علت داغ شدن موتور یخچال چیست؟
می 13, 2023
آموزشگاه برق گستران

گرما موتور و بدنه یخچال امری کاملا طبیعی بوده و به نحوه کار کرد دستگاه شما بستگی دارد. اما اگر به تازگی متوجه شده اید که گرما دستگاه به خصوص دیواره های آن به شدت گرم و داغ شده است، به احتمال زیاد مشکلی در عملکرد موتور یخچال ایجاد شده است که بایستی سریعا برای رفع آن اقدام کنید. اگر یخچال شما مدل های قدیمی می باشد که بیش از 15 سال عمر کرده است، احتمال مواجه با مشکل داغ شدن یخچال چند برابر شده و بایستی با در نظر گرفتن موارد زیر، سریعا برای تعمیر آن اقدام کنید.

در گام اول توصیه می شود اگر متوجه داغ بودن بدنه یخچال شدید، بهتر است آن را کاملا خاموش کرده و در اسرع وقت به متخصصین تعمیرات یخچال تماس حاصل فرمایید. بی توجهی به این امر ممکن است علاوه بر سوختن موتور یخچال، آسیب های دیگری به قطعات مختلف یخچال وارد کند، از این رو اگر متوجه افزایش چشمگیر دما بدنه یخچال شده اید همراه با صدا های بلند، یخچال را خاموش کرده و سریعا برای تعمیر و عیب یابی آن اقدام کنید. در ادامه مطلب از سایت آموزشگاه برق گستران به دلایل داغ شدن موتور یخچال می پردازیم.

چرا کمپرسور یا موتور یخچال داغ است؟

قبل از اینکه با علت و علائم داغ شدن موتور یخچال آشنا شوید، بهتر است در ابتدا با عملکرد موتور یخچال اطلاعاتی را کسب کنید. موتور یا کمپرسور یخچال وظیفه حمل و نقل گاز سرمازا را بر عهده دارد. به عبارتی دیگر موتور یخچال از طریق لوله رانش گاز را به سمت جلو هدایت داده و از طریق لوله دیگری به نام مکش، همان گاز را جذب می کند. گاز زمانی که از لوله رانش، حرکت خود را به سمت لوله مکش شروع می کند، مسیر طولانی را طی کرده و در حین طی کردن این مسیر دما و فشار به طور مداوم تغییر می کند.

چرا کمپرسور یا موتور یخچال داغ است؟

 

علاوه بر این مورد اختلاف فشار از گاز به مایع و دوباره از مایع به گاز تبدیل می شود. این چرخه به صورت مداوم در یخچال تکرار شده و سبب سرد شدن فضا داخل یخچال خواهد شد. اکنون ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که آیا داغ شدن موتور یخچال طبیعی است یا نه؟ دقت داشته باشید موتور یخچال برای تولید سرما و انتقال آن درون فضا یخچال به طور مداوم در طول شبانه روز در حال فعالیت است و طبیعتا دمای آن نسبت به دما محیط بیشتر می باشد.

اما اگر متوجه شده اید که فضا درون یخچال همچون گذشته سرد نیست یا بدنه یخچال بسیار داغ می باشد و موتور از خود صدا تولید می کند می تواند علائم داغ شدن بیش از حد موتور یخچال باشد. در این صورت بایستی سریعا دستگاه را خاموش کرده و نسبت به تعمیر آن اقدام فرمایید.

بیشتر بخوانید: چگونه بوی بد یخچال و فریزر را برطرف کنیم؟

 

دلایل داغ شدن موتور یخچال و بدنه آن

همان طور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، گرم بودن موتور یخچال و بدنه آن امر طبیعی است در صورتی که دما بیش از حد بالا نباشد. بنابراین اگر به بدنه یخچال دست زدید و حرارت بسیار بالایی را حس کردید، این امر طبیعی نبوده و می تواند نشان دهنده وجود مشکلی در عملکرد موتور یخچال باشد. در ادامه به برخی از علت و دلایل داغ شدن موتور یخچال می پردازیم.

وجود گرد و غبار بر روی لوله های کندانسور

دقت داشته باشید همیشه مشکلات حاد و پیچیده سبب گرم شدن بیش از موتور یخچال نمی شود. وجود گرد و غبار و انباشته شدن آنها بر روی لوله های کندانسور نیز از دلایل داغ شدن موتور یخچال به شمار می روند. این امر زمانی رخ می دهد که از یخچال های قدیمی استفاده کنید. در یخچال های قدیمی لوله های کندانسور مارپیچ در قسمت پشت و پایین یخچال قرار دارند که محلی مناسب برای انباشته شدن گرد و غبار محسوب می شود.

از آنجایی که لوله های کندانسور وظیفه دارند تا گرما درون کابین یخچال را گرفته و به محیط بیرون منتقل کنند، وجود لایه ای از گرد و غبار و چربی، امکان تخلیه دما بالا را به لوله های کندانسور نداده و این امر سبب می شود تا موتور مدت زمان بیشتری را فعالیت کند تا گاز درون یخچال را کاملا سرد کند. بنابراین یکی از دلایل داغ شدن موتور یخچال های قدیمی وجود گرد و غبار بر روی لوله های کندانسور بوده که می توانید با تمیز کردن آنها به راحتی از این مشکل پیشگیری کرد.

خرابی ترموستات

ترموستات یکی از اصلی ترین قطعات در سیستم خنک سازی و ثابت نگهداشتن دما درون یخچال را بر عهده دارد که خرابی آن منجر به خاموش نشدن موتور برای طولانی مدت شده و موتور یخچال بایستی به طور بیهوده برای مدت زمان طولانی بدون وقفه کار کند.

که این امر علاوه بر خراب بودن ترموستات، سبب داغ شدن موتور یخچال شده و در صورت بی توجهی به این امر بایستی در کنار تعمیر ترموستات، تعمیر موتور یخچال نیز صورت گیرد که هزینه بسیار زیادی به همراه خواهد داشت. اگر متوجه شده اید که دمای درون یخچال با وجود کار کردن موتور، خنک نمی شود و یا سرما آن مانند گذشته نیست، بهتر است از عملکرد درست ترموستات توسط فرد متخصصی اطمینان حاصل کرد.

خرابی ترموستات

 

خرابی فن کندانسور

در برخی از مدل های یخچال فریزر جدید به منظور خنک سازی و کاهش دمای کمپرسور از فن استفاده می شود. این فن ها تا حد زیادی مانع داغ شدن موتور شده اند و دمای داخل کابین یخچال را کاهش می دهند. اگر به تازگی متوجه گرما بدنه یخچال شده اید، ممکن است فن کندانسور از کار افته باشد و همین امر سبب افزایش دما در موتور و بدنه یخچال می شود.

بنابراین می توان یافت که دلایل افزایش دما موتور و بدنه یخچال همیشه پیچیده نبوده و ممکن است قطعه ای همچون فن کندانسور وظیفه خود را به خوبی عمل نکند. از این رو توصیه می شود برای تعمیر یخچال خود همیشه از افراد متخصص کمک بگیرید. همچنین اگر در حوزه تعمیرات لوازم خانگی همچون یخچال علاقه دارید، می توانید با شرکت در دوره های آموزش تعمیرات یخچال مهارت و دانش خود را در این زمینه از 0 تا 100 برسانید.

 

معیوب شدن فیلتر درایر

در سیستم خنک کننده یخچال درون کمپرسور فیلتر درایر وجود دارد که وظیفه جلوگیری از ورود گرد و غبار و همچنین رطوبت را داشته و از ورود این ذرات به درون موتور یخچال جلوگیری می کند. حال اگر این فیلتر معیوب شود یا کاملا کثیف شود، ورود گرد و غبار به درون موتور یخچال سبب می شود که موتور فعالیت خود را بیشتر کند و برای تامین سرما درون کابین یخچال بیشتر کار کند.

در این مواقع با اتومات نکردن یخچال یا خاموش نشدن موتور یخچال رو به رو می شوید که موتور بدون وقفه در حال کار کردن می باشد و ممکن است دمای داخل کابین نیز افزایش پیدا کند و سرما گذشته را نداشته باشد. تعمیر و تعویض فیلتر درایر کاملا تخصصی بود و بایستی توسط فرد متخصص صورت گیرد. با توجه به برند یخچال خود، بهتر است برای تعمیر و سرویس یخچال خود همیشه از نمایندگی های معتبر کمک بگیرید.

تمام شدن گاز یخچال

یکی دیگر از مواردی که منجر به داغ شدن موتور یخچال می شود، تمام شدن گاز یخچال می باشد. همان طور که ممکن است بدانید، گاز فریون موجود در لوله های کمپرسور با افزایش دما داخل کابین یخچال، گرما محیط را به خود گرفته و سبب سرد شدن و کاهش دما یخچال می شود. سپس این گاز از طریق لوله های کمپرسور به کندانسور منتقل شده تا گرما خود را از دست دهد و این چرخه به طور مداوم انجام می شود.

تمام شدن گاز یخچال

 

حال اگر لوله های کندانسور در اثر جابه جایی دچار ترک و شکستگی شوند، گاز یخچال نشتی پیدا کرده و گاز یخچال تمام می شود. در این صورت موتور بایستی مدت زمان بیشتری را صرف خنک سازی محیط داخل کابین یخچال کند. از این رو توصیه می شود هنگام جابجایی یخچال حواستان به لوله های کندانسور پشت دستگاه باشد و از چسباندن یخچال به دیوار اجتناب کنید.

مطلب پیشنهادی: مهم ترین علائم کم شدن گاز یخچال چیست؟

قرار دادن یخچال در مکان غیر استاندارد

دقت داشته باشید محل قرار گیری یخچال تاثیر مستقیمی با داغ شدن موتور دارد. یخچال را نباید در کناره اجاق گاز، سماور و روبه رو پنجره با تابش مستقیم آفتاب قرار دهید. همچنین توصیه می شود برای جلوگیری از ضربه خوردن لوله های کندانسور، یخچال را به طور کامل به دیوار نچسبانید. فاصله یخچال تا دیوار باید حداقل 20 سانتی متر باشد. علاوه بر این مورد در برخی از موارد شاهد قرار داشتن کمد دور یخچال هستیم که فضا دور یخچال کاملا بسته خواهد شد.

این امر سبب می شود تا لوله های کندانسور نتوانند گرما خود را به راحتی به محیط منتقل کنند و در نتیجه سبب داغ شدن موتور می شود. در صورت قرار گرفتن یخچال در مواردی که ذکر شد سبب می شود گرمای محیط وارد کابین داخلی یخچال شود و فعالیت موتور یخچال چند برابر خواهد شد و فشار زیادی به آن وارد می شود.

 

خرابی لاستیک دور درب یخچال

توجه داشته باشید هر چیزی که منجر به افزایش دمای درون یخچال شود، سبب افزایش کار کرد موتور یخچال خواهد شد. یکی از مواردی که کمتر به آن توجه می شود، خرابی لاستیک دور درب یخچال می باشد که گرما محیط را به داخل کابین یخچال هدایت می کند. از این رو توصیه می شود برای افزایش طول عمر موتور یخچال، وضعیت لاستیک دور درب را به طور مداوم چک کنید و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

خرابی لاستیک دور درب یخچال

 

عمر بالا یخچال

در نهایت هر چه عمر موتور یخچال بیشتر باشد، قطعا آمپر مصرفی موتور بالاتر رفته و انرژی برق بیشتر سبب تولید گرما بیشتری خواهد شد و معمولا با هزینه بالا مصرف برق همراه است. بنابراین اگر یخچال شما قدیمی می باشد و به طور مداوم در حال تعمیر آن هستید، بهتر است برای صرفه جویی در هزینه تعمیرات و قبض برق، یخچال جدیدی را تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: علت اتومات نکردن یخچال چیست؟ راهنمای رفع مشکل

نکات مهم برای پیشگیری از داغ شدن موتور

  1. یخچال فریزر را کنار اجاق گاز، مقابل نور مستقیم خورشید و سماور قرار ندهید.
  2. از سالم بودن لاستیک دور درب یخچال اطمینان حاصل کنید.
  3. مواد غذایی بسیار داغ را فورا در یخچال قرار ندهید.
  4. درب یخچال را بیهوده باز و بسته نکنید.
  5. فاصله یخچال با دیوار باید حداقل 20 سانتی متر باشد تا هوا بتواند به راحتی در پشت یخچال جریان داشته باشد.
  6. لوله های کندانسور را که در پشت یخچال قرار دارند هر چند وقت یکبار تمیز کنید.

جمع بندی

در نهایت با توجه و رعایت کردن موارد فوق می توانید از داغ شدن موتور یخچال جلوگیری کرده و هزینه زیادی را صرف تعمیر آن نکنید. در نهایت توصیه می شود هنگام جابه جایی یخچال دقت لازم را داشته باشید و با احتیاط این کار را انجام دهید. بیشترین علل خالی شدن گاز یخچال به علت جابجایی غیر اصولی یخچال بوده و چسباندن آن به دیوار می باشد. بنابراین به این دو نکته ذکر شده توجه لازم را داشته باشید. در نهایت اگر علاقه به شغل فنی علاقه دارید می توانید در دوره آموزش تعمیرات لوازم خانگی آموزشگاه برق گستران شرکت کرده و مهارت و دانش خود را در این حوزه از 0 تا 100 از مبتدی تا حرفه ای برسانید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *