آموزش گام به گام تعویض باتری انواع گوشی سامسونگ
سپتامبر 5, 2023
آموزشگاه برق گستران

تعویض باتری گوشی سامسونگ یک امری تخصصی بوده و مستلزم طی کردن مراحل و رعایت نکاتی است. تعویض اشتباه باتری در گوشی های این برند مشکلات بسیاری را در عملکرد آنها ایجاد می کند. اگر قصد در آوردن باتری موبایل سامسونگ را دارید و می خواهید بدانید چگونه باتری گوشی سامسونگ را در بیاوریم توصیه می کنیم این مقاله از سری مقالات دوره تعمیرات موبایل را تا انتها بخوانید.

اهمیت تعویض باتری گوشی سامسونگ

گوشی های هوشمند برند سامسونگ برای کارکرد و عملکرد بهینه، بسته به نوع و مدل از باتری های پلیمری و لیتیوم یونی استفاده می کنند. باتری های پلیمری و لیتیوم یونی استفاده شده در گجت های هوشمند و اسمارت فون ها، به تدریج و با گذشت زمان کارایی و بازدهی اولیه خود را از دست می دهند. به طور معمول، عمر مفید این باتری ها برای بازه زمانی یک تا دو سال می باشد.

کاهش ظرفیت اصلی و کارایی باتری، شارژ نشدن باتری گوشی و زود خالی شدن مستمر و مداوم این قطعه را به دنبال دارد. زود خالی شدن شارژ باتری، برای کاربران گوشی های هوشمند، تبدیل به یک معضل ناخوشایند و آزاردهنده می شود.

علاوه بر این، با توجه به طول عمر مفید و ماهیت باتری های لیتیوم پلیمری و لیتیوم یونی، تعویض آنها پس از گذشت بازه زمانی مشخص، یک امر اجتناب ناپذیر و الزامی تلقی می گردد. ضمنا، تعویض باتری گوشی هوشمند سامسونگ حتما باید توسط افراد باتجربه و کاربلد انجام شود.

اهمیت تعویض باتری گوشی سامسونگ

مراحل تعویض باتری گوشی سامسونگ

اگر تمایل دارید که گوشی خود را تعمیر نمایید و قصد دراوردن باتری موبایل سامسونگ خود را دارید، می توانید از دستورالعمل زیر پیروی کنید. در صورتی که قصد دارید برای رفع مشکل باتری گوشی، دستگاه خود را به دست تعمیرکار موبایل بسپارید، برای محافظت از اطلاعات گوشی و جلوگیری از به سرقت رفتن دیتاها حتماً اقدامات لازم را انجام دهید.

مرحله اول: پیروی از دستورالعمل های مربوطه

در اولین مرحله تعویض باتری گوشی سامسونگ، بایستی دستورالعمل های مربوط به باز کردن گوشی را متناسب با نوع و مدل آن از اینترنت پیدا نموده و با تبعیت از آن پیش بروید. به منظور تسهیل و تسریع شدن این فرآیند می توانید در مرورگر خود عبارت How to replace battery Samsung (پس از این عبارت مدل گوشی خود را تایپ کنید) را وارد نموده تا دستورالعمل های مربوط به نوع و نحوه تعویض باتری دستگاه نمایش داده شوند.

مرحله دوم: جدا کردن کاور گوشی

برای تعویض باتری موبایل سامسونگ می بایست کاور دستگاه از پنل آن جدا شود. برای جدا کردن کاور گوشی در ابتدا با استفاده از ابزار مناسب و بدون آسیب وارد آوردن، پنل گوشی از قسمت پشت آن جدا می شود. این فرآیند متناسب با نوع و مدل گوشی هوشمند می تواند متفاوت باشد.

به طور معمول، در بسیاری از گوشی های هوشمند سری جدید سامسونگ، برای جدا کردن کاور باید از یک ابزار سوزنی شکل استفاده نمود. همچنین، کاور پشت پنل غالبا با گیره های پلاستیکی در سرجای خود فیکس می شود. در هنگام جدا کردن کاور می بایست این موضوع مد نظر قرار گیرد.

مرحله سوم: باز کردن پیچ ها

پس از جداسازی کاور، باتری گوشی در معرض دید قرار می گیرد. در برخی از مدل های گوشی هوشمند سامسونگ مانند Samsung galaxy a10 بر روی قسمت باتری چند پیچ سه میلیمتری قرار گرفته است. با استفاده از پیچ گوشتی باید این پیچ ها را به آرامی باز نموده تا فرآیند جدا سازی باتری از پنل دستگاه به راحتی انجام شود.

پس از باز کردن پیچ ها نوبت به جدا کردن سوکت های باتری می رسد. با استفاده از ابزارهای مخصوص مانند اسپاتول، کابل ها و فیش های اتصال دهنده بر روی باتری جدا می شوند.

 

مراحل تعویض باتری گوشی سامسونگ

مرحله چهارم: برداشتن پوشش مادربرد

به منظور تعویض باتری گوشی سامسونگ به ویژه سری های A، باید پوشش مادربرد از روی باتری برداشته شود. این پوشش غالبا در قسمت پایین گوشی قرار گرفته است. با باز کردن پیچ ها به راحتی این پوشش از پنل دستگاه جدا می شود.

مرحله پنجم: جدا سازی باتری از پنل

به طور معمول، باتری گوشی های هوشمند جدید سامسونگ با استفاده از چسب نگهدارنده در سرجای خود ثابت و محکم می شود. با استفاده از یک کارت پلاستیکی و قرار دادن آن در لبه پایین باتری، چسب های نگهدارنده شل شده و قابلیت جدا سازی باتری امکان پذیر می گردد.

 

 

چگونه باتری گوشی های پلمپ را باز کنیم

آموزش تعویض باتری موبایل

مرحله ششم: جایگذاری باتری جدید

پس از جدا سازی کامل باتری قدیمی، باتری جدید در محل مشخص شده جایگذاری می شود. همچنین، به منظور فیکس و ثابت نگه داشتن باتری در جایگاه خود، از چسب های جدید استفاده می گردد.

عوض کردن باتری گوشی سامسونگ

حتما بخوانید: آموزش تعمیر ال سی دی گوشی

نکات مهم در هنگام در آوردن باتری گوشی سامسونگ

برخی از نکاتی که هنگام تعویض باطری گوشی سامسونگ و سایر انواع موبایل های اندرویدی باید بدانید عبارتند از:

1- استفاده از باتری اصل و اورجینال

بدون اغراق، اصل و اورجینال بودن، از مولفه های مهم و حائز اهمیت در هنگام تعویض باتری به شمار می رود. تعویض باتری گوشی های مختلف، غالبا تقاضاهای بسیار بالایی در سطح بازار دارد. این امر احتمال وجود قطعات تقلبی و بی کیفیت را افزایش داده است.

نصب باتری بی کیفیت و غیر استاندارد، نتیجه ای به جز ایجاد مشکلات مختلف مانند صدمه زدن به سایر قطعات سخت افزاری دستگاه، خالی شدن سریع باتری، داغ شدن بدنه گوشی و حتی بروز حوادثی مانند انفجار باتری و آتش گرفتن را در بر نخواهد داشت. بنابراین، برای تهیه باتری اصل و اورجینال برای گوشی هوشمند سامسونگ باید به مراکز مجاز و معتبر مراجعه نمود.

تفاوت باتری اصل و کپی

2- عدم انقضای تاریخ مصرف باتری

تاریخ تولید باتری، از دیگر نکات حائز اهمیت در هنگام تعویض باتری گوشی های هوشمند سامسونگ به شمار می‌رود. در چنین مواقعی تاریخ حک شده بر روی باتری دستگاه باید با تاریخ روی بسته بندی آن تطابق و هماهنگی داشته باشد.

در صورت مغایرت داشتن این موضوع، به احتمال زیاد، باتری انتخابی غیر اصل و بی کیفیت می باشد. ضمنا، بررسی نوشته و داده ها و اطلاعات روی برچسب باتری، ارزیابی لبه باتری و لوگوی شرکت و برند سازنده، در شناسایی و تشخیص اصل بودن باتری گوشی، به کاربران کمک شایانی می نماید.

3- بهترین زمان برای تعویض باتری موبایل

خالی شدن شارژ سریع گوشی، داغ شدن بدنه، خاموش شدن یکباره دستگاه، طول کشیدن شارژ دوباره آن برای بازه زمانی طولانی مدت، تورم یا باد کردن باتری، تغییر شکل ظاهری و افت و کاهش کارایی چشمگیر، بهترین زمان برای تعویض باتری موبایل به شمار می رود.

مشکلات بعد از تعویض باتری گوشی اندروید

اگرچه تعویض باتری گوشی مزایایی همچون صرفه جویی در وقت و هزینه را در بر دارد، اما اگر احتیاط نکنید ممکن است به ضرر گوشی‌ تان تمام شود. برای تعویض آن میتوانید به مراکز معتبر و نمایندگی‌ها مراجعه کنید. باتری های نامرغوب می تواند نتیجه عکس روی گوشی داشته و یا حتی باعث سوختن و برک شدن گوشی شود.

آیا با تعویض باتری گوشی اطلاعات پاک میشود؟

اگر امر تعویض باتری گوشی به درستی و به دست متخصص انجام شود، این اطمینان را به شما میدهیم هیچ اتفاق ناگواری قرار نیست پس از آن بیفتد. البته اطلاعات گوشی، روی هارد آن ذخیره می شود. بنابراین تعویض باتری گوشی ارتباطی با اطلاعات ذخیره شده بر روی آن ندارد.

بعد از تعویض باتری گوشی چند ساعت باید شارژ شود؟

در گذشته باورهایی وجود داشت که بیشتر مربوط به باتری های از جنس نیکل می باشد. باورهایی از قبیل این که در استفاده اولیه شارژ باتری حتما باید خالی شود و بعد از آن ساعت ها در شارژ بماند. اما با روی کار آمدن باتری های لیتیوم یون، چنین باورهایی منسوخ شد. مگر اینکه گوشی شما متعلق به یک قرن پیش باشد.

در هر صورت توصیه ما این است که:

  1. اول از هر چیز دفترچه راهنمای تولید کننده را مطالعه کنید مبادا توصیه ای در مورد نحوه شارژ اولیه از قلم بیفتد.
  2. نه تنها اولین بار، همیشه از شارژر اصلی گوشی استفاده کنید.
  3. تا جای ممکن سعی کنید شارژ گوشی بین 20 تا 80 درصد باشد. این میزان شارژ باعث میشود بهترین ولتاژ مورد نیاز منتقل شود.

 

مشکلات بعد از تعویض باتری گوشی اندروید

 

روش تعویض باتری گوشی های پرسی سامسونگ

با رویت مواردی همچون نگه نداشتن شارژ، شارژ نشدن گوشی، خاموش روشن شدن های پیاپی و … متوجه خواهید شد که وقت تعویض باتری گوشی است. هر چند این موارد تنها مربوط به باتری نمی شود. بنابراین این موضوع را حتما با یک تعمیرکار ماهر در میان بگذارید، مخصوصا اگر باتری گوشی شما پرسی می باشد که موضوع بحث می باشد. در موبایل های قدیمی تعویض باتری موضوع پیچیده ای نبود و اکثر افراد بدون نیاز به تعمیرکار، این کار را انجام میدادند. اما امروزه اکثر موبایل ها به صورت پلمپ شده روانه بازار میشوند. همین امر باعث شده که تعویض باتری کاری حساس و نیازمند فرد متخصص و ماهر گردد. به هر حال اگر خودتان قصد تعویض آن را دارید، به طور کلی می توان موارد زیر را مد نظر قرار داد:

  • قبل از هرکاری مطمئن شوید که میزان شارژ باتری گوشی شما کمتر از 25 درصد باشد. شاید به نظر بی اهمیت باشد. اما زیاد بودن شارژ گوشی ممکن است باعث انفجار شود.
  • در مرحله بعد گوشی را خاموش و سیمکارت و رم را خارج نمایید.
  • قسمت پشت گوشی به وسیله چسب پلمپ شده. به وسیله یک سشوار یا هیتر دمایی بین 70 تا 80 درجه سانتی گراد به مدت یک دقیقه به پلمپ گرما دهید تا شل شود.
  • در این مرحله نیاز به یک قاب کش دارید تا به راحتی قاب پشت گوشی جدا شود.
  • حال نوبت به جدا کردن باتری قدیمی و جایگزینی باتری جدید است.

 

روش تعویض باتری گوشی های پرسی سامسونگ

 

هزینه تعویض باتری گوشی های پلمپ

همانطور که ذکر شد، تعویض باتری گوشی های پلمپ کار پیچیده ای نیست؛ البته اگر ریسک این کار را خودتان بپذیرید،در غیر اینصورت باید به سراغ یک متخصص و تعمیرکار ماهر بروید. اما با توجه به پیچیده نبودن این امر، بعید است هزینه زیادی متحمل شوید. پس توصیه ما نیز سپردن تعویض باتری به یک تعمیرکار زبردست است.

قیمت تعویض باتری گوشی سامسونگ

اگر جز افرادی نیستید که با به بازار آمدن مدل‌ های جدید برند های معتبر گوشی موبایل، گوشی خود را عوض می کنید، حداقل یک بار مجبور به تعویض باتری گوشی خود شده اید. علت این امر هم کاملا واضح است. حتی اگر شما در نگهداری از گوشی خود و میزان شارژ باتری آن وسواس به خرج دهید، دیر یا زود مجبور به تعویض آن خواهید شد. قطعه‌ ای همچون باتری، قطعه‌ ای مصرفی محسوب می شود. ولی با تمام شرایط ذکر شده، احتمالا بعد از 2-3 سال شرایط به گونه‌ ای رقم میخورد که برای خودتان محرز میشود که باتری گوشی تان مثل روزهای اول بازدهی ندارد.

 

قیمت تعویض باتری گوشی سامسونگ

 

 

همین امر باعث میشود موضوعی همچون قیمت تعویض باتری گوشی برای شما مهم شود. عوامل متعددی در این موضوع دخیل است. یکی از این موارد برند گوشی است. یکی از محبوب ترین برندها سامسونگ می باشد. بعد از برند، مدل گوشی مطرح است. قطعا تعویض باتری سامسونگ گلکسی اس 7 از گلکسی اس 20 هزینه کمتری خواهد داشت. همچنین از آنجایی که باتری گوشی جز قطعاتی است که به وفور یافت می شود، از این رو تشخیص جنس اصل و تقلبی تا حدودی سخت می شود. بنابراین توصیه می شود جهت تعویض باتری سامسونگ خود، از اصالت کالا مطمئن و از فروشنده ضمانت بخواهید.

در این مطلب به بررسی مراحل تعویض باتری گوشی سامسونگ پرداختیم و دیدیم چگونه باتری گوشی سامسونگ را در بیاوریم. در صورتی که از علاقه مندان به تعمیرات موبایل هستید، توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در دوره های تعمیرات موبایل آموزشگاه برق گستران ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *