آموزش جامع رفع مشکل شارژ نشدن گوشی
سپتامبر 20, 2023
آموزشگاه برق گستران

شارژ نشدن گوشی یکی از مهمترین مشکلاتی است که برای بسیاری از افراد به وجود می‌ آید. دلایل گوناگونی باعث بروز این مشکل در گوشی های موبایل می شود. اگر گوشی موبایل شما شارژ نمی شود، نگران نباشید در این مطلب قصد داریم ضمن آشنایی با علت شارژ نشدن گوشی، به آموزش رفع مشکل شارژ گوشی شیائومی، آیفون، سامسونگ و دیگر برندها بپردازیم و بگوییم چرا گوشی شارژ نمی شود.
همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تعمیرات موبایل در دوره آموزش تعمیرات موبایل آموزشگاه برق گستران ثبت نام کنید.

علت شارژ نشدن گوشی چیست؟

اجازه دهید پیش از آنکه با نحوه رفع مشکل شارژ نشدن گوشی های سامسونگ، هواوی، شیائومی و حتی آیفون آشنا شویم شما را با دلایل بروز این مشکل آشنا کنیم. به طور کلی دلایل گوناگونی باعث می شود گوشی موبایل شارژ نشود. برخی از مهم ترین این دلایل عبارتند از:

 

علت شارژ نشدن گوشی چیست؟

 

  1. خراب بودن پریز برق
  2. خرابی آداپتور شارژ
  3. خراب شدن کابل رابط شارژ
  4. آسیب دیدن پورت شارژ گوشی
  5. آپدیت نبودن گوشی
  6. خراب شدن باتری
  7. مشکلات نرم افزاری

مطمئنا دلایل دیگری نیز هستند که باعث ایجاد این مشکل می شوند ولی این موارد که ذکر شد اصلیترین دلایل و عوامل هستند.

علت شارژ نشدن گوشی شیائومی با شارژر سامسونگ

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که با کابل شارژر خود به مشکل خورده اید احتمالا ممکن است بخواهید گوشی تلفن همراه خود را با شارژر دیگری شارژ کنید. در این صورت، این سوال پیش می آید که آیا استفاده از هر شارژری برای گوشی تلفن همراه صحیح است یا خیر؟ از رایج ترین علت شارژ نشدن گوشی شیائومی با شارژر سامسونگ را می توان اختلاف ولت آداپتور شارژر سامسونگ نسبت به آداپتور شیائومی دانست.

این کار باعث خرابی سوکت شارژر و باتری موبایل می شود، لذا در ابتدا باید سعی کنید از جنس اورجینال و مناسب گوشی موبایل خود استفاده کنید، زیرا هر گوشی موبایل باتری متفاوتی دارد و جریان خاصی را باید برای شارژ کردن به آن وارد می کند.

نکات مهمی که باید در نظر گرفت این است که در هنگام استفاده از شارژر سامسونگ برای گوشی شیائومی، باید ولتاژ، آمپر و وات آن را بررسی کرد.

استفاده از شارژر با ولتاژ و آمپر متناسب با گوشی تلفن همراه، عمر مفید باتری را بیشتر می کند و استفاده از شارژر با ولتاژ و آمپر پایین تر، تنها نکته منفی که دارد این است که مدت زمان بیشتری طول می کشد که تلفن همراه را شارژ کند.

همچنین استفاده از شارژر با ولتاژ و آمپر بالاتر از میزان قابل تحمل گوشی تلفن همراه، موجب خسارت های فراوان می شود. اگر چه ممکن است در هنگام استفاده از شارژرهای برند های دیگر نتیجه مثبتی مشاهده کنید اما همواره شارژرهای اصلی هر برند بهینه ترین شارژر برای استفاده از گوشی های همان برند است.

علت شارژ نشدن گوشی شیائومی در حالت خاموش

در اکثر مواقع، دلایل و علت ارژ نشدن گوشی شیائومی و سایر انواع گوشی در حالت خاموش نیز مانند مواردی که در بالا ذکر شد است. مواردی چون خرابی سوکت، خرابی پریز برق، سوختن آداپتور، پارگی و آسیب کابل شارژ و غیره می تواند باعث این مشکل باشد.

علت شارژ نشدن گوشی شیائومی در حالت خاموش

 

زمانی که گوشی شما شارژ نمی شود میتوان آن را خاموش کرده و تا در حالت خاموش گوشی شیائومی شما شارژ شود و یک دقیقه صبر کرده و مجدد گوشی را روشن کنید. این روش در اکثر اوقات برای گوشی های که علامت شارژ دارند اما برای شارژ شدن با مشکل مواجه می شوند در اکثر مواقع تاثیر گذار است.

علت دیر شارژ شدن گوشی

از دلایل دیر شارژ شدن گوشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از کابل نامناسب: این کابل ها معمولا پس از استفاده طولانی مدت دچار آسیب هایی می شوند که ممکن است روی سرعت انتقال جریان آنها تاثیر بگذارد.
  • استفاده از آداپتور نامناسب: آداپتور گوشی، تاثیر زیادی در بازدهی شارژ گوشی دارد.
  • آداپتورها طوری طراحی می شوند که از گوشی در برابر تغییر ولتاژهای ناگهانی جلوگیری کنند. آداپتورهای آسیب دیده در اثر تغییرات ناگهانی ولتاژ می توانند مشکلاتی را برای گوشی ایجاد کنند که یکی از آنها دیر شارژ شدن گوشی است.
  • مشکل در منبع برق مورد استفاده برای شارژ: معمولا سریع ترین روش برای شارژ گوشی استفاده از کابل و شارژر خود گوشی و برق مستقیم شهری می باشد.
  • اپلیکیشن های فعال در پس زمینه: اپلیکیشن های فعال در پس زمینه می توانند روی مصرف باتری گوشی تاثیر زیادی داشته باشند.
  • استفاده از گوشی‌های قدیمی: گوشی های جدید دارای یک چیپ شارژ سریع می باشند که باعث می شود گوشی در کمتر از دو ساعت کاملا شارژ شود. این گوشی ها به اصطلاح دارای شارژ سریع هستند.
  • استفاده از یک باتری فرسوده: از علت دیر شارژ شدن گوشی می توان به فرسودگی باتری گوشی اشاره کرد.
  • مسدود شدن پورت USB: در اثر گذشت زمان و به دلیل قرار دادن گوشی در جیب و کیف، پرز، موی ریز و گرد و خاک داخل فضای USB جمع میشود و هنگام اتصال کابل، اتصال به درستی برقرار نمی شود.
  • آسیب دیدن یا خوردگی پورت USB: اگر یک پین داخل پورت USB شکسته باشد یا به هر دلیلی مسیر شارژ با مشکل روبرو شده باشد، باتری گوشی دیر شارژ می شود.
  • استفاده از گوشی در هنگام شارژ شدن: استفاده از گوشی در هنگامی که به شارژ متصل است می تواند باعث خراب شدن باتری و سپس دیر شارژ شدن گوشی شود.

علت زود خالی شدن باتری گوشی

باتری‌ های گوشی‌ های امروزی ساخته شدن تا بتوانند حتی برای چند روز هم که شده، دووم بیاورند.

 

علت زود خالی شدن باتری گوشی

 

ولی بعضی موقع‌ ها مشاهده می کنیم که باتری گوشی‌، زود به زود خالی می‌شود و نمی‌ تواند زیاد شارژ نگه دارد، در ادامه به چند علت مهمی که باعث زود خالی شدن باتری می شود می پردازیم:

  • نور زیاد صفحه نمایش
  • اعلان‌ ها
  • فعالیت اپلیکیشن‌ ها در پس زمینه
  • استفاده بیش از حد از برخی برنامه ها یا فعالیت‌ هایی که نیاز به انرژی زیاد باتری دارند
  • وجود ویروس یا بدافزار در گوشی
  • فعال بودن سرویس‌ها توی پس‌زمینه
  • به روز نبودن برنامه ها یا سیستم عامل
  • خراب بودن قطعات سخت‌افزاری گوشی
  • وجود نرم افزارهای پر مصرف
  • خراب بودن باتری

علت فست شارژ نشدن گوشی

تاکنون افراد زیادی گفته اند که شارژ سریع گوشی آن ها به درستی کار نمی کند و مدت زمانی که طول می کشد تا تلفن همراه آنها به شارژ کامل برسد، بسیار زیاد شده است. این مشکل می تواند دلایل زیادی داشته باشد.

  • غیر فعال شدن شارژ سریع: اکثر گوشی هایی که از فست شارژ پشتیبانی می کنند، در تنظیمات خود دارای قابلیتی برای فعال و غیر فعال کردن شارژ سریع وجود دارد، که این مشکل کاملا نرم افزاری بوده و به سادگی قابل رفع می باشد.
  • نصب برنامه های مختلف: اگر اخیرا از برنامه هایی استفاده می کنید که به بخش شارژ و یا مدیریت گوشی تلفن همراه دسترسی دارند، ممکن است این برنامه ها باعث از کار افتادن شارژ سریع گوشی شوند.
  • خرابی شارژر: متاسفانه وجود مدل های فیک و بی کیفیت انواع شارژر های فست شارژ، باعث شده است تا خریداران نتوانند به اجناس با کیفیت و اصل به راحتی دسترسی پیدا کنند.
  • خرابی کابل شارژر:اگر کابل شارژر شما به هر دلیلی دچار صدمه شود، شارژر دیگر توانایی شارژ گوشی را ندارد و یا در ساده ترین حالت باعث می شود تا قابلیت شارژ سریع آن از کار بیفتد.
  • خرابی سوکت شارژ و USB: اگر سوکت دچار آلودگی، شکستگی، اتصال و یا قطعی شود، به احتمال بسیار زیادی در هنگام شارژ گوشی با مشکلاتی روبرو خواهید شد.

چگونه مشکل شارژ نشدن گوشی را رفع کنیم؟

چه چیزی باعث شارژ نشدن گوشی میشود، روش هایی زیادی برای رفع مشکل شارژ نشدن گوشی وجود دارد در مقالات گذشته به بررسی علت شارژ نشدن گوشی آیفون پرداختیم در این مقاله به بررسی روش های کاربردی برای رفع این مشکل در گوشی های دیگر می پردازیم. با به کار گرفتن یکی از روش ها بدون شک این مشکل که یکی از رایج ترین مشکلات گوشی است را می توانید برطرف کنید. برخی از روش های رفع کردن مشکل شارژ نشدن موبایل عبارت است از:

 

چگونه مشکل شارژ نشدن گوشی را رفع کنیم؟

1.رفع مشکل شارژ نشدن گوشی با راه اندازی مجدد گوشی

به طور معمول باید بدانید که به وجود آمدن چنین مشکلاتی در گوشی های جدید دلایل ساده‌ ای شاید داشته باشد. راه اندازی مجدد موبایل به عنوان یکی از بهترین روش ها جهت رفع مشکل شارژ نکردن گوشی می باشد. با این کار شما می توانید تمامی سرویس هایی که روی موبایل تان فعال می باشد را غیر فعال نمایید و اجزای هسته را به خوبی بازسازی کنید.

به سادگی قادر خواهید بود که گوشی خود را با نگه داشتن دکمه پاور خاموش کنید یا ریست نمایید. در صورتی که مشکل شارژ نشدن موبایل شما بعد از راه اندازی مجدد رفع نشد، باید تمامی برنامه های گوشی را بررسی کنید و مواردی که مشکوک هستند را حذف نمایید.

 

2. برای رفع مشکل شارژ نشدن گوشی، موبایل را در حالت ایمن شارژ کنید

یکی دیگر از راهکارهایی که برای رفع مشکل شارژ نشدن گوشی می توانیم به شما ارائه دهیم این است که تلفن خود را در حالت ایمن شارژ نمایید.

به طور کلی شما می توانید حالت ایمن را روی گوشی تان به وجود بیاورید تا گوشی به بهترین نحو ممکن شارژ شود. تمامی برنامه هایی که دانلود کرده‌ اید در حالت ایمن اجرا نمی شوند. اگر بتوانید گوشی تان را در حالت ایمن شارژ کنید متوجه می ‌شوید که مشکل شارژ نشدن موبایل مربوط به یکی از برنامه های گوشی تان است. بنابراین باید هر چه سریعتر تمامی برنامه هایی که دانلود کرده اید را حذف نمایید و گوشی را یک بار دیگر راه اندازی کنید.

در صورتی که شما نمی توانید مشکل مربوط به شارژ نشدن موبایل را با این روش حل کنید باید گوشی را به تنظیمات کارخانه بازگردانید.

3. از کابل دیگر استفاده نمایید

مشکل مربوط به شارژ نشدن موبایل امکان دارد که به دلیل خراب شدن لوازم جانبی موبایل باشد.

این امکان وجود دارد که کابل گوشی شما سست شده باشد. به همین دلیل شارژ گوشی عملکرد ناقص از خود نشان می دهد. برای شارژ کردن موبایل خود می توانید از کابل و آداپتور دیگری استفاده نمایید. متصل کردن گوشی به کامپیوتر به وسیله یک کابل دیگر نشان می دهد که آیا کابل موبایل خراب است یا مشکلی درون آن وجود ندارد.

 

از کابل دیگر استفاده نمایید

 

شما می توانید از مراکز معتبر انواع کابل ها و آداپتور هایی که مناسب گوشی تان می ‌باشد را خریداری کنید تا مشکل مربوط به شارژ نشدن موبایل را برطرف نمایید.

 

4.رفع مشکل شارژ نشدن گوشی با پیدا کردن خطای نرم افزاری

در برخی از مواقع مشکل مربوط به شارژ نشدن گوشی، خطای نرم افزاری می باشد.

امکان دارد که آیکون اعلان شارژ روی گوشی به خوبی مشاهده نشود. شما با نصب کردن برنامه های مرتبط می توانید آیکون اعلام شارژ را روی گوشی تان مشاهده نمایید.

برنامه آمپر وضعیت مربوط به شارژ گوشی شما را نشان می دهد. زمانی که شما موبایل را به شارژ بزنید وارد برنامه مورد نظر می شوید تا جزئیاتی که مربوط به شارژ شدن موبایل تان می باشد را مشاهده نمایید.

دقت داشته باشید که خطای نرم افزاری را می توانید با بروز رسانی سیستم عامل حل کنید. حتی در برخی از مواقع با راه اندازی مجدد موبایل خطای نرم ‌افزاری رفع شده است.

5.حل مشکل شارژ نشدن گوشی از طریق تمیز کردن پورت شارژ

به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که پورت شارژ به عنوان یکی از بخش ‌های مهم گوشی شناخته می‌ شود که بسیار آسیب پذیر است. بنابراین یکی از مهمترین دلایل شارژ نشدن گوشی این است که پورت شارژ شما کثیف شده باشد.

ذرات گرد و غبار در کمترین بازه زمانی مانع اتصال موبایل به منبع انرژی خواهند شد. شما باید پورت شارژر موبایل خود را بازبینی کنید و در صورتی که گرد و خاک درون آن وجود دارد سریعا آن را با یک پنبه تمیز نمایید. در صورتی که شما می ‌خواهید کار خود را با دقت بالایی انجام دهید بهتر است که چراغ قوه استفاده نمایید.

 

حل مشکل شارژ نشدن گوشی از طریق تمیز کردن پورت شارژ

 

حتما بخوانید: راهکارهای طلایی افزایش عمر باتری گوشی

6. رفع مشکل شارژ نشدن موبایل با آپدیت یا دانگرید گوشی

در پاره ای از مواقع مشکل شارژ نشدن گوشی به خاطر مشکلاتی از قبیل آپدیت نبودن رخ می دهد که در این صورت لازم است گوشی را آپدیت کنید.

در بسیاری از مواقع نیز دیده شده است که گوشی بعد از آپدیت با مشکل شارژ نشدن روبه رو می شود که در این صورت بایستی آن را دانگرید کنید.

 

7.مراجعه به مراکز معتبر برای تعمیر گوشی

در صورتی که مشکل مربوط به شارژ نشدن گوشی به هیچ عنوان رفع نشود شما باید به مراکزی که معتبر هستند و تعمیر گوشی های خراب را انجام می ‌دهند مراجعه کنید. ممکن است که مشکل شارژ نشدن موبایل به دلیل خرابی باتری باشد و نیاز به تعویض باتری گوشی یا تعمیر باتری موبایل داشته باشید.

تکنسین هایی که تعمیر گوشی را بر عهده دارند به خوبی با مشکلات مربوط به شارژ نشدن موبایل آشنا هستند. برهمین اساس آنها می توانند در کمترین بازه زمانی طبق مشکلی که برای گوشی به وجود آمده است، هر یک از گوشی ‌ها را تعمیر کنند.

در صورتی که گوشی شما شارژ نمی شود و روش های بالا را به طور کامل برای شارژ شدن گوشی امتحان کردید ولی نتیجه نگرفتید بهتر است که به مراکز معتبر جهت تعمیر گوشی مراجعه کنید.

رفع مشکل شارژ نشدن گوشی آب خورده

یکی دیگر از مشکلاتی که مربوط به شارژ نشدن موبایل می باشد این است که امکان دارد گوشی شما درون آب بیفتد.

در صورتی که گوشی شما درون آب بیفتد، پیش از متصل کردن گوشی به شارژ باید در مورد خشک بودن موبایل اطمینان خاطر کسب نمایید.

 

رفع مشکل شارژ نشدن گوشی آب خورده

 

روش های متفاوتی برای خشک کردن گوشی آب خورده وجود دارد. شما می توانید از سشوار یا کاسه برنج جهت خشک کردن گوشی خود استفاده نماید. دقت داشته باشید که پیش از شارژ کردن موبایل خیس باید ۲۴ ساعت صبر کنید.

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی دلایل و علت شارژ نشدن گوشی های اندرویدی همچون سامسونگ، هواوی، شیائومی و سایر انواع موبایل پرداختیم. سپس روش های رفع مشکل شارژ نشدن گوشی پرداختیم. روش هایی که در این مطلب به آن اشاره شد از مهم ترین روش هایی است که از طریق آن می توانید این مشکل را رفع نمایید. اگر از علاقه مندان به تعمیرات موبایل هستید و دوست دارید به صورت تخصصی در این رشته مشغول فعالیت شوید توصیه می کنیم در دوره آموزش تعمیرات موبایل آموزشگاه برق گستران ثبت نام کرده و به صورت تخصصی مهارت های مورد نیاز این شغل را یاد بگیرید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *