آموزش طریقه نصب کولر اسپیلت ایستاده
نوامبر 20, 2023
آموزشگاه برق گستران

کولر اسپیلت ایستاده می تواند از ۲ پنل داخلی و خارجی تشکیل شده باشد یا در مدل تک پنله باشد. توان سرمایش و گرمایش بالای این دستگاه باعث شده از آن در محل و محیط های بزرگ و با متراژ بالا استفاده شود. برق این دستگاه تا قدرت 36000 به مانند اسپلیت های دیواری تکفاز است و برای توان های بالاتر اصولا از برق سه فاز استفاده می شود. هنگام اتصال، نصب و راه اندازی این کولرهای زمینی بزرگ در ابتدا باید محل مناسبی برای قرارگیری یونیت داخلی تعیین شود. در مراحل بعدی اتصالات و لوله گذاری انجام می‌ شود.
پس از نصب یونیت‌ داخلی باید به سراغ کندانسور بروید‌. این قسمت باید در سایه و دور از تابش مستقیم نور خورشید نصب شود. همچنین عدم وجود امواج رادیویی، دود، گرد و خاک را باید در نظر بگیرید. پس از اتمام مراحل نصب باید با استفاده از پمپ تخلیه، هوا و رطوبت را تخلیه کنید. اگر شما هم به دنبال روش نصب کولر گازی ایستاده هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

پیدا کردن محل مناسب برای نصب کولر اسپیلت ایستاده

انتخاب یک محل مناسب برای نصب‌ و قرار گیری کولر گازی اسپیلت نکته مهمی است که رعایت آن موجب افزایش بازدهی دستگاه می‌ شود. همچنین عمر و کارکرد دستگاه در طولانی مدت تحت تاثیر این عامل قرار می‌ گیرد.

 

به طور استاندارد کولر گازی اسپیلت باید در محلی نزدیک پنجره و وجود جریان هوا نصب شود. فاصله دستگاه تا وسایل اطراف و دیوار ها را باید حداقل ۲ متر در نظر بگیرید. کولر گازی اسپیلت باید بر روی زمین تخت و هموار نصب شود تا در صورت ضربه به راحتی جا به‌ جا نشود.

قرار دادن دستگاه بر روی مکان‌ های مانند قفسه و میز که احتمال لرزش و افتادن کولر گازی وجود دارد کار اشتباهی است. یکی دیگر از مواردی که هنگام نصب کولر گازی اسپیلت باید در نظر بگیرید دسترسی مناسب به پنجره و پریز برق است.

پیدا کردن محل مناسب برای نصب کولر اسپیلت ایستاده

زیرا کولر گازی اسپیلت برای کار کردن مداوم به جریان هوای آزاد نیاز دارد. شیلنگ هواکش باید از دستگاه به بیرون از ساختمان هدایت شود. بنابراین دسترسی به پنجره‌ برای ارتباط با بیرون از ساختمان موضوع مهمی است. این شیلنگ با توجه به استاندارد های موجود باید به ‌طور کامل صاف و کوتاه باشد تا امکان هدایت خود به خوبی فراهم شود.

در مرحله آخر و پس از تعیین محل قرارگیری کولر گازی اسپیلت می‌ توانید مراحل نصب را به ترتیب انجام دهید.

مراحل نصب و راه اندازی اسپلیت ایستاده

به طور کلی نحوه نصب کولر گازی فرآیندی مرحله‌ ای است که برای انجام موفقیت آمیز آن باید تمام مراحل را به طور دقیق و پشت سر هم انجام دهید. همچنین آشنایی با مهارت‌ های نصب کولرگازی و اعمال فنی از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه مراحل نصب کولر گازی اسپیلت را به صورت کامل بررسی می‌ کنیم تا در این مسیر دچار خطا های احتمالی نشوید.

  • انتخاب محل مناسب برای نصب

کولر گازی اسپیلت معمولا قدرت و پرتاب باد بالایی دارند؛ بنابراین باید در مکانی قرار گیرند که شدت باد و صدای آن‌ ها مشکلی برای افراد ایجاد نکند. پس مکانی که خیلی در معرض رفت و آمد افراد نیست گزینه خوبی برای نصب کولر گازی اسپیلت است. دور بودن از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شوفاژ نکته مهم دیگری است که هنگام نصب کولر گازی اسپیلت باید به آن توجه کنید‌.

  • لوله گذاری

پس از تعیین دقیق محل قرارگیری کولر گازی اسپیلت باید قسمت‌ هایی از دیوار که قرار است لوله گذاری شوند را انتخاب کنید؛ در این شرایط یک سوراخ و در ادامه‌ مجرای آن را با حداقل قطر ۷.۵ سانتی متر ایجاد کنید. رعایت این نکته از مشکلاتی مانند کاهش بازدهی کولر، اختلال در تهویه هوای مطبوع و مسدود شدن لوله‌ های اپراتور جلوگیری می‌ کند.

  • برقراری اتصالات الکتریکی و لوله گذاری

لوله را به طور دقیق و در بین یونیت داخلی و خارجی برش دهید و آن را درون مجرا جای گذاری کنید. در مرحله بعدی باید اتصالات الکتریکی درون یونیت داخلی را مورد بررسی قرار دهید. بررسی این مورد از بروز اختلال‌های احتمالی در آینده جلوگیری می‌کند، سیم‌ های خروجی از یونیت داخلی را از طریق لوله به محل نصب پنل خارجی بکشید.

  • نصب یونیت خارجی

پس از نصب پنل داخلی نوبت به کندانسور می‌ رسد که باید محلی مناسب و دور از تابش مستقیم نور خورشید را انتخاب کنید. در این مرحله کندانسور باید از عواملی مانند امواج رادیویی، دود، بخار، گرد و خاک به دور باشد تا راندمان دستگاه پس از راه اندازی کاهش نیابد. یونیت خارجی قابلیت نصب بر روی زمین و دیوار را دارد. اما در هر ۲ حالت باید کندانسور به‌ طور محکم نصب کنید تا از لرزش جلوگیری شود.

مراحل نصب و راه اندازی اسپلیت ایستاده

  • بررسی اتصالات الکتریکی یونیت خارجی

در این مرحله باید درپوش کندانسور را بردارید و اتصالات الکتریکی آن را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که همه چیز سر جای خود بود می‌توانید درپوش کندانسور را سر جای خود قرار دهید. همچنین سیم‌ های پنل خارجی را به اجزای متناظر آن در یونیت داخلی متصل کنید.

  • نهایی کردن نصب اسپیلت ایستاده

پس از اتمام مراحل نصب یونیت داخلی و خارجی باید هوا و رطوبت موجود در لوله‌ های کندانسور را خارج کنید. برای این کار باید درپوش های کندانسور را بردارید و شیلنگ تخلیه را اتصال دهید. سپس با استفاده از پمپ خلا هوا و رطوبت موجود را خارج کنید. برای اطمینان بیش‌ تر تمام دریچه‌ ها باید به طور کامل عایق بندی شوند‌.

نقشه سیم کشی کولر ایستاده

نقشه سیم کشی کولر ایستاده به مدل و برند کولر شما بستگی دارد. با این حال، به طور کلی، نقشه سیم کشی کولر ایستاده شامل موارد زیر است:

سیم های برق:

  • سیم فاز (L1, L2, L3): این سیم ها برق را از منبع تغذیه به کولر منتقل می کنند. رنگ این سیم ها معمولاً قرمز، زرد و آبی است.
  • سیم نول (N): این سیم سیم خنثی مدار است و به بدنه کولر متصل می شود. رنگ این سیم معمولاً سفید یا خاکستری است.
  • سیم ارت (PE): این سیم برای اتصال کولر به زمین و محافظت از آن در برابر برق گرفتگی استفاده می شود. رنگ این سیم معمولاً سبز یا زرد-سبز است.

سیم های کنترلی:

  • سیم روشن/خاموش: این سیم برای روشن و خاموش کردن کولر استفاده می شود.
  • سیم تنظیم سرعت فن: این سیم برای تنظیم سرعت فن کولر استفاده می شود.
  • سیم تنظیم دمای ترموستات: این سیم برای تنظیم دمای مورد نظر شما استفاده می شود.
  • سیم های دیگر: بسته به مدل کولر شما، ممکن است سیم های دیگری نیز وجود داشته باشد، مانند سیم های مربوط به تایمر، ریموت کنترل یا سایر ویژگی ها.

نقشه سیم کشی را می توانید در:

  • دفترچه راهنمای کولر خود
  • وب سایت سازنده کولر
  • برچسب روی پنل برق کولر

پیدا کنید.

نکات مهم هنگام نصب کولر گازی ایستاده زمینی

هنگام نصب کولر گازی ایستاده باید طوری عمل کنید که احتمال بروز خطای انسانی در کم‌ ترین حد خود قرار گیرد. همچنین رعایت برخی نکات مهم در نصب موفقیت آمیز دستگاه تأثیر زیادی دارند. در ادامه برخی از مهم‌ ترین نکات ایمنی و فنی که هنگام نصب کولر گازی اسپیلت باید رعایت کنید را به طور خلاصه بررسی می‌ کنیم.

  • یونیت بیرونی یا کندانسور باید در محلی دور از دسترس اطفال قرار گیرد؛ زیرا ضربه به دستگاه موجب اختلال در فرآیند آن می‌شود.
  • کندانسور حساسیت بالایی در برابر نویز و امواج رادیویی دارد؛ بنابراین از نصب پنل خارجی در نزدیکی آنتن تلویزیون خودداری کنید.
  • در صورتی که قصد نصب کندانسور بر روی دیوار را دارید باید محلی با استحکام و مقاومت بالا را انتخاب کنید.
  • استفاده از سکوهای بتنی برای نصب کندانسور کولر گازی گزینه مناسبی است.
  • یونیت بیرونی و درونی را به صورت تراز نصب کنید؛ بی توجهی به این مورد موجب کاهش راندمان و سرمایش دستگاه می‌شود.
  • هنگام جایگذاری لوله کولر گازی اسپیلت در دیوار نباید خمیدگی و انسداد در آن دیده شود.
  • تجهیزات کولر گازی اسپیلت را به طور محکم به دیوار یا زمین متصل کنید تا در اثر عوامل طبیعی مانند زلزله و طوفان سقوط نکنند.
  • برای لوله گذاری کولر گازی از فلز مس استفاده کنید تا اختلالی در عملکرد دستگاه ایجاد نکند.
  • پیش از روشن کردن دستگاه روغن کاری قطعات متحرک را انجام دهید؛ همچنین سرویس‌های دوره‌ای باید به طور کامل انجام شوند.
  • اگر دستگاه شما از برق 3فاز تغذیه می کند حتما موارد ایمنی را در اولویت قرار دهید و انجام نصب و راه اندازی را به یک نصاب ماهر و زبردست بسپارید.

نکات مهم هنگام نصب کولر گازی ایستاده زمینی

سخن پایانی

برای نصب‌ کولر گازی اسپیلت ایستاده و سرپا باید مهارت و ابزارآلات مربوط به این کار را تهیه کنید. اولین اقدام انتخاب محلی مناسب برای قرارگیری یونیت داخلی است که باید دور از محل رفت و آمد نصب شود. پس از بررسی اتصالات الکتریکی و لوله گذاری باید یونیت خارجی را نصب کنید، این محل می‌تواند بر روی زمین یا دیوار محکم انتخاب شود.

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *