چگونه فشار پکیج دیواری را بالا ببریم؟
اکتبر 10, 2023
آموزشگاه برق گستران

اگر سیستم گرمایشی یا آب گرم خانه شما با مشکل مواجه شده باشد ، ممکن است مشکل از فشار پکیج شما باشد. ما در این مقاله به نحوه تشخیص پایین بودن فشار پکیج دیواری و بالابردن مجدد فشار بار آن می پردازیم. همچنین به دلایل افت فشار، خطرات ناشی از کاهش بار، زمان نیاز به تنظیم فشار پکیج خواهیم پرداخت.
اگر می خواهید تعمیرات پکیج را به صورت حرفه ای یاد بگیرید توصیه می کنیم در دوره آموزش تعمیرات پکیج  آموزشگاه برق گستران شرکت کنید.

نحوه تنظیم فشار پکیج دیواری ایران رادیاتور و بوتان

اگر احتمال می دهید که فشار پکیج شما کم شده است ، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به فشارسنج آب در قسمت جلوی پکیج نگاه کنید. پکیج های مختلف دارای فشارسنج های متفاوتی هستند ، بنابراین باید به دنبال اطلاعات مناسب را در راهنمای پکیج باشید.

اگر سنسور پکیج شما دیجیتالی باشد ، فشار پکیج شما معمولاً با ستون هایی نمایش داده می شود. اگر میزان فشار نمایش داده شده از 1 بار کمتر باشد بدان معناست است که فشار پکیج پایین است. همچنین ممکن است صفحه نمایش شما با نشان دادن علامت هشدار فشار یا حالت چشمک زن افت فشار را نشان دهد.

 

نحوه تنظیم فشار پکیج دیواری ایران رادیاتور و بوتان

 

اگر سنسور پکیج شما هیدرولیک باشد، احتمالاً فشار پکیج بوسیله عقربه نمایش داده می شود. قسمت های قرمز رنگ روی صفحه وجود دارد که نشان دهنده فشار کم و زیاد است. اگر عقربه نشانگر در قسمت قرمز  در سمت چپ باشد ، فشار پکیج بسیار کم است و اگر در قسمت قرمز در سمت راست قرار داشتنه باشد یعنی فشار آب بسیار زیاد است.

توجه: فشار آب را به طور منظم بررسی کنید از این مشکل جلوگیری کنید.

فشار مناسب پکیج چقدر است؟

وقتی رادیاتورهای شما سرد هستند ، دیدن فشار آب 1 بار طبیعی است. هر مقداری زیر 1 باربه معنای پایین بودن فشار است ، در حالی که 2.75 بار و بالاتر فشار بالا محسوب می شود. به یاد داشته باشید ، اگر پکیج شما فشار زیادی داشته باشد ، بهتر است با یک تعمیرکار تماس بگیرید تا مشکل را در اسرع وقت برطرف کند. احتمال این موضوع کم است که فشار پکیج  بیشتر از حد مجاز شود. ممکن است سیستم گرمایشی بیش از حد پر از آب شده باشد، یا دستگاه های فشار در پکیج خراب شده باشند.

کاهش فشار زیاد پکیج می تواند خطرناک باشد، بنابراین همیشه بهتر است اجازه دهید تعمیرکار با تجربه این کار را برای شما انجام دهد.

علت افت فشار پکیج دیواری چیست؟

به طور کلی افت فشار پکیج به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که بارزترین علل آن به صورت زیر است:

  • هواگیری رادیاتور

مشکلی که می تواند بعد از هواگیری پکیج رادیاتورها رخ دهد، خروج آب از سیستم گرمایش مرکزی و در نتیجه کاهش فشار پکیج است. خوشبختانه راهی وجود دارد که می توانید فشار را در سیستم پکیج خود بدون نیاز به تعمیرکار افزایش دهید.

  • نشتی در سیستم گرمایشی

دلیل دیگر افت فشار پکیج این است که ممکن است در جایی از سیستم گرمایش مرکزی نشتی وجود داشته باشد. سیستم لوله‌ کشی پکیج دیواری ممکن است در مدت زمان مورد استفاده دچار صدمات و خرابی‌ ها شود. این صدمات می‌ توانند منجر به نشت گاز یا آب شوند که در نتیجه موجب افت فشار در سیستم می‌ شوند. این نشتی ممکن است جزئی و به سختی قابل تشخیص باشد زیرا این افت فشار تدریجی اتفاق می افتد.

علت افت فشار پکیج دیواری چیست؟

 

در یکی از موارد پر کاربرد در سیستم‌ های گرمایشی و سرمایشی، استفاده از پکیج دیواری به منظور تأمین حرارت و سرمایش در فضاهای مختلف است. با این حال، ممکن است در برخی موارد با افت فشار در پکیج دیواری مواجه شویم که می‌ تواند منجر به کاهش بهره‌ وری سیستم و دسترسی ناکافی به گرما یا سرما شود. در ادامه، به بررسی علت اصلی افت فشار در پکیج دیواری می‌ پردازیم.

  • فیلتر های کثیف

فیلتر های پکیج دیواری جهت جلوگیری از ورود ذرات خارجی به سیستم نصب می‌ شوند. با گذشت زمان، این فیلترها ممکن است کثیف شوند و اجازه گرد و غبار و ذرات دیگر را به سیستم بدهند. این موضوع منجر به ایجاد مانع در جریان آب و گاز شده و باعث افت فشار در پکیج دیواری می‌ شود.

  • ضعف کمپرسور

در صورتی که کمپرسور پکیج دیواری ضعیف باشد، قدرت فشار دادن هوا و گاز را نخواهد داشت. این موضوع می‌ تواند باعث افت فشار در سیستم شود و تأثیر منفی بر روی عملکرد پکیج دیواری داشته باشد.

با جستجوی ناحیه مرطوب در نزدیکی رادیاتورها، لوله ها و پکیج می توانید متوجه شوید این مشکل شوید. به یاد داشته باشید که به دنبال نشتی در داخل خود پکیج نباشید. بهتر است این کار را به یک تعمیرکار حرفه ای پکیج بسپرید.

اگر محل نشتی را پیدا کردید،تعمیرکار باید بتواند مشکل را برطرف کند. اگر نتوانید نشتی را پیدا کنید و افت فشار پکیج همچنان ادامه داشت، بهترین کار تماس با یک تعمیرکار پکیج است.

توجه داشته باشید که نشتی پکیج ممکن است به دلیل نصب اشتباه دستگاه باشد. اگر با نحوه نصب این دستگاه آشنا نیستید توصیه می کنیم در دوره آموزش نصب پکیج برق گستران ثبت نام کنید.

علت افت فشار پکیج در حالت تابستانه

در فصل تابستان، بسیاری از افراد با افت فشار پکیج خود مواجه می شوند. این مشکل می تواند باعث عدم راضی بودن از عملکرد پکیج و کاهش کارایی آن شود. در زیر، به علت این افت فشار در حالت تابستانه پرداخته می شود و راهکار هایی برای حل این مشکل ارائه می شود.

  • درجه حرارت بالا:

در فصل تابستان، درجه حرارت بالای هوا می تواند باعث افت فشار پکیج شود. زمانی که هوا گرمتر می شود، فشار داخل پکیج کاهش می یابد و این می تواند موجب عدم عملکرد صحیح آن شود. برای رفع این مشکل، می توان از روش های خنک کننده مورد استفاده قرار داد و اطمینان حاصل کرد که دمای داخلی پکیج کنترل شده است.

  • عدم صرفه جویی در استفاده از برق:

هنگامی که هوا گرمتر می شود، افراد بیشتر از پکیج خود برای خنک کردن منازل استفاده می کنند. این می تواند باعث بارز شدن برق و در نتیجه افت فشار پکیج شود. برای حل این مشکل، می توان به استفاده متوازن از پکیج در طول روز و شب توجه کرد و برق مصرفی را بهینه کرد.

 

علت افت فشار پکیج در حالت تابستانه

 

  • خرابی در سیستم:

گاهی اوقات، عدم عملکرد صحیح پکیج در فصل تابستان به دلیل خرابی در سیستم ممکن است. مشکلاتی مانند نشتی آب، خرابی کمپرسور یا کاهش عمر باتری می تواند منجر به افت فشار پکیج شود. در این صورت، بهتر است یک تکنسین مجرب را برای بررسی و تعمیر سیستم فراخوانی کنید.

علت افت فشار پکیج در حالت زمستانه

یکی از علت های افت فشار پکیج در حالت زمستانه، میزان فشار درون سیستم حرارتی است. اگر فشار داخلی سیستم به طور مداوم کاهش یابد، عملکرد پکیج نیز کاهش می یابد. در زیر، علت اصلی کاهش فشار درون پکیج های حرارتی در حالت زمستانه آشنا می‌ شویم.

  • گسترش سرما:

در زمستان، دما به میزان زیادی کاهش می یابد و این موجب گسترش سرمایی در سیستم حرارتی می شود. این گسترش می تواند منجر به نشتی های هوا در سیستم شود که باعث کاهش فشار داخلی می شود.

  • یخ زدگی لوله ها:

در مناطقی با دمای پایین، ممکن است لوله های سیستم حرارتی یخ بزنند. این یخ زدگی می تواند منجر به بسته شدن مسیرهای هوا در سیستم شود و سبب کاهش فشار گاز در پکیج ها شود.

  • مشکلات در برودت گیر:

به طور استاندارد، پکیج های حرارتی دارای یک برودت گیر همراه با آن هستند که وظیفه آن حرارت را از گاز خنک کننده جمع آوری کرده و به هوا تخلیه می کند. مشکلات در برودت گیر می تواند منجر به افت فشار پکیج شود.

خطرات افت فشار پکیج

افت فشار پکیج ناشی از موارد مختلفی می‌ تواند باشد. این خطرات می‌ تواند عواقب جدی را برای سیستم و تجهیزات مربوطه به همراه داشته باشد. از جمله خطراتی که ممکن است با افت فشار پکیج رخ دهد، می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کاهش عملکرد و راندمان سیستم:

افت فشار پکیج می‌ تواند باعث کاهش فشار در داخل شبکه شود و در نتیجه عملکرد سیستم را کاهش دهد. این می‌ تواند منجر به کارایی پایین تر و همچنین صرفه‌ جویی ناکافی در انرژی شود.

  1. خرابی تجهیزات:

افت فشار پکیج می‌ تواند با دامنه ای بیشتر از حد مجاز، تجهیزات را خراب کند. این موضوع می‌ تواند به هزینه‌ های تعمیر و نگهداری اضافی و حتی تعویق در عملکرد سیستم منجر شود.

 

خطرات افت فشار پکیج

 

  1. ایجاد خطرات ایمنی:

افت فشار پکیج ممکن است باعث ایجاد خطرات ایمنی شود، به ویژه در محیط های صنعتی. مثلا، در سیستم های فشار بالا، افت فشار می‌ تواند باعث ایجاد خطر وقوع انفجار شود.

چگونه فشار پکیج دیواری را بالا ببریم؟

در مرحله اول ، قبل از بالابردن فشار پکیج ، باید دفترچه راهنمای پکیج خود را بررسی کنید. هر پکیجی با پکیج دیگر متفاوت است ، بنابراین ابتدا دستورالعمل های سازنده را بررسی کنید.

 

روش بالابردن فشار پکیج با حلقه پر کردن

  1. ابتدا پکیج خود را خاموش کرده و به آن زمان کافی بدهید تا خنک شود.
  2. حلقه پر کردن را بررسی کنید ، مطمئن شوید که دو سر آن متصل و محکم شده است.
  3. سپس هر دو سوپاپ را باز کنید. باید صدای ورود آب سرد به سیستم را بشنوید
  4. شیرها را باز نگه دارید تا فشار پکیج به 1.5 بار برسد.
  5. سپس ، هر دو سوپاپ را یک به یک ببندید.
  6. پکیج را دوباره روشن کنید. بسته به پکیج ، ممکن است لازم باشد دکمه ریست را فشار دهید.
  7. سپس ، حلقه پر کردن را باز کرده و آب باقی مانده در حلقه را بگیرید.
  8. حلقه پرکن را تمیز کرده و در مکانی مناسب نگه دارید.

 

نحوه افزایش بار پکیج با کلید شارژ فشار مجدد

  1. پکیج را خاموش کرده و منتظر بمانید تا سرد شود.
  2. سینی زیر پکیج و سپس کلید و جایگاه آن را پیدا کنید.
  3. سپس ، کلید را در جایگاه خود قرار دهید و مطمئن شوید که با سیگنال “باز شدن قفل ” هماهنگ است.
  4. سپس کلید را محکم فشار داده و به سمت علامت ” بسته شدن قفل” بچرخانید.
  5. سرپیچ مربعی سفید رنگ را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا آب به درون پکیج جریان یابد. باید بتوانید صدای آب را بشنوید.
  6. این فشار را تا میزان 1.5 بار افزایش دهید.
  7. سپس سرپیچ را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا آب متوقف شود.
  8. کلید را به حالت “باز شدن قفل” برگردانید. توجه داشته باشید که ممکن است مقداری آب از آن خارج شود ولی نگران این موضوع نباشید.
  9. سپس پکیج را دوباره روشن کنید.

 

چگونه فشار پکیج دیواری را بالا ببریم؟

 

نکات مهم در حین افزایش بار پکیج

  1. رعایت تنظیمات اولیه:

قبل از شروع به بالا بردن فشار پکیج، اطمینان حاصل کنید که تنظیمات اولیه بر روی ماشین متصل به پکیج صحیح اعمال شده است. رعایت تنظیمات اولیه پکیج باعث بالا بردن بار پکیج می‌ شود.

  1. کنترل فاکتورهای محیطی:

موقعیت فیزیکی پکیج و شرایط محیطی اثر زیادی بر فشار آن دارند. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که پکیج در یک محلی قرار گرفته است که عامل‌ هایی مانند دمای محیط، رطوبت و نور خورشید به حداقل می رسند.

  1. استفاده از تجهیزات فنی مناسب:

استفاده از تجهیزات و ماشین آلات حرفه‌ ای، می تواند به بالا بردن کیفیت و بالا بردن فشار پکیج کمک می کند.

علت بالا رفتن فشار پکیج

هنگامی که پکیج دیواری آب را گرم می کند، آب گرم منبسط شده و باعث افزایش فشار در فشار سنج می شود. ظرف انبساط پکیج به گونه ای تنظیم شده اند که می تواند این افزایش های ناگهانی فشار را کنترل کنند ، بنابراین هنگامی که هم از گرمایش مرکزی و هم از آب گرم استفاده می کنید فشار بیشتری از حد معمول نشان می دهد که  لازم نیست نگران آن باشید.

چگونه فشار پکیج را کم کنیم؟

  1. پکیج خود را خاموش کرده و منتظر بمانید تا سیستم گرمایش خنک شود.
  2. گیج فشارسنج پکیج را بررسی کنید.
  3. اگر فشار بیش از 2 بار است ، باید فشار را کاهش دهید.
  4. اطمینان حاصل کنید که حلقه پر کننده یا شیر تخلیه محکم بسته شده است
  5.  رادیاتورهای ها را هواگیری کنید تا هوای محبوس شده از سیستم گرمایشی آزاد شود
  6. بررسی کنید که آیا فشار پکیج به میزان طبیعی خود برمی گردد یا خیر

 

علت بالا رفتن فشار پکیج

 

هر چند وقت یکبار باید فشار پکیج را تنظیم کرد؟

شما فقط وقتی باید فشار پکیج خود را بالا ببرید که متوجه افت شدید فشار در آن شدید است ، هرچند توصیه می کنیم هر چند هفته یکبار فشار پکیج خود را محض احتیاط چک کنید.
اگر مجبور شدید مرتبا فشار پکیج را بالا ببرید، می تواند نشان دهنده ی این موضوع باشد که در جایی از سیستم نشتی وجود دارد. برای جلوگیری از آسیب دیدن پکیج، بهتر است این نشتی را پیدا کرده و مشکل را برطرف کنید.

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی افت فشار پکیج دیواری، دلایل و علل آن، نحوه بالا بردن فشار بار، خطرات ناشی از پایین بودن بار پکیج و همچنین علل افزایش فشار آن پرداختیم و دیدیم چگونه باید فشار پکیج را کم کنیم.
در صورتی که قصد شرکت در دوره های آموزشی پکیج دیواری را دارید با کارشناسان ما در آموزشگاه برق گستران تماس بگیرید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 دیدگاه برای “چگونه فشار پکیج دیواری را بالا ببریم؟”

  1. سلیمان پور گفت:

    سلام، فشار پکیج دیواری ما هر 3 روز میاد زیر 1 ارور 40 70 میده. راهی هست که درستش کنم و بالای 1 بمونه و نیاد پایین؟

    1. هانی گفت:

      باید توسط پکیج کار بررسی شه.

  2. پاکروان گفت:

    ایده های خیلی خوبی از مطلبتون گرفتم و ازشون استفاده کردم و واقعا نتیجه گرفتم. به نظرم باید از تیم زحمت کشی که این مطالب رو به صورت رایگان در اختیار مردم میزاره قدردانی کرد. چند روز پیش با یکی از شماره های تبلیغات لوله بازکنی برچسب های روی دیوار خونمون تماس گرفتم که هیچ راهنمایی نکرد