نحوه ثبت نام آزمون فنی و حرفه ای چگونه است؟
اکتبر 31, 2023
آموزشگاه برق گستران

ثبت نام آزمون فنی و حرفه ای برای کسب گواهینامه و تعیین سطح مهارت افراد در حوزه‌های فنی انجام می‌شود. هر ساله چندین آزمون در رشته‌های مختلف برگزار شده و افراد در بیش از 200 رشته فنی گواهینامه خود را از سازمان آموزش فنی و حرفه ای دریافت می‌کنند. افراد بدون نیاز به ورود به دانشگاه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند در دوره‌های آموزشی مشاغل فنی پردرآمد شرکت کرده و پس از ثبت نام آزمون و کسب نمره قبولی، مدرک خود را دریافت و وارد بازارکار شوند.
در این مقاله توضیحاتی را درباره نحوه برگزاری آزمون فنی حرفه ای و شرایط ثبت نام آزمون فنی حرفه ای همچون سن، مدارک و سایر موارد و همچنین سایت ثبت نام آزمون ارائه خواهیم کرد. در صورت علاقمندی به کسب مدرک گواهینامه سازمان فنی حرفه ای با ما همراه باشید.

انواع آزمون‌های فنی و حرفه ای

آزمون های فنی و حرفه ای به سه شکل مختلف برگزار می‌شوند:

آزمون‌های فنی و حرفه ای

دوره های ادواری فنی حرفه ای

آزمون های ادواری

آزمون ادواری سازمان فنی و حرفه ای در زمانی خاص برگزار خواهد شد. افراد می‌توانند بدون شرکت در دوره آموزشی، در آزمون ادواری فنی و حرفه ای ثبت نام و شرکت نمایند. آزمون ها به دو صورت تئوری و عملی است و کسب حداقل نمره قبولی در هر دو آزمون برای کسب مدرک فنی و حرفه ای منجر ضروری است.

آزمون های هماهنگ

آزمون هماهنگ فنی و حرفه ای در یک زمان خاص در کل کشور برگزار می‌شود. این آزمون ها برای افرادی است که در کلاس‌های هماهنگ سازمان فنی و حرفه ای و یا آموزشگاه‌هایی که زیر نظر این سازمان فعالیت می‌کنند، شرکت کرده و دوره‌های آموزشی را برای یادگیری بیشتر دیده باشند. آزمون به دو صورت تئوری و عملی برگزار شده و افراد پس از کسب نمره قبولی در هر دو آزمون گواهینامه مهارت خود را دریافت کنند.

اگر شما هم از متقاضیان دریافت گواهینامه فنی و حرفه ای هستید، می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزشی آموزشگاه برق گستران در کلاس های تئوری و عملی و یادگیری مطالب مربوطه با اطمینان خاطر در آزمون ادواری ثبت نام و شرکت نمایید. در صورت علاقمندی به دریافت مدرک تعمیرات موبایل در دوره آموزش تعمیرات موبایل آموزشگاه برق گستران ثبت نام و شرکت نمایید تا مهارت‌های لازم برای ورود به بازارکار این شغل پردرآمد کسب کنید. آموزشگاه برق گستران مهارت‌های فنی لازم برای دوره‌های مختلف را در اختیار دوستداران رشته‌های فنی مختلف قرار می‌دهد. در صورت تمایل می‌توانید با مراجعه به سایت آموزشگاه و ثبت نام رایگان، منتظر تماس همکاران باشید.

آزمون های آنلاین

امکان برگزاری آزمون کتبی سازمان فنی و حرفه ای به صورت آنلاین وجود دارد. شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزشگاه‌‌های مختلف در آزمون آنلاین فنی حرفه ای ثبت نام و شرکت نمایید. در صورت کسب نمره قبولی در آزمون کتبی، برای شرکت در آزمون عملی فنی و حرفه ای به صورت حضوری، آماده شوید. آزمون‌های آنلاین زمان خاصی ندارند و تاریخ‌های برگزاری آزمون در هر سال اعلام خواهد شد.

نحوه ثبت نام آزمون فنی حرفه ای

شروط ثبت نام آزمون دوره‌های فنی و حرفه ای

ثبت نام در هر یک از آزمون‌های فنی حرفه ای به داشتن برخی شروط عموم و تخصصی نیازمند است که در ادامه آن‌ها را مطرح کردیم.

شرایط ثبت نام در هر یک از دوره‌های فنی و حرفه ای جهت دریافت گواهینامه و مدرک عبارتند از:

  1.  داشتن حداقل 15 سال سن
  2. داشتن حداقل توانایی جسمی متناسب با رشته مورد نظر
  3. اعتقاد به هر یک از ادیان کشور ایران مانند، مسیحی، زرتشتی، اسلام و …
  4. عدم مشمولیت فرد متقاضی تا تاریخ شرکت در آزمون برای آقایان
  5. داشتن حداقل مدرک تحصیلی مربوط به رشته مورد نظر (برخی از رشته‌ها مدرک پایان دوره راهنمایی یا سیکل، برخی دیگر پایان دوره اول دبیرستان، یک سری از رشته‌ها به دیپلم و همچنین در برخی از رشته‌ها نیز به مدرک فوق دیپلم یا کاردانی نیاز است.)
  6. دریافت مجوز اقامت قانونی از مراجع قانونی برای اتباع خارجی

نحوه ثبت نام آزمون فنی و حرفه ای

سایت ثبت نام در آزمون ادواری فنی و حرفه ای

ثبت نام آزمون فنی و حرفه ای باید از طریق سایت سازمان فنی و حرفه ای انجام شود.

  1. برای ثبت نام آزمون فنی حرفه ای ادواری ابتدا باید وارد سایت /http://advari.irantvto.ir شوید.
  2. روی قسمت کارت اعتباری بروید تا گزینه‌ها برای شما به نمایش درآیند. سپس گزینه خرید کارت اعتباری را انتخاب نمایید.
  3. از دو روش موجود می‌توانید هزینه خرید کارت اعتباری را پرداخت کنید. روش مورد نظر خود را انتخاب کنید تا برای وارد کردن اطلاعاتی از جمله نام و نام خانوادگی، کد ملی و … به صفحه سامانه پرداخت آنلاین هدایت می‌شوید. (دقت فرمایید که کارت اعتباری مربوط به خوشه مورد نظر شما برای ثبت نام آزمون باشد.)
  4. پس از وارد کردن اطلاعات به صورت دقیق و صحیح، برای پرداخت مبلغ به صفحه مربوطه می‌روید. اطلاعات کارت بانکی خود را وارد نمایید و پرداخت را تکمیل نمایید.
    در کارت اعتباری خریداری شده، اطلاعاتی مانند شناسه پرداخت و شماره پرونده درج شده است که در ادامه به آن‌ها نیاز خواهید داشت.
  5. در این مرحله باید گزینه ثبت نام را انتخاب کنید. صفحه وب سامانه ثبت نام آزمون برای شما باز خواهد شد که به اطلاعات مختلفی از شما نیازمند است.
  6. شناسه پرداخت و شماره پرونده را که در کارت اعتباری شما نوشته شده‌اند، در صفحه ثبت نام با دقت بنویسید. همچنین سایر اطلاعات را نیز وارد کنید.
  7. پس از تکمیل مراحل ثبت نام، کد رهگیری به فرد اختصاص داده می‌شود.

ثبت نام در آزمون‌های آنلاین و هماهنگ به ثبت نام و شرکت در دوره آموزشی مورد نظر نیاز دارد. به طور مثال اگر می خواهید مدرک فنی حرفه ای پکیج را دریافت کنید باید دوره آموزش تعمیرات پکیج و نصب آن را در یک آموزشگاه سپری کنید. پس از اتمام دوره‌ها می‌توانید در آزمون فنی و حرفه ای با روش ذکر شده و پس از پرداخت مبلغ و دریافت کارت اعتباری از طریق سامانه ثبت نام فنی و حرفه ای، ثبت نام خود را تکمیل نمایید.

دریافت گواهینامه فنی و حرفه ای

انواع گواهینامه های آزمون فنی و حرفه ای

اگر افراد پس از شرکت در آزمون‌های تئوری و عملی نمره قبولی را در رشته مورد نظر کسب کنند، می‌توانند گواهینامه مهارت دوره آموزشی فنی حرفه ای را در هر یک از 4 سطح بگیرند.

حتماً بخوانید: لیست بهترین مشاغل فنی برای مهاجرت

گواهینامه مهارت

دریافت مدرک فنی حرفه ای

گواهینامه مهارت کارگر ماهر

بهترین و بالاترین سطح از گواهینامه های فنی و حرفه ای، سطح کارگر ماهر است. متقاضیان این سطح باید ابتدا 2 پیش نیاز آن را دریافت کنند. به این صورت که ابتدا باید گواهینامه مهارت درجه 2 و سپس گواهینامه مهارت درجه 1 را دریافت کنند. افراد می‌توانند پس از اخد گواهینامه درجه 2 و 1 در کلاس‌های آموزشی تکمیل شرکت و در نهایت در آزمون سطح کارگر ماهر ثبت نام کنند.

گواهینامه مهارت درجه 1

قبل از شرکت در دوره‌ها و آزمون سطح درجه 1 باید فرد متقاضی گواهینامه مهارت درجه 2 را دریافت کرده باشد. پس از اخذ مدرک مهارت درجه 1 فنی و حرفه ای، می‌توانید در دوره‌های تکمیلی سطح کارگر ماهر شرکت نمایید.

گواهینامه مهارت درجه 2

زمانی که فرد متقاضی در دوره‌های آموزشی لازم و مقدماتی مرتبط با رشته مورد نظر را دیده باشد، می‌تواند در آزمون سطح 2 مهارت شرکت نماید.

گواهینامه مهارت درجه 3

در صورتی که فرد پس از شرکت در آزمون از مهارت کمی برخوردار باشند، مدرک سطح درجه 3 را دریافت خواهد کرد.

چگونه در آزمون فنی حرفه ای ثبت نام کنیم؟

در این مقاله روش ثبت نام آزمون فنی حرفه ای و شرایطی که باید هر یک از داوطلبان شرکت در دوره‌های آموزشی مرتبط با رشته‌های فنی و حرفه ای دارا باشند، بازگو شد. سن ثبت نام، سایت، مدارک موردنیاز، انواع آزمون و همچنین انواع مختلف سطوح گواهینامه سازمان فنی و حرفه ای و مدرک آن را عنوان کردیم. در صورتی که نمرات قبولی را در آزمون‌های مربوطه دریافت کنید، می‌توانید مدرک گواهینامه خود را از سازمان فنی و حرفه ای کشور دریافت نمایید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *