجی کولر گازی

به طور کلی چگونه کولر گازی را نصب کنیم؟

برای نصب کولر گازی در اولین‌ مرحله باید مهارت‌ و اطلاعات کافی را کسب کنید. در مرحله بعدی تهیه تجهیزات و ابزارآلات مورد نیاز مانند گیج فشار، مولتی متر، انواع پیچ گوشتی و آچار فرانسه ضروری است. برای نصب هر کدام از یونیت‌های داخلی و خارجی باید طبق دستورالعمل مشخصی عمل کنید که ما سعی کردیم در بالا به آنها اشاره نماییم. هنگام راه اندازی تجهیزات باید نکاتی را رعایت کنید تا یک نصب موفقیت آمیز تجربه شود.
در این مطلب تلاش کردیم آموزش رایگان نحوه نصب کولر گازی به صورت گام به گام و مرحله به مرحله در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار دهیم. همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال همچون طریقه نصب کولر گازی به دیوار یا نحوه نصب کولر گازی ایستاده سایر مطالب سایت برق گستران را مطالعه نمایید.
همچنی در صورت نیاز به کسب دانش تخصصی ویژه بازار کار پیشنهاد میکنیم در دوره آموزش نصب کولر گازی فنی حرفه ای آموزشگاه برق گستران ثبت نام نمایید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 دیدگاه برای “آموزش رایگان نحوه نصب کولرگازی”

  1. رحیم گفت:

    خیلییییی ممنون فکر میکردم خیلی سخت تر از این باشه باز و بست و نصب کولرگازی

  2. هومن گفت:

    دوره های ثبت نامیش به چه شکله؟

  3. talebzadeh گفت:

    سلام، ممنون از مطلب خوبتون. بیشتر از این آموزشهای رایگان در باره اسپیلت بذارین تو سایتتون.